ג'ואן ריברס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ואן ריברס
Joan Rivers
ריברס, 2010
ריברס, 2010
לידה 8 ביוני 1933
ארצות הבריתארצות הברית ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 4 בספטמבר 2014 (בגיל 81)
בית החולים מאונט סיני, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Joan Rivers עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Joan Alexandra Molinsky עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1959–2014 (כ־55 שנים)
עיסוק קומיקאית, שחקנית
מקום לימודים
בן או בת זוג
  • Edgar Rosenberg (196514 באוגוסט 1987)
  • James Sanger (19551955) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים מליסה ריוורס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי
http://www.joanrivers.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ואן אלכסנדרה מולינסקיאנגלית: Joan Alexandra Molinsky;‏ 8 ביוני 19334 בספטמבר 2014), הידועה בשם הבמה ג'ואן ריברס (Joan Rivers), הייתה קומיקאית, סופרת, תסריטאית, במאית, שחקנית קולנוע ושחקנית תיאטרון יהודייה-אמריקאית, זוכת פרס אמי. נודעה בסגנון הדיבור החצוף שלה, בקולה החזק והצורם, במבטא הניו-יורקי הכבד שלה ובניתוחים הפלסטיים הרבים שעשתה. סגנונה הקומי מאופיין בכך שהיא נהגה לצחוק על עצמה ועל ידוענים הוליוודיים נוספים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם ג'ואן אלכסנדרה מולינסקי בברוקלין שבניו יורק, לביאטריס (לבית גרושמן) ולמייר ס' מולינסקי, שהיו מהגרים יהודים מרוסיה. לפני שפנתה לעסקי השעשועים עבדה במגוון עבודות, בהן מדריכת תיירים במרכז רוקפלר, כותבת ומגיהה בחברת פרסום ויועצת אופנה. באותה תקופה הציע לה סוכן בשם טוני ריברס לשנות את שמה, והיא בחרה בשם הבמה "ג'ואן ריברס".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-50 של המאה ה-20 הופיעה בהצגה קצרה בשם "Driftwood", בה גילמה דמות לסבית המאוהבת בדמות אותה גילמה השחקנית, האלמונית באותה עת, ברברה סטרייסנד. ההצגה רצה שישה שבועות. ב-1961 הופיעה ריברס לתקופה קצרה בשיקגו. בנוסף, הופיעה במועדונים קומיים רבים באזור גריניץ' וילג' בניו יורק בתחילת שנות ה-60.

ג'ואן ריברס בשנות ה-60 (למטה)

ב-17 בפברואר 1965 הייתה הופעתה הראשונה בטלוויזיה בתוכנית The Tonight Show, לצד המנחה ג'וני קרסון. ביל קוסבי הציע את ריברס לבמאי התוכנית. במהלך אותו העשור הופיעה עוד מספר פעמים ב-The Tonight Show וב"מופע של אד סאליבן". היה לה תפקיד קצר ב"The Swimmer" ב-1968 לצד ברט לנקסטר. שנה לאחר מכן הייתה לה תוכנית אירוח ששרדה מעט זמן ברשת FOX, אשר האורח הראשון בה היה טוני קרסון. התוכנית הופקה על ידי בעלה אדגר. באמצע שנות ה-60 הוציאה לפחות שני אלבומי קומדיה.

בשנות ה-70 הופיעה במגוון סדרות קומדיה ואירועי צדקה, בין היתר ב"מופע של קרול ברנט", והופעה קטנה ב"תשע בריבוע". ב-1973 כתבה את סרט הטלוויזיה "מה שבחורה הכי אוהבת", קומדיה שחורה בכיכובה של סטוקרד צ'אנינג. ב-1978 כתבה וניהלה את הסרט "Rabbit Test", בכיכובו של בילי קריסטל.

שנות ה-80 וה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 באפריל 1983 הנחתה את "סאטרדיי נייט לייב". באותה תקופה הוציאה בגפן רקורדס אלבום קומדיה שהיה לרב-מכר ומועמד לגראמי. ב-1984 פרסמה ספר הומור רב מכר "The Life and Hard Times of Heidi Abramowitz", אשר הופק לו ספיישל טלוויזיוני שנקרא "Joan Rivers and Friends Salute Heidi Abramowitz", אשר לא היה פופולרי.

ב-1986 תבעה את הדראג קווין פרנק מרינו על סכום בסך 5,000,000 דולר, לאחר שגילתה שהוא השתמש בחומרים מקוריים ממופע הסטנד-אפ שלה. השניים התפייסו, ואפילו הופיעו ביחד בטלוויזיה בשנים שלאחר מכן. באותה שנה רשת "פוקס" הודיעה שריברס תקבל תוכנית אירוח לילית, "The Late Show". התוכנית סבלה מאחוזי מדרוג נמוכים וירדה מן המרקע.

ב-1987 דיבבה ריברס את דמות הרובוטית "דוט מטריקס" בסרט "שיגעון בחלל" של מל ברוקס.

ב-1989 הנחתה ריברס תוכנית אירוח נוספת בשם "המופע של ג'ואן ריברס", ששודרה במשך 5 שנים.

ב-1994 ריברס ובתה מליסה הנחו לראשונה בערוץ E!. ב-1997 ריברס החלה להנחות את תוכנית הרדיו שלה בניו יורק.

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 עזבה ריברס את תוכנית "השטיח האדום" בערוץ E!. היא הופיעה בשלושה פרקים בסדרה "ניפ/טאק", בעונה השנייה, השלישית והשביעית בתפקיד עצמה. היא גם הנחתה ב"ערוץ הקניות", ושיווקה את ליין התכשיטים שלה שנקרא "The Joan Rivers Collection". ריברס ובתה מליסה התארחו לעיתים קרובות בתוכנית הרדיו של הווארד סטרן. ריברס הייתה אחת מארבע האמריקאיות היחידות שהוזמנו לחתונה המלכותית של הנסיך צ'ארלס וקמילה פארקר בולס, ב-9 באפריל 2005.

ב-2006 הוצגה ריברס בתוכנית המבוגרים המצוירת, "דירת המצוירים" בתור הנרתיק של הנסיכה קלרה שעשה יותר מדי ניתוחים פלסטיים. בתחילת המאה ה-21 ריברס חוקתה רבות בסדרות טלוויזיה שונות. מאוגוסט 2009, החלה לככב בסדרת הריאליטי החדשה "איך נעשים כל כך עשירים?". הבכורה של סרט תיעודי על ריברס, "Joan Rivers: A Piece of Work", נערכה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של סן פרנסיסקו, ב-6 במאי 2010. ב-2011, ריברס הופיעה בפרסומת עבור "Go Daddy".

ריברס השתתפה בעונה השמינית של "המתמחה", שנקראה "המתמחה סלבס", והונחתה בידי דונלד טראמפ. היא הייתה בת 75 כשהשתתפה בסדרה, ועלתה לגמר, שם ניצחה את שחקנית הפוקר אנני דיוק.

משנת 2010 הנחתה את התוכנית "משטרת האופנה" בערוץ E! Entertainment עם ג'וליאנה רנסיק, קלי אוסבורן וג'ורג' קוטסיאופוליס. התוכנית עוסקת בביקורת אופנה על ידוענים, וריברס הנחתה את התכנית עד מותה ב-2014.

ב-5 במרץ 2013 השיקה ריברס תוכנית אירוח אינטרנטית באתר YouTube בשם "במיטה עם ג'ואן" ("In Bed With Joan"). התוכנית מצולמת בחדר השינה שלה, בביתה של בתה, מליסה.

בשנת 2014, יומיים לפני מותה, יצא לאקרנים סרט הפנטזיה לילדים בו השתתפה ריברס, "Mostly Ghostly: Have You Met My Ghoulfriend?" בכיכובה של בלה ת'ורן.

חיקויים ופרודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסרט שרק 2 היה חיקוי של ריברס.
  • הייתה פרודיה על ריברס באחד הפרקים של משפחת סימפסון.
  • ריברס הוצגה בדירת המצוירים בתור נרתיק שעשה יותר מדי ניתוחים פלסטיים, היא אף דיבבה את התפקיד.
  • היא הופיעה בתור עצמה בפרודיה על הקריירה שלה ב"סיפורי הוליווד", שיצאה באפריל 2001.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נישואיה הראשונים היו ב-1955 לג'יימס סנגר, נמשכו שישה שבועות, והסתיימו משום שסנגר לא רצה ילדים. היא נישאה בשנית ב-15 ביולי 1965, לאדגר רוזנברג, כותב בתוכנית The Tonight Show שהתאבד ב-1987 בפילדלפיה, כשלושה חודשים לאחר שהשניים פוטרו מעבודתם ברשת הטלוויזיה פוקס. בתם היחידה, מליסה ורבורג רוזנברג (הידועה כמליסה ריברס), נולדה ב-20 בינואר 1968.

בספרה "Bouncing Back" ריברס מתארת כיצד פיתחה בולימיה ושקלה להתאבד. בסופו של דבר התאוששה בעזרת ייעוץ ותמיכה של משפחתה. ריברס הייתה פתוחה לגבי הניתוחים הפלסטיים הרבים שעברה, והייתה לקוחתו של סטיבן הופלין מ-1983. ההליך הראשון שביצעה היה הרמת עין, שאותו ביצעה ב-1965.

ריברס נודעה כתומכת במדינת ישראל ובתור אשה ציונית. במהלך מבצע צוק איתן, היא הביעה תמיכה בישראל כשקטלה את הציוץ הפרו-פלסטיני של סלינה גומז ואמרה לה: "את בכלל לא יודעת לאיית פלסטין" [1]. ב-2002 ריברס סיפרה שהיא רפובליקנית.

פטירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 באוגוסט 2014, במהלך ניתוח במיתרי הקול בשל צרידות, הפסיקה ריברס לנשום, ובעקבות זאת אושפזה כשהיא במצב קשה ונכנסה לתרדמת. ב-4 בספטמבר 2014 הלכה לעולמה מדום לב, בגיל 81, ממחסור בזרימת חמצן למוח.[1]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Daytime Emmy Award for Outstanding Talk Show Host (1990)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד (26 ביולי 1989)
  • Hasty Pudding Woman of the Year (1984)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מותה:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נעם קסל, עכשיו זה רשמי: נחשפה סיבת המוות של ג'ואן ריברס, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 17 באוקטובר 2014