רוברט אפריל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט אפריל
דמותו המצוירת של אפריל.
דמותו המצוירת של אפריל.
דמותו המצוירת של אפריל.
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
הופעה ראשונה "The Counter-Clock Incident", פרק בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" (1974).
גילום הדמות ג'ין רודנברי (דמותו החיצונית באנציקלופדיית הזיכיון)
אדריאן הולמס (עולמות חדשים ומשונים)
דיבוב ג'יימס דוהאן (דיבוב בפרק "The Counter-Clock Incident")
מידע
סטטוס בפרישה
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע קצין בצי הכוכבים (בדימוס)
חברה לשעבר בקבוצה צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה שרה אפריל (אישה)

רוברט ט' אפרילאנגלית: Robert T. April) הוא דמות בדיונית ביקום מסע בין כוכבים. אפריל מוזכר באנציקלופדיית הזיכיון ובאתר הרשמי של הזיכיון כמי שהיה מפקדה הראשון של ה"אנטרפרייז", לפני קפטן כריסטופר פייק וג'יימס קירק.[1][2][3]

עד 2022 הדמות הופיעה רק פעם אחת בהופעה קאנונית, בפרק "The Counter-Clock Incident" ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המצוירת".[4] בפרק דובבה הדמות על ידי ג'יימס דוהאן, ואפריל הוצג לראשונה כקפטן הראשון של ה"אנטרפרייז".[2] ההחלטה הראשונית של אולפני פראמאונט ושל יוצר הסדרה, ג'ין רודנברי, שלא להתייחס לסדרה המצוירת כאל חלק מהקאנון הרשמי של הזיכיון, מה שגרם לדיונים מתמשכים לאורך שנים רבות בשאלה האם ניתן באמת להתייחס לאפריל כאל מפקדה הראשון של ה"אנטרפרייז" מבחינת המשכיות הזיכיון.[5] הסוגיה באה לכדי פתרון כששמו של אפריל הופיע כאחד השמות ברשימת הקפטנים המעוטרים ביותר בצי הכוכבים בשנת 2017 בפרק "Choose Your Pain" בסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי".[6] ב-27 ביוני 2007 הכליל לראשונה האתר הרשמי של הזיכיון פריטי מידע מ"הסדרה המצוירת" בארכיון שלו,[7] והבהיר לראשונה ש"הסדרה המצוירת" היא חלק מהקאנון של מסע בין כוכבים. דייוויד ג'רולד ודי. סי. פונטנה ציינו שניהם שהסדרה המצוירת היא למעשה העונה הרביעית של "הסדרה המקורית", שנוצרה לאור דרישת המעריצים.[8]

ב-2022 הופיעה הדמות, הפעם בגילומו של אדריאן הולמס, בתפקיד אורח בסדרה "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים", כאדמירל בשירות פעיל.

אפריל הופיע בספרי הזיכיון "הגבול האחרון" ("Final Frontier")[9] ו"הגורל הטוב ביותר" ("Best Destiny")[10], שניהם פרי עטה של הסופרת דיאן קרי, כקפטן ה"אנטרפרייז".

פיתוח הפיילוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולאג' באנציקלופדיית "מסע בין כוכבים" מציג את יוצר הזיכיון, ג'ין רודנברי, כרוברט אפריל

כשהציג רודנברי את הצעתו הראשונית לאולפני מטרו גולדווין מאייר ב-1964, שמו של מפקד הספינה היה "רוברט מ' אפריל" (שם נוסף, קפטן ג'יימס וינטר, נשקל גם הוא).[11] ההצעה נדחתה, ו"מסע בין כוכבים" התקבלה מאוחר יותר לטלוויזיה כשרשת NBC קיבלה את הצעתו. בשלב זה השתנה שמו של הקפטן לכריסטופר פייק, שהופיע בפיילוט המקורי של הסדרה, The Cage.

היסטוריית הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המצוירת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרד ברונסון (בשם העט ג'ון קולבר) יצר את דמותו של קומודור רוברט אפריל עבור הפרק "The Counter-Clock Incident". ברונסון העלה את הרעיון של"אנטרפרייז" היה קפטן לפני כריסטופר פייק. הוא בחר בשם "רוברט אפריל" מתוך רשימת שמות שהעלה רודנברי ומתוכם בחר את שם קפטן האנטרפרייז, כפי שפורסם בספר "יצירת מסע בין כוכבים" ("The Making of Star Trek"). בפרק "The Counter-Clock Incident",האות האמצעית בשמו של אפריל הייתה T ולא M, שהופיעה בהצעה המקורית של רודנברי.[2] בפרק צוות ה"אנטרפרייז" נהיה צעיר יותר ויותר במהירות.[4] בזכות גילם המבוגר יותר של קומודור אפריל ואשתו, שרה (מדובבת על ידי נישל ניקולס), יש להם זמן רב יותר מליתר צוות הספינה, מה שמאפשר להם להציל את הצוות ולהפוך את תהליך ההתבגרות בחזרה לנורמלי.[4] הפרק מקבע את העובדה ששרה אפריל שימשה כקצינת הרפואה הראשי על ה"אנטרפרייז" בתקופה שבה פיקד אפריל על הספינה.[4]

ב"מסע בין כוכבים: דיסקברי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדריאן הולמס כאדמירל רוברט אפריל; מתוך "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים"

ב-"Choose Your Pain", הפרק החמישי של "מסע בין כוכבים: דיסקברי" מופיע שמו של אפריל ברשימה אלפאבתית של הקפטנים המעוטרים ביותר בצי הכוכבים, נכון לשנת 2256. נוסף אליו מופיעים ברשימה ג'ונתן ארצ'ר, מת'יו דקר, פיליפה ג'ורג'יו וכריסטופר פייק.

ב"מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק הפתיחה של "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים" הוצגה לראשונה בלייב אקשן, בהפקה רשמית של הזיכיון, דמותו של אפריל (בגילומו של אדריאן הולמס) כאדמירל, חברו הטוב ומפקדו לשעבר של כריסטופר פייק, שמגיע לביתו של פייק במונטנה במטרה להודיע לו כי למרות שהוא שוקל פרישה מצי הכוכבים, עליו לפקד על ה"אנטרפרייז" במשימה להצלת סגניתו, אונה צ'ין-ריילי, שנשבתה במהלך משימה.

בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספריה של דיאן קרי נכתב שאפריל מגיע מקובנטרי שבאנגליה.[9] הוא נוהג ללבוש סריגי קרדיגן מעל מדיו, בשל בעיית דם נדירה ממנה הוא סובל שגורמת לו להיות רגיש יותר לקור.[9] הקצין הראשון על ה"אנטרפרייז" תחת פיקודו של אפריל היה לא אחר מג'ורג' קירק, אביו של ג'יימס קירק, הקפטן העתידי של הספינה.[9][10] שרה אפריל, אשתו של רוברט אפריל, מופיעה כקצינת הרפואה הראשית של ה"אנטרפרייז" גם בספריה של קרי.[9][10] למרות זאת, בספר "משבר על וולקן" ("Crisis on Vulcan"),[12] פרי עטם של בראד וברברה סטריקלנד, מופיע פייק כקצין הראשון תחת פיקודו של אפריל בזמן ביקורו של ספוק בספינה.

בקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיליון האחרון של סדרת הקומיקס "מסע בין כוכבים: מסעות מוקדמים" ("Star Trek: Early Voyages") מופיעה גרסה שונה של אפריל. בחוברת הוא מוצג כעקשן ושש אלי קרב. הוא מורה להתקיף ספינה לא מזוהה שביצעה מהלכים מאיימים כלפי ה"אנטרפרייז" אף על פי שהספינה הייתה באותה עת תחת פיקודה של מספר אחת. הספינה תקפה בתגובה, גרמה לפציעתה של מספר אחת, ולאור זאת עבר אפריל לפקד על הספינה במקומה. לא ידוע כיצד הסתיים הסיפור, שכן החוברת הסתיימה בקליף האנגר.

גרסה נוספת של אפריל הופיעה בסדרת הקומיקס "Countdown to Darkness" שהיווה פרולוג לסרט האויב בתוכנו - סטארטרק של ג'יי ג'יי אברהמס, שמהווה חלק מציר זמן קלווין.

במשחקי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומודור רוברט אפריל מוזכר במשחק המחשב "מסע בין כוכבים: מורשת" ("Star Trek: Legacy") באחד החלקים המוקדמים שמתייחסים לתקופת "הסדרה המקורית". לפי האמור שם נכון לשנת 2270 הוא עדיין בשירות פעיל. מדובר בפרק הזמן שבין העונה הרביעית לחמישית בסדרה, אך אפריל מוזכר בלבד, ולא מופיע בפועל במשימות.

בהפקות מעריצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט פרלגו וטארה אוקס כקפטן רוברט אפריל וד"ר שרה אפריל; מתוך "Star Trek: First Frontier", 2020.

ב-8 בספטמבר 2020, במהלך חגיגות 54 שנה לשידור הפרק הראשון של הסדרה המקורית, יצא לרשת האינטרנט סרט מעריצים בשם "מסע בין כוכבים: הגבול הראשון" ("Star Trek: First Frontier"). בסרט מתוארות הנסיבות שבהן הגיע אפריל לתפקיד מפקדה הראשון של ה"אנטרפרייז", ומשימתה הראשונה של הספינה. הסרט הוקדש לדי. סי. פונטנה, אחת הכותבות המרכזיות של הסדרה המקורית שנפטרה כמה חודשים קודם לכן.[13]
בסרט מתואר אפריל כאדם שבור שאינו מעוניין לפקד על ספינת החלל "אנטרפרייז", אך לאחר שכוח חייזרי מאיים על שלום כדור הארץ ולאחר שאשתו מקבלת על עצמה את תפקיד הרופאה הראשית על הספינה, הוא נאלץ לקבל על עצמו את הפיקוד, מגלה שהוא עדיין חיוני ומוכשר, ולבסוף מקבל על עצמו את הפיקוד.
לסרט אמור לצאת סרט המשך שיתאר את המשך עלילות ה"אנטרפרייז" תחת פיקודו של אפריל.

התייחסויות נוספות של ג'ין רודנברי לשם רוברט אפריל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סוף שנות החמישים כתב רודנברי שני פרקים לסדרת הטלוויזיה "Have Gun – Will Travel" מסוגת המערבון. בפרקים הופיעה דמותו של מנהל כלא בשם רוברט אפריל. בפרק הראשון, “The Hanging of Roy Carter”, גילם ג'ון לארץ' את דמותו של אפריל. בפרק מתלבט אפריל אם להתערב בהוצאה בלתי הוגנת להורג. בפרק השני, “The Return of Roy Carter”, גילם את דמותו של אפריל לארי ג'. בלייק. בפרק זה מציינת הדמות פלאדין (בגילומו של ריצ'רד בון) שאפריל הוא אחד האנשים הטובים ביותר שהכיר. בסוף הפרק נהרגת דמותו של אפריל בעודו מנסה להציל את חייו של עבריין נמלט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Okuda, Michael; Okuda, Denise (1996). Star Trek Chronology: The History of the Future. Pocket Books. ISBN 0-671-53610-9.
  2. ^ 1 2 3 Okuda, Michael; Okuda, Denise; Mirek, Debbie (1999). The Star Trek Encyclopedia. Pocket Books. ISBN 0-671-53609-5.
  3. ^ "Enterprise, U.S.S." 2007-04-21.
  4. ^ 1 2 3 4 "The Counter-Clock Incident". Star Trek: The Animated Series. Season 2. Episode 6. Paramount Television. October 12, 1974. NBC.
  5. ^ Ayers, Jeff (2006). Voyages of the Imagination: The Star Trek Fiction Companion. Pocket Books. ISBN 1-4165-0349-8.
  6. ^ "Choose Your Pain". Star Trek: Discovery. Season 1. Episode 5. Paramount Television. October 14, 2017. CBS.
  7. ^ "The Animated Series Gets Real". startrek.com.
  8. ^ Silverman, D. S. (2015). "Always Bring Phasers to an 'Animated' Canon Fight: Star Trek's Animated Adventures on Saturday Mornings". In D. Brode & S. Brode (Eds.) Gene Roddenberry's Star Trek: The Original Cast Adventures. Lanham, MD: Scarecrow. ISBN 978-1-4422-4987-5
  9. ^ 1 2 3 4 5 Carey, Diane (1989). Final Frontier. Pocket Books. ISBN 0-671-69655-6.
  10. ^ 1 2 3 Carey, Diane (1993). Best Destiny. Pocket Books. ISBN 0-671-79588-0.
  11. ^ Whitfield, Stephen E.; Roddenberry, Gene (1968). The Making of Star Trek. Ballantine. ISBN 0-345-24691-8.
  12. ^ Strickland, Brad; Strickland, Barbara (1996). Crisis on Vulcan. Starfleet Academy. Alladin. ISBN 0-671-00078-0.
  13. ^ Star Trek: First Frontier, סרטון באתר יוטיוב