הנרי הרביעי, חלק ראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי הרביעי, חלק ראשון
The First Part of King Henry the Fourth
מידע כללי
מאת ויליאם שייקספיר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מחזה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1597 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא הנרי הרביעי, חלק שני עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הדף הראשון של המחזה, מהדורת הפוליו הראשונה, 1623

הנרי הרביעי, חלק ראשוןאנגלית: Henry IV, Part 1; מסומן בקיצור 1H4) הוא מחזה מאת ויליאם שייקספיר. המחזה השני ברביעיית מחזות ה"הנריאנה" הכוללת בנוסף את המחזות ריצ'רד השני, הנרי הרביעי, חלק שני והנרי החמישי. עלילת המחזה משתרעת מסוף 1402 ועד אמצע 1403 והוא נכתב לא מאוחר מ-1597 (כיוון שהחל משנה זו מופיעות שלל התייחסויות לדמותו הצבעונית של סר ג'ון פאלסטאף). ב-1599 ראה המחזה אור במהדורת קוורטו. העדות הישירה המוקדמת ביותר להעלאת המחזה על הבימה היא מהצגתו על ידי אנשי הלורד צ'מברלין בחצר השגריר הפלמי ב-6 במרץ 1600. המקורות ההיסטוריים למחזה הם הכרוניקות של רפאל הולינסהד (המהדורה משנת 1587) ו-The Union of the Two Noble and Illustrate Families of Lancastre and Yorke מאת אדוארד הול. על אף שמו, ועל אף העובדה שהשתלשלות האירועים בהם הוא עוסק מתחילה לפני התחלתו ומסתיימת לאחר סופו - המחזה הוא יצירה שלמה ועצמאית.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאלסטאף, הנסיך האל (הנרי החמישי) וחבורתם. ציור משנת 1829

המלך וחצרו

חבורת רחוב איסטצ'יפ, באיסט אנד של לונדון

  • סר ג'ון פאלסטאף, אביר שמן, חברו של הנסיך האל
  • נד פוינס, חברו של הנסיך האל בצעירותו
  • ברדולף, חברם של פאלסטאף והנסיך האל
  • פטו
  • גברת קוויקלי - פונדקאית בפונדק "ראש חזיר הבר"
  • פרנסיס - מוזג בפונדק
  • וינטר - בעל הפונדק
  • גדשיל
  • שני שליחים
  • נער אורווה

מורדים

אחרים

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירועי המחזה מתרחשים כשנתיים לאחר תום המחזה הקודם, "ריצ'רד השני": הכתרתו של בולינגברוק למלך הנרי הרביעי ורצח ריצ'רד השני בכלאו.

שלטונו של הנרי הרביעי איננו יציב, בשל חוסר-השקט עקב מה שנתפס כגזלת הירושה של קודמו על הכס. הקרע העיקרי של המלך הוא מול משפחת פרסי, שסייעה לו לעלות לכס המלך ואדמונד מורטימר, מי שנבחר על ידי ריצ'רד השני להיות יורשו. סכסוכים בגבולות אנגליה עם ויילס וסקוטלנד מונעים מהנרי ליישם את התוכנית עליה הכריז בתום "ריצ'רד השני" לצאת למסע צלב לארץ הקודש. לצרותיו הפוליטיות של הנרי הרביעי מצטרפת גם התנהגותו של בנו ויורשו, הנסיך האל, שנטש את הארמון ומתרועע בפונדקים במזרח לונדון עם חברה מפוקפקת והוללת. חברו הטוב של האל הוא פאלסטאף, אביר שמן, זקן ושיכור, אך מלא שמחת חיים וכריזמה, המהווה לו אב חלופי ואוהב. כך, מתמקד המחזה בשלוש קבוצות: המלך, נאמניו ואנשי חצרו מחד; המורדים במלך מאידך וחבורתו הצוהלת של הנסיך האל, המספקת סצנות קומיות וליריות המקנות מנוח מהעלילה הפוליטית הסבוכה. המלך עצמו נמצא רוב הזמן ברקע מאחורי אנשיו וקציניו והדמות הבולטת בחבורת המורדים היא דמותו של הוטספור.

תמצית העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה נפתח בחילוקי דעות בין המלך הנרי לקציניו בראשות הנרי פרסי הוטספור, שמבקש לפדות את מורטימר, גיסו, מידי שוביו הוולשים. עקב היחס לו הם זוכים מצד המלך, מחליטים הקצינים לקשור קשר נגדו יחד עם גלינדור, מנהיג הוולשים ודאגלס, מנהיג הסקוטים ולפתוח במרד.

בינתיים עסוק הנסיך האל בהוללות עם חבריו, בין היתר הוא מצטרף לתעלול בו הם מתחפשים לשודדים ושודדים כביכול את חברם המבוגר וראש חבורתם פאלסטאף, רק על מנת לראותו מספר עלילות-שקר אודות מאבקו ההירואי כביכול בשודדים לאחר מכן. הנסיך האל מציג דמות דו-ערכית, הוא נהנה בקרב חבריו, אך גם לועג להם בשנינות; משתתף בהלצותיהם, אך זוכר תמיד את מוצאו הרם ורומז על כך לקהל. כבר בשלב מוקדם ברור לו ולקהל שימיו כהולל קרובים לקיצם.

המרד של מורטימר ופרסי מספק לנסיך הזדמנות לחזור לחצר המלוכה, להשלים עם אביו ולקבל פיקוד בקרב המכריע עם המורדים, הקרב ובא. הנסיך האל מורה לפאלסטאף לגייס את חבריהם לגדוד חיל רגלים שיילחם לצידו בקרב שרוסברי.

על אף שכוחות המלך עולים במספרם על כוחות המורדים, מוביל הוטספור מתקפה אמיצה ונואשת. בשיאו של הקרב נפגשים שני ה"הנרי'ם שלא יכולים לחלוק ארץ אחת" - הנרי פרסי "הוטספור" והנסיך האל, בקרב בין-אישי לחיים ולמוות. האל נלחם בעוז, ובניצחונו על יריבו הופכת תדמיתו באחת מנער מסבאות ללוחם עז ויורש-עצר ראוי. בד-בבד מתגלה התנהגות לא ראויה של פאלסטאף בקרב. הוא גונב את כספם של חיילים הנוטים למות, בו הוא מבטיח לדאוג להם לקבורה ראויה אך נוטל אותו לעצמו ואף מגלה פחדנות בקרב מול הסקוטים ומדמה את עצמו להרוג. כאשר הוא "מתעורר" ממותו ומוצא את עצמו לבדו בשדה הקרב עם גופת הוטספור, הוא דוקר את הגופה ומציג את הריגתו של הוטספור כהשגו האישי. האל, שיודע את האמת, נוזף בפאלסטאף אך חונן אותו והלה מבטיח להתנהל מעתה והאה באופן הולם לאיש אצולה.

מותו של הוטספור בקרב מכבה את אש המרד. בסוף המחזה, בשדה הקרב, משחרר הנרי (החמישי) את דאגלס הסקוטי ששבה, בעוד אביו מוציא להורג את אחד מראשי המרד, תומאס פרסי, רוזן ווסטר, לשעבר אחד מחבריו הקרובים.

אולם, המלחמה עוד לא תמה. בסוף המחזה נודע כי נורת'מברלנד יחד עם ריצ'רד לה סקרופ, ארכיבישוף יורק, מורטימר ואווין גלינדור, ראש המורדים מויילס לא הניחו את נשקם והם ממשיכים לקרוא תיגר על מלכותו של הנרי הרביעי. סוף לא-סגור זה מהווה את נקודת הפתיחה למחזה הבא, הנרי הרביעי, חלק שני.

תמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניגוד בין שני הצעירים, הנרי פרסי (הוטספור) המורד הצפוני הכריזמטי מזה לעומת הנסיך האל המתבגר בחיק חבריו משולי החברה בפונדקי לונדון מזה. שייקספיר הציג את השניים בכוונה כבני אותו גיל, אף שבמציאות היה הוטספור מבוגר מהנרי החמישי ב-23 שנה.

כמו ברבים ממחזותיו, מדגיש שייקספיר את היחסים בין אבות לבנים. הן היחס בין נורת'מברלנד להוטספור והן יחסיו של הנסיך האל עם אביו-מולידו הנרי הרביעי ועם האב החלופי שאימץ לעצמו, פאלסטאף.

גזרת גורל וחטא קדמון - רצח ריצ'רד השני בתא כלאו וקללתו על שלטון בית לנקסטר מלווים את המחזה כצל.

חברות ונאמנות, רוב חבריו לשעבר של הנרי הרביעי ומי שסייעו לו לעלות לכס המלוכה פונים נגדו ומורדים בו ונענשים בחומרה ובצער על ידי הנרי הרביעי. הנסיך האל מפנה עורף לחבריו פשוטי העם.

התבגרותו של הנסיך האל ובנייתו כדמות שייקספירית עגולה וכמלך הנרי החמישי.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה היה תמיד פופולרי מאוד, בפרט בשל השילוב של העלילות הקומיות של פאלסטאף בעלילה ההיסטורית הראשית. דמותו של פאלסטאף במחזה זה ובהמשכיו, הנרי הרביעי, חלק שני והנרי החמישי הופיעה גם במחזהו של שייקספיר נשות וינדזור העליזות ובאופרה פלסטף מאת ורדי וכן בסרטו של אורסון ולס מ-1965 "פעמונים בחצות" (Chimes at Midnight), המשלב את שני מחזות הנרי הרביעי לאחד (יחד עם קטעים מהנרי החמישי ונשות וינדזור העליזות) ומתרכז בעיקר בדמותו של פאלסטאף בגילומו של ולס עצמו עם ג'ון גילגוד בתפקיד הנרי הרביעי.

המחזה עצמו שולב במספר הפקות של ה-BBC, בהן המיני-סדרה An Age of Kings מ-1960 בכיכובו של רוברט הארדי כנסיך האל ושון קונרי כהוטספור;[1] בעונה השנייה של הפקת מחזות שייקספיר לטלוויזיה (BBC Television Shakespeare) מ-1979 עם ג'ון פינץ' כהנרי הרביעי, אנתוני קווייל כפאלסטאף וטים פיגוט-סמית כהוטספור;[2] סרט הטלוויזיה "הנרי הרביעי" מ-1995, משלב את שני החלקים לאחד עם רונלד פיקאפ כהנרי הרביעי, דייוויד קלדר כפאלסטאף, ג'ונתן פירת' כנסיך האל ורופוס סוול כהוטספור[3] ובמסגרת הסדרה הכתר החלול מ-2012 עם ג'רמי איירונס כהנרי הרביעי, טום הידלסטון כנסיך האל, סיימון ראסל ביל כפאלסטאף וג'ו ארמסטרונג כהוטספור.

בסרט הנרי החמישי מ-1989 בבימויו וכיכובו של קנת בראנה, משולבים קטעים מהמחזה כפלאשבקים, עם רובי קולטריין כפאלסטאף.

סרטו של גאס ואן סנט, איידהו שלי מ-1991 מבוסס בחלקו על המחזה, עם קיאנו ריבס בדמות המבססת על הנסיך האל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיקרוקוסמוס (פילוסופיה)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמיל פוירשטין, "הנרי הרביעי", וויליאם שקספיר: חייו ויצירותיו, תל אביב: אודים, תשי"ט 1959, עמ' 192–193
  • אליס שלוי, "דיונים בבעיית המלכות: ג. 'הנרי הרביעי'", שקספיר - עולמו ויצירתו, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, מהדורה 2 מורחבת, תשמ"ה 1985, עמ' 96–108

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]