משתמש:מ.י.ש.הו 0/צמה פולנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צמה פולנית במוזיאון הפקולטה לרפואה, המכללה לרפואה, אוניברסיטת יגיילוניה, קרקוב, פולין

צמה פולנית (בלטינית : plica polonica, בפולנית Kołtun polski או plika, מוכר גם באנגלית בשם plica או trichoma), קולטון בפולנית, שמשמעותו דהוי, הוא היווצרות מבנה של שיער. מונח זה יכול להתייחס לתסרוקת או למצב רפואי. זה מתייחס גם למערכת האמונות בפולקלור האירופי ולפרקטיקות ריפוי ברפואה המסורתית בחבר העמים הפולני – ליטאי מימי הביניים, שתמכה בשיער מוזנח ומחובר כקמע, או כמחלה שעוזבת את הגוף.

כמצב רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פליקה פולוניקה (שם נרדף, פליקה נוירופתיקה ; שם נפוץ, "צמה פולנית") היא מצב נדיר בו צלע השיער מסתבך באופן בלתי הפיך, ויוצר מסה דהויה ולעיתים יכולה להיות דביקה ולחה.

במצב זה נפגעת שכבת המגן של השיער (ציפורן), וקליפת המוח של השיער נחשפת. קליפת המוח היא חלק יותר לח ודביק בשיער מאשר השכבה החיצונית, והשערות המושפעות נדבקות זו לזו ושערות אחרות שלא נפגעו. מספר גורמים עשויים לתרום למצב זה: חשיפה כימית, שיער עם כיפות טבעיות, תוספות שיער, איכות מים ושמפו, או היעדר טיפוח שיער וטכניקות לקויות של שיער. זה יכול להיגרם גם על ידי או מלווה בהדבקת כינים (פדיקולוזיס) המובילה לדלקת בקרקפת, או שהמסה עלולה להיות מזיקה.[דרוש מקור]

כתסרוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארי וולף בספרו " המצאת מזרח אירופה: מפת הציוויליזציה בראש הנאורות" מציין כי בפולין, במשך כאלף שנים, היו אנשים שלבשו את סגנון השיער של הסקיתים . זיגמונט גלוגר ב"אנציקלופדיה סטארופולסקה " שלו מזכיר כי צמות פולניות נלבשו כעיצוב שיער על ידי אנשים מסוימים, ללא קשר למינם, באזור פינסק ובאזור מסוביה בתחילת המאה ה -19. הוא השתמש במונח "קולטן זאפושצ'וני" המציין היווצרות מלאכותית של צמה פולנית. על פי מחקרי פולקלור כיום, הסגנון נוצר באמצעות נוזלים או שעווה . בין הנוזלים נעשה שימוש בתערובת של יין וסוכר או שטיפת שיער מדי יום במים שבהם התבשלו עשבי תיבול. העשב הנפוץ ביותר היה וינקה ( וינקה מייג'ור ), ואחריו ליקופודיום קלבאטום וטחב, שגרמו לשיער להבשיל. השפעה דומה יכולה להיות על ידי שפשוף שיער בשעווה, או החדרת פיסת נר בקצוות השיער. מילונים פולניים חדשים יותר מזכירים את plica כמחלה, אך הישנים מזכירים גם את plica שנוצרו באופן מלאכותי.

צמות פולניות יכולות להיות שונות בגודלן, החל בזנבות בונה גדולים וכלה בקליעות קטנות.[דרוש מקור]

רישום של איכרים עם "צמות פולניות"

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צמה פולנית

הצמה הפולנית הייתה שכיחה למדי באירופה במאות האחרונות, כאשר טיפוח השיער נזנח במידה רבה. זה השפיע בעיקר על האיכרים, אך לא היה יוצא דופן בקרב מעמדות חברתיים גבוהים יותר.

בשל אמונות טפלות, הצמה הפולנית הייתה נפוצה במיוחד ב חבר העמים הפולני-ליטאי, ומכאן שמו האנגלי והלטיני. באופן דומה, בגרמנית זה נקרא Weichselzopf, או צמת הוויסלה - הוויסלה הוא נהר בפולין. בתחילה, הצמה נחשבה לקמיע כדי להרחיק מחלה מהגוף, משום שהאמינו שכאשר המחלה מתרפאת היא משאירה את הגוף לחיות בשיער, וכתוצאה מכך סבל מופחת. מסיבה זו, אנשים לא רק אפשרו לו להתפתח, אלא אפילו עודדו זאת. לדברי מ. מרצ'בסקה, שחקר את הנושא מנקודת מבטם של מחקרי פולקלור, אמונות אנימיות ואמונות פגניות ארוכות שנים הקשורות למחלות ראו מחלה כנגרמת על ידי רוח רעה פולשת, אשר על ידי הבראה עזבה את הגוף והייתה פחות בעייתית בחיים. במערך השיער, שנזרק אז באופן טבעי או נחתך ונפטר מבחינה פולחנית על ידי אנשים המתמחים ברפואה העממית או מטפלי קסם עממי . מאחר שאנשים האמינו כי היווצרות פליקה היא סימן לפתרון מחלה, פליקה, כתסרוקת, נוצרה גם באופן מלאכותי על ידי שטיפה בתערובות של עשבי תיבול, יין ממותק, שעווה וכו '.

בתחילת המאה ה -17 אנשים החלו להאמין כי צמות הן תסמין חיצוני למחלה פנימית. צמה הולכת וגדלה הייתה אמורה להוציא את המחלה "מהגוף", ולכן לעיתים נדירות היא נותקה; בנוסף, האמונה כי צמה מנותקת יכולה לנקום את עצמה ולהביא מחלה גדולה עוד יותר, הרתיעה חלק מהתקפה עליה. כן האמינו כי הטלת קסם על מישהו עלול לגרום לאותו אדם לפתח צמה פולנית, ומכאן גם השם "אלפלוק" שימש באנגלית, וגם הקסנצופף (צמת מכשפות) בגרמנית.

הרשעות אלה היו כה נרחבות וחזקות עד שיש אנשים שחיו את כל חייהם עם צמה פולנית. צמה עשויה לפעמים להתארך מאוד – אפילו עד 80 ס"מ (31.5 "). צמות פולניות יכולות ללבוש צורות שונות, מכדור שיער ועד זנב ארוך. אפילו צמות היו משולבות; הצמות היו "זכר" ו"נקבה "," פנימי "ו"חיצוני", "אצילי" ו"מזויף "," ראוי "ו"טפילי".

היומן הבריטי וחברו של סמואל ג'ונסון , הסטר תראל, תיארו בספרה " תצפיות והשתקפויות במהלך מסע דרך צרפת, איטליה וגרמניה" צמה פולנית שראתה בשנת 1786 באוסף של בוחר סקסוניה ב דרזדן : "גודלו ומשקלו היה עצום, אורכו ארבעה מטר וחצי [כ -4.1 מ ']; מי שנהרגה מצמיחתה הייתה גברת פולניה באיכותה הידועה בחצר המלך אוגוסטוס ."

במהלך תקופת ההשכלה , זה הפך נפוץ להשתמש במונחים plica Polonica (קֶפֶשׁ פולנית) ו plica Judiaica (קֶפֶשׁ היהודי), כמו גם את המונח "גזזת פולנית" באנגלית. בנוסף לאנטישמיות היו גם דעות קדומות כלפי מזרח אירופים. על פי ספרו של לארי וולף "המצאת מזרח אירופה" פולנים נחשבו "חצי אסייתים", צאצאי הטטרים והברברים. מוריס פישברג בספרו היהודים: מחקר על גזע וסביבה מזכיר את שני המונחים. הייתה זו האמונה הרווחת כי פליקה היא מחלה מדבקת שמקורה בפולין לאחר הפלישה המונגולית והתפשטה מאוחר יותר למדינות אחרות. דידרו כתב בערך האנציקלופדיה שלו, בגלל אי הבנתו את הטקסט בכרוניקאי הפולני מרטין קרומר, כי הפלישה הטטרית לפולין היא מקור הפליקה. דוגמה לאמונה בהתפשטות הפליקה כמחלה מדבקת על ידי מארחים זרים הייתה האמונה הבריטית מתקופת הוויקטוריאנית לפיה הפליקה התפשטה כמו מחלה על ידי סוחרים פולנים בשיער מלאכותי, ולא מהזנחה של הבריטים שנפגעו. ג'ורג 'לפברה, בספרו "התנצלות על העצבים" מזכיר את המונחים plica Polonica ו- plica Judiaca וגם נותן מידע על האמונה שלבישת התלבושת הלאומית הפולנית יכולה לגרום לפלאקה אצל הלובש. הוא מתאר את המקרה של אישה בברלין שלא לבשה את התחפושת הפולנית, אך הושפעה מפלאיקה. הוא סיכם, "לפיכך, לא זרים נקיים ממנה, ואינם מיוצרים רק בלבוש."

זיגמונט גלוגר באנציקלופדיה סטארופולסקה טען כי על פי מחקר שנערך על ידי האחים גרים ורוזנבאום, plica polonica והרעיון שהוא התפשט מפולין היו טעות, שכן הוא נמצא גם בקרב האוכלוסייה הגרמנית באזור בוואריה ואזור נהר הריין. הוא אמר כי המילה weichselzopf (קֶפֶשׁ הוויסלה) היה שינוי מאוחר של השם wichtelzopf (קֶפֶשׁ של Wight ); wichtel פירושו wight בגרמנית, ישות או דבר חיוני.

במחצית השנייה של המאה ה -19, כמה אנשי מקצוע בתחום הרפואה ניהלו מלחמה נגד אמונות טפלות וחוסר היגיינה בקרב האיכרים, והרפואה העממית המסורתית. צמות רבות, לרוב לאימת בעליהם, נותקו. בגליציה המערבית עשה פרופסור יוזף דיטל מאמץ מיוחד לבחון ולטפל בצמות פולניות. הוא היה גם פוליטיקאי, ושיטות ההתמודדות שלו עם אנשים עם כיפות שנויות במחלוקת כיום: הוא ארגן מפקד רשמי של אנשים הסובלים מהמחלה, הם לא הורשו לקבל עזרה על ידי ארגוני צדקה, ונאסרה עליהם כניסה למבנים מסוימים כמו בתי ספר ומשרדים, והוא גם הציע קנסות, מה שהוליד שמועות לפיהן ייעשה מיסוי על צמות. נאמר כי שיטות אלה סייעו במיגור הצמה הפולנית באזור. פלאייה ענקית, משומרת באורך 1.5 מטר, נראית במוזיאון הפקולטה לרפואה (המכללה הרפואית, אוניברסיטת יגיילוניה ) בקרקוב . באזורי חבר העמים הפולני-ליטאי שנכבשו על ידי האימפריה הרוסית, צעירים עם פליקה היו פטורים משירות בצבא הצאר. לא ידוע כמה פליקות היו טבעיות או כמה ראסטות מעשה ידי אדם. פולנית המילה הצמה הפולני, קולטון, משמשת כעת בהשאלה בפולין, כדי לציין אדם חסר השכלה עם חשיבה מיושנת.

בפולקלור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמינו כי פליקה נגרמת על ידי ישויות על טבעיות. השמות מתארים לעתים קרובות את הגורם האמין לשיער סבוך. בבריטניה האמינו שמצב זה נגרם על ידי אלפים, ומכאן השם " אלפלוק " (המוזכר בשירה שייקספירית ובסיפורי עם), אם כי מונח זה יכול להתייחס לסבכים מתונים בהרבה מצמה פולנית. האמונה העממית בגרמניה קשרה את זה עם מכשפות או מכשפות (Hexen או Wichtel) שהעניקו לפליקה את השמות Hexenzopf או Wichtelzopf; בפולין, הסיבה הייתה רוח טמאה. אחד משמות הפלאיקה בפולנית היה wieszczyca, "wieszcz" פירושו פייטן, באופן ספציפי, משורר עממי במתנה של נבואה או אדם חי דמוי ערפד. בפולקלור הגרמני, פליקה מופיעה באחת מסיפורי האגדות של האחים גרים, שבה ילדה לא מסרקת את שערה במשך שנה אחת ומוצאת מטבעות זהב בפלאיקה שלה.

מחלות רבות נקשרו עם פליקה והיו שם נרדף לשם העממי למצב זה. לדברי מרצ'בסקה, כשלושים מחלות נקשרו לפלאקה בפולקלור הפולני. בקסמים גרמניים ובוהמיים ישנם עד שבעים מחלות. הפולנים פחדו להרגיז את הרוח הטמאה וכדי להרגיע אותה הכניסו מנחות כמו מטבעות לפלאיקה. קולטון (או גוצ'ייץ, שמו העממי הפולני) לא תיאר בהכרח רק את היווצרות השיער, אלא גם תיאר את המחלה הגופנית ללא נוכחות שיער סבוך. כאב (במיוחד במפרקים), שיגרון וכו 'היו שם נרדף אליו. אם פליקה הייתה נוכחת, היא האשימה בגחמות ותשוקה, שהיה צורך לספק אותם במהירות; אנשים סביב אדם עם פליקה היו זקוקים לסייע לסובל ממילוי התשוקה. מרצ'בסקה מציין כי מילון פולני ישן אחד קבע כי קולטן יצר תשוקה חזקה, במיוחד ליין (שהיה מיובא ויקר).

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תסמונת שיער בלתי נאה

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Gross, Samuel. (1857). Elements of pathological anatomy. Philadelphia. p. 335. on Google books. Reference to "Polish plait" and description.
  • Marczewska, Marzena. (2011), Jan Kochanowski University in Kielce, paper in folkore and lingusitic studies, in Polish
  • College of Physiciansof Philadelphia and the Mutter Museum short movie(הקישור אינו פעיל)
  • Fisheberg, Maurice. The Jews: A Study of Race and Enrvironment, p. 317 google book
  • Lefevre, Georg, Apology for the Nerves (1844), p. 355-356 google book
  • Wolff, Larry. Inventing of Eastern Europe:Map of Civilization on the Mind of Enlightenment,(1994)book link
  • Hicks J, Metry DW, Barrish J, Levy M (2001). "Uncombable hair (cheveux incoiffables, pili trianguli et canaliculi) syndrome: brief review and role of scanning electron microscopy in diagnosis". Ultrastructural Pathology. 25 (2): 99–103. doi:10.1080/01913120117514. PMID 11407534.
  • Stevens, B. Plica Polonica (syn. Plica Neuropathica), Trichological Society, College of Trichology, London, (2004)scientific definition of medical condition
  • Gurazda, Magdalena, Zycie Pabianic, (2011) article quoting Dietl's methods, in Polish
  • Forth, Christopher e. and Crozier, Ivan. Body Parts: Cultural Explorations in Corporeality, p. 111 and p. 116 book description

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:תספורות ותסרוקות]] [[קטגוריה:אנתרופולוגיה פיזית]] [[קטגוריה:דפים עם תרגומים שלא נסקרו]]