Hebrew school

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Hebrew school (בתרגום חופשי: "בית-ספר עברי" או "בית-ספר לעברית") הוא מודל לבתי ספר יהודיים בתפוצות, ובפרט במדינות דוברות-אנגלית. בתי ספר אלו לילדים ולנוער מתמקדים בהעברת נושאים יהודיים וציונים לתלמידיהם: היסטוריה יהודית, לימוד השפה העברית וכן הכנה לטקסי בר המצווה ובת המצווה. בית הספר העברי ממוקם בדרך כלל בכיתות ייעודיות בתוך בית כנסת, בהדרכת מורה לעברית ואף רב מקומי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

על-פי מאמר בכתב העת המדעי "Jewish Quarterly Review", שכותרתו "The Jewish Sunday School Movement in the United States" משנת 1900, ההתחלה המדויקת של בתי הספר היהודיים בימי ראשון לא ברורה.[1] יש המייחסים את יצירותיה של רבקה גרץ מפילדלפיה כתרומה משמעותית להתפתחות החינוך העברי בארצות הברית. גרץ טענה כי הכרחי להעניק חינוך יהודי לבני הנוער המגיעים מרקע חילוני לחלוטין.

תוכנית הלימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר העברי מתרחש בדרך כלל ביום ראשון ולעיתים גם בימי שלישי או רביעי בשעות אחר הצהריים לאחר חינוך החול בבתי ספר פרטיים או ציבוריים.

כיום, חינוך עברי ממוצע מתחיל בשלב הגן ומגיע לשיאו בכיתה י'.[2] בשלב זה מתקיים תהליך (הדומה לקונפירמציה) בבתי הספר הרפורמים והקונסרבטיביים, אך לא בבתי ספר אורתודוקסיים. תלמידים אורתודוקסים לומדים בדרך כלל בבתי ספר דתיים כמו ישיבות, שם הם לומדים תורה ותלמוד. החינוך האורתודוקסי מכשיר לרוב נערים צעירים לרבנות וכולל לימוד מעמיק יותר מהחינוך העברי. הבדל נוסף בין החינוך האורתודוקסי לבין זה העברי הוא השילוב המגדרי. בבתי הספר העבריים ישנו שילוב מגדרי בין נערים לנערות, לעומת הפרדה במוסדות האורתודוקסיים.

גן וכיתה א'[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הגן ובכיתה א', התלמידים מתוודעים לחגים ומועדים יהודיים וישראלים בולטים. יתר על כן, הם מתוודעים אל האלפבית העברי. בנוסף על כך, התלמידים לומדים עברית בסיסית ואת ברכות השבת. בכיתה א' לומדים התלמידים את סיפורי ספר בראשית.

כיתה ב' עד כיתה ה'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב זה התלמידים מרחיבים את ידיעתם ביהדות, ובהן קריאת שמע וברכות בסיסיות (ברכת המוציא לחם מן הארץ, ברכת בורא פרי הגפן וכו'). התלמידים לומדים את מושג הצדקה, מנהגים יהודיים נפוצים, ההיסטוריה היהודית ולימודי ארץ ישראל.[3] השיעורים עשויים לכלול גם נושאי אתיקה ומוסר יהודיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Hebrew school בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Jewish Sunday School Movement in the United States". The Jewish Quarterly Review. New York: MacMillan Company. 12. 1900.
  2. ^ "Temple Emanu-El".
  3. ^ "Curriculum". אורכב מ-המקור ב-19 במאי 2009. נבדק ב-9 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)