אסקלפיוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסקלפיוס
Ἀσκλήπιος, Aesculapius
תפקיד אל הרפואה
תרבות דת יוון העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
אלים מקבילים אשמון
אב אפולו
אם קורוניס
בן או בת זוג אפיונה
צאצאים מכאון, היגיאה, אגלאה, איסו, Meditrine, אקסו, פנקיאה, טלספורוס, פודלריוס, Valetudo עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מקדש אסקלפיוס למרגלות האקרופוליס באתונה

אסקלפיוסיוונית: Ἀσκλήπιος, בלטינית: Aesculapius) היה אל הרפואה של היוונים והרומים. בזכות יכולת הרפואה האלוהית שלו הקים אסקלפיוס את המתים לתחייה ובכך צמצם את הפער בין בני האדם לבין האלים.

בפולחן אסקלפיוס, שרווח מאוד ביוון העתיקה, היה חלק נכבד גם לבתו היגיאה, אלת הבריאות שאליה נלווה גם אחיה, טלספורוס. ידוע שהיו קיימים כמה מאות היכלי אסקלפיוס שאליהם נהרו מאות חולים אשר ביקשו תרופות מכוהניו.

על פי אפלטון, מילותיו האחרונות של סוקרטס היו "אנו חייבים תרנגול לאסקלפיוס" (מנהג יווני היה להקריב תרנגול לאל זה, אם אדם לא חלה או מיעט מאוד לחלות במהלך חייו).

ישנם חוקרים המשערים שדמותו המיתולוגית של אסקלפיוס מקורה באדם היסטורי שחי בסביבות שנת 1200 לפנה"ס.[1]

אסקלפיוס במיתולוגיה היוונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המיתולוגיה היוונית אסקלפיוס היה בנו של אפולו מבת התמותה קורוניס. אפולו, שזעם על כך שקורוניס מתעתדת להינשא לאחר, הרג אותה ויילד את אסקלפיוס בניתוח קיסרי.

בכתבי הומרוס מוזכרים בניו, מכאון ופודלריוס. הומרוס מציג באיליאדה את בני אסקלפיוס כרופאים גיבורים בשל יכולות הריפוי שלהם. יוחסו להם שתי משפחות רופאים מפורסמות, "האסקלפיאידים", שעם אחת מהן נמנה היפוקרטס.

היגיאה היא בתו.

אסקלפיוס היה תלמידו של הקנטאור כיירון וממנו למד רפואה ואף איך להחיות מתים, בזכות דמה של גורגונה, שדם מצידה האחד מחייה וצד שני ממית. זאוס, שהתרגז מכך שבן תמותה מתערב בפעולתם של האלים בנושאי חיים ומוות הרג את הרופא ואף את בניו ובנותיו על ידי מכת ברק.

מעשה זה של זאוס הביא לריב בינו ובין אפולו אשר סירב לייצר עבור זאוס את הברקים ששימשו כנשקו של זאוס. על מנת לפייס את אפולו, הפך זאוס את אסקלפיוס לאל.

דרך הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלוחות התודה שהוקדשו לאסקלפיוס ניתן ללמוד כי עיקר ריפוים של החולים היה בדרך של לינה במקדשים שיוחדו לו. שם הייתה דרך הריפוי מתגלה כביכול בחלום. התנאים הטבעיים במקדשים, כדוגמת אור השמש, האוויר הצח והטבילה במים היטיבו עם החולים. גם כוח האמונה סייע בריפוי. ייתכן שכוהני אסקלפיוס השתמשו בתרופות, ואולי אף ביצעו ניתוחים.

החולים היו מעלים קורבנות לאסקלפיוס, כתודה על ריפוים.

שבועת היפוקרטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסקלפיוס הוא אחד מארבעת האלים המוזכרים בשבועת היפוקרטס ”אני נשבע בשם אפולו המרפא, בשם אסקלפיוס, היגיאה ופנקיאה.

מטה אסקלפיוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטה אסקלפיוס
ערך מורחב – מטה אסקלפיוס

אסקלפיוס מיוצג בכל פסליו כאדם מזוקן בעל פנים רחומות, הנושא מטה עליו כרוך נחש בודד. כיום, סמלים של ארגונים וגופים העוסקים ברפואה ובבריאות מציגים נחש כרוך סביב מטה.

מקדש אפידאורוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אפידאורוס

על פי האגדה אסקלפיוס נולד באפידאורוס ובה אף הקים את האסקלפיון - בית החולים שלו. במקום הוקם מקדש לאלים המרפאים. על מנת למצוא את התרופה המדויקת למחלתם, אנשים שהו במהלך הלילה באנקומיטיריה, שהוא היכל שינה גדול. אסקלפיוס עצמו התגלה לאנשים בחלום, ונתן להם עצה כיצד להשיג בחזרה את בריאותם. ליד המקדש היה בית הארחה בעל תכולה של 160 מקומות. ליד המקדש יש מעיינות מינרליים, וייתכן כי היה להם חלק בתהליך הריפוי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.