המרכז הלאומי לקולנוע יהודי

המרכז הלאומי לקולנוע יהודי
National Center for Jewish Film
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג ארכיון קולנוע
מיקום וולת'ם עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1976
תאריך פתיחה רשמי 1976 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 42°22′13″N 71°15′26″W / 42.370166666667°N 71.25725°W / 42.370166666667; -71.25725
www.jewishfilm.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המרכז הלאומי לסרטים יהודייםאנגלית: National Center for Jewish Film) הוא מוסד ללא כוונת רווח שבבעלותו האוסף הגדול ביותר של סרטי וידאו בנושאים יהודיים מחוץ לישראל. מטרת המוסד היא לאסוף, לשחזר, לשמר, לקטלג, ולהציג בתערוכות סרטים עם ערך אמנותי וחינוכי רלוונטיים להוויה היהודית, ולהפיץ חומרים אלה לקהל כמה שיותר רחב. המרכז נוסד בשנת 1976, והוא שוכן בקמפוס של אוניברסיטת ברנדייס בוולת'אם, מסצ'וסטס.

האוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון ה-NCJF מחזיק בבעלותו אוסף בלעדי של אלפי קלטות וידאו מקוריות (מאסטר) וכ-10,000 סרטים[1] עלילתיים, תיעודיים, סרטונים ביתיים, יומני חדשות וסרטים מוסדיים שצולמו משנת 1903 ועד היום. הסרטים עוסקים במגוון רחב של נושאים: חוויית ההגירה של יהודי ארצות הברית, תיאטרון וקולנוע יידיש, הווי יהודי אירופה טרום מלחמת העולם השנייה, השואה, האמנות והמוזיקה ביהדות, יחס היהודים לקבוצות אחרות, התרבות הספרדית, היסטוריה ישראלית, וכן תיאורים הוליוודיים של חיים יהודיים.

האוסף של המרכז כולל מחקרים אתנוגרפיים מצולמים של קהילות יהודיות בעבר ובהווה במדינות סין, מקסיקו, מרוקו, אוסטרליה, תוניסיה, רוסיה, ארגנטינה, בוסניה, הודו, רומניה, יוון, מצרים. בנוסף, האוסף מחזיק ביומני מסע המתעדים את החיים היהודיים בפולין לפני מלחמת העולם השנייה, ביומני חדשות של ממשלת ארצות הברית מתקופת מלחמת העולם השנייה, במחקרים בתולדות ישראל, סרטי שואה שחוקרים אתרי ג'נוסייד פחות מוכרים כמו טרנסניסטריה ובאבי יאר, ובסרטי תעמולה אנטי יהודית. הסרטים שמפיצה NCJF מאפשרים להפריך סטריאוטיפים על יהודים וכן ליידע את הציבור אודות המגוון והעושר התרבותי של החיים היהודיים.

פעילויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז מפנה משאבים רבים לשימור ושחזור של סרטים נדירים בסכנת הכחדה, ובמסגרת פעילות זו שומרו ושוחזרו 36 סרטים עלילתיים ביידיש. המרכז מפיץ כ-350 סרטים, כולל הפקות של מעל 100 יוצרי סרטים עצמאיים עכשוויים. הסרטים מוצעים למכירה כקלטות וידאו ו-DVD לשימוש ביתי או חינוכי. החומרים הנדירים במרכז הסרט שימשו כבסיס לספרים ומאמרים רבים, וכן נכללו בהפקות קולנועיות וטלוויזיות ובתערוכות מוזיאון רבות. כמו כן, המרכז מספק ייעוץ וסיוע במחקר לכ-2000 אנשים ומוסדות בשנה.

NCJF מארגנת מדי שנה את פסטיבל הסרטים "Jewish film" המתקיים מאז שנת 1998 בסינמטק אידי ולו וסרמן שבאוניברסיטת ברנדייס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בפורמט 35 מ"מ, 16 מ"מ, 8 מ"מ, סופר-8