מדריך הטרמפיסט לגלקסיה (סדרת ספרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
מידע כללי
מאת דאגלס אדאמס
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני קומי, קומדיה, מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מדריך הטרמפיסט לגלקסיהאנגלית: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy) היא סדרת מדע בדיוני קומית שנוצרה על ידי הסופר האנגלי דאגלס אדמס. היא החלה את דרכה בשנת 1978 כסדרת תסכיתי רדיו בת 20 פרקים ששודרה ברשת הרדיו של ה-BBC, הופיעה לאחר מכן כסדרת ספרים, כהצגת תיאטרון, וכסדרת טלוויזיה בת שישה פרקים שהופקה בשנת 1980. סדרת "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה", או בכינויה המקוצר "מדריך הטרמפיסט" או פשוט "המדריך", הפכה עם השנים לפופולרית מאוד בקרב גילאים שונים ובמדינות רבות בעולם והפכה למושא הערצה ופולחן של ממש. בשנות ה-80 של המאה ה-20 יצאו מספר גרסאות של משחקי מחשב המבוססים על הסדרה, שלוש סדרות בנות שלושה חלקים של חוברות קומיקס ובשנת 2005, שנים בודדות לאחר מותו של אדמס, יצא לאקרנים גם סרט קולנוע בשם זה המבוסס על עלילת הספר הראשון בסדרה.

הסדרה מגוללת את סיפור הרפתקאותיו של אדם אנגלי ממוצע בשם ארתור דנט, יחד עם עוד מספר דמויות מגוונות, ברחבי החלל והזמן. הסיפור, המסופר בסגנון איגיון ומתאפיין בהיגיון אבסורדי רב, מתאר את החיים מנקודת מבט הומוריסטית ומתייחס גם בהומור ובציניות לכל היבטיה הנשגבים מבינתו של האדם הממוצע של הפיזיקה המודרנית והאסטרופיזיקה. הסדרה עוסקת לכל אורכה ברוח היתולית זו בסוגיות עיוות המרחב והזמן ובשאלת השאלות כפי שמוגדרת על ידה: "החיים, היקום וכל השאר". לשאלת משמעות "החיים, היקום וכל השאר" גם נמצאת תשובה אשר הבנתה והניסיון להבין את עצם השאלה, יוצרים עלילה מתמשכת, ובחלקה גם אבסורדית, המתוארת דרך חוויותיו של ארתור במסע ביקום ובזמן וכוללת בתוכה גם את בריאתו והשמדתו של כדור הארץ.

הסדרה קרויה על שמו של מדריך טיולים המופיע בה - מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, אנציקלופדיה אלקטרונית המספקת מידע רב אך חסר חשיבות ברובו אודות הגלקסיה. על גבי המדריך מופיעה הכותרת "DON'T PANIC" (בלי פאניקה!), צמד מילים אשר הפך למושג כשלעצמו בקרב מעריצי הסדרה. תסכיתי הרדיו, כמו גם הספרים וסרט הקולנוע, מלווים בציטוטים מתוך המדריך המספק מידע אנציקלופדי על מקומות, מושגים ויצורים שונים בגלקסיה. המדריך כולל מידע רב ולכן מקום קטן ככדור הארץ לדוגמה, מתואר באופן תמציתי במיוחד בשתי מילים בלבד: "לא מזיק". הגדרתו גם שונתה בהמשך העלילה ל"לא מזיק ברובו".

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארתור דנט - גיבור הסדרה, בן אדם אשר נאלץ לראות את כדור הארץ מתפוצץ, ומאז מסתובב ברחבי הגלקסיה בחיפוש אחר חיים שלווים.
  • פורד פרפקט - חייזר מכוכב לכת קטן במערכת ביטלג'וז שנתקע למשך שנים רבות בטעות בכדור הארץ. חברו הטוב של ארתור, מציל אותו מכדור הארץ המתפוצץ, ומסתובב ברחבי הגלקסיה ללא משמעות וכותב עבור המדריך לטרמפיסט. את שמו אימץ לעצמו לפני הגעתו לכדור הארץ, מתוך טעות בזיהוי צורת החיים השולטת בכדור הארץ.
  • זאפוד ביבלברוקס - נשיא הגלקסיה שלו שני ראשים ושלוש זרועות. מחפש תהילה וחיים חסרי דאגות. בן דודו החורג של פורד.
  • טרישה (טריליאן) מקמילן - אישה נוספת מאנגליה במקור, המתלווה לביבלברוקס ואינה מהססת לומר לו את דעתה עליו.
  • מרווין - רובוט רב עוצמה ודיכאוני, המדוכדך מהניצול המועט של יכולותיו. משמש כעוזרו של זאפוד ביבלברוקס. מכונה לפעמים "האנדרואיד הפרנואיד"[1].

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שני עכברים מדברים בכוסות מרטיני - ישויות היפר-אינטליגנטיות ופאן-ממדיות.
  • סלארטיברטפאסט - ארכיטקט, מעצב עולמות.
  • ראשתן גדול-ראש ועציץ נקמני - קשרם לעלילה רחב מהנדמה במבט ראשון.
  • דג בבל - דג שנעיצתו באוזן מאפשרת שמיעה חופשית של כל שפה, ללא קשיי תרגום, פרט לשפות פרימיטיביות במיוחד.
  • ליבת הזהב (במקור האנגלי "לב הזהב") - חללית המונעת על ידי "מחולל אי סבירות", השואב את כוחו מפרסת זהב, ומאפשר ביצועים בלתי סבירים בעליל - להימצא בכל נקודה בחלל ובכל זמן, בו בזמן. לחללית זו יש מחשב מרכזי העונה (יותר מדי) לשם אדי, ונודע בעליצותו הבלתי נדלית עד להכעיס, ויכולתו לשיר לנוסעים שירי עידוד במצבים אובדניים.
  • אקראית - בתם של טריליאן וארתור מתרומת זרע, טריליאן בחרה לגדל את אקראית לבדה במשך כ20 שנה, לאחר מכן באה אל ארתור כדי שישמור על אקראית בזמן שיש לטריליאן לחץ בעבודה כמגישת חדשות. טריליאן ידעה שארתור הוא האב מכיוון שהוא ההומו ספיינס היחידי ביקום חוץ ממנה לאחר שכדור הארץ הוחרב על ידי הווגונים כדי לפנות מקום לדרך על-חללית.

תסכיתי הרדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה החלה בבריטניה כסדרת תסכיתי רדיו אשר שודרו ברשת ה-BBC החל מה-8 במרץ 1978. תסכיתי הרדיו סיקרו עלילה שלאחר מכן נכנסה בעיקר לשני הספרים הראשונים בסדרה, אם כי בגרסה מעט שונה בפרטיה. הקריין והמספר המדבר היה פיטר ג'ונס, סיימון ג'ונס - ארתור דנט, ג'פרי מק'גיוון - פורד פרפקט, סוזן שרידן - טריליאן. מנגינת הנושא נלקחה מהקטע האינסטרומנטלי "Journey of the Sorcerer" של להקת האיגלס.

כמקור הסדרה, תסכיתי הרדיו זוכים לפופולריות רבה מאוד עד היום, אף יותר מסדרת הספרים, בקרב מעריציה המושבעים של הסדרה. אלו המעדיפים דווקא את התסכיתים מוצאים בהם לכידות (שלטענתם הולכת ונעלמת מהספר לקראת שני כרכיו האחרונים) ועלילה מתוחכמת ועדינה יותר. לדעתם, דווקא מהתסכיתים, ופחות מהספרים, אנו מבינים הרבה יותר את התשובה הצינית והאלטרנטיבית של אדמס למשמעות האמיתית של החיים, היקום וכל השאר.

מהדורה עברית מוקלטת של תסכית הרדיו יצאה לאור על ידי הוצאת ספרים מדברים בשנת 1997. התסכית הוא בעיבודה ותרגומה של אסנת אדר ובקולו של אברי גלעד.

בשנים 2004-2005 שידר ה-BBC תסכיתי רדיו חדשים המבוססים על שלושת הספרים האחרונים של הסדרה. התסכיתים עובדו על ידי דירק מגס (Dirk Maggs) וזכו לברכתו של אדמס עצמו עוד לפני שנפטר, ואף להשתתפותו בתור אגרג'אג - אחת מדמויות המשנה בסדרה. כמעט כל השחקנים של התסכית המקורי שיחקו את דמויותיהם גם בתסכית החדש, למעט פיטר ג'ונס (המספר) שנפטר בשנת 2000.

הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-1979 החל אדמס להוציא לאור ספרים המבוססים על תסכיתי הרדיו. שלושת הספרים המאוחרים נכתבו כחומר מקורי בהמשך הסדרה. הסדרה כונתה על ידי המחבר "טרילוגיה בארבעה חלקים" (השגיאה במקור). לאחר זמן נוסף גם הספר החמישי, והסדרה כונתה מאז "טרילוגיה בחמישה חלקים" (במקום פנטלוגיה). על כריכת הספר השישי מופיע הכיתוב "חלק 6 מתוך 3" (במקום הקסלוגיה).

בסדרת הספרים של "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" נכללים הספרים:

ב-1986 יצא סיפור קצר נוסף בסדרה, בשם 'Young Zaphod Plays It Safe' (בתרגום לעברית: זייפוד הצעיר הולך על בטוח). הסיפור נכלל בספר "The Utterly Utterly Merry Comic Relief Christmas Book"‏[3] ובגרסת הספר המלאה[4] המכילה את כל חמשת הספרים שכתב אדמס, יחד עם סיפור זה. ניתן למצוא את הסיפור בתרגום לעברית כחלק מאסופת כתביו של אדמס בספר, "סלמון הספק", שיצא אחרי מותו של אדמס ובמהדורה המחודשת של היו שלום ותודה על הדגים.

ב-1997 יצא לאור הספר ספינת החלל טיטניק המבוסס על משחק מחשב באותו השם. את הספר כתב טרי ג'ונס (לשעבר מחבורת מונטי פייתון). הספר (כמו גם משחק המחשב) מתבססים על קטע קצר בספר השלישי שבו מתוארת היעלמותה של ספינת החלל טיטניק מיד עם תחילת מסעה הראשון בגלל אי הבנה לגבי אופן פעולתו של מנגנון ההינע האי-הסתברותי המתואר בספר. הספר אינו קשור באופן ישיר לסדרה הקאנונית.

סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ההצלחה ברדיו, הפיק ה-BBC סדרת טלוויזיה קצרה בת שישה פרקים בשנת 1981. סדרת הטלוויזיה לא חפפה את עלילת תסכיתי הרדיו ונעשו בה ניסיונות ליצור אפקטים מיוחדים. האפקטים שאז נחשבו למתקדמים במיוחד (למעט ראשו השני של זאפוד ביבלברוקס שנתלה מראשו באופן לא משכנע) נחשבים כיום לירודים ביותר. ויכוח ניטש בין מעריצי "מדריך הטרמפיסט" האם הייתה סדרת הטלוויזיה הברקה או שמא מדיום זה היה דווקא המוצלח פחות לעומת תסכיתי הרדיו, הספרים וסרט הקולנוע.

ביולי 2019, Hulu הכריזה על הפקת סדרת טלוויזיה בשיתוף פעולה עם קרלטון קיוז וג'ייסון פוקס כתסריטאי, בהפקת ABC Signature וחברת Genre Arts.[5] הסדרה מיועדת לעלות לשידור בשנת 2021, כשההפקה תצא לדרך בקיץ 2020.[6] הסדרה הוזמנה לשתי עונות. בעקבות מגפת הקורונה ההפקה נדחתה וזו החלה לבסוף במאי 2021.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מדריך הטרמפיסט לגלקסיה (סרט)
לוגו הסרט

הסרט, שהוקרן ברחבי העולם בשנת 2005, יצא לפועל לאחר תכנונים רבים שהחלו עוד מאז שנת 1982. למרות שאדמס נפטר בשנת 2001, הוא הספיק לכתוב את רוב התסריט עבור הסרט. כמו בשאר המעברים למדיומים, גם כאן העלילה השתנתה רבות, ואף נוספו דמויות חדשות. רבות דובר על הליהוק של השחקן השחור מוס דף לתפקיד פורד, ורבים מתנגדים לכך, בטענה כי הליהוק הזה הוא תוצאה של העדפה מתקנת.

את תפקיד ארתור דנט שיחק מרטין פרימן, זאפוד ביבלברוקס גולם על ידי סם רוקוול וטריליאן על ידי זואי דשנל. שחקני קולנוע מוכרים שיחקו תפקידים נוספים בסרט: אלן ריקמן דיבב את הרובוט מרווין, ביל ניי גילם את יוצר הכוכבים סלארטיבארטפאסט, הלן מירן דיבבה את המחשב "הרהור עמוק" והומה קאבולה (דמות חדשה שנוצרה במיוחד עבור הסרט) גולם על ידי ג'ון מלקוביץ'.

התופעה והשפעתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוך כמה שנים מתחילת שידורי תסכיתי הרדיו של הסדרה, הפך "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" לתופעה בינלאומית. תסכיתי הרדיו המקוריים שודרו גם מחוץ לאנגליה ובחלקם תורגמו למספר שפות ושודרו במדינות שאינן דוברות אנגלית. גם סדרת הטלוויזיה שודרה במספר מדינות וברחבי העולם נמכרו ונמכרים עד היום גרסאות מוקלטות של התסכיתים וסדרת הטלוויזיה. ספריו של דאגלס אדמס תורגמו אף הם ליותר מ-30 שפות.

ברחבי העולם ובעיקר באנגליה, קיימים מועדוני מעריצים רבים של הסדרה. גדולתו של אדמס ביצירת מדריך הטרמפיסט היא בהצלחתו להטביע בתרבות מספר ביטויים חדשים וכן לתת משמעות חדשה למושגים יום-יומיים שונים. מגבת, שעל פי המדריך היא החפץ השימושי ביותר ביקום ואף מוזכרת בו פעמים רבות, הפכה מקור למחוות רבות שנעשו למדריך הטרמפיסט וקיבלה משמעות חדשה ומשעשעת בקרב המעריצים. לציון מותו של אדמס נחגג לזכרו יום המגבת ברחבי העולם, ב-25 במאי. המספר 42, שהוא על פי הספר התשובה לחיים, היקום וכל השאר, זכה אף להתייחסות מיוחדת בעקבות הספר. בנוסף לאלו אומצו ביטויים רבים ומושגים בדיוניים רבים המבוססים על הסדרה. מערכת Trillian נקראה על שם אחת הדמויות בסדרה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר: מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיר בשם זה אף נכתב על מרווין על ידי להקת רדיוהד
  2. ^ http://www.guardian.co.uk/books/2008/sep/17/douglasadams/
  3. ^ הוצאת Fontana Paperbacks
  4. ^ "The Ultimate Hitchhiker's Guide to the Galaxy" בהוצאת Del Rey
  5. ^ Andreeva, Nellie (24 ביולי 2019). "'The Hitchhiker's Guide to the Galaxy' TV Series In Works At Hulu From Carlton Cuse & Jason Fuchs". Deadline Hollywood. נבדק ב-24 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Kaya, Emre (6 בינואר 2020). "EXCLUSIVE: HULU'S 'HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY' SERIES PREMIERES 2021; 'IMITATION GAME'S MORTEN TYLDUM SET TO DIRECT". Geeks World Wide. {{cite web}}: (עזרה)