יובל אלמלך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יובל אלמלך
לידה 1965 (בן 59 בערך)
בני ברק, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי סוציולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות בארד קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יובל אלמלך (נולד ב-1965) הוא סוציולוג ישראלי שחי בארצות הברית, וחוקר נושאים של ריבוד חברתי, הגירה, אי שוויון על רקע גזעי ואתניות. פרופסור חבר במכללת בארד (אנ') במדינת ניו-יורק בארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמלך נולד בבני ברק על גבול שכונת פרדס כץ לנעמי (ילידת לבנון, מורה לחקלאות) ורן (קלמנט) אלמלך (יליד מצרים, מנהל חשבונות). לאלמלך אח מבוגר ואחות צעירה ממנו. הוא עבר בילדותו לרמת השרון, ולמד בתיכון רוטברג רמת השרון (סיים בשנת 1983).

שירת שרות צבאי וסיים קורס קציני ארגון רפואה.

לאחר סיום שירותו הצבאי למד לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, וסיים את לימודיו בהצטיינות. למד גם לתואר שני בסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, וסיים בהצטיינות בשנת 1995. את עבודת המ.א. שעסקה באי-שוויון אתני בשוק הדיור בישראל כתב בהדרכת פרופ' נח לוין אפשטיין ופרופ' משה סמיונוב.[1] העבודה התבססה על ניתוח נתונים כמותני, וחשפה את מקור הפערים היחסיים בבעלות על דיור ובערך דיור בין יוצאי אירופה ואסיה מחד, ליוצאי צפון אפריקה מאידך. ממצא זה, קרא לבחינה מחודשת של הדיכוטומיה הנפוצה בין "יוצאי אירופה" ל"יוצאי אסיה-אפריקה" בשיח הציבורי ובספרות האקדמית על אי-שוויון סוציו-אקונומי. הממצאים פורסמו במאמר שיצא בכתב העת מגמות.[2]

במקביל ללימודיו באוניברסיטת תל אביב שימש כעוזר מחקר במחקר של פרופ' דלילה אמיר שעסק בשירותים שניתנים בישראל לעולות מברית המועצות בתחום של מיניות ורבייה.[3] כמו כן עבד בתקופה זאת באוניברסיטה הפתוחה כמנחה וכמרכז הוראה בקורסים בתחום הסוציולוגיה.

לאחר מכן נסע לארצות הברית שם למד באוניברסיטת קולומביה לתואר שלישי. בשנת 2002 סיים בהצטיינות את הדוקטורט. את עבודת הדוקטור שעסקה באי שוויון בבעלות על נכסים ועושר בארצות הברית, כתב בהדרכת פרופסור סימור ספילרמן.[4][5]

עם סיום לימודיו התמנה כמרצה במכללת בארד, וכעמית מחקר במכון לוי למחקר כלכלי במכללת בארד.[6] בשנת 2007 התמנה כפרופסור חבר.

הוא ממשיך ללמד ולחקור שם עד היום.

מחקרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקריו של אלמלך מתמקדים בשני תחומים עיקריים:

  • אי שוויון בדיור בישראל ובארצות הברית. המחקר בישראל הדגיש את חשיבות מועד ההגירה המאוחר ושיעור המגורים הגבוה יחסית בעיירות פיתוח בפריפריה בקרב יוצאי צפון אפריקה כהסברים משמעותיים להבנת פערים אתניים בבעלות וערך הדיור. המחקר בארצות הברית עסק בהשפעות מאפייני הגירה ותנאי שוק הדיור המקומי על אי שוויון על רקע אתני וגזעי במדדים כמו שיעורי בעלות על דיור, והוצאות שנתיות על דיור.
  • התפלגות העושר: פרסם שני ספרים על התפלגות העושר. מחקרו עוסק במרכזיות של בעלות על נכסים והעברות בין-דוריות של עושר לשימור פערים חברתיים. אלמלך טוען שהבנת אי שוויון בעושר מחייבת בחינה של הקשר בין שלוש רמות ניתוח: רמת-מיקרו שמתמקדת בתהליכים אותם חווים אנשים ומשפחות במהלך החיים, רמת-מקרו הבוחנת מגמות דמוגרפיות, חברתיות, וכלכליות רחבות היקף, ורמת-ביניים (meso-level), המנתחת את הגורמים לאי שוויון בעושר בין אוכלוסיות הנבדלות על רקע מאפיינים דמוגרפים וחברתיים (לדוגמה: דת, גיל, מגדר, סטטוס הגירה, וזהות אתנית).

בנוסף לשני תחומי המחקר הללו, מחקריו עסקו בגורמים לעוני בקרב נשים וילדים, וניתוח עמדות בנושא העברות בין-דוריות ומדיניות רווחה.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי לבאטה (ילידת אוסטריה, עוסקת בעיצוב אופנה ותדמיתנות). אב לשני בנים.

מתגורר בסמוך למכללה שבה הוא מלמד.

פרסומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים שכתב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Transmitting Inequality: Wealth and the American Family, 2008, Rowman and Littlefield

ספר זה מבוסס על עבודת הדוקטורט שלו.

  • Wealth, 2020, Polity Press

מבחר ממאמריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Elmelech, Yuval. 2016. "Wealth", In: Oxford Bibliographies in Sociology, Ed. Janeen Baxter. New York: Oxford University Press.
  • Elmelech Y. 2006."Determinants of Intra-Group Wealth Inequality Among Whites, Blacks, and Latinos”, In: Nembhard J. and N. Chiteji (Eds.), Wealth Accumulation and Communities of Color in the United States, University of Michigan Press: 91-112.
  • Elmelech Y. 2005. "Attitudes Toward Familial Obligation in the United States and in Japan", Sociological Inquiry, 75 (4): 497-526.
  • Elmelech Y., H. Lu. 2004. "Race, Ethnicity and the Gender Poverty Gap", Social Science Research, 33 (1): 158-182.

בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יובל אלמלך בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של מכללת בארד - פרופסור יובל אלמלך (דף אישי) (באנגלית)
  • יובל אלמלך, באתר ResearchGate
  • ראיון ברדיו בארצות הברית על ספרו הראשון: In the program: Behind the News with host Doug Henwood. WBAI, 99.5 FM. Thursday, June 12th 2008.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יובל אלמלך, "... ודיור לכל...": אי שוויון אתני בשוק הדיור, המקרה של מהגרים בישראל (בהנחיית נח לוין-אפשטיין ומשה סמיונוב), תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, הפקולטה למדעי החברה, החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, 1995
  2. ^ יובל אלמלך, נח לוין אפשטיין, הגירה ושיכון בישראל: מבט נוסף על אי שוויון אתני, מגמות ל"ט (3), דצמבר 1998, עמ' 243-269
  3. ^ דלילה אמיר ויובל אלמלך, לחנך את לנה: שרותים וארגונים ישראלים מתגייסים לחנך את העולות מברית המועצות בנושא מיניות ורבייה, תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, המכון למחקר חברתי, 1992
  4. ^ Yuval Elmelech, Transmitting Inequality: An Asset-Based Analysis of Racial and Ethnic inequality and its Intergenerational Transmission (advisor: Seymour Spilerman), New York: Columbia University, 2001
  5. ^ Prof. Seymour Spilerman, Columbia University
  6. ^ Levy Economics Institute of Bard College, מכון לוי למחקר כלכלי במכללת בארד