אוסטרליה המערבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוסטרליה המערבית (מדינה)
State of Western Australia
סמל אוסטרליה המערבית
סמל אוסטרליה המערבית
דגל אוסטרליה המערבית
דגל אוסטרליה המערבית
פרת', עיר הבירה והעיר הגדולה באוסטרליה המערבית
פרת', עיר הבירה והעיר הגדולה באוסטרליה המערבית
פרת', עיר הבירה והעיר הגדולה באוסטרליה המערבית
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מושל קים ביזלי
רשות מחוקקת הפרלמנט של אוסטרליה המערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה פרת'
שפה רשמית אנגלית
תאריך ייסוד 1829
על שם אוסטרליה, מערב עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 2,645,615 קמ"ר
גובה 1,249 (הר מהארי) מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה הר מהארי עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 2,656,156 (31 במרץ 2020)
 ‑ צפיפות 0.91 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 26°S 121°E / 26°S 121°E / -26; 121 
אזור זמן UTC +8
wa.gov.au

לחצו כדי להקטין חזרה

אינדונזיהפפואה גינאה החדשהאוסטרליה המערביתהטריטוריה הצפוניתאוסטרליה הדרומיתטריטוריית הבירה האוסטרליתטריטוריית מפרץ ג'רוויסטסמניהויקטוריהקווינסלנדניו סאות' ויילס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מחוזות אוסטרליה המערבית
מפת דרכים של אוסטרליה המערבית

אוסטרליה המערביתאנגלית: Western Australia) היא הגדולה במדינות אוסטרליה. המדינה מכסה שליש משטחה של אוסטרליה במערב המדינה, וגובלת במדינות אוסטרליה הדרומית והטריטוריה הצפונית.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירתה של אוסטרליה המערבית היא העיר פרת', השוכנת לחוף האוקיינוס ההודי, ומתגוררים בה כ-1,554,769 (2007) תושבים. בעיר מתגוררים למעלה משלושת רבעי מתושבי המדינה. רובה של המדינה מדברי וכמעט אינו מיושב. בצפון המדינה אזור יער גשם טרופי ובכלל זה אזור קימברלי אשר בשנים 1933–1939 שימש בסיס לדיונים בדבר התיישבות יהודית מאסיבית והקמת מולדת יהודית לאומית, במסגרת תוכנית קימברלי.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף שבמערבה של אוסטרליה התגוררו ילידים מקומיים אבוריג'ינים במשך עשרות אלפי שנים, רובה של אוכלוסיית המדינה כיום מקורה במתיישבים שהגיעו לאזור במסגרת היותו חלק מהאימפריה הבריטית. מושבת הנהר סוואן נוסדה בשנת 1829 (אף שהיה ניסיון התיישבות קודם בשנת 1826), היא העיר פרת' של ימינו. מוצא מרבית המהגרים מבריטניה. תקנות הגירה מחמירות מנעו הגירת סינים בסוף המאה ה-19, והשאירו את אוכלוסיית המדינה לבנה ברובה. לאחר מלחמת העולם השנייה הגיעו לאזור מהגרים רבים מאיטליה, יוגוסלביה ויוון. רק בשנות ה-70 של המאה ה-20 החלה להגיע לאזור הגירה אסייתית במוצאה (סינים ווייטנאמים).

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר פרת' יש ארבע אוניברסיטאות ציבוריות:

כמו כן בעיר ישנה אוניברסיטה קתולית פרטית:

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיקר כלכלת אוסטרליה המערבית מתבססת על כריית מתכות (ברזל, ניקל, אלומיניום וזהב) ועל ייצור גז טבעי. אוסטרליה המערבית מפיקה כ-20% מצריכת האלומיניום בעולם, והיא מפיקת עפרות הברזל השלישית בגודלה בעולם - 15% מצריכת עפרות הברזל העולמית. במערב אוסטרליה מופקים כ-180 טון זהב מדי שנה, כ-75% מהזהב המופק באוסטרליה כולה. בשל הביקוש הרב של סין למחצבים, והיצוא הרב מאוסטרליה המערבית לסין, התוצר המדינתי הגולמי של אוסטרליה המערבית גדל בשנים האחרונות ב-7.5%.

גידולים חקלאיים המיוצרים באוסטרליה המערבית כוללים חיטה, שעורה, כבשים (ייצור צמר וכן בשר כבשים). בשנים האחרונות גברה התיירות לאוסטרליה המערבית - בעיקר תיירות מבריטניה, אירלנד, סינגפור, יפן ומלזיה.

ממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמת הפדרציה של מדינות אוסטרליה בשנת 1901, הפכה אוסטרליה המערבית למדינה באוסטרליה. בבית המחוקקים של אוסטרליה המערבית שני בתים - בית תחתון - האספה המחוקקת של אוסטרליה המערבית, ובית עליון - המועצה המחוקקת של אוסטרליה המערבית.

הריבון של אוסטרליה המערבית הוא מלך אוסטרליה - המלך צ'ארלס השלישי, והוא מיוצג על ידי המושל. המושל הנוכחי הוא מלקולם מקקסטר. בראש הרשות המבצעת עומד ראש השרים קולין ברנט. ראש השרים והשרים נבחרים מבין חברי המפלגות המרכיבות את הקואליציה בבית התחתון.

במשאל עם שנערך בשנת 1933 הצביעו 68% מנבחרים בעד עזיבת הפדרציה של אוסטרליה וחזרה להפוך לטריטוריה אוטונומית במסגרת האימפריה הבריטית (בשליטה ישירה של בריטניה). ממשלת המדינה שלחה משלחת לפרלמנט הבריטי שבלונדון, אולם הממשלה הבריטית סירבה להתערב, ולכן למעשה הצבעת התושבים לפרוש מאוסטרליה לא בוצעה בפועל.

בשנת 2022 סניף אוסטרלי של Grant Thornton International נמצא אשם במתן שוחד לעובדי ממשל של אוסטרליה המערבית[1]

מחוזות המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטרליה המערבית מחולקת מבחינה אדמיניסטרטיבית ל-9 מחוזות: גסקוין, גולדפילדס-אספרנס, הדרומי הגדול, קימברלי, המרכז-מערבי, פיל, פילבארה, הדרום-מערבי ווויטבלט.

תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוסטרליה המערבית מוצאים לאור שני עיתונים יומיים: האחד "האוסטרלי המערבי", והשני "הכורה מקלגורלי" (המכונה גם "המיינר"). "הסנדיי טיימס" האוסטרלי הוא העיתון השבועי היחיד שיוצא לאור ביום ראשון. נוסף על כך, יוצאים לאור 17 עיתונים מקומיים. בשנים האחרונות רשת האינטרנט מתחילה לשמש כתחליף לעיתונים היומיים.

בעיר פרת' שש תחנות טלוויזיה אנלוגיות ועוד כתריסר דיגיטליות, בעוד שבשאר המדינה משודרות ארבע תחנות. נוסף על כך, כעשר תחנות רדיו משדרות באוסטרליה המערבית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתיישבים הראשונים באוסטרליה הגיעו לצפון היבשת לפני כ-40,000 עד 60,000 שנים, ובמשך השנים התפשטו אל כל רחבי היבשת, ובזמן שהגיעו המתיישבים האירופאיים הראשונים ליבשת, בתחילת המאה ה-17, הילידים כבר תקעו יתד ביבשת.

האירופאיים הראשונים שהגיעו לאוסטרליה היו ההולנדים, רבים מהם הגיעו אל היבשת ללא כוונה אחרי שספינותיהם סטו מהמסלול או טבעו. עברו כמאתיים שנים, ורק בסוף המאה ה-18 הוכח שאכן יש בדרום יבשת לא מוכרת, ואז התחילו סוחרים בריטים וצרפתים לחקור את החוף המערבי של אוסטרליה.

הבריטים ייסדו בשנת 1826 מושבה בקצה הדרום מערבי של היבשת, מתוך חשש שהצרפתים יקדימו אותם וייסדו קולוניה באוסטרליה המערבית. מושבה זו היא היום העיר אולבני. לאחר מכן ייסדו הבריטים קולוניה במקום בו נמצאת היום פרת', שתוך זמן קצר אכלסה 1,500 מתיישבים. קולוניה זו כונתה אוסטרליה המערבית.

האוכלוסייה התפתחה באיטיות, עד שנמצא זהב באזור קגלורי, בשנות התשעים של המאה ה-19.

בשנת 1890 קיבל האזור ממשל עצמי מבריטניה, לאחר ששלוש שנים קודם לכן התקבלה חוקה חדשה לקולוניה. בתקופה זו נבנה צינור מים באורך 600 ק"מ מפרת' לקגלורי, שהתפתחה בתקופה זו בעקבות הבהלה לזהב.

בשנת 1901 הצטרפה אוסטרליה המערבית כמדינה בפדרציה של אוסטרליה.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2022, דווח על גל חום כבד, טמפרטורה גבוהה של 50.7 מעלות צלזיוס ושריפות, אשר לפי המדענים הם תוצאה ממשבר האקלים והמשך פליטת גזי חממה במדינה,[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]