משתמש:Xetkh/ארגז חול/כמוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו הארגון

כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים הוא ארגון ציוני דתי המיועד להומוסקסואלים דתיים ופועל לפי ההלכה. הארגון הוקם בשנת ה'תשע"א (2011), בה נרשם גם כעמותה.

הארגון הוקם במטרה לתמוך בהומוסקסואלים דתיים המשתדלים להקפיד על קיום ההלכה, וכן על מנת להציג בפני הרבנים והציבור הדתי את קשייהם של ההומוסקסואלים הדתיים על מנת לאפשר קיומו של דיון, במסגרתו יגיעו לעמק השווה במחלוקות אודות הנושא וניתן יהיה למצוע פתרונות הלכתיים לבעיות השונות.

הארגון פועל בשיתוף פעולה עם הרבנים אהרן הראל, מנחם בורשטין, יובל שרלו ועוד, ורואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה.

כמוך מקיים באופן קבוע מפגשים בהשתתפות מרצים אורחים, ומפעיל מיזמים יעודיים לקהל הלהט"בי הדתי.

רקע ועקרונות בסיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי טענת מקימי הארגון הקבוצות השונות להומוסקסואלים הדתיים התפשרו יתר על המידה מבחינת עקרונות ההלכה, מתוך מטרה להכיל בתוכן מספר חברים גבוה יותר. פשרנות זאת, על פי מקימי הארגון, הובילה לכך שהומוסקסואלים דתיים רבים לא הצליחו להתאקלם בקבוצות אלו, וחלק ניכר מהרבנים המובילים בציבור הדתי-לאומי נמנעו מלהביע תמיכה בארגון[1], ולעיתים הביעו הסתייגות מפורשת מקבוצות אלה[2].

על רקע זה מדגיש כמוך כי הוא דוגל בהקפדה על קיום תרי"ג מצוות, ומבהיר כי בעוד שאיסור משכב זכר הוא מצוות לא תעשה חמורה ביותר שעונשה על פי התורה הינו מוות, הרי שעצם המשיכה המינית בין שני אנשים מאותו זוויג אינה חטא ויש לגלות הבנה להתלבטויות ההלכתיות והנפשיות של אנשים בעלי נטיות הומוסקסואליות[3]. הארגון פועל בשני אפיקים: פעילות חוץ-קבוצתית שבה הוא מנסה לקדם שינוי פנים-קהילתי בחברה הדתית-לאומית ביחס להומוסקסואלים דתיים-לאומיים תוך שיתוף פעולה עם רבנים, ופעילות תוך-קבוצתית שבה שמטרתה יצירת סביבה וירטואלית שתשמש קהילה עבור הומוסקסואלים דתיים וכן קידום קבלתם בקרב קהילותיהם הרגילות.

מעבר להגברת המודעות למצבם של הומוסקסואלים דתיים ועידוד שילובם בקהילותיהם, לארגון יש עקרונות בסיסיים ולפיהם הוא אינו תומך בפעילויות הנוגדות את ההלכה, הוא מכיר בזכותם של המעוניינים בכך לעבור טיפול פסיכולוגי בנושא נטייתם המינית, וכן עידוד קשרים הטרוסקסואליים למטרות נישואים שבהם אין הסתרה של הנטייה המינית.

פעילות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך הגשמת מטרותיו הארגון פעל לקבלת תמיכה מרבנים שונים, וחלקם השתתפו בכתיבת עמדות הבסיס של "כמוך". בין הרבנים ניתן למנות את הרב מנחם בורשטיין (ראש מכון פוע"ה), הרב יובל שרלו (ראש ישיבת ההסדר פתח תקווה)[3], הרב יעקב מדן (ראש ישיבת הר עציון), הרב רפי פוירשטיין (מראשי ארגון הרבנים "צהר"), והרב אהרן הראל ששותף למיזם "אנחנו" בו משודכים הומואים ולסביות דתיים.

הארגון מפעיל מאז א' בשבט ה'תשע"א אתר אינטרנט לקהל היעד שלו, ומעדכן אותו כל יום. האתר כולל מדורים לענייני דת ונטייה מינית, ענייני תרבות, מחקר, אקטואליה, תוכן שנוצר על ידי גולשים, ואפשרות לטוקבקים. מלבד המדורים הכלליים יש באתר גם מדורים ממוקדים יותר: מדור נשים (מדור לנשים סטרייטיות שגילו כי הבעל שלהן הומוסקסואל), מדור למחנכים ולאנשי חינוך שמתמודדים עם תלמיד הומוסקסואל המספר להם על נטייתו המינית, מדוע להומוסקסואלים צעירים המעוניינים לשתף את סביבתם בנטייתם המינית, מדור להורים של הומוסקסואלים, מדור על טיפולים פסיכולוגיים כגון אלה של ארגון "עצת נפש", מדור חשיפות וראיונות בלעדיים לאתר, וכד'.

התוכן המקורי של האתר כולל חשיפות וראיונות בלעדיים, כגון ראיון עם פרח כמורה הומוסקסואל שהתגייר והפך לחרדי[4], ראיון עם הומוסקסואל דתי ואשתו הסטריירטית[5], וחשיפת דברי הרב שלמה אבינר שלפיהם הומוסקסואל יכול להתחתן מבלי שסיפר לאשתו על נטייתו המינית[6], ואת חזרתו מדברים אלה[7]. תוכן מקורי נוסף הוא כתבית בלוגים, דבר תורה שבועי על ידי כותבים מתחילים, וסיכומי המפגשים של הארגון.

אחד מהנדבכים העיקריים של פעילות הארגון הוא קיום מפגשים חברתיים, הנערכים אחת לחודש בירושלים או בתל אביב, במקום דיסקרטי שאינו קשור לקהילת הלהט"ב. המפגשים מתחילים בהדגשת חשיבות השמירה על הדיסקרטיות של הנוכחים במקום, ובדבר תורה קצר. במפגש הראשון נכחו הרבנים עקב מדן, מנחם בורשטין ורפי פוירשטין[8]. במפגשים אחרים נערכו הרצאות אורח, כגון הרצאתו של הבמאי לייזי שפירא על תהליך ההפקה של הסדרה "סרוגים", הרצאתה של הפרופסור אמריטה דבורה גילולה על הומוסקסואליות ביוון העתיקה, והרצאתה של מיכל בת-שבע רנד (אשתו של השחקן שולי רנד) על סדנה לטיפול בהומוסקסואלים שהיא מנהלת. סוג נוסף של מפגשים הוא פעילויות חוץ כגון טיולים וצפייה משותפת בסרטים.

לארגון יש גם מיזמים יעודיים נוספים. בין המיזמים האלה ניתן למנות את מיזם "אנחנו", שבו פועל הארגון ביחד עם הרב אהרן הראל לצורך שידוך בין הומוסקסואלים ולסביות שומרי מצוות. מיזם זה מיועד לאנשים שזהותם המינית כבר מגובשת, מתייעצים עם איש מקצוע לצורך תמיכה, ואינם צעירים מדי מכדי להכיר בדרכו של הארגון. מיזם זה לתמיכת הרבנים חיים דרוקמן, מנחם בורשטין, יובל שרלו, רא"ם הכהן ויחיאל פאוסט[9], אך מנגד נתקל בהתנגדות של הרב אבינר והרב רפי פוירשטין[10].

מיזם נוסף הוא גמ"ח סבסוד לטיפולים פסיכולוגיים כגון טיפול המרה. גמ"ח זה הוקם לאור תפיסת הארגון כי יש לסייע למי שמעוניין בטיפול פסיכולוגי בנושא לממש את רצונו, ולברר האם הוא יכול לתעל את משיכתו המינית לנשים או אינו יכול לעשות זאת. הארגון טוען כי לטיפול הפסיכולוגי יש שני היבטים חשובים: בירור עצמי של המצב, וחשיבות הלכתית הנגזרת משאלת הסיכוי לשינוי הנטייה המינית[11]. גמ"ח זה מיועד רק לאנשים בגיל 18 עד 25 שידם אינה משגת למימון הטיפול. בנוסף, הארגון מחזיק רשימת מטפלים המשתפים פעולה עם הגמ"ח, והיא כוללת מטפלים המאמינים כי יש אנשים שיכולים להשתנות ויש אנשים שלא יכולים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרב שרלו לארגון 'חברותא' – "אל תשתמשו בשמי", אתר סרוגים
  2. ^ ר"י שילה: "חברותא כרוך בהכשלת הרבים באיסורים חמורים"
  3. ^ 1 2 אודות "כמוך" באתר הרשמי של הארגון
  4. ^ הראיון באתר "כמוך"
  5. ^ הראיון באתר "כמוך"
  6. ^ הפרסום של דברי הרב אבינר
  7. ^ ההכחשה של הרב אבינר
  8. ^ כתבה באתר הארגון על המפגש עם הרבנים
  9. ^ ראו כתבה 1 במדור היהדות של Ynet וכתבה 2 באותו מדור
  10. ^ דברי הרב אבינר במדור יהדות של Ynet וכתבה נוספת
  11. ^ אם הומו יכול להתחתן עם אישה ולהקים בית – עדיף, מאקו גאווה