פטאנק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוקי הפטאנק בשדרות ההשכלה בתל אביב
משחק פטאנק בחוף העיר ניס, צרפת
מגרש פטאנק עם משטח חצץ, באשדוד

פטאנקצרפתית: Pétanque) הוא משחק כדור ממשפחת הכדורת (כדורת חצר) שמקורו בצרפת. הפטאנק פופולרי מאוד בצרפת, ומזוהה עם דרום הארץ ובמיוחד באזור פרובאנס, שם הוא הומצא בשנת 1907 בעיר לה סיוטה.

הספורט משלב טקטיקה, יכולות חשיבה ריכוז וקואורדינציה והוא אחד מענפי הספורט הבודדים בהם רשאים גברים ונשים להתחרות בצוותא באותה קבוצה או זה-מול-זה. אף על פי כן, הפטאנק נחשב משחק גברי (14% בלבד מהמקצוענים הרשומים בצרפת הן נשים).

מדי שנה מתקיימת באחת היבשות אליפות העולם.

חוקים ומהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק הפטאנק נערך בתוך מסגרת תחומה בגודל של 15 מטרים על 4 מטרים. המשטח יכול להיות אדמה, חול קשיח או כל חומר אחר המאפשר לכדורים להתגלגל.

השחקנים מתחלקים לשתי קבוצות, במתכונת של אחד מול אחד, זוג נגד זוג או שלשה מול שלשה. חברי הקבוצה נושאים בתפקידים מיוחדים - מתקרבים וצולפים, והם מופעלים בהתאם להתפתחות המשחק ואופי הפתרונות הנדרשים. לרשות כל קבוצה במתכונת זוגות או שלשות, עומדים שישה כדורים.

בתחילת המשחק, מוטל על ידי אחד השחקנים מהקבוצה הפותחת, כדורון קטן עשוי עץ, המשמש כמטרה, בעקבותיו מוטל כדור ברזל של קבוצה במטרה להתקרב אליו ככל האפשר. שחקן של הקבוצה היריבה מטיל כדור ומנסה להתגבר על הכדור הראשון, בקרבתו אל כדור המטרה. אם הצליח, עוברת חובת ההטלה לקבוצה הראשונה. אם נכשל, ממשיכה קבוצתו להטיל את כדוריה עד אשר יעלה בידה להתגבר או שמלאי כדוריה אזל. הקבוצה הראשונה מטילה עתה את כדוריה בניסיון להתגבר על החסימות שהקבוצה השנייה יצרה ולהגדיל את מספר כדוריה המקדימים את הכדור הקרוב ביותר של הקבוצה היריבה, לכדור המטרה. כל כדור שהקדים ייחשב כנקודה. המשחק בנוי ממשחקונים והקבוצה הראשונה שהקדימה לצבור 13 נקודות זוכה בניצחון.

המשחק משלב יכולות טקטיות המתחשבות בטופוגרפיה של השטח, ביכולות נושאי התפקידים, במספר הכדורים שנותרו, במערך הכדורים שהוטלו ובגורמים נוספים.

פטאנק בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל החלו לשחק בפטאנק בשנות ה-50 של המאה ה-20, והמועדונים הראשונים הוקמו באשדוד ובלוד. כיום משחקים כ-600 שחקנים במסגרת 24 מועדונים הפרושים מלימן בצפון עד אילת בדרום וכולם במסגרת "התאחדות מועדוני פטאנק ישראל". מלבד טורנירים ואליפויות בקטגוריות שונות, פועלות שמונה ליגות של בוגרים, נשים ונוער.

נבחרות ישראל משתתפות באופן קבוע באירועים בינלאומיים - אליפויות העולם ואירופה. נבחרת הנשים של ישראל זכתה במדליית ארד באליפות העולם שנערכה בספרד. נבחרת העתודה של ישראל שהשתתפה באליפות אירופה שנערכה בדנמרק, הגיעה למקום החמישי.

בעשור הראשון של המאה ה-21 החל הפטאנק לתפוס אחיזה איתנה הן בקרב המתנ"סים ומרכזי הגמלאים והן בבתי ספר, תוך ניצול אפיונו כספורט קהילתי. אפיונו ככזה הוביל להקמת ארבעה מגרשי פטאנק בשדרות רוטשילד בתל אביב וכן מגרש שני נוסף בחוף הקשתות באשדוד, המאוכלסים בעשרות שחקנים המתאמנים ומשחקים במשך כל השבוע. ביבנה הוקמו שישה מגרשים, במתנ"ס בחצור הגלילית הוקמו עשרה מגרשים והמשחק החל לתפוס תאוצה רבה בקרב התושבים.

כמו כן קיימים מגרשים בחולון, במיתר, בקריית ביאליק, במודיעין, ברחובות, בהוד השרון, באשקלון, בחוף בת-ים, בפארק הירקון בתל אביב, בפארק כפר סבא, ברמת השרון, בפארק בגין באזור בספורטק הרצליה ובפרדס חנה כרכור. בדימונה נפתח מועדון פטאנק והוכשרו ארבעה מגרשי פטאנק בקרית הספורט בצפון העיר. ביישוב יובלים, בבית אריה ומושב הבונים מגרש אחד, וביער בלפור של הקק"ל במגדל העמק מגרש אחד. בגן בעברית במזרח ראשון לציון ישנם שני מגרשי כורכר. בשוהם קיימים חמישה מגרשים, בעיר עכו ישנם חמישה מגרשים, שניים במזרח העיר ועוד שלושה בבית הספר קציני ים. בחיפה הוקמו שלושה מגרשים בפארק הכט. בלהבים קיים מועדון פטאנק ובו 6 מגרשים תקניים שעברו לאחרונה שיפוץ ביוזמה של המועצה המקומית. במועדון 30 שחקנים שנפגשים למשחקים ואימונים 3 פעמים בשבוע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטאנק בוויקישיתוף