משלחת מס' 20 לתחנת החלל מיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
תיאור תחנת החלל מיר בזמן פעילות המשלחת (ללא מודול עגינה)
צילום תחנת החלל מיר לאחר עזיבת מעבורת החלל

משלחת מס' 20רוסית: основная экспедиция ‏я‏-20) הייתה משלחת לתחנת החלל מיר שפעלה מ-3 בספטמבר 1995 ועד ל-29 בפברואר 1996. מפקד המשלחת היה יורי גידזנקו. פעילות המשלחת נמשכה 179 ימים. לראשונה בצוות התחנה היה נציג סוכנות החלל האירופית.

הרכב המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תפקיד חללית הגעה 3.09.1995–29.02.1996 חללית חזרה הערות
רוסיהרוסיה יורי גידזנקו מפקד המשלחת סויוז TM-22 סויוז TM-22 חבר משלחת מס' 20
מפקד חללית "סויוז TM-22"
רוסיהרוסיה סרגיי אוודייב מהנדס טיסה סויוז TM-22 סויוז TM-22 חבר משלחת מס' 20
גרמניהגרמניה תומאס רייטר מהנדס טיסה סויוז TM-22 סויוז TM-22 חבר משלחת מס' 20

פעילות המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חללית סויוז TM-22 עם חברי המשלחת המשלחת שוגרה ב-3 בספטמבר 1995. ב-5 בספטמבר בוצע עגינה לתא עגינה קידמי במודול "קוואנט 1". בתחנת החלל פעלה משלחת מס' 19 בפיקוד אנטולי סולוביוב. במשך שישה ימים צוות שכלל 6 אנשים ביצעו תוכנית ניסויים.

ב-11 בספטמבר צוות משלחת מס' 19 עזבו תחנת החלל בחללית סויוז TM-21. הם נחתו בהצלחה בכדור הארץ. אחריות על תחנת החלל עברה למשלחת מס' 20 בפיקוד אנטולי סולוביוב שהחלה בפעילות סדירה. תומאס רייטר ביצע תוכנית EUROMIR 95 שהוכנה על ידי סוכנות החלל האירופית. חללית סויוז TM-22 שימשה חללית חירום.

ב-8 באוקטובר לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-29 עגינה אוטומטית לתא עגינה אחורי של מודול "קוואנט 1" עברה ללא בעיות. צוות התחיל בפינוי כ-2,500 ק"ג מטען לתחנת החלל.

ב-20 באוקטובר אוודייב ורייטר ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-5 שעות. במהלך פעילות זו על מודול "ספקטר" הותקן ציוד לניסוי של סוכנות החלל האירופית European Space Exposure Facility (ESEF)-1.

ב-15 בנובמבר לתחנת החלל הגיע מעבורת החלל אטלנטיס במשימה STS-74 בפיקור קנת קמרון. צוות תחנת החלל גדל ל-8. עם המעבורת הגיע "מודול עגינה" חדש ו-2 פאנלים סולרים. מדול עגינה חדש נבנה ברוסיה והיה מותאם לעגינה של מעבורת חלל. הוא שוחרר מתא המטען של המעבורת והוצמד למודול "קריסטל". פאנלים סולאריים העבור לתחנת החלל להתקנה בעתיד. בנוסף לכך הועברו מצרכים וציוד לניסויים שיבוצעו בהמשך.

ב-18 בנובמבר מעבורת החלל אטלנטיס עזבה את תחנת החלל ונחתה בכדור הארץ.

ב-8 בדצמבר גידזנקו ואוודייב ביצעו פעילות חוץ רכבית קצרה (כ-30 דקות) והכנות לקליטת מודול "פרירודה" בעתיד.

ב-19 בדצמבר חללית מטען פרוגרס M-29 נותקה מתחנת החלל ובהמשך נשרפה בכינסה לאטמוספירה.

ב-20 בדצמבר לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-30 עגינה אוטומטית עברה ללא בעיות. צוות התחיל בפינוי כ-2,500 ק"ג מטען לתחנת החלל.

ב-8 בפברואר 1996 גידזנקו ורייטר ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-3 שעות. בעזרת מנוף נאספו מכשירים מיחידת ESEF-1.טיפול באנטנה לא תקינה לא הצליח.

במהלך פעילות סדירה משלחת מס' 20 ביצע מספר רב של ניסויים בתחומים שונים. עקב בעיות תקציביות שהות המשלחת הוערך בכחודשיים.

ב-23 בפברואר לתחנת החלל הגיע חללית סויוז TM-23 בפיקוד יורי אונופריינקו. העגינה בוצע לתא עגינה. בחללית הגיעו חברי משלחת מס' 21. החל הליך העברת הארחיות על תחנת החלל.

ב-29 בפברואר צוות המשלחת נכנסו לחללית סויוז TM-22 ועזבו תחנת החלל. הם נחתו בהצלחה בכדור הארץ.

אחריות על תחנת החלל עברה למשלחת מס' 21 בפיקוד יורי אונופריינקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]