מריו ליביו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מריו ליביו
פרופ' מריו ליביו
פרופ' מריו ליביו
לידה 19 ביוני 1945 (בן 78)
בוקרשט, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים רומניה רומניהרומניה
ישראל ישראלישראל
ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • עמית/ה באגודה האמריקאית לקידום המדע (2009)
  • פרס פיאנו (2003) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.mario-livio.com
תרומות עיקריות
מחקר בהתפוצצות סופרנובות ושימושיהן במדידת קצב התפשטות היקום.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריו ליביו (נולד ב-19 ביוני 1945) הוא אסטרופיזיקאי ישראלי-אמריקאי, יהודי יליד רומניה, ומחבר ספרי מדע פופולרי. היה פרופסור מן המניין בפקולטה לפיזיקה בטכניון בשנים 1981–1991. בין 1991 ל-2015 עבד כאסטרופיזיקאי במכון המדעי של טלסקופ החלל האבל. מוכר לקהל הרחב בעיקר בזכות ספריו הפופולריים, ובהם חיתוך הזהב: קורותיו של מספר מופלא, שזכה בפרס פאנו ובפרס פיתגורס לספרים פופולריים על מתמטיקה. הוא חבר באגודה האמריקאית לקידום המדע.

ביוגרפיה וקריירה מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריו ליביו

ליביו נולד בשנת 1945 בבוקרשט, בירת רומניה, בנם של דורותיאה ליביו, זמרת, והסופר והבמאי ומבקר התיאטרון רוביו ליביו (Rubio Liviu).[1] התגורר עם סבו וסבתו משום שהוריו ברחו מרומניה מסיבות פוליטיות. הוא עצמו עזב את רומניה בגיל 5 יחד עם הורי הוריו, והם השתכנו בישראל. אחרי שהייה במעון לילדים ואצל משפחה אומנת ברמתיים, התאחד ליביו עם אמו, בעלה החדש ועם סבתו בתל אביב. הוא למד בבית הספר "גרץ" ובתיכון עירוני ה' (תל אביב). שירת בצה"ל כמש"ק תובלה בפיקוד המרכז ובמילואים שירת כחובש במלחמת ששת הימים, וגם במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה.

סיים בהצטיינות תואר ראשון במתמטיקה ופיזיקה מהאוניברסיטה העברית,[2] תואר שני בפיזיקת חלקיקים תאורטית ממכון ויצמן למדע ותואר דוקטור באסטרופיזיקה תאורטית מאוניברסיטת תל אביב. בתקופה זו גם היה מורה ומחנך בתיכון עירוני ה'. כיהן בדרגת פרופסור מן המניין בפקולטה לפיזיקה בטכניון בין השנים 19811991 ולאחר מכן עבר למכון המדעי של טלסקופ החלל האבל בבולטימור, מרילנד.

מאז אמצע שנות ה-90 של המאה ה-20 מיקד את פעילויות המחקר שלו בהתפוצצות סופרנובות ושימושיהן במדידת קצב התפשטות היקום. חקר את תופעת החומר האפל, חורים שחורים, והיווצרות מערכות כוכבים סביב כוכבים צעירים. מחברם של עשרות מאמרים בירחוני מדע הרלוונטיים לנושאים המוזכרים.

ליביו נשוי לסופי, מיקרוביולוגית, ואב לשלושה ילדים.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הספר "חיתוך הזהב" בגרסתו העברית
עטיפת הספר "שפת הסימטריה" בגרסתו העברית

במשך כמעט עשרים שנה פישט ליביו רעיונות רבים מתחום המדעים, בעיקר מתמטיקה ואסטרונומיה, באמצעות ספריו, הרצאותיו, מאמרים בעיתונים, ראיונות רדיו והופעות טלוויזיוניות. הוא ערך מספר הרצאות פתוחות לקהל במוסד סמית'סוניאן, בפלנטריום היידן, בקולג' לאמנות במרילנד, במוזיאון קליבלנד להיסטוריית הטבע ובמרכז המדע בגלאזגו כדי לדון בנושאים מדעיים ומתמטיים.

ספר המדע הפופולרי הראשון שלו היה היקום המאיץ (The Accelerating Universe), אשר יצא לאור בשנת 2000 (אך לא תורגם לעברית), והביא בשפה פשוטה את התאוריה אודות התפשטות היקום והאצת התהליך ככל שעובר הזמן. הוא בחן את הסיבות לתופעה וההשלכות התאורטיות של יקום מתרחב תמידית, לכאורה, ובמיוחד את השפעתו על האמונה ב"שלמות היופי" של החוקים אשר מנחים את העולם.

הוא מגדיר עצמו כ"חובב אמנות מושבע", שברשותו אלפי ספרי אמנות. ליביו משתמש בתחביב למטרות טובות בספרו השני: חיתוך הזהב: קורותיו של מספר מופלא (The Golden Ratio: The Story of Phi) שראה אור ב-2003, שם עקב אחר השפעתו של יחס הזהב (ערכו 1.618 לערך) על גאומטריה, אמנות, אדריכלות, מוזיקה ואף תאוריות הנוגעות לשוק המניות לאורך מאות שנים.

ספרו של ליביו שפת הסימטריה: המשוואה שלא נמצא לה פתרון (The Equation That Couldn't Be Solved: How Mathematical Genius Discovered the Language of Symmetry) יצא לאור ב-2005 ועסק בניסיונות לפתור פולינום מהמעלה החמישית, או יותר בכלליות - מתמטיקת הסימטריה. הוא מדגיש את תפקידם הקריטי של המתמטיקאים אווריסט גלואה ונילס הנריק אבל בפיתוח התחום המתמטי הזה.

שני הספרים הללו אינם רק סיפורים על ההיסטוריה של המתמטיקה וביוגרפיות מקוצרות של מתמטיקאים, אלא כוללים גם הצגה של חלק מהמתמטיקה עצמה, כאשר פיתוחים כבדים יותר מובאים בנספחים.

ב-2009 יצא לאור ספרו האם אלוהים הוא מתמטיקאי?, העוסק בפילוסופיה של המתמטיקה ובשאלות כגון האם המתמטיקה היא תגלית או המצאה ומדוע היא מתארת בצורה כה טובה את חוקי הטבע.

ב-2013 יצא לאור ספרו שגיאות גאוניות, העוסק בשגיאות משמעותיות של חמישה מדענים גדולים: צ'ארלס דרווין, ויליאם תומסון, לינוס פאולינג, פרד הויל ואלברט איינשטיין.[3]

ב-2017 יצא לאור ספרו למה? מסע בעקבות הסקרנות האנושית (Why? What Makes Us Curious).

בתרגום לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל ספריו הופיעו במקור באנגלית, חרף שליטתו של ליביו בעברית כשפת אם. עם זאת, בחלק מספריו הביא דוגמאות מהשפה העברית.[4]

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2003 - פרס פאנו - על הספר "חיתוך הזהב".
  • 2004 - פרס פיתגורס לספר הפופולרי הטוב ביותר בתחום המתמטיקה - על "חיתוך הזהב".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מריו ליביו בוויקישיתוף

מכּתביו והרצאותיו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Israil Bercovici O sută de ani de teatru evreiesc în România, Editura Integral, București p.273,1998
  2. ^ רשימת מקבלי תארים בעיתון דבר
  3. ^ אתר למנויים בלבד אירי ריקין, חמש השגיאות המדעיות שקידמו את האנושות, באתר הארץ, 8 באפריל 2014
  4. ^ שפת הסימטריה, פרק ראשון: "גם במסורת העברית אפשר למצוא שפע של פלינדרומים. אברהם אבן עזרא (1089–1164), איש האשכולות בן תור הזהב בספרד, כתב: "אבי אל חי שמך למה מלך משיח לא יבא", ובהמשך, "דעו מאביכם כי לא בוש אבוש, שוב אשוב אליכם כי בא מועד"."