סל (תיק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סלסילת שזיפים, ציור מאת פייר דופואי (Pierre Dupuis (1610-1682
אישה נושאת סל על ראשה

סל הוא סוג של תיק היכול להיות פתוח, או לכלול גם מכסה. סלים נישאים ביד, על כתף או על שתי כתפיים באמצעות מוט או על הראש. יש סלים עם ידיות או רצועות לנשיאה על הזרועות או על הגב.

באופן מסורתי סלים נקלעו מקנים, קש, ענפים ונצרים מהצומח. אחרי המהפכה התעשייתית התחילו לקלוע, ללפף ואף לתפור סלים גם מסיבי בד, שאריות בדים, חבלים, חוטי מתכת, פלסטיק או חומרים גמישים אחרים. כיום קיימים גם סלים יצוקים מפלסטיק בצורה המדמה קליעה מחומרים טבעיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים יצרו סלים מהצמחים של סביבתם וככה בכל מקום סלים קבלו צורות או מרקמים שונים, מקומיים. תכונות הצמחייה המקומית השפיע על אופן עשיית הסל ולעיתים אנשים הסל יוצר ככל הנראה למטרות שימוש יומיומי, וכן למטרות יופי ואסתטיקה. סלים נוצרו כבר לפני 30,000 שנים[1], סלים עשויים מקש וענפים שהתאבנו נמצאו במקומות שונים. מעניין שעד ימינו אפשר למצוא סלים מחומרים טבעיים שמיוצרים באותו שיטות וצורות כמו הסלים העתיקים, לצד סלים מודרניים שבהם שמרו רק על הצורה העתיקה אבל יוצרים אותה מחומרים שונים.

ארכאולוגים סבורים שבמזרח התיכון השתמשו באותן שיטות אריגה ליצירת מחצלות וסלים בימי קדם.

בעת העתיקה התפתח גם הייצוג של דמות האישה הכפרית הנושאת סל על ראשה; בתקופת יוון העתיקה מקובל היה מנהג ה"קנפורוס" (Kanephoros), בו הוענק לנשים צעירות נבחרות שעוד לא נישאו, הכבוד לשאת סל ובו האביזרים המיועדים לטקסים מסורתיים של הקרבת קורבנות.

הסלים שימשו כנושא גם באמנות, ושם יש להם צורות רבות ומגוונות.,

בשנות ה-50 של המאה ה-20 הייתה שיבה לאריגה ועמה שינוי גישה לעשית סלים לא רק כמכל לאחסון ונשיאת חפצים, אלא גם כפריט אמנותי[2]. ליצירות אמנות אלו הייתה השפעה גם על עיצובי הסלים השימושיים.

מיחזור משביח[עריכת קוד מקור | עריכה]

סל עשוי מליפוף שאריות בגדים ישנים על חבל ישן

בשנים האחרונות של המאה ה-20, עם התפתחות המודעות לאיכות הסביבה, מתחילים לראות ייצור סלים - מכלים מחומרים תעשייתיים שכבר אינם בשימוש, משאריות בד, מסרטי צילום ישנים, מחבלים[3], מכבלי חשמל ומחוטים שונים ומשונים.

בנגב יוצרות בידואיות סלים שטוחים[4] בדוגמאות אריגה מסורתיות על בסיס של מכיסאות רשת של מאווררים ישנים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסל כסמל או דימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסל מסמל לעיתים רחם או דמות נשית.[5]

הביטוי "סל זכויות" פירושו מכלול של זכויות המוקנות לאדם בתחום מסוים, למשל סל תרבות ארצי, סל קליטה, סל הבריאות וכדומה. סל הוא גם דימוי לעניין כללי.

סעיף "סל" בחוק הוא סעיף העוסק בטווח רחב של נושאים.

בתרבות היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבת משה עליה מסופר בספר שמות הייתה סל קלוע מגומא מצופה בחימר וזפת[6], כדי למנוע כניסת מים.

במסורת היהודית הסל מחובר לחג השבועות, לטקס העלאת הביכורים. טקסים סמליים כאלו כוללים בדרך כלל את שיר הילדים סלינו על כתפינו.[7]

סוגי סלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סל ניירות

כיום ניתן למצוא סוגים שונים של סלים המותאמים לשימושים מסויימים.

  • סלסילה היא על פי רוב סל קטן מידות, עם תחתית שטוחה המאפשרת יציבות. סלסילות משמשות פחות לנשיאת חפצים, ופעמים רבות לריכוזם במקום אחד וגם למטרות נוי, להן מיוצרות סלסילות מעוצבות. לעיתים סלסילות כוללות ידית, אולם בדרך כלל לא.
  • סל קניות - כיום סלים אלו עשויים בעיקר מפלסטיק. סל קניות כולל ידיות ותחתית שטוחה. הסל מאפשר ליקוט מוצרים בחנות תוך תנועה מאזור לאיזור. בחנויות גדולות מקובל גם להעמיד לרשות הקונים סל עם גלגלים המאפשרים גרירתו בדומה לטרולי.
  • סל כביסה - סל גדול עם מכסה הניצב במקום קבוע ומשמש לצבירת בגדים מלוכלכים המיועדים לכביסה. הסל עשוי בדרך כלל מחומר עמיד ללחות כגון פלסטיק או נצרים, המאפשר להעמידו בחדרים בהם נוצרת לחות רבה כמו חדרי רחצה וכביסה.
  • סל עיתונים הוא סל המיועד לאחסון של עיתונים ומגזינים המאפשר להוציאם ולהכניסם לסל בקלות. סלי עיתונים בנויים בדרך כלל בצורת 'X', כאשר העיתונים מונחים בין שתי הצלעות העליונות, ושתי הצלעות התחתונות משמשות כרגליות.
  • סל אופניים הוא סל המאפשר נשיאת חפצים על גבי אופניים. קיימים שני סוגי סלי אופניים - סלים המחוברים להתקן קבוע מעל הגלגל האחורי ("סבל"), וסלים המחוברים לפני הכידון. קיימים גם סלים הנתלים על הכידון וניתנים להסרה ללא כלים. סלי אופניים עשויים בדרך כלל מכלוב מתכת פתוח, בו הסורגים מצופים בציפוי פלסטי למניעת חלודה.
  • סל אשפה הוא סל המיועד להשלכת פסולת. סל ניירות הוא סל המיועד להשלכה של ניירות משומשים בלבד, פעמים רבות על מנת להפרידם משאר האשפה לטובת מיחזור. סלים אלו נפוצים מאוד במשרדים, והם מאפשרים ריקון מהיר מאוד של הפסולת המשרדית שהיא בדרך כלל פסולת יבשה.

ביטוי לשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונית קריסטל, קליעה מדור לדור על מסורות הקליעה בארץ[8],פרדס,2019.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Edward Lucie-Smith, The Beginnings, The Story of CRAFT 'The Craftsman`s Role in Society, 1981, Ithaca, New york: Cornell/Phaidon books, 1981, עמ' 23, ISBN 0-8014-1428-8. (באנגלית)
  2. ^ Ed Rossbach, The New Basketry, THE NEW BASKERY, 1976, New York: Van Nostrand Reinhold, 1976, עמ' 8, ISBN 0-442-27055-0. (באנגלית)
  3. ^ Crochet for the kitchen, McCall`s Crochet Treasury, 1977, New York: Simon and Schusster/ The McCall, 1976, עמ' 304, ISBN 0-671-22317-8. (באנגלית)
  4. ^ גליה גוטמן, אמנוות נשים בדואית לא מה שחשבת, באתר גלובס, ‏26.2.2015
  5. ^ J.E. Cirlot, תרגום: Jack sage, A Dictionary of Symbols, 1995, New York: Barnes & Noble, 1971, עמ' 23, ISBN 0-88029-702-6. (באנגלית)
  6. ^ מנחם סוליאלי ומשה ברכוז (ע), כרך ל-ת, לכסיקון מקראי, תשכ"ה, תל אביב: דביר, תשכ"ה, עמ' 883. (בעברית)
  7. ^ מילים לוין קיפניס, לחן ידידיה אדמון, סלינו על כתפינו, באתר זמרשת, פרויקט חירום להצלת הזמר העברי המוקדם
  8. ^ יונית קריסטל, קליעה מדור לדור – על מסורות הקליעה בארץ, באתר שימור מלאכות מסורתיות