לונסטון

לונסטון
Launceston
דגל לונסטון
דגל לונסטון
דגל לונסטון
לונסטון - משמאל: משרד הדואר, למעלה מימין: מראה העיר, למטה מימין: נהר ליד העיר
לונסטון - משמאל: משרד הדואר, למעלה מימין: מראה העיר, למטה מימין: נהר ליד העיר
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מדינה טסמניהטסמניה טסמניה
ראש העיר אלברט ון זטן
שפה רשמית אנגלית
תאריך ייסוד 1806
על שם לאונססטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 95.1 קמ"ר
גובה 0 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 80,943 (10 באוגוסט 2021)
 ‑ צפיפות 1116.2 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 41°26′31″S 147°8′42″E / 41.44194°S 147.14500°E / -41.44194; 147.14500
אזור זמן UTC +10
http://www.launceston.tas.gov.au/lcc/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לונסטוןאנגלית: Launceston) היא עיר בצפון האי (והמדינה) טסמניה שבאוסטרליה. העיר שוכנת במקום בו מתמזגים נהר אסק הצפוני (North Esk) ונהר אסק הדרומי (South Esk) לנהר תמר (Tamar) במרחק כ-200 ק"מ מצפון לבירת המדינה הובארט. זוהי העיר השנייה בגודלה בטסמניה לאחר הובארט והעיר התשיעית בגודלה באוסטרליה, להוציא את ערי הבירה של המדינות. אוכלוסייתה מנתה 82,220 תושבים במפקד 2011.[1] ההתיישבות האירופאית החלה בלונסטון במרץ 1806. זוהי אחת הערים הראשונות שהוקמו באוסטרליה ונמצאים בה מבנים היסטוריים רבים. כמו ערים רבות באוסטרליה נקראה העיר על שם על שם עיר בבריטניה, במקרה הזה על שם לונסטון שבקורנוול.

לונסטון בולטת בראשונותה בכמה דברים, כמו היותה העיר הראשונה בחצי הכדור הדרומי שבה השתמשו בתרופות להרדמה, העיר הראשונה באוסטרליה שבה הותקנה מערכת ביוב תת-קרקעית והעיר הראשונה שקיבלה אספקת חשמל מתחנת כוח הידרואלקטרית.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירופאים הראשונים להגיע לאזור היו מתיו פלינדרס וג'ורג' בס שנשלחו לחקור את האפשרות שקיים מצר ים בין אוסטרליה לבין ארץ ון דימן (כיום טסמניה). הם נחתו בפורט דאלרימפל (Port Dalrymple) על שפך נהר תמר, 40 ק"מ מצפון-מערב ללונסטון.

ההתיישבות המשמעותית הראשונה באזור הייתה ב-1804 כאשר חיל מצב בריטי התמקם במקום בו ניצבת כיום העיירה ג'ורג'טאון, 50 ק"מ מצפון-מערב ללנוסטון. כמה שבועות לאחר מבן הועבר הבסיס לעברו השני של הנהר למקום בו ניצבת היום העיירה יורקטאון ושנה לאחר מכן הם עברו למיקומם הסופי במקום בו ניצבת היום לונסטון.

מלכתחילה נקרא היישוב פטרסוניה (Patersonia) על שמו של לוטננט קולונל ויליאם פטרסון שהיה מפקד חיל המצב, אך פטרסון עצמו שינה את שם היישוב ללונסטון לכבודו של מושל ניו סאות' ויילס פיליפ גידלי קינג (Philip Gidley King) שנולד בלונסטון שבקורנוול. שמו של פטרסון, שלאחר מכן כיהן כסגן מושל טסמניה, הונצח בכפר קטן מצפון-מערב ללונסטון בשם פטרסוניה.

ב-1827 מנתה אוכלוסייתה של לונסטון 2,000 תושבים היא נעשתה מרכז לייצור, בעיקר של התוצרת החקלאית של חלקה הצפוני של טסמניה. בתי מלון קטנים ומבשלות בירה החלו לצוץ בה בשנות העשרים של המאה ה-19 ובשנות השלושים נבנו בתי מלון גדולים יותר. במלונות אלה נוסדו מועדוני ספורט, קבוצות פוליטיות, כנסיות ובתי ספר. כמו כן היו המלונות מרכז חיי התרבות של העיירה עד אשר נבנו בה תיאטראות.

בשנות השבעים של המאה ה-19 התגלו בסביבותיה של לונסטון מרבצי מתכות יקרות, בעיקר זהב ובדיל. העיר החלה לשגשג ובשני העשורים הבאים היא הפכה מעיירה קטנה למרכז עירוני חשוב. ב-1889 הייתה לונסטון לעיר השנייה בטסמניה, לאחר הובארט, שהוכרזה כעיר.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לונסטון שוכנת בעמק נהר תמר בצפון טסמניה. העמק נוצר על ידי כוחות געשיים ועל ידי קרחונים לפני כ-10 מיליון שנים. העיר שוכנת במרחק של 45 ק"מ מדרום למצר בס כשהעיר הקרובה ביותר אליה היא דוונפורט, במרחק של כ-100 ק"מ. הטופוגרפיה של לונסטון משלבת רכסים תלולים, שהיו בעבר מיוערים בצפיפות, עם אזורים מישוריים, שהיו בעבר ביצות. כתוצאה מכך, אזורים מסוימים בעיר נתונים למצבים של תנועת בלית ואזורים אחרים סובלים מניקוז גרוע ומשיטפונות. הטופוגרפיה של האזור לא מסייעת לאיכות האוויר בעיר, עקב תופעת ה אינוורסיה.[3]

בשנים האחרונות השתפרה איכות האוויר בלונסטון. התברר כי 73% מזיהום האוויר בעונת החורף, נובעים מחימום הבתים באמצעות עצים ורק 8% מפליטת העשן מהרכבים. בשנות התשעים כ-60% ממשקי הבית השתמשו בתנורי עצים בהשוואה ל-25-30% כיום.[4][5] חורף 2008 היה הראשון בו נמדדה רמת זיהום אוויר הנמוכה מ-PM10 מאז החלו במדידות ב-1997.

לונסטון שוכנת על מקום התמזגותם של נהר אסק הדרומי ונהר אסק הצפוני היוצרים את נהר תמר. הנהר משמש לצורכי ספנות מסחרית ולצורכי פנאי. בעבר היה נמלה של לונסטון ממוקם במרכזה וספינות שהגיעו מהים היו מפליגות עד לרציפים שבעיר. כיום הנמל שמשרת את העיר ממוקם על שפך נהר תמר, 40 ק"מ במורד הזרם.

מאז שנות השישים של המאה העשרים מוגנת לונסטון על ידי מערכת של סוללות. הסיבה לכך היא היותם של חלקים גדולים של העיר בשטחים המועדים לשיטפונות. השיטפון הרציני האחרון אירע ב-1929. בשיטפון זה יותר מ-4000 תושבי לונסטון נותרו חסרי בית תוך לילה אחד. בשנים אחרונות פועלות הרשויות להרחיב את מערכת הסכרים מתוך חשש לשיטפון נרחב שעלול להגיע.[6][7]


אקלים בלונסטון
חודש ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) 23 23 21 17 14 11 11 12 14 16 19 21
טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) 10 10 9 7 5 3 2 3 4 5 7 9
משקעים ממוצעים (מ"מ) 44 39 38 54 60 61 77 78 64 60 50 51

אדריכלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מהבניינים של מרכז העיר נבנו במהלך המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20. מבנים שנבנו בסגנון ויקטוריאני ובסיגונון ג'ורג'יאני, (כולל בית הכנסת של העיר שהיה פעיל בין השנים 18441871 ולתקופה קצרה בשנות השלושים של המאה ה-20), יחד עם מבנים בסגנון אר דקו, יוצרים אווירה מיוחדת של עירוב תקופות וסגנונות. מבנים בסגנון ברוטליסטי, המצויים כיום כמעט בכל עיר, כמעט ולא קיימים בלונסטון. מצב זה נובע ממדיניות מכוונת של רשויות התכנון העירוניות. באזורים מסוימים, כמו במרכז העיר, נאסר לבנות בניינים שגובהם עולה על חמש קומות.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחד עם היותה מרכז אזורי גדול למסחר קמעונאי, לונסטון היא גם מרכז שירותים ראשי לכל צפון טסמניה. העיר היא משכנו של קמפוס של אוניברסיטת טסמניה ושל המכללה הימית של אוסטרליה. ענפי המחצבים והתעשייה בה מצומצמים.

לונסטון היא מרכז לענפי החקלאות והמרעה. באופן מסורתי הענף החקלאי המרכזי הוא גידול תפוחים. בשנים האחרונות הדגש עבר לגידול הגפנים. כמו כן העיר היא מרכז למסחר הצמר בצפון מזרח טסמניה. כמו ערים רבות בטסמניה, לונסטון היא מרכז תיירות אזורי, עם יותר מ-400,000 תיירים הפוקדים אותה בשנה, נתון שנמצא במגמת גידול בשנים האחרונות.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה פנורמי של לנוסטון
מראה פנורמי של לנוסטון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לונסטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]