משלחת מס' 15 לתחנת החלל מיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
חברי המשלחת
תיאור תחנת החלל מיר במזן פעילות המשלחת

משלחת מס' 15רוסית: основная экспедиция ‏я‏-15) הייתה משלחת לתחנת החלל מיר שפעלה מ-8 בינואר 1994 ועד ל-9 ביולי 1994. מפקד המשלחת היה ויקטור אפנסייב. פעילות המשלחת נמשכה 182 ימים.

הרכב המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תפקיד חללית הגעה 8.01.1994–9.07.1994 חללית חזרה הערות
רוסיהרוסיה ויקטור אפנסייב מפקד המשלחת סויוז TM-18 סויוז TM-18 חבר משלחת מס' 15
מפקד חלליית "סויוז TM-18"
רוסיהרוסיה יורי אוסצ'וב מהנדס טיסה סויוז TM-18 סויוז TM-18 חבר משלחת מס' 15
רוסיהרוסיה ולרי פוליאקוב רופא-קוסמונאוט סויוז TM-18 סויוז TM-20 חבר משלחת מס' 15, 16 ו-17

פעילות המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חללית עם חברי המשלחת המשלחת שוגרה ב-7 בינואר 1994 וב-10 בינואר היא התחברה לתחנת החלל מיר. החיבור בוצע למודולבתחנת החלל פעלה משלחת מס' 14 בפיקוד וסילי ציבלייב. החל הליך העברת אחריות למשלחת החדשה.

ב-14 בינואר חברי משלחת מס' 14 עזבו את תחנת החלל בחללית סויוז TM-17. משלחת מס' 15 החלה את פעילותה הסדירה.

מחקרים שבוצעו על ידי צוות התרכזו בעיקר בתחום רפואה. ויקטור פוליאקוב היה רופא והשגיח על ביצוע מחקרים. חלק מהמחקרים בוצעו לפי תוכנית שעובדה בגרמניה ונתונים על התקדמותה היו מועברים למרכז הבקרה הגרמני. מדענים גרמנים היו עוברים על הממצאים ומשנים את מהלך הניסוי במידת הצורך. נושא נוסף היה בדיקת השפעת חוסר כבידה על עצמות הגוף. פוליאקוב בדק מצבם חברי הצוות וביצע מדידות שונות כולל פעילות הלב כל שלוש ימים.

ב-24 בינואר שונה מיקום עגינה של חללית סויוז TM-18. במהלך זה נבדק מצב של מודול "קריסטל" אחרי פגיעה בו בחללית סויוז TM-17. ממצאי הבדיקה החיצונית הראו שאין נזק למודול.

ב-30 בינואר לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-21 ובוצע עגינה למודול "קוואנט 1". צוות התחיל בפינוי כ-2,500 ק"ג מטען לתחנת החלל.

ב-23 במרץ חללית מטען פרוגר M-21 נותקה מתחנת החלל. בהמשך היא נשרפה בכינסה לאטמוספירה.

ב-23 במרץ לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-22 ובוצע עגינה למודול "קוואנט 1". צוות התחיל בפינוי כ-2,500 ק"ג מטען לתחנת החלל.

ב-28 במרץ החל ניסוי בתחום חקר מגנטוספירה שבוצע ביחד עם מדענים מקנדה, שוודיה וצוות STS-45.

ב-24 במאי לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-23 ובוצע עגינה למודול "קוואנט 1". צוות התחיל בפינוי כ-2,500 ק"ג מטען לתחנת החלל.

ב-2 ביולי חללית מטען פרוגר M-23 נותקה מתחנת החלל. בהמשך היא נשרפה בכינסה לאטמוספירה. מייד לאחר עזיבתה היא שחחר מודול נחיתה עם מסמכים. מודול נחת בהצלחה ב[כדור הארץ.

במהלך שהות בחלל שנמשכה כחצי שנה משלחת ביצעה מספר רב של ניסויים בתחומים שונים.

ב-3 ביולי הגיע חללית סויוז TM-19 עם משלחת מס' 16 לתחנת החלל מיר בפיקוד יורי מלנצ'נקו. החל הליך של העברת אחריות על תחנת החלל לצוות החדש.

ב-9 ביולי חללית סויוז TM-18 עזבה את תחנת החלל עם אפנסייב ואוסצ'וב ונחתה בהצלחה בכדור הארץ.

פולאיקוב נותר בתחנת החלל והצטרף למשלחת מס' 16

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]