מהדורת הפוליו הראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הספר מוצג במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון

מהדורת המחזות ההיסטוריים, הקומדיות והטרגדיות של מר ויליאם שייקספיראנגלית: Mr. William Shakespeares Comedies, Histories, & Tragedies) שיצאה לאור בשנת 1623 בפורמט פוליו[1] היא המקור המודפס האמין הראשון לטקסט המלא של 36 ממחזותיו של שייקספיר. המהדורה מכונה על ידי העוסקים בתחום "הפוליו הראשון" או "הפוליו" ומסומנת במחקר F1. את המהדורה הוציאו לאור ג'ון האמינגס והנרי קונדל שבע שנים לאחר מות המחבר. המהדורה הוקדשה לאחים ויליאם הרברט, הרוזן מפמברוק ופיליפ הרברט, הרוזן ממונטגומרי. על שער הפרסום מופיעה תמונה - דיוקן דרושאוט, שהיא התמונה היחידה שבוודאות מתוארת בה דמותו של שייקספיר.

המהדורה כוללת את רוב המחזות המיוחסים לשייקספיר פרט ל"פריקלס, נסיך צור", "שני שארים אצילים" (The Two Noble Kinsmen) ושני מחזות אבודים, שידוע כי נכתבו אך הטקסט שלהם לא התגלה: "עמל אהבה לא לשווא" (Love's Labour's Won) ו"קרדניו" (Cardenio). אף על פי ש־18 מהמחזות פורסמו קודם לכן במהדורת קוורטו (כמחזה בודד בספר), גם הטקסט המלא והאמין ביותר של מחזות אלה הוא הטקסט המופיע במהדורת הפוליו.

המהדורה מסודרת בצורת ספר המיועד לקריאה והמחזות מסודרים לפי מפתח ז'אנרי לקומדיות, טרגדיות ומחזות היסטוריים בלי קשר למועד כתיבתם. החלוקה המוכרת של כל מחזה למערכות ולתמונות היא מעשה של עורכי המהדורה. 17 מחזות חולקו לפני כן (אולי על ידי שייקספיר עצמו), שלושה חולקו למערכות ולתמונות באופן לא מושלם, עשרה חולקו למערכות בלבד ושישה לא חולקו כלל לפני כן[2].

הפקת המהדורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטקסט של מחזות רבים נערך לפי רשימותיו של ראלף קריין (Ralph Crane), לבלר רשמי שהועסק על ידי להקת התיאטרון של שייקספיר, "אנשי המלך", שתעתק את המחזות והפיק גרסה אמינה. חלקם תועתקו על סמך "טיוטות עבודה" מוערות של שייקספיר וספרוני הלחשן של התיאטרון ואחרים הם הדפסות מחודשות של נוסחים שיצאו לאור לפני כן במהדורות קוורטו. זכויות הפרסום של חלק מהמחזות היו בבעלותם של המו"לים ויליאם אפסלי (William Aspley - מהומה רבה על לא דבר והנרי הרביעי, חלק שני) וג'ון סמת'וויק (John Smethwick - עמל אהבה לשווא, רומיאו ויוליה והמלט), שהוכנסו כשותפים וחלקו ברווחים בסינדיקציה.

המהדורה הודפסה בפועל בין פברואר 1621 ונובמבר 1623 על ידי בית הדפוס של האב והבן ויליאם ואיזק ג'גארד (William and Isaac Jaggard) ואדוארד בלאונט (Edward Blount). השלושה, ניהלו בית דפוס וחנות ספרים בלונדון וככל הנראה היו היחידים שיכלו להתמודד עם הדפסה בסדר גודל זה. הם הדפיסו לפני כן גרסאות מסולפות ולא רשמיות של חלק מהמחזות ואף פרסמו ב-1619 את מחזור הסונטות "הצליין הנלהב" כביכול הוא יצירה של שייקספיר. המהדורה, שכללה 900 עמודים, נמכרה בלונדון עבור 20 שילינג כספר כרוך ועבור 15 שילינג עבור ספר בלתי-כרוך[3].

בראש המהדורה נדפסה סונטה מאת המשורר יו הולנד בשבח שיקספיר שכותרתה: "Upon the lines and life of the famous scenick poet, master William Shakespeare" (על שורותיו וחייו של המשורר המפורסם, מאסטר ויליאם שייקספיר).

סדר המחזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת שייקספיר (דיוקן דרושאוט) על גבי הכריכה
תוכן העניינים

סימון * מציין כי המחזה לא פורסם קודם לכן.

קומדיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הסערה*
  2. שני אדונים מוורונה*
  3. נשות וינדזור העליזות*
  4. מידה כנגד מידה
  5. קומדיה של טעויות*
  6. מהומה רבה על לא דבר
  7. עמל אהבה לשווא
  8. חלום ליל קיץ
  9. הסוחר מוונציה
  10. כטוב בעיניכם*
  11. אילוף הסוררת*
  12. סוף טוב הכול טוב*
  13. הלילה השנים עשר*
  14. אגדת חורף*

מחזות היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. המלך ג'ון*
  2. ריצ'רד השני - פורסם בחייו של שייקספיר וסווג כטרגדיה
  3. הנרי הרביעי, חלק ראשון
  4. הנרי הרביעי, חלק שני
  5. הנרי החמישי
  6. הנרי השישי, חלק ראשון*
  7. הנרי השישי, חלק שני
  8. הנרי השישי, חלק שלישי - פורסם בחייו של שייקספיר וסווג כטרגדיה
  9. ריצ'רד השלישי - פורסם בחייו של שייקספיר וסווג כטרגדיה
  10. הנרי השמיני*

טרגדיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. טרוילוס וקרסידה - אינו מופיע בתוכן העניינים, כנראה משום שנוסף, עקב מחלוקת על זכויות, לאחר שסתיימה הדפסת הקובץ
  2. קוריולנוס*
  3. טיטוס אנדרוניקוס
  4. רומיאו ויוליה
  5. טימון איש אתונה
  6. יוליוס קיסר* - נערך כטרגדיה ולא כ"מחזה היסטורי"
  7. מקבת'*
  8. המלט - אחד הטקסטים הבעייתיים במהדורה, נערך כהרכבה לפי מספר כתבי יד
  9. המלך ליר
  10. אותלו
  11. אנטוניוס וקלאופטרה*
  12. סימבלין* - סווג כטרגדיה אף על פי שכיום לא נחשב כך

מהדורות פוליו נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המהדורה השנייה - מהדורה בתוכן זהה שיצאה לאור ב-1632 בהוצאת אלוט, אספלי, הוקינס, מיין וסמת'וויק והודפסה בדפוס תומאס קוטס. מכילה כ-1,700 שינויים ותיקונים בשפה.
  • המהדורה השלישית יצאה לאור ב-1663 בהוצאת פיליפ צ'טווינד. המהדורה כללה שני מחזות נוספים של שייקספיר, "פריקלס, נסיך צור" ו"שני שארים אצילים" ושישה מחזות נוספים שנחזו להיות מאת שייקספיר. עותקי מהדורה זו נדירים למדי כיוון שהעותקים שהיו במחסני ההוצאה עלו באש בשרפה הגדולה של לונדון ב-1666.
  • המהדורה הרביעית יצאה לאור ב-1683 בהוצאת הסינדיקט של בנטלי, ברווסטר, צ'סוול והרינגמן. הרכבה זהה לזה של המהדורה השלישית. מהדורה זו שימשה בסיס להוצאות של מחזות שייקספיר שנערכו במאה ה-18 על ידי מלומדים כאלכסנדר פופ, לואיס תאובלד וניקולס רו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Alfred W. Pollard, Shakespeare Folios And Quartos, Martino Pub, 2002 ISBN 9781578983001

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גודל גיליון של 15 על 12 אינץ'; 38.2 × 30.5 ס"מ
  2. ^ אליס שלוי ואליזבת פרוינד, החיזיון השייקספירי עמוד 78
  3. ^ הדפסות 1616- 1630 ראו שקף רביעי