משלחת מס' 25 לתחנת החלל מיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
תיאור תחנת החלל מיר בזמן פעילות המשלחת

משלחת מס' 25רוסית: основная экспедиция ‏я‏-25) הייתה משלחת לתחנת החלל מיר שפעלה מ-29 בינואר 1998 ועד ל-25 באוגוסט 1998. מפקד המשלחת היה טלגט מוסאבייב. פעילות המשלחת נמשכה 207 ימים.

הרכב המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תפקיד חללית הגעה 29.01.1998–12.06.1998 12.06.1998–25.08.1998 חללית חזרה הערות
רוסיהרוסיה טלגט מוסאבייב מפקד המשלחת סויוז TM-27 סויוז TM-27 חבר משלחת מס' 25
מפקד חללית "סויוז TM-27"
רוסיהרוסיה ניקולאי בודארין מהנדס טיסה סויוז TM-27 סויוז TM-27 חבר משלחת מס' 25
ארצות הבריתארצות הברית אנדרו תומאס אסטרונאוט חוקר STS-89 STS-91 חבר משלחת מס' 24 ו-25

פעילות המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חללית סויוז TM-27 עם חברי המשלחת המשלחת שוגרה ב-29 בינואר 1998.

ב-30 בינואר חללית מטען פרוגר M-37 נותקה מתחנת החלל ופינה תא עגינה לחיבור חללית "סויוז TM-27".

ב-31 בינואר בוצע עגינה לתא עגינה במודול "קוואנט 1". בתחנת החלל פעלה משלחת מס' 24 בפיקוד אנטולי סולוביוב. במשך כ-20 ימים ימים צוות שכלל 6 אנשים ביצעו תוכנית ניסויים ותהלך העברת אחריות של תחנת החלל לצוות החדש. בחללית הגיע גם לאופולד איינהארץ מצרפת שהחל בביצוע ניסויים במסגרת תוכנית Pegase.

ב-19 בפברואר צוות משלחת מס' 24 עזבו תחנת החלל בחללית סויוז TM-26. הם נחתו בהצלחה בכדור הארץ. ביחד איתם חזר לאופולד איינהארץ. אחריות על תחנת החלל עברה למשלחת מס' 25 שהחלה בפעילות סדירה. אנדרו תומאס שהיה חבר במשלחת מס' 24 המשיך את פעילות הבחלל כחברה במשלחת מס' 25.

ב-20 בפברואר בוצע ניתוק חללית "סויוז TM-27" ממודול "קוואנט 1" והיא חוברה מחדש לתא עגינה קדמי במודול הבסיסי. במהלך תמרון התרחשו בעיות בתקשרות לוויינית אך עגינה הסתיימה בהצלחה.

ב-[20 בפברואר]] החלו בעיות עם מערכות תומכות חיים ובמיוחד עם אספקת אוויר חדש.

ב-23 בפברואר חללית מטען פרוגר M-37 חובר המחדש לתא אגינה במודול "קוואנט 1". עגינה עברה במשטר אוטומטי לל בעיות. לאחר פתיחת פתחיים לחחלית מטען הורגש ריח לא טוב. ככל הנראה הסיבה הייתה פתיחת יחידה עם זבל.

ב-3 במרץ היה מתוכנן לבצע פעילות חוץ רכבית. מוסאבייב ובודארין החלו בתהליך פתיחת מנעולי אוויר. המנעול ה-10 היה סגור חזק מאוד ובניסיון לפתוח אותו הוא נשבר. פעילות חוץ-רכבית בוטלה.

ב-15 במרץ בוצע חללית מטען "פרוגרס M-37" נותקה מתחנת החלל ובהמשך נשרפה בכניסה לאטמוספירה.

ב-17 במרץ לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-38 עגינה אוטומטית לתא עגינה אחורי של מודול "קוואנט 1" עברה ללא בעיות. צוות התחיל בפינוי כ-2,200 ק"ג מטען לתחנת החלל. בין היתר הגיעו חלקים לתיקון סגר במודול "קוואנט 2" ומערכת ניווט חדשה.

ב-1 באפריל בוסאבייב ובודארין ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6.5 שעות. המטרה הייתה לשקם פאנל סולארי על מודול "ספקטר" שנפגע. הפעלוה נמשכה מעבר למתוכנן. היה צורך להחזיר את הצוות אל תוך תחנת החלל במטרה להמשיך במתמרון לכיוון תחנת החלל לכיוון השמש במטרה להגדיל הספק החשמל המיוצר.

ב-6 באפריל בוסאבייב ובודארין ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-4.5 שעות. המטרה הייתה להשלים שיקום פאנל סולארי על מודול "ספקטר" שנפגע. המשימה לא הושלמה בפרק זמן המתוכנן וקוסמונאוטים חזרו לתחנת החלל.

ב-11 באפריל בוסאבייב ובודארין ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6.5 שעות. המטרה הייתה להתחיל התקנת מערכת ניוון חדשה. בפעילות זו פורק מנוע של מערכת ישנה שפעל כבר 6 שנים. צוות גם הצליח לתקן חלק חיצוני של יחידת אספקת אוויר של מודול "קוואנט 1".

ב-17 באפריל בוסאבייב ובודארין ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6.5 שעות. המטרה הייתה להמשיך התקנת מערכת ניוון חדשה. בפעליות זו החל שחרור מערכת חדשה מחללית מטען.

ב-22 באפריל בוסאבייב ובודארין ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6.5 שעות. המטרה הייתה להשלים התקנת מערכת ניוון חדשה.הפעולה הסתיימה בהצלחה.

במהלך מאי הושלמו פעולות לשילוב מערכת ניווט חדשה במערכות תחנת החלל.

ב-15 במאי בוצע חללית מטען "פרוגרס M-38" נותקה מתחנת החלל ובהמשך נשרפה בכניסה לאטמוספירה.

ב-16 במאי לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-39 עגינה אוטומטית לתא עגינה אחורי של מודול "קוואנט 1" עברה ללא בעיות. צוות התחיל בפינוי כ-2,200 ק"ג מטען לתחנת החלל.

ב-30 במאי מערכת תחנת החלל נפל. כתוצאה מכך הוקטנה אספק החשמל למערכות התחנה. בעזרת חללית "סויוז TM-27" גובה מסלול של תחנת החלל הוחזר לרצוי והיה ניתן להחזיר אספקת החמשל לרמה תקינה.

ב-4 ביוני לתחנת החלל הגיע מעבורת החלל אטלנטיס במשימה STS-91 בפיקור צ'אלרס פרקורט. צוות תחנת החלל גדל ל-9. עם המעבורת הגיע ציוד שונה בהיקף של כ-2,630 ק"ג.

ב-11 ביוני מעבורת החלל עזבה את תחנת החלל. אנדרו תומאס עזב תחנת החלל ביחד עם צוות המעבורת. בתהאם לתוכנית, הוא היה אסטרונאוט אמריקאי אחרון שהיה חבר במשלחת לתחנת החלל מיר. לפני עזיבת סביבת תחנת החלל מיר למודול "ספקטר" הנפגע הוכנס גז מיוחד בצבע ירוק. צוות המעבורת בדק מיקום הדליפות. אמנם פעולה זו לא קידמה יכולות לתיקון המודול.

ב-12 באוגוסט חללית מטען פרוגרס M-39 נותקה תא עגינה במודול "קוואנט 1" והחל לשות בקרבת תחנת החלל. היא תחובר לתחנת החלל ב-29 באוגוסט.

ב-13 באוגוסט בתחנת החלל עגנה חללית סויוז TM-28 עם צוות משלחת מס' 26 בפיקוד גנאדי פדאלקה. היא עגנה במודול "קוואנט 1". צוות בתחנת החלל גדל ל-5.

ב-25 באוגוסט צוות המשלחת נכנסו לחללית סויוז TM-27 ועזבו תחנת החלל. הם נחתו בהצלחה בכדור הארץ. ביחד איתם חזר יורי באטורין שהגיע לביקור קצר בחללית "סויוז TM-28,/

אחריות על תחנת החלל עברה למשלחת מס' 26 בפיקוד גנאדי פדאלקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]