עופר בר-יוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עופר בר-יוסף
עופר בר-יוסף בשנת 2006
עופר בר-יוסף בשנת 2006
לידה 1937
ירושלים, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 במרץ 2020 (בגיל 83 בערך)
ישראל
ענף מדעי ארכאולוגיה
מקום מגורים ישראל, ארצות הברית
מקום קבורה בית עלמין פרדס חיים, כפר סבא
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג ד"ר דניאלה בר-יוסף
תרומות עיקריות
חפירות באזור מערת כברה, עין גב, ובמדינות גאורגיה, טורקיה וסין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עופר בר-יוסףאנגלית: Ofer Bar-Yosef;‏ 193714 במרץ 2020) היה פרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת הרווארד, פרופסור לארכאולוגיה פרה-היסטורית באוניברסיטה העברית, ואוצֵר מוזיאון פּיבּוֹדי (אנ') באוניברסיטת הרווארד בתחום הארכאולוגיה הפלאוליתית. בר-יוסף היה מחשובי החוקרים הישראלים של העת הפלאוליתית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בר-יוסף נולד בישראל המנדטורית כבן הבכור במשפחה בת ארבעה ילדים. משפחת אביו עלתה ממרוקו, ומשפחת אמו באה מריגה ונמנית עם מייסדי חדרה. כבר בגיל צעיר הושפע בר-יוסף מהארכאולוגיה, דרך אוספי העתיקות של אביו ושל החוקר האמריקאי ויליאם אולברייט. בגיל 17 הצטרף לקיבוץ, ולימים התגייס לצה"ל.

בגיל עשרים, במסגרת שירותו הצבאי, השתתף בחפירותיו של משה שטקליס במערת כּבּרה. כעבור שנתיים התנדב לחפירה נוספת בטראסת נחל אורן. בזמן לימודיו האקדמיים בארכאולוגיה ובגאוגרפיה באוניברסיטה העברית, השתתף בחפירות נוספות (תל עוּבּידיה, נחל אורן, מערת כבארה ואתר ליד עין-גב). יחד עם חוקרים אחרים עבד על פיתוח שיטות מחקר חדישות ויעילות יותר שנוסו בחפירות מערת היונים. בזמן עבודתו על תואר בתחום הפלאוליתי, נקרא לחפירות תל עובידיה, להחלפת שטקליס שנפטר.

בשנות ה-60 וה-70 הוסיף לחקור את מערת היונים, תל עובידיה ואתר בג'בל מע'רה שבסיני. כמו כן, השתתף בחפירות נוספות במערת כבארה בשנות ה-80. בר-יוסף חקר וחפר אתרים נוספים בגאורגיה, בטורקיה, במזרח אירופה ובסין. עמלו תרם רבות להבנתם ולבחינתם של שלבים חשובים שהביאו לתפוצת האדם על פני כדור הארץ, של התפתחות החברות האנושיות ושל מקור החקלאות.

בר-יוסף נפטר ב-14 במרץ 2020.[1]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עופר בר-יוסף בוויקישיתוף

מפרי עטו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]