ארוחת בוקר בטיפאני (סרט) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ פרסומת
Eranb (שיחה | תרומות)
שורה 46: שורה 46:
|}
|}


כמו כן הסרט זכה ב[[פרס גראמי]] לשיר "מון ריוור" ופרס איגוד הכותבים של אמריקה עבור הדרמה הטובה ביותר. הפסקול הועמד ל[[פרס גראמי לאלבום השנה]].
כמו כן הסרט זכה ב[[פרס גראמי]] לשיר "Moon River" ופרס איגוד הכותבים של אמריקה עבור הדרמה הטובה ביותר. הפסקול הועמד ל[[פרס גראמי לאלבום השנה]].


==שחקנים==
==שחקנים==

גרסה מ־13:01, 8 באפריל 2021

ארוחת בוקר בטיפאני
Breakfast at Tiffany's
עטיפת ה-DVD של הסרט
עטיפת ה-DVD של הסרט
מבוסס על הנובלה ארוחת בוקר בטיפאני
בימוי בלייק אדוארדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מרטין ג'ורואו וריצ'רד שפרד
תסריט טרומן קפוטה (נובלה), ג'ורג' אקסלרוד (תסריט)
שחקנים ראשיים אודרי הפבורן, ג'ורג' פפארד, פטרישה ניל, באדי אבסן, מיקי רוני
מוזיקה הנרי מנסיני וג'וני מרסר
צילום פרנץ פלנר, פיליפ לאת'רופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פרמאונט, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 באוקטובר 1961
ישראלישראל24 בפברואר 1962[1][2][3]
משך הקרנה 115 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית, סרט קומדיה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,500,000‏$
הכנסות 14,000,000‏$
פרסים פרס אוסקר לפסקול דרמטי או קומדי מקורי הטוב ביותר (הנרי מנסיני) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארוחת בוקר בטיפאני (אנגלית: Breakfast at Tiffany's, הופץ במקור בארץ בשם סעודה בטיפאני) הוא סרט אמריקאי שיצא בשנת 1961, שמבוסס על נובלה של טרומן קפוטה באותו שם ובוים על ידי בלייק אדוארדס, בכיכובם של אודרי הפבורן וג'ורג' פפארד.

תסריט

התסריט, אשר היה מועמד לפרס אוסקר נכתב על ידי ג'ורג' אקסלרוד בהתבסס על הנובלה של קפוטה. קפוטה מכר את זכויות ההסרטה בנובלה לאולפני פרמאונט אולם ביקש שמרילין מונרו תגלם את דמותה של הולי גולייטלי, כיוון שהוא התאים את התסריט למידותיה. קפוטה התאכזב מאוד כאשר שמע שאודרי הפבורן נבחרה לגלם את הדמות. ספרו של קפוטה הבוטה בלשונו עודן על מנת להתאים את התסריט למוסר ההוליוודי של התקופה. דמותה של 2E (המגולמת על ידי פטרישה ניל) נוספה לתסריט אף שאינה קיימת בנובלה. כמו כן התסריט כולל סוף טוב "הוליוודי" שאינו מופיע בנובלה. התסריט של הסרט היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר.

תקציר העלילה

גיבורת הסרט היא הולי גולייטלי (Holly Golightly), המגולמת על ידי אודרי הפבורן. גולייטלי שחיה על חשבונם של גברים, ומחפשת גבר עשיר להתחתן איתו, מנסה לברוח ממחויבות ומהמציאות. לאחר שהתייתמה עברו היא ואחיה פרד לביתו של חקלאי בשם דוק גולייטלי. בגיל 14 התחתנה הולי עם דוק, אולם לאחר מכן ביטלה את הנישואים וברחה להוליווד לפתוח בקריירה קולנועית. לאחר שקיבלה עבודה בתחום הקולנוע ברחה לניו יורק, שם היא חיה מתשרים שנותנים לה גברים שהיא יוצאת עימם, וממסירת הודעות מאת בוס של ארגון מאפיה היושב בכלא סינג סינג לחבריו שמחוץ לכלא (אף שהולי עצמה אינה מודעת לכך שהיא מעבירה הודעות אלה וחושבת שהיא מוסרת תחזיות מזג אוויר).

הסרט מתחיל בסצנה ידועה בה ניצבת הפבורן, בתפקיד הולי גולייטלי, בשמלה שחורה ושרשרת פנינים, מול חזית חנות הדגל של טיפאני בשדרה החמישית בניו יורק, בשעת בוקר מוקדמת ואוכלת עוגת שמרים מול חלון הראווה. בהמשך אותו בוקר מתברר שלבניין הדירות בניו יורק בו מתגוררת הולי, עבר סופר צעיר בשם פול וארג'אק (המגולם על ידי ג'ורג' פפארד). וארג'אק, אשר פרסם ספר מצליח אחד בעבר, חי עם אישה נשואה המממנת את הוצאותיו וחולם לכתוב רומן חדש. הולי ופול הופכים לחברים והיחסים ביניהם מאיימים על האיזון של החיים שבנו לעצמם. פול מגלה את האמת על חייה של הולי כאשר הוא פוגש את דוק גולייטלי (המגולם על ידי באדי אבסן), ובהמשך מחליט לעזוב את המממנת שלו בעקבות התאהבות בהולי. אולם הולי, לאחר שנכשלה בניסיונה להתחתן עם האיש התשיעי בעושרו בארצות הברית, מנסה להתחתן עם ברזילאי עשיר אשר עוזב אותה לאחר שהיא נתפסת על ידי המשטרה בשל מסירת ההודעות למאפיה. בסיום הסרט מבינה הולי שעליה להפסיק לברוח מעצמה והיא יכולה להישאר עם פול שאוהב אותה, והסרט מסתיים בסצנה המפורסמת בה הם מתנשקים ברחוב בניו יורק בגשם שוטף. אחת הסצנות המפורסמות בסרט היא הסצנה בה הולי שרה את השיר "מון ריוור" מאת הנרי מנסיני וג'וני מרסר.

דמותה של הפבורן כהולי הדקיקה, המחזיקה את מחזיק הסיגריה הארוך הפך לתמונה איקונית של אמריקה של שנות ה-60.

מיקי רוני המגלם בסרט את דמותו של השכן היפני הנלעג הביא לביקורת על הגזענות המגולמת ביחס לדמות זו.

פרסים

פרס זוכה
פרס אוסקר לפסקול המקורי הנרי מנסיני
פרס האוסקר עבור השיר הטוב ביותר לשיר: "מון ריוור" ג'וני מרסר, הנרי מנסיני
מועמדויות:
פרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר אודרי הפבורן
פרס האוסקר לבימוי אומנותי האל פארירה, רונלד אנדרסון, סם קומר, ריי מוייר
פרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר ג'ורג' אקסלרוד

כמו כן הסרט זכה בפרס גראמי לשיר "Moon River" ופרס איגוד הכותבים של אמריקה עבור הדרמה הטובה ביותר. הפסקול הועמד לפרס גראמי לאלבום השנה.

שחקנים

אזכורים בתרבות

  • בשנת 1995 הוציאה הלהקה הטקסנית Deep Blue Something באלבומה השני שיר הנקרא על שם הסרט "ארוחת בוקר בטיפני" (Breakfast at Tiffany's). השיר מספר על בני זוג העומדים להיפרד מנקודת מבטו של הגבר. המכנה המשותף היחיד בין בני הזוג היה העובדה שהם אהבו את הסרט. במקור השיר הזכיר את הסרט "חופשה ברומא", גם הוא בכיכובה של אודרי הפבורן אולם כותב השיר, טוד דייוויד פייפס סבר ששם סרט זה יתאים יותר לשיר. השיר הגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים הבריטי, ולמקום החמישי בארצות הברית.
  • הלהקה הברזילאית Jets to Brazil נקראת על שם כיתוב שהופיע על פוסטר שהיה תלוי בדירתה של הולי גולייטלי.
  • הסרט מוזכר בסדרה סיינפלד בו ג'ורג' קונסטנזה, החבר במועדון קריאה, מעדיף לראות את הסרט על קריאת הספר.
  • הסרט אוזכר בסדרה משפחת סימפסון כאשר הומר סימפסון לועג לאפוּ שאוכל ארוחת בוקר בסניף טיפני'ז המקומי (אף שזו חנות תכשיטים).
  • בשיר "Let Me Entertain You" של הלהקה קווין מוזכר שם הסרט.
  • בסרט הדרקון: סיפורו של ברוס לי ישנה סצנה בה ברוס לי וחברתו לינדה רואים את הסרט "ארוחת בוקר בטיפני" אולם עוזבים אותו באמצע בשל הגילום הנלעג של דמותו של השכן היפני.
  • בסדרה אחת שיודעת (gossip girl), הסרט מוזכר פעמים רבות כסרט האהוב על בלייר, ואף השחקנית הראשית - אודרי הפבורן, נזכרת כשחקנית האהובה עלייה. בסדרת הספרים, היא אף גזרה את שיערה עד מאחורי האוזניים, במטרה שיהיה דומה לשיערה של הפבורן.
  • בשיר 7 rings של אריאנה גרנדה המשפט הראשון הוא Yeah, breakfast at Tiffany's and bottles of bubbles

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארוחת בוקר בטיפאני בוויקישיתוף

הערות שוליים