נחום אליעזר רבינוביץ' – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אנונימי: חדל!
שורה 4: שורה 4:
השתייכות=[[ציונות דתית]]|
השתייכות=[[ציונות דתית]]|
רבותיו=הרב פינחס הירשפרונג, הרב [[יצחק רודרמן]], הרב יוסף אליהו הנקין|
רבותיו=הרב פינחס הירשפרונג, הרב [[יצחק רודרמן]], הרב יוסף אליהו הנקין|
תלמידיו=הרב רמי ברכיהו, הרב ירון בן דוד, הרב דוד זנו, הרב יהודה ישרים, [[נחום לנגנטל]], הרב ד"ר [[דרור פיקסלר]]|הרב ד"ר אביעד סטולמן, הרב יואל פרנק
תלמידיו=הרב רמי ברכיהו, הרב ירון בן דוד, הרב דוד זנו, הרב יהודה ישרים, [[נחום לנגנטל]], הרב ד"ר [[דרור פיקסלר]]|
חיבוריו=יד פשוטה על [[משנה תורה|משנה תורה להרמב"ם]], [[שו"ת]] מלומדי מלחמה, [[שו"ת]] שיח נחום, "עיונים במשנתו של הרמב"ם" וספרים נוספים|
חיבוריו=יד פשוטה על [[משנה תורה|משנה תורה להרמב"ם]], [[שו"ת]] מלומדי מלחמה, [[שו"ת]] שיח נחום, "עיונים במשנתו של הרמב"ם" וספרים נוספים|
}}
}}
שורה 52: שורה 52:
* הרב לורד [[יונתן זקס]], רבה של אנגליה.
* הרב לורד [[יונתן זקס]], רבה של אנגליה.
* הרב אוריאל גנזל, רב הישוב [[רבבה]].
* הרב אוריאל גנזל, רב הישוב [[רבבה]].

* הרב אביעד סטולמן, מחבר שו"ת "פלא יועץ".
* הרב יואל פרנק, רב בשירות בתי הסוהר.
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.ybm.org.il/Hebrew/ האתר הרשמי של ישיבת ברכת משה]
* [http://www.ybm.org.il/Hebrew/ האתר הרשמי של ישיבת ברכת משה]

גרסה מ־02:29, 3 באפריל 2011

תבנית:רב הרב פרופסור נחום אליעזר רבינוביץ' (נולד תרפ"ח, 1928) הוא ראש ישיבת ההסדר "ברכת משה" שבמעלה אדומים, ואחד מחשובי הפוסקים של הציונות הדתית.

תולדות חייו

רבינוביץ' נולד בשנת תרפ"ח (1928) בעיר מונטריאול שבקנדה.

למד בישיבתו של הרב פינחס הירשפרונג, רבה הראשי של מונטריאול. לאחר מכן למד בישיבת נר ישראל בבולטימור, אצל הרב יצחק רודרמן (שהיה קרוב משפחה של אשתו רחל שחטוביץ) ונסמך על ידו לרבנות. במקביל ללימודיו בישיבה סיים תואר שני במתמטיקה.

אשתו, רחל, היא נכדתו של רבי שבתי (שפטיל) קרמר, מי שהיה משגיח בישיבת סלוצק.[1]

למן אמצע שנות החמישים ועד תחילת שנות השישים שימש כרב קהילה בצ'ארלסטון שבדרום קרוליינה; בתקופה זו עמד בקשרי הלכה מרובים עם הרב יוסף אליהו הנקין. לאחר מכן שימש כרב בטורונטו. במקביל לתפקידו כרב קהילה, הרצה באוניברסיטה וכתב דוקטורט (בנושא סטיסטיקה והסתברות בתלמוד). כן שימש כסגן עורך הביטאון התורני של הסתדרות הרבנים, 'הדרום', לצד הרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין, ובשנים 1971–1982 התגורר בלונדון כדי לשמש כראש בית המדרש לרבנים באנגליה (Jews' College).

בשנת תשמ"ג (1983) עלה ארצה עם משפחתו, והוזמן על ידי הרב חיים סבתו והרב יצחק שילת, מי שעמדו אז בראש ישיבת ההסדר "ברכת משה" שבמעלה אדומים, לעמוד בראשות הישיבה. הרב רבינוביץ' קיבל את ההזמנה, ומשמש מאז כראש הישיבה.

משנתו

הרב רבינוביץ' הוא אחד מגדולי המומחים למשנתו של הרמב"ם, ועוסק כבר שנים רבות בכתיבת פירוש על "משנה תורה" לרמב"ם. הספר נקרא "יד פשוטה" וכולל גם עיסוק בנוסח. עד היום יצא לאור הפירוש על ספרי "מדע", "אהבה", "זמנים", "נשים", "משפטים" ו"נזיקין", וכן על הלכות שמיטה ויובל. טיוטות הפירוש נכתבות על ידי צוות של תלמידי הרב תוך התייעצות עמו, והוא מאשר את הגרסא הסופית. שיטתו בפירוש היא ביאור הרמב"ם על פי השוואות למקומות אחרים במשנתו, ולראשונים וגאונים הקרובים לשיטתו, כדוגמת הר"ח והרי"ף.

דרכו ההלכתית עצמאית, והוא נחשב לפוסק נועז ומקל בתחומים מסוימים. כן הוא ידוע בגישתו התומכת בעיסוק במדע כחלק אינטגרלי מדמותו של היהודי.

דעותיו הפוליטיות נוטות ימינה, והוא דרש סרבנות פקודה אגב התנגדותו לתוכנית ההתנתקות. הרב רבינוביץ' הביע עמדות נחרצות בתקופת הסכם אוסלו נגד ההסכם ונגד ממשלת ישראל, וצוטט בראיונות כאומר שמי שמוותר על חלקי ארץ, מסכן את המדינה, ויש לו "דין מוסר". לאחר רצח רבין נחקר הרב רבינוביץ' בחשד להסתה. החקירות לא העלו דבר, אך זכו לתהודה רבה בציבור הדתי. הרב פרסם את הפסק הקובע כי יש לסרב פקודה במקרה שנדרשים לפנות שטחים.

בהקשר זה ניתן לציין, כי הרב רבינוביץ' הינו ממבקריה החריפים של התפיסה לפיה האדמה חשובה מן החיים [דרוש מקור], כפי שבאר בספריו השונים. עם זאת, כחלק מתפיסת עולם פוליטית אירופאית מתנגד למסירת שטחים, דבר המתפרש כחולשה, ובסופו גורם לאיבוד חיים. תפיסה זו מעוגנת לפי פרשנותו בדברי הרמב"ם "שתחלת נפילה- ניסה" (הלכות מלכים ז, ד).

ספריו

  • יד פשוטה - על "משנה תורה" להרמב"ם
  • מלומדי מלחמה - שאלות ותשובות בענייני צבא
  • עיונים במשנתו של הרמב"ם
  • דרכה של תורה - פרקים במחשבת ההלכה ובאקטואליה
  • הדר איתמר - הדרנים על מסכתות הש"ס
  • שיח נחום - שאלות ותשובות
  • Probability and statistical inference in ancient and medieval Jewish literature, University of Toronto Press, 1973

בשנת תשנ"ט (1999) זכה בפרס הרב קוק לספרות תורנית.

מתלמידיו

לרב רבינוביץ' תלמידים רבים מארצות הברית, מאנגליה ומישראל. בכעשרים השנים בהן הוא עומד בראשות הישיבה במעלה אדומים למדו בישיבה מאות רבות של תלמידים. מספר לא מבוטל מהם המשיך ומימש צדדים שונים של דרכו הייחודית. יש מהתלמידים שפנו ללימודי חינוך, רבנות ודיינות ושניים מתלמידיו אף מכהנים כר"מים בישיבה. מרבית תלמידיו פנו ללימודים אקדמאיים, בפרט למדעי הטבע והחברה. בין תלמידיו:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ כתבי השרידי אש ח"א עמ' קס"ט (תשובה לרב רבינוביץ)