צוות חקירה מיוחד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צוות חקירה מיוחד (צח"ם) במשטרת ישראל הוא צוות של שוטרים מיחידת חקירה אחת או מיחידות חקירה שונות, שמונה לבצע חקירה של עבירה מסוג פשע, חקירה שיש בה עניין ציבורי, או חקירה מסועפת[1], או חקירת עומק של תאונת דרכים חמורה, שחקירתה עלולה להיות מסועפת או בעלת חשיבות ציבורית רבה[2].

מינוי צח"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

צח"ם ממונה על ידי בעלי תפקידים בכירים מסוימים במשטרה, בכתב מינוי כמפורט בפקודות המשטרה[1], והוא יכול להתמנות אד הוק, או להיות יחידת חקירות אורגנית קבועה שאליה מועברים תיקי החקירה הדורשים מינוי צח"ם, בכפוף לכתב מינוי.

כתב המינוי מפרט מי יהיו ראש הצח"ם, חבריו, מקום מושב הצח"ם, נושא החקירה, כללי עבודת הצח"ם, כגון תדירות הדיווח על עבודת הצח"ם לגורם הממונה, הוראות לליווי מקצועי של פרקליט מחוז או תובע משטרתי, שירותי ייעוץ חיצוניים לפי הצורך, דוברות, אמצעים, כגון כלי רכב, קשר עם יחידות אחרות או גורמי חוץ, כגון צה"ל, שב"כ וכדומה, ולעיתים קשר עם האינטרפול או משטרות זרות. מינוי חברי הצח"ם לוקח בחשבון את נושא החקירה ואת תחומי הידע של חבריו, לדוגמה, לחקירת נושאים שבמהותם הם מודיעיניים, עבירות גוף, עבירות כלכליות וכו' ימונו חוקרים, או אנשי מודיעין, מתחומים מתמחים.

נהלי עבודת צח"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל צח"ם מנוהל יומן צח"ם הכולל את תאריך תחילת עבודת הצח"ם, שמות החברים, הנחיות ראש הצח"ם לחברים, תיעוד מפורט של כל פעולות החקירה, ישיבות עבודה ורישום תמצית הדברים וההחלטות שנתקבלו במפגשים של חברי הצח"ם עם גורמים בתוך המשטרה או מחוץ לה.

הצח"ם פותח תיק חקירה, לפי העניין. לעיתים קרובות עצם הפעילות החקירתית המעמיקה והמסועפת של הצח"ם חושפת מידע אודות אירועים פליליים נלווים נוספים שדורשים חקירות נפרדות מנושא החקירה הראשי, ובהתאם לכך פותח הצח"ם תיקים נוספים וחוקר אותם בעצמו, או מעביר ליחידות חקירה אחרות לפי העניין.

כאשר מגבש הצח"ם ראיות לכאורה נגד עבריין או עבריינים, מעביר הצח"ם את תיק החקירה לפרקליטות או ליחידת התביעות, להמשך טיפול משפטי.

בנוסף לדיווחים השוטפים, על ראש הצח"ם להודיע בכתב לממנה הצח"ם על סיום עבודת הצח"ם.

צח"ם בתיקי תאונות דרכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה תאונת דרכים מוקם צח"ם במקרים הבאים[2]:

  • תאונה קטלנית שנגרמה כתוצאה מליקוי הנדסי או כשל במכלולי הרכב.
  • תאונה שהיא בעלת סממנים זהים לתאונות קודמות שאירעו באותו מקום או באותן נסיבות.
  • תאונת פגע וברח קטלנית, או שקיים חש לחיי הנפגע.
  • תאונה חמורה, או בעלת היבט ציבורי רחב, שחקירתה עלולה להיות מסועפת והיקף החקירה רב.

צח"מים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירועים רבים שדורשים חקירות משטרה מיוחדות ומסועפות, שחלקם גם מתוקשרות, ממונה צח"ם. בין הצח"מים המפורסמים היו אלה שחקרו אישי ציבור, אירועי פח"ע וכדומה, כגון:

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]