משתמש:כותבערכים/ירושלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יְרוּשָׁלַיִם[1]ערבית: ‏الْقُدْس, הגייה:  אל-קֻדְס?‏, או أُورُشَلِيم (הגייה: אוּרֻשַׁלִים) היא עיר בהרי יהודה, במרכז ארץ ישראל, אשר על פי החוק הישראלי נחשבת להיות עיר הבירה של מדינת ישראל[2]. ירושלים היא העיר הגדולה ביותר במדינה[3], ונכון לשנת 2017, שכנו בה כ-901 אלף תושבים[4]. בעיר שוכנים מוסדות מוסדות ממשל מרכזיים של ישראל, כמו הכנסת, בית המשפט העליון, משכן הנשיא, בית ראש הממשלה, נוסף על רוב משרדי הממשלה. העמדה שלפיה ירושלים היא בירת ישראל לא מקובלת בינלאומית[5], ועל כן מרבית[6] השגרירויות הזרות בישראל ממוקמות מחוץ לעיר.

ירושלים מקודשת ליהדות, לנצרות ולאסלאם הסוני. היא הייתה מרכז חיי העם היהודי בימי קדם, ומושא כמיהתו וכיסופיו בעת שהייתו בגלות. בשל חשיבותה הדתית היוותה העיר לאורך עידן ועידנים מוקד של מלחמות וסכסוכים, הנמשכים עד עצם היום הזה. אתרים דתיים רבים משלוש הדתות מרוכזים בעיר העתיקה של ירושלים, אשר הוכרזה על ידי ארגון אונסק"ו ב-1981 כאתר מורשת עולמית.

מאז סוף המאה ה-19, התפתחו סביב העיר העתיקה שכונות העיר החדשה, וירושלים התרחבה הרבה מעבר לגודלה המקורי. במסגרת תכנית החלוקה, שהתקבלה ב-1947, הוחלט כי אזור ירושלים יקובע כשטח בינלאומי. עם זאת, בעקבות מלחמת העצמאות, נחצתה העיר - מערב ירושלים נותר בידי ישראל, ומזרח ירושלים נותר באלו של ירדן. במלחמת ששת הימים כבשה ישראל, יחד עם שאר שטחי יהודה ושומרון, את מזרח ירושלים. על השטח הוחל החוק הישראלי. הקהילה הבינלאומית לא מכירה בסיפוח, ורואה במזרח ירושלים, יחד עם שאר שטחי יהודה ושומרון, שטח כבוש.

  1. ^ האזנה?
  2. ^ בחוק ירושלים נקבע כי ירושלים המאוחדת היא עיר הבירה של מדינת ישראל
  3. ^ על פי ההגדרה הישראלית, שירושלים יושבת בתחומיה
  4. ^ https://www.cbs.gov.il/he/settlements/Pages/default.aspx?mode=Yeshuv
  5. ^ ארצות הברית, גואטמלה וונואטו מכירות בירושלים כבירת ישראל; אוסטרליה, צ'כיה ורוסיה העניקו הכרה למעמד זה למערב ירושלים בלבד; שאר מדינות העולם לא מכירות כלל בכל חלק של ירושלים כבירת המדינה
  6. ^ מלבד אלו של ארצות הברית וגואטמלה