הרנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: העריכות האחרונות הוסיפו בעיות תרגום ותעתיק, עד לסידור הבעיה אין להסיר תבנית זו.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: העריכות האחרונות הוסיפו בעיות תרגום ותעתיק, עד לסידור הבעיה אין להסיר תבנית זו.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
הרנה
Herne
סמל הרנה
סמל הרנה
סמל הרנה
דגל הרנה
דגל הרנה
דגל הרנה
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה נורדריין-וסטפאליהנורדריין-וסטפאליה נורדריין-וסטפאליה
ראש העיר Frank Dudda
שטח 51.41 קמ"ר
גובה 65 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 157,368 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 51°32′33″N 7°13′08″E / 51.54258°N 7.21897°E / 51.54258; 7.21897 
אזור זמן UTC+1
https://www.herne.de/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרנהגרמנית: Herne, נהגה: [ˈhɛʁnə] ; בלטינית: Haranni) היא עיר בנורדריין-וסטפאליה שבגרמניה. העיר יושבת בחבל הרוהר, בין הערים בוכום וגלזנקירכן.

העיר משתייכת למטרופולין הריין-רוהר (גר'), שהוא אחד האזורים העירוניים הגדולים ביותר (מגלופוליס) באירופה עם למעלה מ-10 מיליון תושבים על שטח של 7,000 קמ"ר.

כמו ערים רבות אחרות באזור, במהלך ימי הביניים הרנה הייתה כפר חקלאי קטן. עם תחילת המהפכה התעשייתית קמו בעיר מפעלים רבים לייצור פלדה ופחם אשר משכו אליה פועלים מכל רחבי גרמניה ואף מפולין, איטליה וספרד. אוכלוסיית העיר צמחה בין השנים 1860 ל-1900 פי 20.

לאחר מלחמת העולם השנייה העיר כונתה בתור עיר הזהב ("Die Goldene Stadt") וזאת בגלל הנזק המצומצם יחסית ממנו סבלה במהלך ההפגזות האוויריות של בעלות הברית.

העיר ידועה בזכות חוות הסוסים הרבות הפועלות בסביבתה והיא מארחת כל שנה את ה"Cranger Kirmes" (גר') - היריד השני בגודלו בגרמניה, עם ממוצע של כ 4,500,000 מבקרים. היריד מארח בכל שבוע ראשון של אוגוסט כ-500 דוכנים מגוונים על שטח של 111,000 מ"ר. אחת האטרקציות המרכזיות ביריד היא גלגל ענק המוצב במרכזו, הידוע כגלגל-הענק הגדול ביותר בעולם (כ-60 מ' גובה).

מיקומה המרכזי של Herne הופך אותה לבסיס אידיאלי עבור עסקים ולוגיסטיקה. הפארקים התעשייתיים שלה, כגון Friedrich der Große ו-Hibernia, נגישים בקלות. המרכז הלוגיסטי GVZ Emscher משלב שלושה אמצעי תחבורת משא - מים, כבישים ומסילות רכבת.

נכון לראשית 2016, עמדה אוכלוסיית העיר על יותר מ-155,000 נפש.

אמנות ותרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 נוסד בעיר אנסמבל תיאטרון רשמי, אשר עבד עד אז על פרויקטים משותפים בבתי תיאטרון שונים בחבל הרוהר. בנובמבר 1998 פתח האנסמבל תיאטרון משלו, עם 50 מושבים. התיאטרון מעלה מחזות רציניים, וכן קומדיות ותיאטרון ילדים. עד 1970 פעל בהרנה תיאטרון "הצימר", שנסגר מאז.

מרכז נוסף למופעי תיאטרון מאז ינואר 2004 הוא המונדלפלסט (גר') (בתרגום מגרמנית- "ארמון הירח") בהנהגת הדרמטורג כריסטיאן סטרטמן. זהו התיאטרון העממי (גר') הראשון בחבל הרוהר. מאחורי חזית הארט נובו של הבניין, אשר שימש בעברו כבית העירייה הישן, נערכו עד היום 6 קומדיות, עם אנסמבל קבוע.

מאז אוקטובר 2004 פועל בעיר בית קולנוע מודרני עם שישה אולמות הקרנה. הקולנוע נקרא Filmwelt Herne, והוא ממוקם בכיכר ברלין. זהו אחד מבתי הקולנוע הראשונים של נורדריין-וסטפאליה, אשר באופן קבוע מציג סרטים בגרסה דיגיטלית.

מוזיאונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון לארכאולוגיה LWL-Museum für Archäologie Westfälisches Landesmuseum מעמיד במרכז התערוכות שלו את ההיסטוריה של האנושות בת 250,000 שנה של אזור סטפליה. המבקרים במעבדת המחקר יכולים לעקוב אחר השיטות הארכאולוגיות השונות לחקור את עקבות העבר. המוזיאון נפתח ב -28 במרץ 2003.

המוזיאון Emschertal-Museum הוא אחד המוזיאונים האזוריים הגדולים באזור הרוהר והוא כולל אוספים נרחבים על ההיסטוריה המקומית, תולדות הטבע והאמנות. המוזיאון מתקיים בשלושה מקומות בעיר: בארמון על המים Strünkede מוצגת תערוכה קבועה של ההיסטוריה האזורית; בגלריית האומנות Städtische Galerie in the Schlosspark Strünkede מתקיימת התערוכה של המודרניות הקלאסית, הכוללת יצירות של נטורליזם ואקספרסיוניזם עם ציורים של מקס קלרנבאך וכן יצירות פיסוליות של אינגבורג בוקור, אדולף לותר, גרהרד מארקס, ברונו אונקהוף ופריץ ויגנר; במוזיאון תולדות הטבע Wanne-Eickel, מתקיימת תערוכה על ההיסטוריה התרבותית, הכלכלית והטבעית של האזור.

המוזיאון הפרטי של אופל בעיר (גר') מציג 50 מכוניות אופל קלאסיות, לצד מכונות תפירה, אופניים ואפילו מקררים של המותג אופל וכן מזכרות.

ספריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרנה מחזיקה בשתי ספריות ציבוריות, אחת במרכז העיר ואחת בשכונת Wanne, אשר משמשות את כל תושבי העיר תמורת תשלום שנתי קטן. בנוסף קיימת ספרייה ניידת ("אוטובוס ספרים") המבצעת שירות משלוח ספרים לאזרחים המבוגרים.

בנוסף, בקרבה למרכז התרבות העירוני נמצאת הספרייה ע"ש מרטין אופיץ, שהיא הספרייה המרכזית לתרבות והיסטוריה הגרמנית במזרח אירופה. היא אוספת ספרות מכל מזרח אירופה כשהמוקד הוא על אזורים של מערב פולין וכן אזור קלינינגרד - מזרח גרמניה ההיסטורית.

מבנים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטירה על המים Castle Strünkede נחשבת לסימן ההיכר של הרנה. בניית הטירה החלה בימי הביניים, והושלמה סופית בתחילת המאה ה -17. מתחם הטירה כולל גם את בית התפילה הגותי, את הגלריה העירונית, וטחנת רוח מהמאה ה-19, אשר הוסבה לבית-קפה.

מבנה חשוב נוסף הוא בניין העירייה הישן (1911/1912), בניין נאו-קלאסי עם חזית מונומנטלית אותה עיצב וילהלם קרייס.

הכנסייה הפרוטסטנטית הראשית היא קרויצקירש (Kreuzkirche) משנת 1875.

הכנסייה הקהילתית של בוניפאס הקדוש היא הכנסייה הקתולית הוותיקה בעיר.

בשכונת Börnig שוחזר באופן נרחב בשנים האחרונות מתחם מכרות הפחם של Teutoburgia. כיום הוא מציג את אידיאל גן העיר של ראשית המאה ה -20.

בשטח שבו פעל בעבר מכרה הפחם של Mont Cenis, עומדת כיום האקדמיה להכשרה של משרד הפנים של נורד ריין וסטפליה. זהו המבנה הגדול בעולם שפועל כל כולו על אנרגיה סולארית.

בשכונת באוקאו עומד האצטדיון "Stadion am Schloß" אשר נבנה ב-1910 ויכול להכיל עד 32,000 אנשים. הוא היה אחד האצטדיונים הגדולים של אותה תקופה.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהרנה ישנם בתי ספר כלליים ומקצועיים רבים.

בגימנסיה Pestalozzi אשר קיימת מעל 150 שנה לומדים כ-800 תלמידים. הגימנסיה Harry Counti קיימת מעל 140 שנה ולומדים בה כ-850 תלמידים בממוצע. בית הספר היסודי הגדול ביותר בעיר, עם 1,100 תלמידים, הוא Otto Hahn Gymnasium, שנוסד בשנת 1957. יש גם ארבעה בתי ספר מקיפים, 11 בתי ספר תיכוניים, 26 בתי ספר יסודיים, שמונה בתי ספר מיוחדים, בית ספר פרטי אחד וכן בית ספר למוסיקה.

המרכז הקליני Marienhospital אשר שייך לאוניברסיטת רוהר מהווה גם מרכז לחינוך רפואי.

מצפה הכוכבים Sternwarte Herne בפארק דורנברגר מציע תצפיות שמים, הרצאות בנושא אסטרונומיה וכן תצוגות בפלנטריום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרנה בוויקישיתוף