ברכה קול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברכה קול
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה רחובות
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאית קלאסית, זמרת אופרה, נגנית חלילית
סוגה מוזיקה קלאסית, אופרה
סוג קול מצו סופרן
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה חלילית, פסנתר
http://www.bracha-kol.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברכה קול היא מוזיקאית קלאסית, זמרת אופרה בתפקיד מצו סופרן, נגנית חליליות, פסנתרנית, מדריכת דיקציה לשחקנים ומגישת טלוויזיה ישראלית.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קול נולדה ברחובות. את הקריירה המוזיקלית שלה החלה בנגינה בחלילית, ולמדה אצל גרשון פרנסקי. החלה להופיע בגיל 10, ובגיל 13 הופיעה כסולנית עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה. בגיל 15 נסעה להשתלם בקונסרבטוריון אוטרכט בהולנד אצל נגנית החליליות מריון פר ברוכן. את לימודיה לתואר "אמן" בחליליות סיימה אחרי שנתיים. עם שובה לארץ בגיל 17, החלה ללמוד בבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה (האקדמיה למוסיקה) באוניברסיטת תל אביב במסלול דו-חוגי: פסנתר בהדרכתה של פרופסור פנינה זלצמן וכן במסלול ללימודי קומפוזיציה. בהמשך שירתה בצה"ל במסגרת השירות למוזיקאים מצטיינים.

בגיל 20 החלה קול ללמוד זמרה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, בהדרכתה של פרופ' תמר רחום, והשלימה תואר "אמן" גם בתחום זה. עם תום לימודיה המשיכה להשתלם בניו יורק, אצל זמרת המצו-סופרן מיניון דאן, ובפריז ומילאנו אצל מדריך הזמרים רוברט קטלסון. במהלך לימודיה זכתה במלגות הצטיינות מטעם האקדמיה למוזיקה, וכן במלגות הצטיינות מטעם "קרן התרבות אמריקה ישראל" ו"המכון הישראלי לאמנות הזמרה".

קול מופיעה בקונצרטים, רסיטלים והפקות אופרה בארץ ובעולם, ברפרטואר ממוזיקה עתיקה עד למוזיקה בת זמננו.

קול הופיעה באופרה הישראלית במגוון תפקידים, ובהם: סינדרלה ב"סינדרלה" (רוסיני), האישה שנולדה לאהבה בבכורה העולמית לאופרה "הילד חולם" (גיל שוחט על פי המחזה מאת חנוך לוין), אשר הועלתה בישראל ובפסטיבל ויסבאדן, גרמניה, מלכת הלבבות בבכורה העולמית של "אליסה בארץ הפלאות" (דוד זבה), השועל ב"השועלה הערמומית הקטנה" (יאנאצ'ק), ורורה ב"קטיה קבנובה" (יאנאצ'ק), "ססטו" ב"יוליוס קיסר" (הנדל), אולגה ב"יבגני אונייגין" (צ'ייקובסקי), גב' סדלי ב"פיטר גריימס" (בריטן), אמור ב"הכתרתה של פופיאה" (מונטוורדי) ומוריץ בבכורה העולמית של "מקס ומוריץ" (גיל שוחט).

קול שרה כסולנית עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, תזמורת "סנטה צ'צ'יליה" (רומא), תזמורת האופרה של פירנצה, התזמורת הסימפונית של נוקסוויל (ארצות הברית), הרכב הורטוס מוזיקוס (אסטוניה), התזמורת הקאמרית היוונית, הקאמרית של ליטא ועם תזמורות בישראל. ביצוע הבכורה הישראלי בו השתתפה ל"רקוייאם עברי" (צייזל)[1], עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוח זובין מהטה, הוקלט ויצא לאור לכבוד חגיגות היובל של התזמורת.

קול מקדישה חלק ניכר מעבודתה לביצוע מוזיקה ישראלית קלאסית מקורית ומוזיקה יהודית אמנותית. 

ברכה השתתפה בביצועי בכורה עולמיים: גילמה את תפקיד המלכה איזבלה, באורטוריה "חלומות באספמיה" מאת המלחין חתן פרס ישראל אנדרה היידו, אשר בוצעה בפסטיבל ישראל ובקתדרלה בסגוביה, ספרד; "חמישה שירים טראגיים" מאת המלחין יליד אורוגוואי ליאון ביריוטי עם אנסמבל המאה ה-21 בניצוח גיא פדר; "עומר - חמישה שירי אהבה" (עודד זהבי) עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוח מנדי רודן; "קנטטה אקסטזה" (גיל שוחט) עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוח מנדי רודן; "דהרמה" (גיל שוחט), עם אנסמבל פוליפוניה בניצוח גיל שוחט, שבוצעה בישראל ובאיטליה; "מרוב אהבה" (יוסי מר-חיים) לקול ואנסמבל שבוצעה בפסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון בכפר בלום בניצוח שמחה חלד; "שרינה המזמרת - שירי לדינו" (דניאל עקיבא) לקול ותזמורת קאמרית עם האנסמבל הקאמרי הישראלי החדש בניצוח רוברט קנטי, "עקדה" (אריה שפירא) לסולנים, מקהלה ואנסמבל שבוצעה בחג המוזיקה הישראלית עם אנסמבל מיתר בניצוח קרין בן-יוסף ; "תפילות" (שלמה עומר) שבוצעה בחג המוזיקה הישראלית עם תזמורת האופרה הקאמרית בניצוחו של זיו קוז'וקרו, ושני תפקידים שונים באופרה "היובל" (אבל ארליך) שבוצעה פעמיים בחג המוזיקה הישראלית בניצוחם של לאונטי וולף ויובל צורן.

בחג המוזיקה הישראלית 2015, ביצעה ברכה קול בביצוע בכורה את אופרת היחיד "איוב" לקול סולו ואלקטרוניקה אשר הוקדשה לברכה קול על ידי המלחין זוכה פרס ישראל, (אריה שפירא) הקונצרט הוקדש לזכרו של המלחין, והועבר בשידור ישיר ברדיו בקול המוסיקה.

ברכה ביצעה  את תפקיד הזמרת הסולנית בביצוע הבכורה הישראלי ליצירתו של סר פיטר מקסוול-דייוויס, Miss Donnithorne's Maggot יצירת תיאטרון-מוזיקלי לזמרת מצו-סופרן ואנסמבל, עם אנסמבל המאה ה-21 בניצוחו של יובל צורן. 

עבור ברכה קול הולחנו היצירות: "תוף בודד" (חיים פרמונט למילים של לאה גולדברג) לקול וכלי הקשה; אופרת היחיד "איוב" (אריה שפירא על פי הטקסט התנ"כי מספר "איוב) לקול ואלקטרוניקה; "כל שושנה" (רון וידברג למילים של המשוררת זלדה) לקול ופסנתר; Dies Irae (שי בן-יעקב) לקול וויולה; "לראות שנית שורות שנכתבו מכבר" (שי כהן למילים של רחל המשוררת) לקול וצ'לו ו"דואט יפואי" לחלילית וגיטרה, מאת אריאל לזרוס.

בשנת 2019 ביצעה בבכורה עולמית, קונצ'רטו לחליליות ותזמורת מאת אהרון חרל"פ, עם הקאמרטה הישראלית ירושלים בניצוחו של מאסטרו פול גודווין (בריטניה). הקונצרטים התקיימו במוזיאון תל אביב לאמנות, בתיאטרון ירושלים ובמרכז אלמא לאמנויות בזכרון יעקב. שידור ישיר של הקונצרט הועבר בתחנת הרדיו כאן קול המוסיקה.

היצירה הוקדשה על ידי המלחין לזכרו של המוזיקאי גרשון פרנסקי, ז"ל, שהיה המורה לחליליות של ברכה קול. המלחין שילב ביצירה ציטוט של משפט מהשיר הידוע אותו כתב והלחין גרשון פרנסקי: "ילדה עם צמות".

ברכה השתתפה בביצוע התקליטור Talmis play Talmi, עם המלחין והמנצח יואב תלמי והחלילנית אראלה תלמי. התקליטור פורסם בארצות הברית בהוצאת Centaur Records.

ב-2014 יצא לאור התקליטור "מנגינת סתיו קטנה - משירי לייבו לוין" שירים אמנותיים ביידיש בביצוע ברכה קול והפסנתרן עמית דולברג. התקליטור פורסם לציון 100 שנים להולדת המלחין, בהפקת ובהוצאת המכון למוסיקה ישראלית. בשנת 2016 יצא לאור התקליטור של היצירה "דהרמה" מאת גיל שוחט המשלבת מספר סגנונות מוזיקליים, בו מבצעת ברכה קול את תפקיד זמרת המצו-סופרן.

בשנת 2017 יצא לאור התקליטור RAW  מיצירותיו של המלחין אריה שפירא, בביצוע אנסמבל מיתר, ובו מבצעת ברכה את תפקיד הזמרת הסולנית ביצירה "אנטיגונה" לזמרת מצו-סופרן, אנסמבל ואלקטרוניקה. היצירה כתובה ביוונית עתיקה, וכוללת את נאום אנטיגונה במדויק, מהמחזה של סופוקלס.

בשנת 2019 יצא לאור דיסק בו השתתפה ברכה קול בתפקיד מוזיקלי כפול - זמרת ונגנית חליליות. הדיסק כולל כורלים ושירי קודש מיצירותיו של י.ס.באך בעיבוד לרביעיית חליליות של המלחין הנס לויטוס.

בשנת 2020 התפרסם האלבום הדיגיטלי "דואט יפואי" - מיצירות המלחין ונגן הגיטרה אריאל לזרוס וכן עיבודים לשירי לדינו, בו השתתפה ברכה קול בנגינה בחליליות וביצעה יצירה שהוקדשה לה על ידי המלחין.

בשנת 2021 הוזמנה להקליט (בשירה ובנגינה בחלילית) את הפסקול לסרט  "זהרה", בהשראת חייה של הטייסת זהרה לביטוב.

הסרט של היוצרות האמניות הרב-תחומיות מירב הימן ואילת כרמי, המוזיקה מאת המלחין יובל שי-אל, למילים של השיר "ציפייה" מאת רחל המשוררת.

הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה בחודש מאי 2021.

ברכה קול מרבה בשיתופי פעולה עם אנסמבלים ואמנים מתחומי האמנות השונים:

עם אנסמבל מיתר המתמחה בביצוע מוזיקה בת זמננו, בניהולו האמנותי של הפסנתרן עמית דולברג, עימם ביצעה בין היתר את היצירות: "פיירו הסהרורי" (ארנולד שנברג) בניצוח יובל צורן; "אלזה" (יוסף טל); "שבעת פשעי האהבה" (ז'ורז' אפרגיס); Aria (ג'ון קייג') ; "אנטיגונה" (אריק שפירא); ו"ארבעה שירים למילים של דליה רביקוביץ" (רון וידברג).

עם אנסמבל הלדינו "מאנדלוסיה עד סלוניקי" בניהולו האמנותי של המוזיקאי יאיר דלאל ובדואו עם הגיטריסט עודד שוב, עמו היא מופיעה בתוכניות: "בואי אהבה מתוקה" ו"קסם ספרדי".

בשנת 2015, עלה לראשונה מופע התיאטרון המוזיקלי אשר ברכה קול שותפה לכתיבתו "עונג", עם השחקנית אסתי זקהיים והמוזיקאי שי בן-יעקב. המופע הוצג במסגרת אנסמבל אספמיה בניהולה האמנותי של דליה שימקו. המופע עלה בין היתר: ב"פסטיבל אישה" בחולון, בבית ציוני אמריקה, ובתיאטרון מוב בת"א.

בשנת 2013 נכנסה לתחום התקשורת. החל מספטמבר 2013 מתארחת קול בתוכנית רדיו שונות בקול המוסיקה, אותן היא עורכת ומגישה.

ברכה קול היא המנחה של תוכנית הטלוויזיה "תצאו בחוץ" - מגזין לענייני תרבות ואמנות בהפקת מרכז התקשורת של העיר רחובות, וכן חברה בצוות ההפקה של התוכנית.

ב-2016 ערוץ הטלוויזיה של העיר רחובות "רחובוטיוי", הפיק את הסרט הדוקומנטרי "התברכה בקול", על חייה ועבודתה של ברכה קול. הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה בנובמבר 2016.

החל מאוקטובר 2017, ברכה קול היא העורכת והמפיקה של סדרת הקונצרטים הקאמריים "קאמרי במרכז החדש" המתקיימת בקונסרבטוריון רמת גן

ברכה קול עוסקת גם בהוראת זמרה וחליליות. היא מלמדת מוזיקה בקונסרבטוריון רמת גן, שם היא מדריכה הרכבים קאמריים, מלמדת שיעורים פרטניים וכן מפיקה, עורכת ומנחה את קונצרטי התלמידים.

ברכה קול עוסקת גם בהדרכת דיקציה והדרכה קולית לשחקני תיאטרון.

ברכה קול מלמדת פיתוח קול, מוזיקה ודיקציה בבית הספר הגבוה למשחק ואמנויות הבמה והמסך "הדרך" - בניהולו של איל כהן ובייעוץ האמנותי של רות דייכס.

בתקופת משבר הקורונה באפריל 2020, הוזמנה ברכה ללמד שיעורי מוזיקה ונגינה בחלילית במסגרת מערכת השידורים הלאומית בהוראה מקוונת, מטעם משרד החינוך ומט"ח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קול ברכה, מצו-סופרן, באתר www.israel-opera.co.il