לדלג לתוכן

מרוסטיקה

מרוסטיקה
Marostica
סמל מרוסטיקה
סמל מרוסטיקה
דגל מרוסטיקה
דגל מרוסטיקה
דגל מרוסטיקה
מראה כיכר השחמט והמבצר העליון ברקע.
מראה כיכר השחמט והמבצר העליון ברקע.
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מחוז ונטוונטו ונטו
ויצ'נצה פרובינציה
ראש העיר Mozzo Matteo
רשות מחוקקת עיריה
העיר הגדולה ונציה
עיר אם ויצ'נצה
שפה רשמית איטלקית
שטח 36.96 קמ"ר
גובה 100 מטרים
דת נוצרים קתולים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 14,033 (2024)
קואורדינטות 45°44′40″N 11°39′15″E / 45.744317032638115°N 11.654193812954096°E / 45.744317032638115; 11.654193812954096
אזור זמן UTC+1
https://www.comune.marostica.vi.it/v4/Default.asp?nomepagina=15
מפה

מרוסטיקה - באיטלקית Marostica היא עיירה וקהילה בצפון איטליה, במחוז ונטו, בנפת ויצ'נצה. מספר התושבים 14,033 נכון לראשית 2024[1]. העיירה התפרסמה בזכות משחקי שחמט "חיים", בני אדם וסוסים המשמשים ככלי שחמט, הנעים על לוח שחמט גדול המוטבע בכיכר המרכזית של העיירה. היא מכונה בפי רבים "עיר השחמט"[2]. בנוסף, העיירה ידועה גם בפירות היער שלה - במיוחד בדובדבנים, וכן בכובעי קש המיוצרים בה בעבודה ידנית.

גאוגרפיה, אקלים וסביבה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרוסטיקה ממוקמת במישור אסיאגו (Asiago)[3], בצפון איטליה, לא הרחק מרגלי הרי הדולומיטים. היא מרוחקת כארבעים קילומטר צפונית מעיר המחוז ויצ'נצה, וכשבעה קילומטרים דרומית - מערבית לבאסאנו דל גראפה (Bassano del Grappa). נהר ה-ברנטה זורם בקרבתה, במרחק של כשני ק"מ. גובהה של העיירה מעל פני הים הוא כ-100 מטרים[4]. עונת הקיץ במרוסטיקה חמה, והחורפים קרים. העונה החמה מתחילה ביוני, ומסתיימת סטטיסטית בשליש הראשון של ספטמבר[5]. הטמפרטורה הממוצעת בימי הקיץ מגיעה ל-29 מעלות צלזיוס ובלילות הממוצע 19 מעלות. התקופה הקרה נמשכת מהשליש השני של נובמבר, ועד ראשית מרץ. הטמפרטורות הממוצעות בעונה הקרה הנן מתחת ל-11 מעלות. החודש הקר ביותר בשנה הוא ינואר, עם ממוצע של 1-. ממוצע כמות המשקעים השנתית במרוסטיקה עומד על 731.1 מ"מ. החודש הגשום ביותר הוא אוקטובר. בחודשי החורף קיים סיכוי לימי שלג בודדים, וליותר ימים בהם יורדים גשם ושלג באותו היום[5].

התיעודים הראשונים של מרוסטיקה קיימים מימיי הביניים, אך הייתה במקום התיישבות בתקופות קדומות יותר. בחלק מהמאה השלוש עשרה שלטה משפחת במקום אזליני (Ezzelini) מוונטו. בשנת 1311 החליט שליט ורונה קנגראנדה הראשון דלה סקאלה (אנ') (Cangrande della Scala) לבנות שתי טירות, עליונה ותחתונה, ולקבץ את התושבים שחיו במקום אל בין החומות[6]. בתקופה מאוחרת יותר עברה מרוסטיקה להיות שייכת לנסיכות ונציה. כמנהגה להראות ברבים את שליטתה, הציבה ונציה בכיכר הראשית את אחת מסימני שלטונה המובהקים, האריה המכונף של מרקוס הקדוש. השלטון הוונציאני במקום נמשך עד לאיחודה של איטליה ביידיי המלך ויטוריו אמנואלה השני ב-1861 - אז הפכה מרוסטיקה לעיירה איטלקית.

תהליך הפיכתה של מרוסטיקה ל"עיר השחמט" התחיל בשנת 1454. שני לוחמים אמיצים התאהבו בליאונורה (Lionora), בתו של אדון הטירה המקומית תאדאו פאריסיו (Taddeo Parisio), שהיה מושל העיר מטעם ונציה. כמנהג הימים ההם, החליטו שני הלוחמים על דו קרב ביניהם, שבו יוכרע מי יזכה בידה. מושל העיר, שלא רצה בשפיכות דמים החליט, שלא ייערך דו קרב. במקום זאת הורה על קיום משחק שחמט, שהמנצח בו זכה בידה של אליאונורה. המפסיד לא באמת הפסיד, כיוון שזכה בידה של אולדרדה (Oldrada), אחותה הצעירה והיפה של אליאונורה[7]. מאז המשחק הזה, הפכו משחקי שחמט למסורת דו שנתית.

פסטיבל השחמט

[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק השחמט הפך לפסטיבל, המתקיים בחודש ספטמבר, בסוף השבוע השני, בכל שנה שניה. הכיכר הראשית מוקפת בטריבונות של מקומות ישיבה, עבור תושבי האזור ותיירים. המשחק מתחיל לפנות ערב[2], כאשר כלי השחמט האנושיים עורכים מצעד חגיגי ומגיעים בסופו אל לוח השחמט, המצוי בפיאצה קסטלו, הכיכר הראשית של העיירה. הכיכר ידועה גם בכינויה העממי הנפוץ יותר, "כיכר השחמט" (באיטלקית: Piazza degli Scacchi). במשחק משתתפים כ-500 דמויות מחופשות[8]. בכל שנה בוחרים במשחק שחמט מפורסם, ששוחק בעבר על ידי שחקני שחמט ידועים, שאורכו בזמן עשרים דקות לפחות. כלי השחמט האנושיים (והפרשים על גבי סוסיהם) עוקבים אחר מסעי המשחק שנבחר. כך למשל השתמשו באחת מהשנים במשחקם של קרל שלכטר (Carl Schlechter), רב אומן אוסטרי נגד רב אומן אחר, אוסטרו הונגרי ויהודי, ברנהרארד פליישינג (Bernhard (Bernát) Fleissig)[9] . בתום המשחק מתקיימים מופעי ריקודים ומופע זיקוקי דינור. המסורת הופסקה רק בימיי מלחמות העולם ובשנות מגפת הקורונה, וחודשה לאחר מכן.

משחק שחמט מפורסם

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989 התקיים במרוסטיקה משחק שחמט בין שני שחמטאים ידועי שם. אלוף העולם לשעבר אנטולי קארפוב (Anatoly Yevgenyevich Karpov) מרוסיה (מקודם מברית המועצות), נגד אולף אנדרסון (Ulf Andersson), רב אומן משוודיה[10].

אתרים ונושאי עניין

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • הטירה התחתונה - הטירה התחתונה משמשת מוזיאון. בעבר שימשה גם בית כלא. המוצגים במוזיאון כוללים בגדים, כלי בית וחפצים ימי ביניים, תמונות, פסלים, כלי נשק ישנים שונים, לרבות כלי נשק "כבדים", דוגמת איילים נוגחים וקטפולטים.
  • הטירה העליונה - הטירה העליונה מחוברת לטירה התחתונה בחומת אבן שאורכה 1,800 מטרים. מהטירה יש תצפית פנורמית על הסביבה כולה. רוב הטירה חרבה, אך יש בה מסעדה שנקודת המשיכה שלה היא הנוף הנשקף מחלונותיה.
  • כיכר השחמט - הכיכר הראשית בעיירה, מרוצפת כלוח שחמט גדול. סביב הכיכר חנויות, בתי קפה, מוסדות פיננסיים והטירה התחתונה.
  • מרוץ מכוניות העץ - הפאליו דלה קארטרה (באיטלקית Il palio deraa Caretera) - מרוץ של מכוניות עץ קטנות, סוג של מכוניות קרטינג. המרוץ המתקיים בדרך כלל בחודש יוני. המרוץ מתנהל מהטירה העליונה לכיוון טירה התחתונה. הפרש הגבהים בין שתי הטירות הוא כ 123 מטרים ומרחק הנסיעה בשיפוע המתפתל מסתכם בשני קילומטרים[11]. כל מכונית מאוישת בידיי צוות של שניים. כל צוות מייצג אזור שונה, מהאזורים המנהליים שסביב העיירה.
  • שוק חפצים ישנים - שוק "וינטג' ". מתקיים ביום ראשון הראשון של כל חודש קלנדרי בשנה[12], השוק ממוקם בכיכר הראשית וברחובות הסמוכים.

אין תחבורה רכבתית למרוסטיקה. בתחבורה ציבורית ניתן להגיע לעיירה באוטובוס מויצ'נצה, בקו מספר 1005, היוצא בשעות היום אחת לשעה[13].בנהיגה עצמית, העיירה מרוחקת כארבעים קילומטר מוויצ'נצה, כ-90 קילומטר מוורונה וכ-87 ק"מ מבירת המחוז ונציה. אפשר נוספת היא הצטרפות לטיול מאורגן.

ערים תאומות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרוסטיקה בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Marostica (VI), Tuttitalia.it (באיטלקית)
  2. ^ 1 2 Heather Dowd, Marostica: The City of Chess, www.tourissimo.travel (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Marostica, VenetoWay.com (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ תבנית:INFO
  5. ^ 1 2 Marostica Climate, Weather By Month, Average Temperature (Italy) - Weather Spark, weatherspark.com (באנגלית)
  6. ^ Castello di Marostica, www.histouring.com (באנגלית)
  7. ^ Marostica: the chess village - Consorzio Turistico Vicenzaè, www.vicenzae.org
  8. ^ Venice & the Veneto, London: Dorling Kindersley, 2000, עמ' 166
  9. ^ Carl Schlechter | Top Chess Players, Chess.com (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Karpov, Anatoly - Andersson, Ulf 1989 , Marostica m , Marostica, old.chesstempo.com
  11. ^ Palio dea Caretera de Marostega- Kart race on the Marostica hills | MAROSTICA - THE PLACE TO LOVE, TO LIVE IN, TO VISIT, www.visitmarostica.eu (באנגלית)
  12. ^ Marostica, VenetoWay.com (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Vicenza - Marostica by BUS, ROME2RIO, ‏30.7.2024