אבו ג'יהאד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הנצחה
שורה 3: שורה 3:


==היסטוריה ופעילות==
==היסטוריה ופעילות==
ח'ליל אל-וזיר נולד ב[[רמלה]], אותה נאלץ [[נכבה|לעזוב במלחמת העצמאות]]. ב[[עזה]] סיים את לימודיו התיכוניים, למד לימודים גבוהים ב[[אלכסנדריה]] שב[[מצרים]] והיה מקושר ל{{ה|אחים המוסלמים}}. כבר בשנות לימודיו נעצר ונשלח לכלא. לאחר הצטרפותו ל[[פת"ח]] השתלט על פעילותו הצבאית, ולמעשה פיקד על פעילות הארגון. בין השאר, נסע ל[[סין העממית]] ול{{ו|וייטנאם}} כדי ללמוד טקטיקות [[גרילה]].
ח'ליל אל-וזיר נולד ב[[רמלה]], ממנה [[נכבה|גורשה]] משפחתו[[מלחמת העצמאות| במלחמת העצמאות]]. ב[[עזה]] סיים את לימודיו התיכוניים, למד לימודים גבוהים ב[[אלכסנדריה]] שב[[מצרים]] והיה מקושר ל{{ה|אחים המוסלמים}}. כבר בשנות לימודיו נעצר ונשלח לכלא. לאחר הצטרפותו ל[[פת"ח]] השתלט על פעילותו הצבאית, ולמעשה פיקד על פעילות הארגון. בין השאר, נסע ל[[סין העממית]] ול{{ו|וייטנאם}} כדי ללמוד טקטיקות [[גרילה]].


אבו ג'יהאד היה האיש השני בחשיבותו בפת"ח (אחרי [[יאסר ערפאת]]), הוא מיקד את פעילותו בפעילות הצבאית כנגד ישראל, ושאף לפתח צבא מסודר לפת"ח; לאחר שינסיון זה כשל והצבא קרס, הוא נדרש לתת דין וחשבון לפני הארגון.
אבו ג'יהאד היה האיש השני בחשיבותו בפת"ח (אחרי [[יאסר ערפאת]]), הוא מיקד את פעילותו בפעילות הצבאית כנגד ישראל, ושאף לפתח צבא מסודר לפת"ח; לאחר שינסיון זה כשל והצבא קרס, הוא נדרש לתת דין וחשבון לפני הארגון.

גרסה מ־15:56, 16 באפריל 2014

אבו ג'יהאד

ח'ליל אל-וזירערבית: خليل الوزير), המוכר בכוניה אבו גִ'האד (ابو جهاد, על שם בנו הבכור ג'יהאד) (10 באוקטובר 1935 - 16 באפריל 1988), היה ממייסדי תנועת פת"ח. שימש כסגנו של יאסר ערפאת וראש הזרוע הצבאית של אש"ף. חוסל על ידי סיירת מטכ"ל במבצע הצגת תכלית.

היסטוריה ופעילות

ח'ליל אל-וזיר נולד ברמלה, ממנה גורשה משפחתו במלחמת העצמאות. בעזה סיים את לימודיו התיכוניים, למד לימודים גבוהים באלכסנדריה שבמצרים והיה מקושר לאחים המוסלמים. כבר בשנות לימודיו נעצר ונשלח לכלא. לאחר הצטרפותו לפת"ח השתלט על פעילותו הצבאית, ולמעשה פיקד על פעילות הארגון. בין השאר, נסע לסין העממית ולווייטנאם כדי ללמוד טקטיקות גרילה.

אבו ג'יהאד היה האיש השני בחשיבותו בפת"ח (אחרי יאסר ערפאת), הוא מיקד את פעילותו בפעילות הצבאית כנגד ישראל, ושאף לפתח צבא מסודר לפת"ח; לאחר שינסיון זה כשל והצבא קרס, הוא נדרש לתת דין וחשבון לפני הארגון.

בשנות ה-70 היה אחראי בין השאר לפיגועים הבאים:

אחרי מלחמת לבנון, בדומה לבכירי אש"ף רבים שעזבו את ביירות, התמקם בתוניס, ומשם ניהל את מבצעי ארגונו.

עודד רז, בכיר באמ"ן ובשב"כ לשעבר, אמר עליו ב-2009 (בהתייחס לפרשת הספינה "אטבירוס"; ראו להלן):

אבו ג'יהאד היה יריב חכם, בעל השקפת עולם מורכבת, אבל הוא לא הצליח להערים עלינו. כבר בשלבים הראשונים של ההכנות לפשיטה ידענו שהוא מתכנן משהו גדול... עד היום לא ברור לנו מהיכן הצליח אבו ג'יהאד לספק ללוחמים ששלח מודיעין כה מדויק על אודות המתרחש בתל אביב ובקריה."

רונן ברגמן, מאבטחים את עצמנו לדעת, מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", 13.2.2009

החיסול

ערך מורחב – מבצע הצגת תכלית

בשנת 1985, לאחר שסוכל ניסיון לבצע פיגוע גדול במחנה הקריה[1] בתל אביב באמצעות הספינה "אטבירוס"[2], אותו יזם אבו ג'יהאד, "סומן" האיש כיעד לחיסול. שלושה נסיונות לחסלו נכשלו[3]. בשנת 1988 שימש אבו ג'יהאד בתפקיד מפתח בהתססת השטח בימי האינתיפאדה הראשונה, שפרצה בשלהי 1987. ביום 16 באפריל 1988 הוא נורה ונהרג בביתו אשר בפרברי תוניס על ידי כוח של סיירת מטכ"ל בפיקוד משה יעלון[4]. בשנת 2012 הותר לפרסום כי סיירת מטכ"ל ביצעה את החיסול.[5]

חייו האישיים

אבו ג'יהאד נישא ב-1962 לבת-דודו אינתיסאר אל-וזיר. לזוג נולדו חמישה ילדים. לאחר הסכם אוסלו עברה אלמנתו אינתיסאר (אום ג'יהאד) להתגורר בעזה, וכיהנה בשנים 1995 - 2005 כשרה לעניינים חברתיים בממשלה הפלסטינית. בנו ג'יהאד מונה בתחילת 2008 כיו"ר הרשות המוניטרית הפלסטינית, תפקיד המקביל בקירוב לזה של נגיד בנק מרכזי.

הנצחה

בשנת 2014 קראה הרשות הפלסטינית יער על שמו של אבו ג'יהאד.[6]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מיכל יעקב יצחקי, כך סיכל חיל הים פיגוע גדול בלב הקריה, באתר ישראל היום, 12 באפריל 2013.
  2. ^ חיל הים הישראלי הטביע את הספינה מצפון לפורט סעיד ב-20 באפריל 1985, 20 מחבלים נהרגו ו-8 נשבו.
  3. ^ עמיר רפפורט, 'ארבע הנשמות של אבו ג'יהאד', "מעריב", מוסף סופשבוע, 4 באפריל 2008.
  4. ^ יואב לימור ואלון בן דוד, ‏ "מקום ראשון: סיירת מטכ"ל", בלייזר, ‏ 18.02.08. כתבה על החיסול
  5. ^ חדשות 2, ‏לוחם סיירת מטכ"ל הודה: "אני יריתי באבו ג'יהאד", באתר ‏מאקו‏, 1 בנובמבר 2012
  6. ^ Itamar Marcus and Nan Jacques Zilberdik, PA names forest after arch-terrorist Abu Jihad, PMW, April 13, 2014.

תבנית:Link GA