משלחת מס' 7 לתחנת החלל מיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאור תחנת החלל מיר לאחר עגינה של מודול "קריסטל"

משלחת מס' 7רוסית: основная экспедиция ‏я‏-7) הייתה משלחת לתחנת החלל מיר שפעלה מ-1 באוגוסט 1990 ועד ל-10 בדצמבר 1990. מפקד המשלחת היה גנאדי מנאקוב. פעילות המשלחת נמשכה 130 ימים.

הרכב המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תפקיד חללית הגעה 1.08.1990–10.12.1990 חללית חזרה הערות
ברית המועצותברית המועצות גנאדי מנאקוב מפקד המשלחת סויוז TM-10 סויוז TM-10 חבר משלחת מס' 7
מפקד חלליית "סויוז TM-10"
ברית המועצותברית המועצות גנאדי סטרקאלוב מהנדס טיסה סויוז TM-10 סויוז TM-10 חבר משלחת מס' 7

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן פעילות המשלחת תחנת החלל כללה את המודול הבסיסי, מודול "קוואנט 1", מודול "קוואנט 2" ומודול "קריסטל". שטח מחייה היה 253 מ"ק והספק מיוצר על ידי פאנלים סולארים היה 25 קו"ט.

פעילות המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חללית עם חברי המשלחת שוגרה ב-1 באוגוסט וב-3 באוגוסט היא התחברה מודול "קוואנט 1" של תחנת החלל מיר. בתחנת החלל פעלה משלחת מס' 6 בפיקוד אנטולי סולוביוב. לאחר ביצוע חפיפה והעברת אחריות למשפחת מס' 7, משלחת מס' 6 עזבה את תחנת החלל ב-10 באוגוסט. החלה עבודה סדירה של המשלחת החדשה.

ב-15 באוגוסט לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-4 ועגנה בתא עגינה של מודול בסיסי[1]. החללית הביאה 2,500 ק"ג מטען כולל חלקי חילוף. חברי המשלחת החלו בהעברת מטען לתחנת החלל.

ב-28 באוגוסט הסתיימו עבודות לחיבור מערכת בקרה של מודול "קריסטל" למערכות תחנת החלל.

ב-17 בספטמבר חללית מטען פרוגרס M-4 נותקה מתחנת החלל ובהמשך נשרפה בכניסה לאטמוספירה.

ב-29 בספטמבר לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-5 ועגנה בתא עגינה של מודול בסיסי[2]. החללית הביאה 2,500 ק"ג מטען כולל חלקי חילוף. בין היתר המטען כלל ציוד טלוויזיה לאסטרונאוט יפני שהיה צריך להגיע לתחנת החלל בהמשך. כמו כן חללית צוידה ביחידת נחיתה מדגם "רדוגה". חברי המשלחת החלו בהעברת מטען לתחנת החלל.

ב-19 באוקטובר מנאקוב וסטרקאלוב ביצעו פעילות חוץ רכבית שנמשכה כ-3 שעות. המטרה הייתה לטפל בפתח פגום של מודול "קוואנט 2". הם הצליחו לסגור אותו אך לא להחזיר אותו למצב שמיש.

ב-28 בנובמבר חללית מטען פרוגרס M-5 נותקה מתחנת החלל ובהמשך נשרפה בכניסה לאטמוספירה. יחידת נחיתה "רדוגה" נותקה מהחללית אך אות ממנה לא התקבל וחומר שהיה עליה אבד.

ב-4 בדצמבר הגיע חללית סויוז TM-11 עם משלחת מס' 8 לתחנת החלל מיר בפיקוד ויקטור אפנסייב. החל הליך של העברת אחריות על תחנת החלל לצוות החדש. עם החללית הגיע גם אסטרונאוט טויוחירו אקיאמה מיפן. טויוחירו אקיאמה טס לחלל כעיתונאי של רשת יפנית "TBS". כל היום הוא שידר תוכנית של 10 דקות לטלוויזיה ו-20 דקות לרדיו. מכיוון שציוד יפני לא היה תואם את הציוד של התחנה היה צורך להביא לחלל ציוד במשקל של 170 ק"ג לפני הטיסה.

ב-10 בדצמבר צוות משלחת מס' 7 עזב את תחנת החלל בחללית "סויוז TM-10" ביחד עם אסטרונאוט יפני. במהלך שהות בחלל שנמשכה כ-4 חודשים הם ביצעו מספר רב של ניסויים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]