פרויקט ספרות זולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספרות זולה היא חוברת קומיקס אלטרנטיבית שיצאה לאור תחת "הוצאת הברווז", ביוזמתו של דודו גבע (שבוע לפני מותו בפברואר 2005) ועופרה רודנר.

רקע לפרויקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוסטר מתוך חוברת "ספרות זולה"

בשנת 2001 עבר דודו גבע, אחד מאמני הקומיקס והאיור המובילים בארץ, תפנית אמנותית ומהפך בתפיסת עולמו. גבע, שהיה מוכר בזכות עשייתו האמנותית הממוסדת בתחום הקומיקס, בעיקר בספרים שיצר יחד עם קובי ניב וחנוך מרמרי ומדורים מפורסמים שכתב ואייר לעיתונים הגדולים, החל לעשות צעדים לעבר תרבות הקומיקס האלטרנטיבית העצמאית שהתפתחה באותה תקופה, ובלטה בעיקר בזכות אמנים שונים שהשתייכו לקבוצות קומיקס כמו Plan B וכלום בפיתה. באותה שנה עבר גבע מהפך משמעותי; הוא עבר לדירת סטודיו אישית והחל לעסוק בצורה מאוד אינטנסיבית בקומיקס אלטרנטיבי.

את צעדיו הראשונים בעולם הקומיקס העצמאי עשה גבע דרך התחברותו לזאב אנגלמאיר ולתמיר שפר, ביחד שלושתם יצרו את "חבורת החור"- מפעליה העיקריים של החבורה באו לידי ביטוי ברעיונותיהם האידאולוגיים המהפכניים בנושא עולם האמנות בכלל ועולם הקומיקס בפרט. הם הוציאו לאור פוסטר דו-צדדי שאויר באופן חתרני וקיצוני והופק והופץ באופן עצמאי, עיצבו את עטיפת האלבום של "צמד ראות" ויזמו פרויקטים שונים. כעבור פחות משנה החבורה התפרקה, אך קשריהם האישיים והמקצועיים נמשכו גם בשנים הבאות. גבע, חדור רעיונות מהפכניים, לא נח ויצר ביחד עם יובל כספי, רפאל פוגל ואחרים את "חבורת A4"- חבורה שמטרתה להוציא כמות גדולה של סיפורי קומיקס, מאוירים על ידי מגוון רחב של אמנים, על דפי A4 מקופלים שימכרו בשקל אחד בלבד. פרויקט זה זכה לתהילה רבה, עד שכמעט כל אנשי הקומיקס האלטרנטיבי (ואף אנשים שראו בפרויקט התנסות ראשונית) יצרו "חוברות" משלהם כך שנוצרו יותר ממאה חוברות. כעבור פחות משנה, גם חבורה זו התפרקה.

לאחר פירוק החבורה, בשנת 2002, עבד גבע בעיקר על ארבעת ספרוני "האביר זיק" ועל מדורו החדש בעיתון העיר - "שתיקת הברווז". למרות זאת, גבע לא הפסיק בחיפושיו אחר הניסיון ליצור חבורת קומיקס אלטרנטיבית. הוא החל לפתח איבה כלפי הוצאות הספרים והעיתונות הגדולות וניסה למצוא מקום אחר שבו יוכל ליצור, ביחד עם קבוצה בלתי מוגבלת של אמנים, באופן עצמאי. באותה שנה חבר גבע לעופרה רודנר, סופרת וכתבת בעיתון העיר", ובעזרת ימי ויסלר, מוזיקאי (להקת "הבילויים") פיתחו השניים את רעיונותיהם המשותפים על חוברת אמנות עצמאית שתהייה פתוחה לאמנים שונים מתחומים שונים בעולם האמנות הישראלי, שאת רובם הכיר (ואף גילה) גבע ב"פרויקט A4". עופרה רודנר ודודו גבע יצרו מספר דגמים של חוברות תוך עיון רב בחוברות ועיתונים ישראליים ישנים משנות ה-70 של המאה ה-20 כמו "בול", "פופאי" "טרזן" ו"העולם הזה" ובמשך שנתיים עמלו על הקמת "הוצאת הברווז" העצמאית. לאחר שהקימו את ההוצאה העצמאית ניגשו גבע ורודנר לעבוד על פרויקט "ספרות זולה", פרויקט שהיה אמור להיות ראשון לרבים. האירוע שקטע תהליך עבודה ממושך זה הוא מותו של דודו גבע מהתקף לב במהלך פברואר 2005, שבוע לאחר יציאת החוברת הראשונה לאור.

רעיונות הפרויקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער החוברת "ספרות זולה"

"ספרות זולה" ו"הוצאת הברווז" עומדים על כמה עקרונות ברורים ומוצהרים אותם הגדירו גבע ורודנר:

  • עקיפת הוצאות הספרים ומוקדי העיתונות, שלפי הקבוצה אינם מעריכים את האמנים והכותבים המשתייכים אליהם. "לחלק את הרווחים לאמנים במקום לעדר הטפילים המקנן בהוצאות הספרים והעיתונים!" כותבים חברי הקבוצה בעמודה השני של חוברת "ספרות זולה".
  • הפקת החוברות ומכירתן בעלות נמוכה מהרגיל (יחסית לחוברות ולמגזינים אחרים) במטרה להגיע לקהל קוראים רחב ומגוון, וכן כדי להפיץ ולהרכיב כמה שיותר חוברות מסוג זה. כחלק מעיקרון זה נצבעה החוברת רק באדום, שחור ולבן. "הננו קוראים לכל שוחרי הקומיקס האלטרנטיבי לרכוש את חוברותינו הזולות, תרתי משמע. כוונתנו היא לייצר חוברות בעלות הפקה נמוכה כך שיהיה אפשר למכור במחירים שווים לכל נפש".
  • נתינת במה למגוון רחב של אמנים העוסקים בתחומים שונים בעולם התרבות והאמנות הישראלית (תוך השמת דגש על קומיקס) לצד אמנים ידועים, מוכרים ומוערכים. "זקנים, צעירים, דגים וציפורים... אנחנו קוראים לאמנים שיכולים לכתוב, לצייר ולצלם לפתוח את לבם ולשלוח אל הברווז חומר טוב".
  • וכמובן, אהבת אמנות ורוח היצירה שמשמשים עקרון עליון ומטרה לחוברת. החוברת משלבת בתוכה תחומים שונים של עולם האמנות- כתיבה, שירה, ציור וקומיקס- במסגרת הומוריסטית, חתרנית, קיצונית ועצמאית. "יהיו בהם: שירה וקומיקס, רוח שטות עם דברי הגות עמוקים, טעמים שונים ומשונים".

משתתפי הפרויקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהתפקידים מצוטטים מעמודה השני של החוברת:

ספרות זולה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער "ספרות זולה 6"

ספרות זולה 6 היא חוברת שנערכה על ידי עופרה רודנר ב-2005 - 2006 כמחווה לאמנותו ולאישיותו של גבע שמת מהתקף לב באופן פתאומי. ביוני 2005 החלה רודנר לערוך את החוברת הנוספת, בעזרת אהרון ותמי, ילדיו של גבע. בחוברת, שיצאה לאור ב-15 בפברואר 2006, יום השנה למותו של גבע, מופיעים חומרים שיצר גבע וכן עבודות של חבריו ועמיתיו - חלקן מחוות לאמן.

כך כתבה עופרה רודנר בעמוד הראשון של החוברת:

הוצאת הברווז מרכינה כנף עם היעלמותו הפתאומית של מייסדה, ברווז קטן עם רוח גדולה ונסערת, הומניסט נוסח העולם הישן, שחתר תמיד מעבר לגבולות המחשבה של עצמו ודרש כך גם מכל הסובבים אותו. בחוברת זו חומרים של הברווז שעדיין לא פורסמו, כל שאר החומרים נוצרו לכבודו ובהשראתו של הברווז, על ידי חברים וקרובים. חלק מהחומרים נבחרו ועוצבו בשיתוף עם הברווז לפני שהסתלק. הרעיון של החוברת השנייה מבית הוצאת הברווז, הייתה להגשים את החלום של הברווז עד קצה הפוטנציאל שלו, בפורמט גדול, בצבע ובאיכות מושקעת

רוב הגורמים שהשתתפו ב"ספרות זולה 6" השתתפו בחוברת הקודמת, והם:

  • עריכה והפקה: עופרה רודנר
  • גרפיקה: יהודה דרי
  • אמנים: דודו גבע, זאב אנגלמאיר, תמיר שפר, דוד ריב, יאיר גרבוז, רפי לביא, אלכס ליבק, רוני סומק, אהרן שבתאי, דוד טרטקובר, זאב טנא, ציפה קמפינסקי, אהרון גבע, ימי ויסלר, עופרה רודנר, רועי צ'יקי ארד, יוסי וסיד, רעם דון, יוסף כהן, נוגה רויך, אמיתי סנדי, בועז קדמן, חבורת "כלום בפיתה", רחלי רוטנר, ניר מטרסו, גיל לביא, רמי סטוריסטיאנו, עלמה אלורו, אלברט נאמן, יהודה דרי, טינקרבל ועופר שמיר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]