עבאס עבאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עבאס עבאס
عباس عباس
עו"ד עבאס עבאס, מנכ"ל עמותת אלמנארה
עו"ד עבאס עבאס, מנכ"ל עמותת אלמנארה
לידה 21 ביוני 1976 (בן 47)
נצרת, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים
אוניברסיטת חיפה
עיסוק המייסד והמנכ"ל של עמותת אלמנארה 2005
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עבאס עבאס (عباس عباس; נולד ב-21 ביוני 1976) הוא יזם חברתי, מייסד ומנכ"ל עמותת אלמנארה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבאס הוא הבן הצעיר במשפחה, הכוללת ארבעה בנים ושתי בנות. הוא נולד עם רטיניטיס פיגמנטוזה (Retinitis pigmentosa), מחלת עיניים ניוונית של הרשתית הגורמת להתדרדרות הראייה עד עיוורון מוחלט. הוא למד בבית הספר סנט ג'וזף אל מוטראן בנצרת, והיה הילד היחיד עם מוגבלות בכל בית הספר. כשהיה כבן 16, חלה הדרדרות בראייתו והוא נאלץ להשתמש בעזרים טכנולוגיים שסייעו לו בקריאה. חרף לקות הראייה, עבאס סיים את לימודי התיכון במגמה ריאלית ובהצטיינות.

על אף הצטיינותו, עבאס היה חשוף בצעירותו לקולות רבים בסביבתו שהתנגדו נחרצות לרצונו ללכת במסלול האקדמי; כך, למשל, במסגרת ביקור במרפאת עיניים לצורך חוות דעת, הרופא טען שמוטב כי "יימצא לו פינה חמה בבית ויאזין בשקט לרדיו".

עם זאת, עבאס לא וויתר על חלומו והחליט ללכת בעקבות אביו, עורך הדין סידקי עבאס, והתחיל את לימודיו בחוג למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ואף התמחה בתחום זכויות אדם.

בשנת 2006, שנה לאחר הקמת עמותת אלמנארה, עבאס חזר לספסל הלימודים והחל תואר שני נוסף במנהל עסקים, בהתמחות בניהול ארגונים ללא כוונת רווח, באוניברסיטת חיפה.

ב-2022 עבאס השתתף בתוכנית העמיתים של "מעוז".

יזמות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבאס עבאס בבית הנשיא רובי ריבלין לרגל ה"בלינד דיי"

בשנת 2005 , הקים עבאס את "אלמנארה, העמותה לקידום אנשים עם מוגבלות." מטרת העמותה היא לקדם אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית בישראל ולהיאבק בסטיגמות כלפי אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית ובמחסור המשאבים מצד המדינה.

העמותה שמה לה למטרה לקדם שינוי חברתי בתפיסת האנשים עם מוגבלות באמצעות שורה של פעילויות, שמטרתן קידום של הכלה, נגישות ושילוב של אנשים עם מוגבלות בחברה. עבאס נוהג לומר כי "המוגבלות יכולה להיות מנוף, ובמתן הזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלות, הם יכולים להפוך מנטל לנכס."

כחלק מפעילות העמותה, אחד המיזמים המובילים שיזם עבאס הוא ספריית ArabCast , ספרייה אינטרנטית מותאמת לאנשים עם מוגבלות בראייה ובקריאה, הכוללת אלפי כותרים מוקלטים בתחומים שונים. הספרייה נגישה לציבור המשתמשים באמצעות אתר אינטרנט, ובדצמבר 2023 הושקה האפליקציה החדשה לטלפונים חכמים בשם ArabCast Books . האפליקציה מאופיינת בממשק ובחוויית משתמש נוחים ונגישים המותאמים לאנשים עם מוגבלות ונגישה למדינות ברחבי העולם.

כמו כן, פעילות עמותת אלמנארה מכילה שלל יוזמות ברחבי הארץ, כמו ביצוע הדרכות במערכת החינוך ובארגונים עסקיים על חשיבות הנגישות והיחס השווה לאנשים עם מוגבלויות, הדרכות בנושא הנגשת השכלה, העצמה אישית ותעסוקתית, לצד פעילויות בתחומי המוזיקה והתיאטרון, לצד פעילויות בנושא אורח החיים הבריא והספורט.

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2008 עבאס הוזמן להשתתף בתוכנית הבינלאומית של משרד החוץ האמריקאי, International Visitor Leadership Program (IVLP) שבה הציג את הרצאתו "נגישות ושוויון עבור אנשים עם מוגבלויות". התוכנית כללה ביקורים בוושינגטון די-סי, בולטימור שבמרילנד, והעיר ניו יורק.

בשנת 2009 עבאס התמנה לערבי הראשון כחבר בוועדה המייעצת לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים וכיהן בתפקיד זה במשך שש שנים.

בשנת 2014, לאחר הצטרפות ישראל לאמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות, ביקר עבאס במוסדות זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, והגיש נייר עמדה בנושא "המופלים פעמיים", אשר דן במעמד האנשים עם המוגבלות בחברה הערבית.

בשנת 2020 התמנה עבאס כחבר בוועדה הבין-משרדית של התמודדות בטיפול כוחות האכיפה והביטחון מול אנשים עם מוגבלויות בחסות נשיא המדינה ראובן ריבלין.

בשנת 2021, התמנה עבאס לחבר בפורום ההיוועצות של מנהל המוגבלויות של משרד הרווחה והביטחון החברתי.

לאורך כל שנות פעילותו, עבאס פועל מתוך אמונה כי הכרת האחר והכלתו מובילה לשינוי חברתי כולל, ובאמצעות סוגיית האנשים עם המוגבלות הוא פועל גם למען קירוב לבבות וחיים משותפים בין הערבים ליהודים במדינת ישראל.

פעילות תקשורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית הטלוויזיה "המיוחדים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019, עבאס נבחר על ידי חברת ההפקה KB Productions לערוך ולהגיש את תוכנית הטלוויזיה "המיוחדים". מדובר בתכנית דוקומנטארית של תאגיד השידור הישראלי שעלתה בערוץ מכאן 33 בשפה הערבית. במסגרת התכנית, עבאס מארח אנשים עם מוגבלות פורצי דרך מהחברה הערבית. בשנת 2019 הוקלטה העונה הראשונה של הסדרה, הכוללת עשרה פרקים, ובשנת 2021 הוקלטו שישה פרקים נוספים.

"בין חברים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2018, עבאס השיק את הפודקאסט "בין חברים" שנקרא על פי ספרו של הסופר עמוס עוז.  במסגרת הפודקאסט עבאס מארח אישים מהחברה היהודית שמספרים על פועלם למען חיים משותפים. האורח הראשון בפודקאסט היה הסופר עמוס עוז שהתארח בפודקאסט כחודש לפני מותו. במסגרת הפודקאסט התארחו בין השאר גם הסופר אשכול נבו, איש העסקים אבנר סטפק, העיתונאי אליעזר יערי, שדר הספורט נדב יעקבי, יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי, פרופסור יואל רק, פרופסור ערן דולב , מאמן הספורט זאב זלצר והעיתונאי והסופר ירון לונדון.

"מחוץ לקופסה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018, עבאס השיק את הפודקאסט "מחוץ לקופסה", שבמסגרתו הוא מארח אישים פורצי דרך מהחברה הערבית בתחומים מגוונים. בין היתר, התארחו בפודקאסט איש העסקים עימאד תלחמי, אשת העסקים רים יונס, הזמרת והחוקרת ד"ר דלאל אבו אמנה, פרופסור ריאד אגבריה, אשת העסקים ג'וליה זהר, אשת הטלוויזיה רובא ורור, פרופסור ראסם ח'מאיסי, ורבים אחרים.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבאס עבאס בטקס "גיבורי השנה"

במשך השנים עבאס זכה בהוקרה על פעילותו עבור קהילת האנשים עם מוגבלות:

ארגון אשוקה העולמי
בשנת 2009, עבאס נבחר, לעמית הערבי-ישראלי הראשון בארגון אשוקה (Ashoka) העולמי ליזמים החברתיים המובילים.
פרס וראייטי
בשנת 2020, עו"ד עבאס עבאס, מנכ"ל אלמנארה, זכה בפרס מטעם ארגון וראייטי על תרומתו לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה.
גיבורי השנה של מפעל הפיס וקשת 12
ב 23 בספטמבר 2021, נערך טקס של מפעל הפיס וקשת 12 בהכרת תודה לאנשים שמקדישים את כל חייהם למען הקהילה. עבאס עבאס היה אחד מהזוכים במעמד זה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבאס רווק ומתגורר ברמת ישי. עבאס חובב ספרים ומקפיד מדי שבוע על האזנה לספר מוקלט אחד לפחות. עבאס חובב ספורט ומשתתף באופן קבוע בחוג לרכיבה על אופני טנדם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עבאס עבאס בוויקישיתוף