רוטב שום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוטב שום
מאכלים
סוג רוטב עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים שום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איולי עם זיתים

רוטב שום הוא רוטב שמרכיבו העיקרי הוא שום. זהו בדרך כלל רוטב חרפרף, כאשר עומק טעם השום נקבע על פי כמות השום ברוטב. השום בדרך כלל כתוש או חתוך לקוביות דקות. רוטב שום פשוט מורכב משום ורכיב נוסף היוצר תחליב עם השום, כגון שמן, חמאה או מיונז. ניתן להשתמש במרכיבים שונים להכנת הרוטב.

ניתן להשתמש ברוטב שום להוספת טעם למאכלים רבים, כמו סטייק, דג, מאכלי ים, בשר כבש, צלע חזיר, בשר עוף, ביצים וירקות. הוא משמש גם כקונדימנט לדונר קבב.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגליאטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטב שום על דונר קבב

אגליאטה הוא רוטב שום מלוח וחריף במטבח האיטלקי המשמש לתיבול וליווי לבשר, דגים וירקות צלויים או מבושלים. שימוש בו תועד לראשונה ברומא העתיקה, והוא נותר חלק מהמטבח של ליגוריה. פורטה[1] הוא רוטב דומה שמוכן מכרישה במקום שום.

איולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

איולי הוא רוטב ים תיכוני העשוי משום ושמן זית; באזורים מסוימים משתמשים בחומרים מתחלבים אחרים כגון ביצה.[2] פירושו של השם הוא "שום ושמן" בקטלאנית ובדיאלקט הפרובאנסי. הוא מזוהה במיוחד עם המטבחים של חופי הים התיכון של ספרד (ולנסיה, קטלוניה, האיים הבלאריים, מורסיה ומזרח אנדלוסיה), צרפת (פרובאנס) ואיטליה (ליגוריה).

פלפל צ'ומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלפל צ'ומה הוא מתכון צפון אפריקאי ממטבח יהודי לוב העשוי מאבקת פלפל מתוק וחריף, כמות גדולה של שום טחון, קימל וכמון. הוא משמש כמטבל בדומה למטבח האתיופי, כמרינדה לבשר, או כתיבול בסיס בתבשילים ורטבים.

רוטב שום ודבש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנפי עוף עם רוטב שום דבש

רוטב שום ודבש הוא רוטב חמוץ מתוק שמשלב את טעם השום והדבש, הוא פופולרי בקנדה. רוטב שום ודבש הוא אחד מהרטבים הרבים ששמים על כנפי עוף, צלעות[3] ומאכלים אחרים כגון קציצות.[4]

מוג'ו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במטבח הקובני, מוג'ו הוא כל רוטב שמוכן משום, שמן זית או שומן חזיר, ומיץ הדרים, באופן מסורתי ממיץ חושחש.[5][6] הוא משמש בדרך כלל לתיבול שורש הקסאווה וגם למרינדת חזיר צלוי.[7] ללא אורגנו, הרוטב נקרא בדרך כלל 'מוחיטו' ומשמש לטבילת שבבי פלנטיין וקסאווה מטוגנים (יוקה). המרינדה לבשר החזיר מורכבת ממיץ חושחש, שום, אורגנו, כמון ומלח. השום משמש גם כמרכיב במתכונים נוספים של מוג'ו במטבחים שונים.

מוז'דיי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוז'דיי

מוז'דיי הוא רוטב חריף במטבח הרומני העשוי משיני שום כתושות וטחונות לעיסה, המומלחת ומעורבבת במים ושמן צמחי.[8] שמן חמניות הוא השמן העיקר המשומש להכנת הרוטב. בגרסאות מסוימות מוספת גם שמנת חמוצה.

סקורדליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקורדליהרמקין במרכז) עם חומוס, ירקות ופיתה

סקורדליה היא מחית סמיכה (או רוטב, מטבל, ממרח וכו') במטבח היווני שנעשית על ידי שילוב של שום כתוש עם בסיס מחוספס שעשוי להיות מחית תפוחי אדמה, אגוזי מלך, שקדים או לחם יבש הספוג נוזלים. התערובת המתקבלת מוקצפת על ידי הוספה הדרגתית של שמן זית לקבלת תחליב חלק.[9] לעיתים קרובות מוסף חומץ.

טאלייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאלייה הוא רוטב שום במטבח המצרי שנעשה על ידי טיגון שום בגהי ולאחר מכן הוספת כוסברה וצ'ילי. הוא משמש כרוטב לתיבול במיה וקושארי.

טרטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרטור הוא רוטב במטבח הערבי של המפרץ הפרסי העשוי מטחינה, מיץ לימון ושום ובמטבח הצרפתי היה קודמו של האיולי. הוא הוכן לראשונה באזור סוריה הגדולה על ידי איכרים. מאוחר יותר הוא הובא לחצי האי האיברי על ידי פיניקים, וגם הובא לחצי האי האיברי בזמן מאוחר יותר על ידי ערבים. משם הובא הרוטב לדרום צרפת. טרטור תואר כ-"חלק בלתי נפרד מהמטבחים של מדינות המפרץ הערביות".

רוטב עגבניות ושום[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטב עגבניות ושום מוכן מעגבניות כמרכיב העיקרי, ומשמש במטבחים ובמאכלים שונים. במטבח האיטלקי, הרוטב אלה פיציולה הוא רוטב עגבניות ושום, המשמש להכנת פיצה, פסטה ובשרים.

ת'ום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ת'ום

ת'ום הוא רוטב שום סמיך הנפוץ באזור הלבנט.[10] הוא עשוי משום כתוש, מלח, שמן זית או שמן צמחי ומיץ לימון,[10] המרכיבים נכתשים באופן מסורתי באמצעות מכתש ועלי מעץ.

רוטב שום וצ'ילי מתוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוכן ברחבי דרום מזרח אסיה מצ'ילי אדום, שום, חומץ וסירופ סוכר כמרכיבים העיקריים, בדרך כלל בשילוב עם מסמיך כמו עמילן תירס.

צזיקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

צזיקי הוא רוטב מהמטבח היווני שעשוי משום טחון, מלפפונים מגוררים ויוגורט. הוא פופולרי במיוחד בחבל הבלקן. בבולגריה נקרא 'טרטור מיובש', שאינו דומה לטרטור הערבי.

יוגורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להכין רוטב שום פשוט על ידי הוספת שום כתוש או טחון ללבנה, מיונז או שמנת חמוצה. ניתן להשתמש במיץ לימון, מלח, פלפל ועשבי תיבול כגון שמיר כדי להעניק טעם נוסף.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוטב שום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "PORRATA: Vocabolario della Crusca, Firenze - 4° edizione (1729-1738)".
  2. ^ Goodman, M.; Holland, L.; McKinstry, P. (2006). Food to Live by: The Earthbound Farm Organic Cookbook. Workman Pub. p. 224. ISBN 978-0-7611-4389-5. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ Richard, S. (2009). Dinner Survival: The Most Uncomplicated, Approachable Way to Get Dinner to Fit Your Life. Cooking for the rushed. Simon & Schuster. p. 74. ISBN 978-1-4165-4364-0.
  4. ^ Mintz, Corey (6 באפריל 2016). "How I learned to butcher a piggy for market". thestar.com. נבדק ב-19 באפריל 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Books, Madison; Andrews McMeel Publishing, LLC; Kummer, C. (2007). 1001 Foods To Die For. Andrews McMeel Publishing. p. 385. ISBN 978-0-7407-7043-2. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)
  6. ^ Albala, K. (2011). Food Cultures of the World Encyclopedia [4 volumes]: [Four Volumes]. ABC-CLIO. p. 1-PA94. ISBN 978-0-313-37627-6. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)
  7. ^ Steve Otto (24 באוקטובר 2007). "Cuban Is Ours, Any Way You Try To Slice It". The Tampa Tribune. אורכב מ-המקור ב-7 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Planet, L. (2017). Lonely Planet Romania & Bulgaria. Travel Guide. Lonely Planet Publications. p. 593. ISBN 978-1-78701-066-6. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)
  9. ^ Wright, C.A. (2001). Mediterranean Vegetables: A Cook's ABC of Vegetables and Their Preparation in Spain, France, Italy, Greece, Turkey, the Middle East, and North Africa with More Than 200 Authentic Recipes for the Home Cook. Harvard Common Press. p. 170. ISBN 978-1-55832-196-0. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)
  10. ^ 1 2 Kapur, K. (2014). A Chef in Every Home: the complete family cookbook. Random House Publishers India. p. pt90. ISBN 978-81-8400-555-4. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)