דיאנה ריג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסרת קישורים עודפים, ניקוי קוד
שורה 4: שורה 4:
|תמונה=[[קובץ:Diana Rigg Diana 1973 crop.JPG|220px]]
|תמונה=[[קובץ:Diana Rigg Diana 1973 crop.JPG|220px]]
|כיתוב=דיאנה ריג, 1973
|כיתוב=דיאנה ריג, 1973
|שם במה=
|סוגה מועדפת=
|תאריך לידה=
|מקום לידה=
|תאריך פטירה=
|מקום פטירה=
|שנות הפעילות=
|פרסים=
|דמות=
|בכורה=
|שפה מועדפת=
|עיסוקים אמנותיים בולטים אחרים=
|אתר אינטרנט=
|קישור=
}}
}}
'''אניד דיאנה אליזבת ריג''' (ב[[אנגלית]]: '''Enid Diana Elizabeth Rigg'''; דיים [[מסדר האימפריה הבריטית]]; נולדה ב-[[20 ביולי]] [[1938]]) היא [[שחקן|שחקנית]] [[אנגלים|אנגלייה]]. תפקידיה הידועים ביותר הם גילום דמותה של אמה פיל בסדרת הטלוויזיה "[[הגומלים]]" והרוזנת טרזה דה ויצנזו בסרט [[ג'יימס בונד]] משנת 1969, "[[בשירות הוד מלכותה]]".
'''אניד דיאנה אליזבת ריג''' (ב[[אנגלית]]: '''Enid Diana Elizabeth Rigg'''; דיים [[מסדר האימפריה הבריטית]]; נולדה ב-[[20 ביולי]] [[1938]]) היא [[שחקן|שחקנית]] [[אנגלים|אנגלייה]]. תפקידיה הידועים ביותר הם גילום דמותה של אמה פיל בסדרת הטלוויזיה "[[הגומלים]]" והרוזנת טרזה דה ויצנזו בסרט [[ג'יימס בונד]] משנת 1969, "[[בשירות הוד מלכותה]]".
שורה 23: שורה 9:
==ביוגרפיה==
==ביוגרפיה==
===צעירותה===
===צעירותה===
ריג נולדה בדונקסטר בדרום [[יורקשייר]] ללואיז ריג ובריל הליוול; אביה היה מהנדס רכבות שנולד ב[[יורקשייר]]. בין גיל חודשיים לגיל שמונה ריג התגוררה בביקאנר, [[הודו]], שם עבד אביה כמנהל בחברת הרכבות.
ריג נולדה בדונקסטר בדרום [[יורקשייר]] ללואיז ריג ובריל הליוול; אביה היה מהנדס רכבות שנולד ביורקשייר. בין גיל חודשיים לגיל שמונה ריג התגוררה בביקאנר, [[הודו]], שם עבד אביה כמנהל בחברת הרכבות.
{{הערה|1=
{{הערה|1=
[http://www.bbc.co.uk/southyorkshire/sense_of_place/sy_people/diana_rigg.shtml פגוש... דיים דיאנה ריג], BBC South Yorkshire
[http://www.bbc.co.uk/southyorkshire/sense_of_place/sy_people/diana_rigg.shtml פגוש... דיים דיאנה ריג], BBC South Yorkshire

גרסה מ־15:11, 28 באפריל 2017

תבנית:שחקן אניד דיאנה אליזבת ריגאנגלית: Enid Diana Elizabeth Rigg; דיים מסדר האימפריה הבריטית; נולדה ב-20 ביולי 1938) היא שחקנית אנגלייה. תפקידיה הידועים ביותר הם גילום דמותה של אמה פיל בסדרת הטלוויזיה "הגומלים" והרוזנת טרזה דה ויצנזו בסרט ג'יימס בונד משנת 1969, "בשירות הוד מלכותה".

ביוגרפיה

צעירותה

ריג נולדה בדונקסטר בדרום יורקשייר ללואיז ריג ובריל הליוול; אביה היה מהנדס רכבות שנולד ביורקשייר. בין גיל חודשיים לגיל שמונה ריג התגוררה בביקאנר, הודו, שם עבד אביה כמנהל בחברת הרכבות. [1] אז היא נשלחה לפנימיה ב-Moravian school ב-Fulneck ליד פּאדסי שבלידס. היא לא אהבה את הפנימיה, בה חשה כמו דג מחוץ למים, אך היא מאמינה שיורקשייר שיחקה תפקיד חשוב יותר בעיצוב אישיותה מאשר הודו. [2]

קריירה

ריג ידועה במיוחד בשל משחקה בסדרת הטלוויזיה הבריטית משנות השישים "הגומלים", שם היא גילמה את דמותה של הסוכנת החשאית אמה פיל במשך 51 פרקים בין השנים 1965–1968. הקריירה שלה בקולנוע, טלוויזיה ותיאטרון הייתה מגוונת מאוד, וכללה תפקידים ב"רויאל שייקספיר קומפני" בין 1959 ל-1964. הופעת הבכורה שלה הייתה במעגל הגיר הקווקזי ב-1955, בהיותה בת 17.

למרות שהיא זכתה להצלחה גדולה בתפקידה כאמה פיל, היא לא אהבה את חוסר הפרטיות שהביאה עמה הטלוויזיה. היא גם לא אהבה את היחס שזכתה לו מצד רשת ABC Weekend TV. אחרי עשרות פרקים, היא גילתה שמשלמים לה פחות מאשר לצלם.

בשביל העונה השנייה היא ביקשה העלאה בשכר (מ-90 לירה שטרלינג ל-180 לירה שטרלינג לשבוע. אולם במאמר מ-1966 בדיילי מירור, נכתב שמשכורתה הראשונה של ריג הייתה 150 לירה שטרלינג לשבוע). פטריק מקני שכיכב לצידה בסדרה, ציין שריג אמרה לו אחרי כן שהיא מחשיבה את מקני ואת הנהג שלה כחבריה היחידים על הסט. אחרי שהיא עזבה את "הגומלים" היא הופיעה בסרט טלוויזיה The Marquise, כגיבורה שהסרט קרוי על שמה, הסרט התבסס על מחזהו של נואל קווארד.

היא גם שבה לתיאטרון, בכלל זה שיחקה בתפקידים ראשיים בשני מחזות של טום סטופארד, רות קרסון ב-Night and Day ודורותי מור ב-Jumpers. היא הופיעה בסצנת עירום עם קית' מיטשל ב"אבלאר ואלואיז", שעליה כתב המבקר ג'ון סימון ביקורת מפורסמת וקטלנית: "היא בנויה כמו מאוזוליאום מלבנים, אבל בלי עמודים תומכים".

ב-1982 היא שיחקה במחזמר בשם "קולט", המבוסס על חייה של הסופרת הצרפתיה בעלת אותו שם אותו יצרו טום ג'ונס והארווי שמידט. ב-1986 היא הופיעה בתפקיד הראשית בוסט אנד בהפקת המחזמר Follies של סטיבן סונדהיים.

בקולנוע היא הייתה נערת בונד בסרט "בשירות הוד מלכותה" (1969), שם שיחקה את טרייסי בונד, אשתו היחידה של ג'יימס בונד. היא אמרה שלקחה את התפקיד בציפיה שהיא תתפרסם באמריקה. [3] במהלך צילומי הסרט נפוצו שמועות שהיא לא הייתה מאושרת מהחווייה, בגלל ריב שהיה לה עם ג'ורג' לזנבי, השחקן ששיחק את בונד. ייתכן שהשמועות צצו כשעתונאי היה עד לכך שאמרה: "אני אוכלת שום לארוחת צהרים ג'ורג' (לזנבי) אני מקווה שגם אתה!" לפני סצנת האהבה בין השניים. על כל פנים, הן ריג והן לזנבי הכחישו את הטענות, ושניהם אמרו שההערה שנכתבה על השום הייתה בדיחה. הסרטים האחרים בהם השתתפה כוללים את The Assassination Bureau ‏(1969), The Hospital ‏(1971),‏ Theatre of Blood ‏(1973),‏ In This House of Brede‏ (1975) (המבוסס על ספר מאת רומר גודן) ו-A Little Night Music‏ (1977). היא גם שיחקה את ליידי הולידיי בסרט משנת 1981 "תעלול החבובות הגדול".

בשנות השמונים, אחרי שקראה ביקורות עוקצניות על הופעותיה, קיבלה ריג השראה לאסוף את הביקורות הגרועות שהיא יכלה למצוא לספר רב-מכר ששמו No Turn Unstoned. ב-1981 היא הופיעה בהפקת הטלוויזיה של יורקשיר של הֶדָה גַבְּלֶר, לפי מחזהו של הנריק איבסן שם שיחקה את הגיבורה. ב-1982 היא זכתה לשבחים על משחקה כארלנה סטיוארט מרשל בעיבוד לסרט של ספרה של אגאתה כריסטי "רצח לאור השמש". ב-1984 היא הופיעה בהפקה של הטלוויזיה הציבורית של המחזה המלך ליר, כשבתפקיד הראשי כיכב לורנס אוליבייה, ריג שיחקה את רגן, בתו השנייה והבוגדנית של המלך. ב-1985 היא כיכבה לצד דנהולם אליוט בהפקת ה-BBC של "בית קדרות", לפי רומן של צ'ארלס דיקנס. ב-1988 היא גילמה את דמותה של הלנה וסיי במיני-סדרה טלוויזיונית "אהבת אם" בהפקה של ה-BBC, שם שיחקה אמא אובססיבית שמוכנה לעשות הכול, אפילו לרצוח, על מנת לשלוט על בנה. התפקיד זיכה אותה בפרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר. ב-1989 ריג גם הופיעה בעיבוד של ה-BBC ל-Alice Thomas Ellis לצד איליין פייג'.

ב-1986 היא קריינה בסדרת הטלוויזיה הסקוטית Held in Trust, שהתמקדה בעבודת National Trust for Scotland ובכמה מהאוצרות הפחות מפורסמים שלו.

בשנות התשעים היא הופיעה בהצלחה רבה בכמה תפקידים ב-Almeida Theatre באיזלינגטון. בכללם מדיאה ב-1993 (שעליו היא זכתה בפרס הטוני לשחקנית הטובה ביותר), "אמא קוראז'" ב-1995 ו"מי מפחד מוירג'יניה וולף?" ב-1996. בטלוויזיה היא הופיעה כגברת דנבר במיני-סדרה Rebecca (זכתה על כך בפרס אמי), כמו גם החמה בהפקת ה-PBS של מול פלנדרס וכבלשית החובבת גברת בראדלי בThe Mrs Bradley Mysteries. ב-1992 היא גם שיחקה את Mme. Colbert Chief Vendeuse לבית האופנה של כריסטיאן דיור ב-Mrs. 'Arris Goes to Paris.

בסדרה זו, ששודרה לראשונה ב-2000, היא שיחקה את הבלשית גלדיס מיטשל, דיים ביאטריס אדלה לה סטריינג' בראדלי, זקנה מוזרה שעובדת בסקוטלנד יארד כפתולוגית. הסדרה לא זכתה לשבחים מהביקורת, ולא המשיכה לעונה השנייה.

מ-1989 עד 2003 היא הנחתה את סדרת הטלוויזיה Mystery! של רשת PBS, תפקיד אותו ירשה מידי וינסנט פרייס, הכוכב ששיחק לצידה ב-Theatre of Blood. קריירת הטלוויזיה שלה באמריקה הייתה מגוונת, בתפקידה המפורסם ביותר היא כיכבה בסדרה דיאנה, אבל הסדרה לא זכתה להצלחה.

ריג המשיכה לשחק על הבמה, ב-2004 היא גילמה את דמותה של ויולט ונאבל בהפקת Sheffield Theatres של המחזה "פתאום, בקיץ האחרון" מאת טנסי ויליאמס. המחזה הופיע בסבב הצגות מוצלח ברחבי המדינה. ב-2006 היא הופיעה בתיאטרון וינדהאם בוסט אנד של לונדון בדרמה Honour, שזכתה להצלחה צנועה. ב-2007 היא הופיעה כהומא רוג'ו בהפקת האולד ויק של הכל אודות אמא, עיבוד של סמואל אדמסון, המבוסס על הסרט בעל אותו שם אותו ביים פדרו אלמודובר. היא הופיעה ב-2008 ב"גן הדובדבנים" ב-Chichester Festival Theatre, לשם שבה ב-2009 כדי לככב במחזהו של נואל קווארד Hay Fever.

אם כי היא אינה מחשיבה את עצמה זמרת, הופעותיה בA Little Night Music, Follies ומחזות זמר אחרים בתיאטרון, קצרו שבחים מהקהל והמבקרים גם יחד. היא זכורה במיוחד בשל הופעתה ב-Morecambe and Wise, מופע חג המולד ב-1975, שם גילמה את דמותה של נל גווין בקולקציית מחזות זמר, בהם גם שרה.

היא גם הופיעה בעונה השנייה של "ניצבים", קומדיית הלהיט של ריקי ג'רווייס, לצד דניאל רדקליף, כוכב הארי פוטר ובסרט "הצעיף הצבעוני" בשנת 2006.

בשנת 2012 הצטלמה ביחד עם בתה לסדרת המדע בדיוני - דוקטור הו[4]. בשנת 2013 החלה להופיע בסדרה משחקי הכס בתפקיד אולנה טיירל, סבתם הערמומית והמתוחכמת של מרג'רי ולוראס טיירל. תפקיד זה זיכה אותה במועמדות לפרס אמי.

חייה האישיים

ריג נישאה למנחם גפן, צייר ישראלי, בשנת 1973. הזוג נפרד שנה לאחר מכן וריג כינתה את הנישואין לגפן "מישגה אדיוטי"[5]. בשנת 1976 הם התגרשו רשמית. בשנת 1982 נישאה לארצי'בלד סטירלינג, מפיק תיאטרון וקצין לשעבר במשמר הסקוטי. יש לה בת מסטירלינג, השחקנית רחל סטירלינג (Rachael Stirling), שנולדה ב-1977. היא התגרשה מסטירלינג ב-1990 לאחר שגילה שטירלינג ניהל רומן עם ג'ואלי ריצ'רדסון. [6] מתגוררת עם Philip Saville מזה זמן מה.

ריג נבחרה למפקדת מסדר האימפריה הבריטית (CBE) ב-1989 ולדיים מסדר האימפריה הבריטית (DBE) ב-1994.

פטריק מקני, שכיכב לצידה ב"הגומלים" תיאר את דיאנה ריג בסרט תיעודי של BBC Four מיולי 2006 "כמו מלאך שירד מהשמיים".

ריג היא מצנטית של International Care & Relief ושימשה במשך שנים כדוברת של מיזם הצדקה לילדים של הארגון. היא גם יו"ר אוניברסיטת סטירלינג, אותה ירש בתפקיד James Naughtie, כשתקופת הכהונה שלה בת עשר השנים בתפקיד הגיעה אל סיומה, ב-31 ביולי 2008.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאנה ריג בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ פגוש... דיים דיאנה ריג, BBC South Yorkshire
  2. ^ Article by Nigel Farndale in Sunday Independent, 17 August 2008, page 11
  3. ^ ג'ף ג'רוויס, "היפהפיות של בונד", פיפל, 18 ביולי 1983
  4. ^ BBC News - Diana Rigg and daughter Rachael Stirling to star in Doctor Who
  5. ^ צבי לביא, דיאנה ריג: נישואי לגפן היו מישגה אדיוטי, מעריב, 13 בספטמבר 1974
  6. ^ Sunday Independent, 17 August 2008, op cit