אורות התפילה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אורות התפילה''' הוא ספר ליקוט של פסקאות בענייני [[תפילה]] מתוך [[כתבי הראי"ה|כתבי]] [[הראי"ה קוק]], שנערך על ידי הרב [[משה צבי נריה]]. פרק המבוא לספר עוסק בתיאור תפילתו של הראי"ה.
'''אורות התפילה''' הוא ספר העוסק בהסברה עיונית בענייני תפילה ובהדרכה מעשית אליה. הספר הוא לקט מתוך [[כתבי הראי"ה|כתבי]] [[הראי"ה קוק]] שנלקט ונערך על ידי תלמידו הרב [[משה צבי נריה]]. בפרק המבוא לספר ישנו תיאור העוסק בתפילתו של הראי"ה עצמו.


==תוכן הספר==
==תוכן הספר==
הספר הוא בן שמונה פרקים, אשר לפי תיאור הספר במספר מקומות הם "מקיפים ומאירים את נתיבות העבודה שבלב, מגלים את השיאים והמעמקים של עבודת הא-להים".{{הערה|[http://s.ybm.org.il/hebrew/Product.aspx?Product=10&Category=10 באתר ישיבת ברכת משה] וב"[https://www.hamadaf-y.co.il/חנות/הרב-קוק-ותלמידיו/הרב-קוק/אורות-התפילה/ המדף היהודי]"}}
לספר שמונה פרקים, ובהם ליקוט פסקאות בענייני תפילה, מתוך ספרי הראי"ה שיצאו לאור בעת עריכת הספר ([[ה'תשל"ט]]). בספר שולבו גם קטעים מכתביו של הרב [[יעקב משה חרל"פ]], תלמידו של הרב קוק, ובסופו שני מאמרים קצרים על התפילה מהרב נריה. פרק המבוא מתאר את תפילתו של הראי"ה עצמו, ונקרא "וכך היה מתפלל".

הפרקים מורכבים מפסקאות בענייני תפילה שלוקטו מתוך ספרי הראי"ה שיצאו לאור בעת עריכת הספר ([[ה'תשל"ט]]). בספר שולבו גם קטעים מכתביו של הרב [[יעקב משה חרל"פ]], תלמידו של הרב קוק, ובסופו שני מאמרים קצרים על התפילה מהרב נריה. פרק המבוא מתאר את תפילתו של הראי"ה עצמו, ונקרא "וכך היה מתפלל".


במהדורה הרביעית ([[ה'תשמ"ח]]) שולבו פסקאות נוספות מתוך [[שמונה קבצים]] (שהיו עדיין בכתב יד), שנלקטו ונמסרו לרב נריה על ידי הרב [[צבי יהודה קוק]].
במהדורה הרביעית ([[ה'תשמ"ח]]) שולבו פסקאות נוספות מתוך [[שמונה קבצים]] (שהיו עדיין בכתב יד), שנלקטו ונמסרו לרב נריה על ידי הרב [[צבי יהודה קוק]].
הספר עומד על היבטים ייחודיים ומשמעותיים בתפילה, ביניהם: היותה של ה[[נשמה#תפיסת הנשמה ביהדות|נשמה]] במצב של "תפילה תמידית", אשר התפילה בפה היא הבאתה לידי ביטוי בחלקים מסוימים מהזמן, וחשיבותה של זו. תפקידה של התפילה בגילוי היות הכח ה[[אלוהים (יהדות)|אלוהי]] טבוע בכל [[אדם]] - המוציאו לפועל בעולם. השפעת התפילה על נפשו של האדם המתפלל – עד כדי שינוי מהותי בין אדם שמתפלל לאדם שאינו מתפלל החורג מגבולות ההבדל בשבפועל ומהווה הבדל בכל מהות החיים. העלאת הבריאה כולה והשתוקקותה לאלוהים על ידי תפילת האדם, ועוד.

==="וכך היה מתפלל"===
מקום מיוחד נתגדר לפרק המבוא "וכך היה מתפלל", המתאר את תפילתו של הראי"ה עצמו, בהקדמת הספר מציין הרב נריה כי ראה לנכון לצרף פרק זה לספר - "ללמד על כל פרקי הספר יצא: לא רק רעיונית-הגיונית של מוח חושב לפנינו כאן, אלא כך הייתה תפילתו של כהן גדול, כך הייתה עבודתו שבלב – הלב הטהור אשר ברא לו אלוקים ואשר היה כולו נתון לשמים".


במבוא זה נמצא המקור לציטוט המפורסם בשם הרב [[איסר זלמן מלצר]] ביחס לתפילתו של הראי"ה: "ולואי והייתי מתפלל '[[תפילת מנחה|מנחה]]' בערב [[יום הכפורים]] כמו שהרב מתפלל 'מנחה' ב[[יום חול]] רגיל".
בין הרעיונות המופיעים בספר: ה[[נשמה#תפיסת הנשמה ביהדות|נשמה]] מתפללת תמיד, והתפילה בפה מביאה תפילה זו לידי ביטוי בחלקים מהזמן; חשיבות התפילה - תפקיד התפילה הוא בגילוי הכח ה[[אלוהים (יהדות)|אלוהי]] הטבוע בכל [[אדם]] והוצאתו לפועל; התפילה משפיעה על נפשו של המתפלל, עד כדי שינויה המהותי; הבריאה כולה מתעלה על ידי תפילת האדם.


==הוצאה לאור==
==הוצאה לאור==

גרסה מ־07:01, 11 ביולי 2022

אורות התפילה הוא ספר העוסק בהסברה עיונית בענייני תפילה ובהדרכה מעשית אליה. הספר הוא לקט מתוך כתבי הראי"ה קוק שנלקט ונערך על ידי תלמידו הרב משה צבי נריה. בפרק המבוא לספר ישנו תיאור העוסק בתפילתו של הראי"ה עצמו.

תוכן הספר

הספר הוא בן שמונה פרקים, אשר לפי תיאור הספר במספר מקומות הם "מקיפים ומאירים את נתיבות העבודה שבלב, מגלים את השיאים והמעמקים של עבודת הא-להים".[1]

הפרקים מורכבים מפסקאות בענייני תפילה שלוקטו מתוך ספרי הראי"ה שיצאו לאור בעת עריכת הספר (ה'תשל"ט). בספר שולבו גם קטעים מכתביו של הרב יעקב משה חרל"פ, תלמידו של הרב קוק, ובסופו שני מאמרים קצרים על התפילה מהרב נריה. פרק המבוא מתאר את תפילתו של הראי"ה עצמו, ונקרא "וכך היה מתפלל".

במהדורה הרביעית (ה'תשמ"ח) שולבו פסקאות נוספות מתוך שמונה קבצים (שהיו עדיין בכתב יד), שנלקטו ונמסרו לרב נריה על ידי הרב צבי יהודה קוק.

הספר עומד על היבטים ייחודיים ומשמעותיים בתפילה, ביניהם: היותה של הנשמה במצב של "תפילה תמידית", אשר התפילה בפה היא הבאתה לידי ביטוי בחלקים מסוימים מהזמן, וחשיבותה של זו. תפקידה של התפילה בגילוי היות הכח האלוהי טבוע בכל אדם - המוציאו לפועל בעולם. השפעת התפילה על נפשו של האדם המתפלל – עד כדי שינוי מהותי בין אדם שמתפלל לאדם שאינו מתפלל החורג מגבולות ההבדל בשבפועל ומהווה הבדל בכל מהות החיים. העלאת הבריאה כולה והשתוקקותה לאלוהים על ידי תפילת האדם, ועוד.


"וכך היה מתפלל"

מקום מיוחד נתגדר לפרק המבוא "וכך היה מתפלל", המתאר את תפילתו של הראי"ה עצמו, בהקדמת הספר מציין הרב נריה כי ראה לנכון לצרף פרק זה לספר - "ללמד על כל פרקי הספר יצא: לא רק רעיונית-הגיונית של מוח חושב לפנינו כאן, אלא כך הייתה תפילתו של כהן גדול, כך הייתה עבודתו שבלב – הלב הטהור אשר ברא לו אלוקים ואשר היה כולו נתון לשמים".

במבוא זה נמצא המקור לציטוט המפורסם בשם הרב איסר זלמן מלצר ביחס לתפילתו של הראי"ה: "ולואי והייתי מתפלל 'מנחה' בערב יום הכפורים כמו שהרב מתפלל 'מנחה' ביום חול רגיל".

הוצאה לאור

פרקי אורות התפילה הוכנו על ידי הרב נריה עבור הקובץ "שיח יצחק" (ה'תש"ם), לזכרו של יצחק לביא, תלמיד ישיבת הר עציון שנפל בעת מילוי תפקידו. הם נדפסו כחוברת בפני עצמה בשנת ה'תשל"ט על ידי משפחת לביא. מהדורה רביעית עם הוספות יצאה בשנת ה'תשמ"ח.

בשנת ה'תשס"ג יצאה מהדורה חמישית מנוקדת, בהוצאת "מעליות" שעל ידי ישיבת ברכת משה במעלה אדומים. הרב נריה ליקט את רוב הפסקאות מתוך ספרי הראי"ה שנדפסו, שעברו עריכה על ידי צבי יהודה קוק והרב דוד כהן (הנזיר). במהדורה זו צוינו מקורות הפסקאות בשמונה קבצים - שנדפסו בשנת ה'תשנ"ט - ונוסח הפסקאות תוקן על פי לשון המקור.

בשנת ה'תשפ"ב יצאה לאור מהדורה של הספר עם פירוש מאת הרב חגי לונדין, בהוצאת ידיעות ספרים.

לקריאה נוספת

  • תפילת הרא"ה - שיעורים על אורות התפילה, הרב ארל'ה הראל, ה'תשע"ט.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים