מטריקס Reloaded

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף The Matrix Reloaded)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מטריקס Reloaded
The Matrix Reloaded
פוסטר הסרט השני
פוסטר הסרט השני
בימוי לנה וצ'אוסקי, לילי וצ'אוסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ואל סילבר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט האחיות וצ'אוסקי
עריכה זק סטינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קיאנו ריבס
לורנס פישבורן
קארי-אן מוס
הוגו ויבינג
מוזיקה דון דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ביל פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר, Village Roadshow Pictures, Silver Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 15 במאי 2003
משך הקרנה 138 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט אמנויות לחימה, סרט מדע בדיוני, סרט מותחן, סייברפאנק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 127 - 150 מיליון דולר
הכנסות 742,128,461 דולר
הכנסות באתר מוג'ו matrixreloaded
סרט קודם מטריקס עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא מטריקס רבולושנס עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטריקס Reloaded (מטריקס רילודד; במקור: The Matrix Reloaded) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי משנת 2003, והשני בסדרת סרטי המטריקס, שנכתב ובוים על ידי האחיות וצ'אוסקי. הסרט הוקרן לראשונה ב-7 במאי 2003, ווסטווד, לוס אנג'לס, קליפורניה, והופץ לציבור על ידי האחים וורנר בצפון אמריקה ב-15 במאי 2003, ובשאר העולם במחצית השנייה של אותו החודש.

משחק המחשב "Enter the Matrix" שיצא ב-15 במאי 2003, ואוסף של תשעה סרטי אנימציה קצרים, "אנימטריקס", שיצא ב-3 ביוני 2003, תמכו והרחיבו את קו העלילה של הסרט. "מטריקס רבולושנס" שהשלים את העלילה, יצא שישה חודשים לאחר מטריקס רילודד, בנובמבר 2003.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת שישה חודשים אחרי הארועים מהסרט הראשון, מטריקס. ניאו, הפרוטגוניסט, מתעורר מסיוט שבו טריניטי, אהובתו ושותפתו למאבק במכונות, נורית על ידי סוכן של המטריקס, תוך שהם נופלים מבניין. מורפיאוס (קפטן הספינה נבוכדנצר בה נמצאים ניאו וטריניטי) מקבל הודעה מקפטן ניובי (מפקדתה של הלוגוס) הקורא לישיבת חירום של כל ספינות ציון. ציון, בסיס האם של בני-האדם, איששה את המסר האחרון של אוסיריס: צבא זקיפים של המכונות חופר מנהרה לכיוון ציון ויגיע בתוך 72 שעות. המפקד לוק, הקצין העליון של ציון, פוקד על כל הספינות לחזור לציון כדי להתכונן להסתערות. מורפיאוס מבקש שספינה אחת תישאר על מנת לתקשר עם האורקל, בניגוד להוראת המפקד לוק. ספינת הקדוסאוס מקבלת הודעה מהאורקל, ונבוכדנצר מסתננת כדי שניאו יוכל לתקשר איתה. חבר צוות בקדוסאוס, ביין, נתקל בסוכן סמית', שמשכפל את דמותו אל גופו של ביין. סמית' עוזב את המטריקס, תוך כדי שליטה על גופו האמיתי של ביין.

בציון, מורפיאוס מבשר לקהילה את החדשות על המכונות המתקדמות. ניאו מקבל הודעה מהאורקל וחוזר אל המטריקס כדי לפגוש אותה. לאחר שהבין שהנביאה (האורקל) היא חלק מהמטריקס, שואל אותה ניאו כיצד יוכל לסמוך עליה; היא עונה לו שזו החלטתו. האורקל מסבירה שהיא תוכנה שהוגלתה, ומורה לניאו להשיג את מקור המטריקס על ידי מציאת "יוצר המפתחות", אסיר בבית המרובינג'יאן (מרובינג'יאן הוא תוכנה סוררת המגולמת על-ידי צרפתי, נקרא על שם המרובינגים מלכי הפרנקים). יוצר המפתחות הוא דמות שיכולה ליצור מפתחות לשערים מוסתרים בתוך המטריקס.

כשהאורקל עוזבת, סמית' מופיע ומבהיר לניאו שלאחר שהובס, הוא ידע כי הוא נועד לחזור למקור ולהימחק, אך סרב. לכן, כעת הוא אינו מוכרח להסיר את הסגנות מהמטריקס. הוא מציג את יכולתו לשכפל את עצמו על ידי שימוש באנשים אחרים במטריקס כ"מארחים". לאחר מכן, הוא מנסה להשתמש בניאו כ"מארח", אך נכשל, ומעודד מאבק בין ניאו לשכפוליו של סמית'. ניאו מנסה להאבק, אך מגיעים עוד ועוד שכפולי סמית', ובסופו של דבר ניאו נאלץ לברוח.

ניאו, מורפיאוס וטריניטי מבקרים את המרובינג'יאן ומחפשים את יוצר המפתחות, אך המרובינג'יאן מסרב לבקשתם. אשתו פרספונה, המיואשת מהתנהגות בעלה, בוגדת בו, ומובילה את השלישייה ליוצר המפתחות. היא נותנת לאחד מחסידי בעלה לברוח ולהודיע לו. המורביג'יאן מופיע במהרה, כשמורפיאוס, טריניטי ויוצר המפתחות נמלטים. ניאו נלחם בו עד שמוצא את עצמו ברכס הרים לא מוכר. לאחר מכן, הוא הולך לעיר בה מורפיאוס וטריניטי מנסים לברוח עם יוצר המפתחות בכביש המהיר, תוך התמודדות עם מספר סוכנים והתאומים. בסופו של דבר, התאומים מחוסלים, וניאו מציל את מורפיאוס ויוצר המפתחות.

הספינות הנותרות של ציון מתכוננות להילחם במכונות. בתוך המטריקס, צוות הספינה נבוכדנאצר מסייע ליוצר המפתחות ולניאו להגיע לדלת המקור. צוות אחד חייב להשמיד תחנת־כוח על מנת למנוע ממערכת אבטחה להידלק בעקבות מפתחותיו של יוצר המפתחות. הצוות השני מוכרח להשמיד את תחנת־הכוח המגבה. העומדים על המשמר מופצצים על ידי הזקיפים, שאינם מותירים אדם חי. למרות שניאו ביקש שטריניטי תישאר על הנבוכדנאצר, היא נכנסת למטריקס ומשמידה את תחנת הגיבוי. אך בריחתה מתגלה על ידי סוכן והם נלחמים. כשניאו, מורפיאוס ויוצר המפתחות מגיעים למקור דרך מסדרון קיצורי דרך לדלתות האחרות במטריקס, הסוכנים מופיעים ומנסים להרגם. יוצר המפתחות פותח את הדלת למקור, ומאפשר לניאו ומורפיאוס לברוח, אך נהרג בעצמו.

ניאו פוגש תוכנה אנתרופומורפית הנקראת "הארכיטקט" - יוצר המטריקס. הארכיטקט אומר לו שהיו עד כה שש גרסאות של המטריקס, ושש גרסאות של ה"אחד" - תוכנית שמטרתה למנוע את קריסת המערכת של המטריקס שנובעת מהקונספט של בחירה אנושית שקיימת בתוכה. כשהאנושות דחתה את המטריקס המושלם כמו גם את המטריקס האיום, המכונות הבינו שהאנושות צריכה הייתה את הכח לבחור על מנת לקבל אותם. המטריקס הרִגְעִי פגום, ונשאר כמשוואה לא מאוזנת, כאשר "האחד" הוא סכום שארית הפגמים. מטרתו של "האחד" היא לחזור למקור, ולאפס את המטריקס למטרתה העיקרית. לאחר מכן, יבחר שש עשרה נקבות ושבעה זכרים שיֵלְּדוּ מחדש את ציון ויספקו דור התקוממות חדש. אחרת, השגיאה הבלתי־פתורה תצא משליטה, תשמיד את האנושות המחוברת למטריקס, ויחד עם הקרב בציון יגיע קץ המין האנושי. ניאו משיב שהמכונות מוכרחות לקיים את בני־האדם כדי לשרוד ולא יאפשרו זאת; הארכיטקט משיב שישנם שלבי הישרדות שהם מוכנים לקבל.

הארכיטקט מציע לניאו שתי אפשרויות לצאת מהחדר: דלת אחת המובילה למקור ולאיפוס המטריקס, והשנייה תוביל להצלתה של אהובתו, טריניטי, אך לכישלון המטריקס ולהרס האנושות. ניאו שם לב למאבקה של טריניטי עם הסוכן במסכים, ושב למטריקס כדי להציל אותה. אהבתו של ניאו לטריניטי נראית כהישנות חדשה במטריקס – בעת של"אחדים" הקודמים לא הייתה סיבה לבחור בהרס האנושות על קבלת תפקידם, ניאו בוחר להציל את טריניטי במחיר הישרדות המין האנושי, למרות כמעט הוודאות שזו תמות בכל מקרה לאחר הרס ציון.

ניאו ממהר להציל את טריניטי שנורתה על ידי סוכן כשהם נופלים מבניין, ותופסה בטרם תפגע בקרקע. הוא מסרב להאמין שמתה, שולף מגופה את הקליע ומחייה אותה. על הנבוכדנאצר, ניאו מגלה שהנבואה שקרית וציון עומדת להיכחד בתוך 24 שעות. זקיפים משמידים את הספינה, ומיד לאחר מכן מציל ניאו את חברתו על ידי שימוש בכוח קודם בלתי ידוע להפסיק את פעולת הזקיפים, ואז מאבד את הכרתו. הצוות מחולץ על ידי ספינת החלל מג'ולניר (הידועה גם בשמה האמר), וצוותה מסביר שהוביל מתקפה כנגד הזקיפים המתקדמים לציון. האסטרטגיה הייתה להשתמש במערכת ה-EMP של הספינה ולהישאר מחוץ לטווח של כל אחד, אך ה-EMP פוצץ על ידי הקדוסאוס לפני שהספינות היו מוכנות. ספינות רבות נשארו ללא כח, עם מעט שורדים הבורחים, הזקיפים השמידו כל ספינה שלא יכלה לנוס. כאשר המכונות שבו לחפור, המג'ולניר חיפשה שורדים ומצאה רק אחד: ביין הנשלט על ידי הסמית'.

צוות השחקנים הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
קיאנו ריבס ניאו
לורנס פישבורן מורפיאוס
קארי-אן מוס טריניטי
הוגו ויבינג סמית'
נתנאל לויס קפטן מיפיון
ג'אדה פינקט סמית' ניאובי
הארי לניקס לוק
הארולד פרינו ג'וניור לינק
גלוריה פוסטר הנביאה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם ברובו באולפני פוקס באוסטרליה, במקביל לצילומי סרט ההמשך "רבולושנס". סצנת המרדף בכביש המהיר צולמה בבסיס נטוש של הצי האמריקני באלמדה, קליפורניה. לצורך כך סללו המפיקים כביש מהיר באורך 2.4 ק"מ, על מסלול ההמראה הישן שבמקום. חלק מהמרדף צולם גם באוקלנד, קליפורניה. המנהרה שנראית בסצנה היא ה"פוסי טיוב" (Posey Tube) המחברת בין אוקלנד לאלמדה. חלק מהעריכה בפוסט-פרודקשן התבצעה בהאנגרים ישנים של מטוסים באותו בסיס.

העיר אקרון באוהיו הביעה נכונות להעניק גישה מלאה לכביש 59 כאשר חיפשו המפיקים כביש מתאים, וזאת על מנת לצלם את סצנת המרדף בכביש המהיר. למרות זאת, מפיקים החליטו כנגד ההצעה ש"הזמן להכין את הכל לזינוק יהיה ארוך מידי". מכסחי המיתוסים ישתמשו לאחר מכן שנית באזור האלמדה על מנת לחקור את האפקטים של התנגשות חזיתית בין סמי-טריילרים, ולבצע עוד מספר ניסויים. כ-97% מהחומרים ששימשו לסרט מוחזרו לאחר ההפקה. לדוגמה, טונות של עץ נשלחו למקסיקו לבניית בתים לעניים.

עריכת סאונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

עריכת הסאונד בשלישיית המטריקס נעשתה על ידי " Danetrack" במערב הוליווד, קליפורניה.

קבלת-פנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הכניס כ-5 מיליון דולר במהלך השידורים המקדימים ביום רביעי בצפון אמריקה. הסרט הכניס 37,508,303 דולר ביום חמישי, היום הראשון ששודר באמריקה ב-3,603 בתי קולנוע, מה שהיה שיא ההכנסות במקום השני ביום השידור הראשון – אחרי "ספיידרמן" שהכניס 39.4 מיליון דולר. הסרט הכניס 91,774,413 דולר נוספים בסוף השבוע באותם 3,603 בתי קולנוע – מה שהיה שוב השיא השני אחרי "ספיידרמן" שהכניס 114.8 מיליון דולר. כיוון שהסרט שבר שיאי הכנסות בשבוע הראשון, הוא נפל למקום שני לאחר שבוע לאחר שהובס על ידי סרטו "ברוס הגדול מכולם" של ג'ים קארי. בסופו של דבר, הסרט הכניס 281.5 מיליון דולר בארצות הברית, ו-742.1 מיליון בשאר העולם.
בנוסף, נכון ל-2012 הסרט הוא הסרט שהכניס את סכום הכסף הגבוה ביותר אי פעם כאשר דירוגו הוא R (ילדים מתחת לגיל 16 לא יכולים להיכנס ללא ליווי מבוגר).

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרילודד היה בעיקר קבלת פנים חיובית, עם רייטינג של 73% באתר "Rotten Tomatoes". הדירוג הממוצע של הסרט ב-"Metacritic" היה 63%. למרות זאת, "בידור שבועי" (Entertainment Weekly) דירג את הסרט כאחד מ-25 סרטי ההמשך הגרועים ביותר בכל הזמנים. ביקורת חיובית קיבל הסרט על קטעי האקשן האיכותיים והחכמה. טוני טוסקנו שיבח רבות את הסרט באמירה ש"הפיתוח בדמויות והכתיבה... כל כך פריך שנשמע קול פיצוחים במסך" והוסיף ש"מטריקס רילודד מייסד מחדש את הז'אנר ואף מעלה את המוט בדרגה או שתיים" על הסרט המקורי "המטריקס".

שחרורים שונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאתו, הסרט נאסר לצפייה במצרים, עקב תוכן אלים, והטלת ספק בבריאת האדם. כמו כן, המצרים טענו שהסרט תמך בציונות, היות שעיר בני האדם נקראה ציון. עם זאת, ההחלטה לא האריכה ימים, ובסופו של דבר הגיע הסרט לבתי קולנוע ויצא לאור בווידאו וב-DVD.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]