דדפול (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דדפול
Deadpool
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על "דדפול" (קומיקס)
בימוי טים מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורן שולר דונר, סיימון קינברג, ראיין ריינולדס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רט ריס, פול ורניק עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'וליאן קלארק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ראיין ריינולדס
מורנה בקארין
אד סקריין
ג'ינה קראנו
טי. ג'יי. מילר
מוזיקה Junkie XL עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קן סלנג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מארוול אנטרטיינמט
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 12 בפברואר 2016
ישראלישראל 11 בפברואר 2016
משך הקרנה 108 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט מדע בדיוני, סרט קומדיה, סרט גיבורי-על, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $58,000,000
הכנסות $783,112,979
הכנסות באתר מוג'ו deadpool2016
סרט קודם אקס-מן: העתיד שהיה עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא "דדפול 2" (2018)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דדפולאנגלית: Deadpool) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי בלייב אקשן מבית פוקס ומארוול קומיקס משנת 2016. הסרט בוים על ידי טים מילר, ונכתב על ידי פול ורניק ורט ריז. הסרט מבוסס על הקומיקס "דדפול" ומהווה חלק מסדרת סרטי "אקס-מן". דדפול עצמו מגולם על ידי ראיין ריינולדס. לצד ריינולדס מככבים בתפקידים הראשיים מורנה בקארין, אד סקריין וג'ינה קראנו וטי. ג'יי. מילר. עלילת הסרט מביאה את סיפורו של ווייד וילסון שעובר ניסויים שמעניקים לו יכולות חדשות, ויוצא לרדוף אחר האיש שכמעט הרס את חייו.

הסרט הוא השמיני בסדרת סרטי אקס-מן, כשאולפני פוקס שקלו סרט ספין אוף על שכיר החרב דדפול כבר בשלבי ההפקה המוקדמים של הסרט אקס-מן המקור: וולברין - שם גילם את דמותו ראיין ריינולדס.[1] אולם, המפיקה לורן דונר ציינה כי היא מעוניינת שגרסה זו תתעלם מהדמות שנראתה ב"אקס-מן המקור: וולברין" ותאתחל מחדש את הדמות. עוד היא ציינה שהדמות תכלול אלמנטים מוכרים מהקומיקס, כולל שבירת הקיר הרביעי.[2] בקיץ 2014 דלף לרשת סרטון מבחן באנימציה ממוחשבת בו נראתה דמותו של דדפול בגילומו של ריינולדס. בדצמבר 2014, יצאה הודעה רשמית כי הסרט אכן יופק ויצא לאקרנים בישראל ב-11 בפברואר 2016, ובארצות הברית ב-12 בפברואר 2016.

הסרט דורג בדירוג R לבני 16 ומעלה בלבד בישראל ו18 ומעלה בלבד בארצות הברית, על אלימות, מין רב, שפה גסה ועירום. כיומיים לפני הפצת הסרט לאקרנים, הוכרז כי יצא לסרט זה סרט המשך, בו תופיע דמותו של קייבל. הסרט יצא לאקרנים ב-8 בפברואר 2016 בצרפת, וב-12 בפברואר 2016 בהפצה עולמית.

הסרט הכניס 260 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו והיה לסרט עם הפתיחה הטובה ביותר לחודש פברואר והסרט עם הפתיחה הטובה ביותר של אולפני פוקס המאה ה-20.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

וייד וילסון הוא חייל הכוחות המיוחדים לשעבר שעובד כשכיר חרב בניו יורק. הוא פוגש את נערת הליווי ונסה קרלייל בבר מקומי וביניהם מפתח קשר רומנטי. שנה לאחר מכן, ווייד מציע לה נישואים והיא מסכימה, אך הוא מתמוטט בפתאומיות. ווייד מאובחן עם סרטן סופני ולמרות זאת ונסה נשארת לצידו, אך הוא לא מעוניין שהיא תהיה עדה לגסיסתו ומותו.

מגייס מתוכנית סודית ניגש לוילסון, ומציע לו תרופה ניסיונית לסרטן שלו. אף על פי שווילסון מסרב תחילה, הוא מחליט לעזוב את ונסה ולעבור את התהליך. במעבדה, מנהל התוכנית, אייאקס והעוזרת שלו אנג'ל דאסט, מזריקים לוילסון סרום אשר נועד לעורר גנים מוטנטיים סמויים, ומותירים אותו לעבור עינויים במשך מספר ימים כדי ללחוץ על הגנים לעבור מוטציה, אך ללא הצלחה. וילסון מגלה את שמו האמיתי של אייאקס, פרנסיס פרימן, ולועג לו על כך. בתגובה, הוא קושר את וילסון לתוך תא אטום ומוריד את רמת החמצן בתוכו על סף חנק במהלך סוף השבוע, אך לא לפני שהוא מגלה לוילסון את המטרה האמיתית שלהם: ליצור "עבדי-על" ולמכור אותם ללקוחות עתירי הון. בזמן השהות שלו בתוך התא, וילסון מפתח יכולת ריפוי עצמי ומרפא את הסרטן שלו, אבל גופו מצולק קשות מהתהליך. הוא נמלט מהתא ותוקף את אייאקס, אך כאשר הוא אמר לו כי המראה שלו ניתן לריפוי, אייאקס תוקע את וילסון על ריצפת המעבדה הבוערת עם מוט ברזל ומותיר אותו למות.

וילסון שורד את החוויה הקשה ומנסה לחזור לונסה, אבל הוא חושד מכך שהיא לא תרצה לחזור אליו בשל המראה שלו, והוא מתרחק ממנה. לאחר התייעצות עם ג'ק האמר, חברו הטוב, וילסון מחליט לצוד את אייאקס ולהכריח אותו לרפא אותו. הוא הופך לפורע חוק רעול פנים, מאמץ את הכינוי דדפול, ועובר לגור עם אישה עיוורת וקשישה בשם אל. לאחר מספר רב של חודשים בהם הוא חיסל את כל האנשים הקשורים אל אייאקס, וילסון מאתר את אייאקס בשיירה של מכוניות על כביש מהיר. הוא הורג את כל השומרים שלו, לוכד את אייאקס ודורש תרופה לעיוות שלו. העימות נקטע על ידי שני חברי אקס-מן, קולוסוס ונערה נגאסונית נפיצה, אשר כבר תקופה מנסים לגייס את וילסון להצטרף לאקס-מן. אייקס מנצל את הסחת הדעת, ובורח. קולוסוס אוזק את וילסון בפרק ידו ומתחיל לגרור אותו משם, בכוונה לקחת אותו לפרופסור אקס אל אחוזת האקס-מן, אך דדפול חותך את ידו ונמלט. ידו מתחדשת בהמשך הלילה.

אייאקס הולך לבר של האמר ולומד על ונסה. האמר קורא לוילסון ואומר לו שוונסה נמצאת בסכנה. וילסון הולך למועדון חשפנות שבו היא עובדת, אבל מהסס ולא מצליח לפנות אליה. כנקמה על וילסון, אייאקס חוטף את וונסה. הוא ושותפתו, אנג'ל דאסט, אומרים לוילסון לפגוש אותם על נושאת מטוסים, שיצאה משימוש במגרש גרוטאות.

ווייד משכנע את קולוסוס ונערה נגאסונית נפיצה לעזור לו והשלישייה לוקחת מונית אל מגרש הגרוטאות. בעוד קולוסוס ונערה נגאסונית נפיצה נלחמים באנג'ל דאסט וחייליה, וילסון נלחם את דרכו דרך שומריו של אייאקס, ובסופו של דבר נאבק בו. לאחר שאנג'ל דאסט מביסה את קולוסוס, נערה נגאסונית נפיצה תוקפת אותה, אך בטעות הורסת את הציוד שמחזיק את נושאת המטוסים יציבה. כששאר נושאת המטוסים מתמוטטת, קולוסוס נושא את נערה נגאסונית נפיצה ואנג'ל דאסט למקום מבטחים, בזמן שוילסון מציל את ונסה. אייאקס שורד את ההתקפה של וילסון, וחושף בפניו שאין תרופה עבור העיוות שלו. למרות ההתנגדויות של קולוסוס, וילסון הורג את אייאקס. ונסה כועסת על וילסון שעזב אותה, אבל היא מסכימה שיחזור לחייה והשניים מתנשקים.

בסצנה שאחרי הכתוביות, וילסון נפרד מקהל הצופים שהגיע לצפות בסרט ומבקש לוודא כי מושבי הצופה נקיים, וכן מאשר את קיומו של המשך והופעתו של קייבל בו.

צוות השחקנים הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאראן סוני גילם את דמותו של דופינדר, נהג מונית, והפעלולן רוב הייטר גילם בהופעת קמע את דמותו של בוב. ג'ד ריס מגלם את דמותו של האדם המגייס את וייד וילסון לתוכנית נשק אקס. סטן לי מופיע בהופעת קמע כמנהל מועדון חשפנות[3] וכותב הקומיקס רוב ליפילד מופיע גם הוא בהופעת קמע.[4]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בהחלט יש סוג של תוכנית כללית שאנחנו שוקלים בקשר ליקום האקס-מן עכשיו ודדפול בוודאי יתאים לזה. כך שכן, אני מניח שהייתי אומר שהוא חלק ברור מלוח זמנים ותהליך מחושב שמתחולל בסרטים הללו."
המפיק סיימון קינברג, על מקומו של דדפול בסרטי אקס-מן[5]

בשנת 2009 יצא לאקרנים הסרט 'אקס-מן המקור: וולברין', ובו הופעתו הקולנועית הראשונה של דדפול. עם יציאת הסרט כבר דובר על ספין-אוף עבור הדמות. הפקת הסרט הופקדה בידי לורן דונר, שאמרה כי היא מעוניינת לעשות ריבוט לדמות, ולהציג אותה בצורה נאמנה לקומיקס.

בקיץ 2014 הודלף לרשת סרטון אנימציה ממוחשבת באיכות ירודה, ובו סצנת אקשן בכיכובו של דדפול, אשר נראה אכן כמו בקומיקס ולא כמו בסרט 'וולברין'. הסרטון הוא קטע הדגמה שצולם במיוחד בשנת 2011 על-מנת להמחיש עבור מנהלי פוקס את עיצוב ואווירת הסרט, אם וכאשר יופק. הוא בוים על ידי טים מילר, וראיין ריינולדס מגלם בו את דדפול באמצעות לכידת-תנועה. חרף ניסיונות אולפני פוקס למנוע את הפצת הסרטון הוא צבר פופולריות במהירות, וגרר תגובות נלהבות הן על עיצוב הדמות והן על האופי המשלב אקשן וקומדיה בדומה לקומיקס. לבסוף חדלו פוקס מנסיונותיהם להוריד את הסרטון מהרשת ואישרו לאולפני Blur שיצרו אותו להעלות גרסה שלו באיכות גבוהה.

ההתלהבות מהסרטון גברה ומעריצים רבים ברחבי האינטרנט קראו להפקת סרט באורך מלא, עד שלבסוף הכריזו אולפני פוקס שסרט על דמותו של דדפול ייצא לאקרנים ב-12 בפברואר 2016. בהמשך נודע כי ראיין ריינולדס ישחק את דדפול, טים מילר יביים ואת התסריט יכתבו פול ורניק ורט ריז, ושהסרט יהיה חלק מסדרת סרטי אקס-מן. מפיקי הסרט הודו כי גם בסרט ייעשה שימוש בטכניקת שבירת הקיר הרביעי.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2015 פורסם כי ג'ינה קראנו לוהקה לתפקיד אנג'ל דאסט וטי ג'יי. מילר לוהק לתפקידו של ג'ק האמר/סמור. כחודש לאחר מכן, מורנה בקארין לוהקה לתפקיד ונסה קרלייל/קופיקאט.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו ב-23 במרץ 2015 בוונקובר, קולומביה הבריטית, קנדה והושלמו במאי אותה שנה.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות ברובו, אשר שיבחו בעיקר את נאמנותו לקומיקס עליו הוא מבוסס.

באתר הביקורות Rotten Tomatoes הסרט קיבל ציון של 84% על סמך 250 ביקורות.

באתר metacritic הסרט זכה לציון 65 מתוך 100 על סמך 49 ביקורות.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף-השבוע הראשון שלו, הסרט הוקרן ב-3557 בתי קולנוע ו-374 אולמות IMAX בארצות הברית, וגרף הכנסות בסך כ-135 מיליון דולר. זוהי הפתיחה הטובה ביותר אי-פעם של סרט מדורג R, וכן של סרט שיוצא בחודש פברואר.

הכנסותיו עומדות על 328 מיליון דולר בארצות הברית, ובסך-הכל $760,700,994 ברחבי העולם, נכון ל-29 באפריל 2016.

סרט המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דדפול 2

בספטמבר 2015 המפיק סיימון קינברג הודה כי קיימת אפשרות שיופק סרט המשך. לאחר יציאת הסרט לאקרנים אולפני פוקס המאה ה-20 אישרו הפקת סרט המשך עם פול ורניק ורט ריז שחוזרים כתסריטאים כשטים מילר צפוי לשוב לכיסא הבימוי. באוקטובר 2016 דווח כי טים מילר עזב את סרט ההמשך, עקב חילוקי דעות עם כוכב הסרט, ראיין ריינולדס. את מילר יחליף הבמאי דייוויד לאיץ'.

אולפני פוקס אישרו שדמותו של קייבל תשתתף בסרט ההמשך, עובדה אותה מציין דדפול עצמו בקטע הסיום שאחרי הכתוביות של הסרט הראשון. לתפקיד זה, לוהק השחקן ג'וש ברולין.[6]

דדפול 2 יצא לאקרנים בישראל ב-16 במאי 2018.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דדפול בוויקישיתוף

מידע וכתבות:

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]