ראשיד וולאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
ראשיד עבדול וולאס
Rasheed Abdul Wallace
וולאס במדי דטרויט פיסטונס
וולאס במדי דטרויט פיסטונס
לידה 17 בספטמבר 1974 (בן 49)
ארצות הבריתארצות הברית פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
עמדה פאוור פורוורד, סנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 2.11 מטרים
מספר 30
מכללה אוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל
דראפט בחירה מספר 4, 1995
וושינגטון בולטס
קבוצות כשחקן
1995–1996
1996–2004
2004
2004–2009
2009–2010
2012–2013
וושינגטון בולטס
פורטלנד טרייל בלייזרס
אטלנטה הוקס
דטרויט פיסטונס
בוסטון סלטיקס
ניו יורק ניקס
הישגים כשחקן
זכייה באליפות ה-NBA ‏(2004)
4 הופעות במשחק האולסטאר (2000, 2001, 2006, 2008)
חמישיית הרוקיז השנייה של העונה ב-NBA ‏(1996)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראשיד עבדול וולאסאנגלית: Rasheed Abdul Wallace; נולד ב-17 בספטמבר 1974, פילדלפיה, פנסילבניה) הוא כדורסלן עבר אמריקאי ששיחק בעמדות 4 ו5 (הפאוור פורוורד והסנטר). גובהו 2.11 מטרים. לאחר פרישתו שימש במשך שנתיים כעוזר המאמן בדטרויט פיסטונס.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבחר בדראפט 1995 על ידי וושינגטון בולטס (לימים וושינגטון וויזארדס) מאוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל. וולאס נבחר לחמישיית הרוקיז השנייה בעונתו הראשונה ב-NBA, עוד באותה עונה הועברו הוא והארווי גראנט לפורטלנד טרייל בלייזרס תמורת רוד סטריקלנד וקווין דאקוורת'. ב-2001 קבע שיא קריירה של 42 נקודות למשחק כששיחק במדי פורטלנד טרייל בלייזרס נגד הדנוור נאגטס, באותה שנה הגיעה פורטלנד טרייל בלייזרס לגמר המערב. בעונת 2002 קבע את הממוצע הטוב בקריירה שלו - 19.4 נקודות למשחק. ב-2004 הועבר ראשיד לדטרויט פיסטונס (לאחר ששיחק משחק אחד בקבוצת אטלנטה הוקס) ועזר לה לזכות באליפות ה-NBA, האליפות הראשונה שלו והשלישית של המועדון. גובהו של וולאס הוא 2.11 מ', הוא ידוע בשמירה החזקה שלו, בכמות הריבאונדים שהוא לוקח וביכולת המסירה שלו, בנוסף הוא ידוע בהתקפה הרב-גונית שלו, מהטבעות מרשימות ועד זריקות מהשלוש באחוזים טובים.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וואלס הוביל לא פעם את ליגת ה-NBA בכמות העבירות הטכניות שלו (בעונת 2000/2001 נשרקו לחובתו 41 עבירות טכניות. זהו שיא NBA לעבירות טכניות בעונה) דבר שפגע לו מאוד במוניטין בנוסף לעבירות שביצע על המגרש ומחוצה לו. לוולאס בעיות התנהגות גם מחוץ למגרש, הוא נעצר בשל אחזקת מריחואנה, ובשל נהיגה ללא רישיון. מאז שהגיע לדטרויט פיסטונס, תחת אימונו של לארי בראון, התנהגותו השתפרה מאד. אמנם עדיין נשרקות הרבה עבירות טכניות לחובתו אך התנהגותו מחוץ למגרש השתפרה והוא אף הקים קרן על שמו שעוזרת בפיתוח החינוך בפילדלפיה, פורטלנד, דורהאם ובעוד מספר קהילות. ראשיד וולאס ידוע כשחקן שלא אוהב לדבר עם כלי התקשורת ובעבר הגיב כמעט לכל עיתונאי ששאל אותו על המשחק כך: "היה משחק טוב, שתי הקבוצות התאמצו".

ראשיד נשוי לפטימה וואלס. לזוג ארבעה ילדים: שניים משותפים ועוד אחד לכל אחד ממערכות יחסים קודמות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיד החל את קריירת הכדורסל שלו בפילדלפיה, פנסילבניה. אחרי עונת 1992–1993 בליגת התיכונים, הוכתר ראשיד לשחקן השנה בתיכונים על ידי עיתון ה-USA Today ובאותה שנה נבחר על ידי עיתון ה-Basketball Times לנבחרת הראשונה של שחקני התיכונים. בממוצע של 19 דקות בלבד למשחק, ראשיד נתן ממוצעים מרשימים של 16 נקודות, 15 ריבאונדים ו-7 חסימות כבר בעונה הראשונה. בנוסף לכדורסל השתתף ראשיד באותה שנה בתחרויות ריצה וקפיצה לגובה.

מכללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוניברסיטת קרוליינה הצפונית היה דין סמית' מאמנו של ראשיד. בשנותיו במכללה הצליח מאוד ונבחר על ידי Associated Press לנבחרת השנייה של המכללות האמריקניות. בנוסף, רשם ראשיד שיא במשחקי החוף האטלנטי עם אחוזי קליעה של 63.5 אחוזים מהשדה.

קריירת ה-NBA[עריכת קוד מקור | עריכה]

וושינגטון בולטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנתו הראשונה שיחק וולאס 65 משחקים בוושינגטון, ב-51 מתוכם הוא עלה בחמישייה הפותחת. בנוסף לניסיונו בעמדה מספר 4 (פאוור פורוורד) רכש ניסיון גם כסנטר בשל מבנה גופו. וולאס שיחק בנבחרת הרוקיז בסוף שבוע האולסטאר של ה-NBA. שנה לאחר מכן הוא שבר את האגודל במשחק נגד אורלנדו מג'יק ולא חזר לשחק עד לעונה הבאה.

פורטלנד טרייל בלייזרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנה, עבר ראשיד וולאס לקבוצת פורטלנד טרייל בלייזרס, הוביל את הקבוצה בסטטיסטיקות הקליעה 12 פעמים ודורג שלישי בליגה באחוזי הקליעה. כשפורטלנד התחילה במומנטום חיובי, שבר שוב וולאס את האגודל. היה זה במשחק נגד קבוצת וושינגטון בולטס, אשר בחרה אותו בדראפט והעבירה אותו לפורטלנד טרייל בלייזרס. בעקבות הפציעה נאלץ להפסיק לשחק למשך חודש ימים. וולאס חזר מהפציעה שלו עם מוטיבציה גבוהה במיוחד והוא היה לנקודת האור היחידה של הקבוצה בסיבוב הראשון של הפלייאוף של אותה עונה (עונת 96–97) נגד הלוס אנג'לס לייקרס, הופעה זו בסיבוב הראשון הייתה לתקוות המועדון לקראת עונת 97–98. העונה הבאה אכן הייתה מצוינת בשביל ראשיד, לאחר שהאריך חוזהו בקבוצה. בעונת 1999 ובעונת 2000 הוביל וולאס את קבוצתו לגמר המערב ובשתי העונות הפסיד איתה, באחת לסן אנטוניו ספרס ובשנייה ללוס אנג'לס לייקרס, שתי הקבוצות, זכו בשנים אשר בהן ניצחו בפורטלנד טרייל בלייזרס באליפות ה-NBA. סדרת גמר המערב של שנת 2000 נגד לוס אנג'לס לייקרס היא הבולטת ביותר מבחינת הקבוצה מכיוון שבמשחק השביעי והאחרון בסדרה הובילו ברבע האחרון ב-13 נקודות הפרש, ואיבדו את ההובלה ואיתה את אליפות המערב. לאחר הפסד אליפות המערב בשנת 2000, ראשיד וולאס לא זכה להצלחה נוספת ברמה הזאת עם הפורטלנד טרייל בלייזרס.

דטרויט פיסטונס[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולאס, במשחק שבין דטרויט לשיקגו. 5 במאי 2007

לאחר מספר עונות בינוניות שלו, הועבר ראשיד לאטלנטה הוקס ולאחר משחק אחד הועבר משם לדטרויט פיסטונס, שם זכה למעמד של שחקן בחמישייה הפותחת כבר בעונה הראשונה של שנת 2003–2004. בעונה זאת עזר ראשיד לקבוצה לסיים את העונה ברצף ניצחונות מרשים ובסופה גם לקחת את האליפות שאף אחד לא האמין שייקחו, בסדרת משחקים נגד הלוס אנג'לס לייקרס ניצחו 4:1 בסדרה של חמישה משחקים. לאחר הזכייה באליפות ראשיד קנה לכל אחד מחברי הקבוצה "חגורת אליפות" לפי עיצוב אישי ונתן להם את החגורות עם פתיחת מחנה האימונים של העונה שלאחר מכן. בעונת 2004–2005 ראשיד נשא איתו את "חגורת האליפות" לחדר ההלבשה לפני כל משחק כדי לעודד את הקבוצה להגן על התואר. החל מהפלייאוף של אותה עונה כונה ראשיד בכינוי Guaransheed, שילוב בין שמו לבין המילה Guarantee - ערבון, זאת מכיוון שלאחר הפסד נגד האינדיאנה פייסרס, הבטיח את הצלחת הקבוצה במשחק שאחרי (ולא בפעם הראשונה), ואכן עזר לקבוצה לנצח בסדרה כולה, 4:2. לאחר סיום סדרה זאת, עלו הדטרויט פיסטונס לגמר המזרח נגד המיאמי היט, לאחר הפסדים בשני המשחקים הראשונים הבטיח שוב ראשיד את ההצלחה, ושוב עזר לבצע כשקלע בממוצע בסדרה 14.5 נקודות ב-50 אחוזים. במשחק ה-7 ניצחו הדטרויט פיסטונס בעזרת משחק קליעות מצוין של ראשיד, דבר שהעלה אותם לגמר ה-NBA. בגמר ה-NBA פגשו דטרויט פיסטונס את הקבוצה החזקה במערב, הסן אנטוניו ספרס, שהחזיקו ביתרון הביתיות (2 משחקים בסן אנטוניו, 3 משחקים בדטרויט ועוד 2 משחקים בסן אנטוניו). הסדרה נפתחה בשני הפסדים של הפיסטונס, אך הם לא ויתרו ונלחמו כדי להשאיר את התואר במישיגן, והם השוו את הסדרה ל-2:2. במשחק החמישי הגיע הכדור האחרון לרוברט הורי שהיה בערב קליעות מצוין מהשלוש, ראשיד וולאס השאיר אותו פנוי לזריקה מהשלוש וסן אנטוניו ספרס ניצחו במשחק. בזכות ניצחון זה היו למשחק אחד מניצחון הסדרה, 3:2. במשחק השישי ידע ראשיד שהוא צריך להחזיר את הקבוצה לתמונה ושאין עוד הזדמנויות אחרי משחק זה (משחק 6, בחוץ) והוא אכן עזר לפיסטונס להגיע למשחק 7 כשהקבוצה השוותה את הסדרה ל-3:3. במשחק השביעי והאחרון הפסידו הפיסטונס 81:74 ובכך הפסידו את האליפות לסן אנטוניו ספרס.

בהצבעת האולסטאר של שנת 2006 לא נבחר וולאס לפתוח בהרכב של המזרח (אזור קבוצתו, דטרויט) כשזכה ל-866,932 קולות בלבד (מקום שלישי בין הפורוורדים במזרח ושני בין ה-PF במזרח) לעומת 1,291,836 שהלכו לג'רמיין אוניל, שנבחר ל-PF הראשון של המזרח אך בעקבות פציעה לא היה יכול לקחת חלק במשחק. אף על פי שלא נבחר על ידי הקהל לחמישייה הפותחת, מאמני המזרח בחרו בוולאס כשחקן ספסל (בפעם השנייה שלו באולסטאר, הפעם הראשונה בנבחרת הרוקיז) יחד עם עוד 3 משחקני ההרכב הפותח של הפיסטונס, צ'אנסי בילאפס הרכז שזוהי השתתפותו הראשונה באולסטאר, ריצ'רד המילטון השוטר-גארד שגם עבורו זוהי השתתפות ראשונה באולסטאר ובן וולאס הסנטר, שעבורו זו הופעה רביעית באולסטאר. את המשחק סיים ראשיד עם 2 נקודות ו-2 ריבאונדים ב-17 דקות.

בפלייאוף 2006, אחרי עונתם הטובה ביותר של דטרויט - אכזב וולאס כשקלע 14 נקודות בממוצע בכל הפלייאוף ו-10.5 נקודות בלבד בסדרת גמר המזרח נגד המיאמי היט (אשר הדיחה את דטרויט באותה סדרה ולקחה אליפות לאחר שהדיחה בסדרה שאחרי את הדאלאס מאבריקס) לאחר שסובב את קרסולו.

לקראת עונת 2009/2010, עם תום חוזהו בדטרויט, חתם וולאס על חוזה לשלוש שנים בבוסטון סלטיקס,[1] אולם לאחר עונה חלשה, בה רשם את הממוצעים החלשים בקריירה, הודיע על פרישה ממשחק פעיל.

חזרה מהפרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולאס הודיע על חזרה מפרישתו לאחר שתי עונות בהן לא שיחק, וחתם על חוזה בניו יורק ניקס לקראת עונת 2012/2013. במהלך העונה שותף וולאס ב-21 משחקים בלבד, לאחר שסבל משברי מאמץ חוזרים. הוא תרם 7.0 נקודות ו-4.0 ריבאונדים, ובעקבות פציעה נוספת לקראת סיום העונה, הודיע על פרישתו השנייה.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראשיד וולאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]