פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מומלצי ויקיפדיה: אוטיזםבטיפולהאם גוגל עושה אותנו טיפשים?הפרעת קשב במבוגריםהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביותהתפתחות ציורי ילדיםחשיפה עצמית בטיפולטיפול באמנותלקות למידהפסיכופתיההמלאכים הטובים של טבענו

מומלצי הפורטל: אהבהאוטיזםבדידותדחקדיכאוןהיפנוזההתמכרות לאינטרנטזיכרוןחמש התכונות הגדולותהפרעת חרדההפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביותיצירתיותמדעי המוחמוליך עצביניסוי הקונפורמיות של אשסכיזופרניהפוביה ספציפיתפלצבופסיכואנליזהפסיכולוגיה אבולוציוניתקבלת החלטותרווחה נפשיתשינהשחיקה (פסיכולוגיה)תאוריית הצרכים

פחד גבהים - דוגמה של פוביה ספציפית

פוביה ספציפית (נקראת גם פוביה פשוטה) היא פחד מתמיד ומוגזם, שמתעורר עקב הופעת אובייקט או מצב ספציפי, או עקב ציפייה להופעתו. החשיפה לגירוי זה גורמת כמעט תמיד לתגובת חרדה מיידית, שההבדל הבולט היחיד בינה להתקף פאניקה הוא העובדה שפאניקה אינה מתעוררת על ידי אובייקט חיצוני ברור.‏‏ סימפטומים שיכולים להופיע הם למשל קוצר נשימה, הזעה, סחרחורת, פחד למות או "להשתגע", ועוד.

אדם שסובל מפוביה ספציפית, בדרך כלל ינסה להימנע ככל האפשר מהמצב המפחיד, או מהמצוקה שמעורר בו המצב המפחיד. הימנעות זו משבשת באופן משמעותי את התפקוד הרגיל שלו, ומעוררת בו מצוקה גבוהה. הירידה בחרדה, שמתרחשת בכל הימנעות מהמצב המפחיד, מחזקת את ההתנהגות הפובית ומשמרת אותה. פוביות משתמרות גם בגלל רווחים משניים שנוצרים מהן – יתרונות שנובעים מהמוגבלוּת הזו, כמו תשומת לב, אהדה, ושליטה מסוימת על הזולת.

רשימת הפוביות הספציפיות ארוכה ומגוונת מאוד. חלקן מתעוררות עקב גירויים שכל אדם מפחד מהם קצת (כמו חושך, מחלות, עקרבים ונחשים). ההבדל הוא שבפוביה ספציפית עוצמת הפחדים גבוהה מאוד, והשיבוש בתפקוד היומיומי שנוצר בגלל ההימנעות הוא גדול.