1922 (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1922
כרזת הסרט בנטפליקס
כרזת הסרט בנטפליקס
כרזת הסרט בנטפליקס
מבוסס על רומן מתוך הספר אפלה מוחלטת, אין כוכבים מאת סטיבן קינג
בימוי זאק הילדיץ'ן (אנ')
הופק בידי רוס מ. דיינרסטיין
תסריט זאק הילדיץ'ן (אנ')
עריכה מרלין אידן
שחקנים ראשיים תומאס ג'יין
ניל מקדונו
מולי פארקר (אנ')
מוזיקה מייק פטון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום בן ריצ'רדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Campfire Productions
Mist Entertainment
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בספטמבר 2017 (פסטיבל הסרטים Fantastic Fest (אנ'))
20 באוקטובר 2017 (נטפליקס)
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמת אימה
תקציב 5,000,000 דולר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

1922 הוא סרט דרמת אימה אמריקאי שנכתב ובוים על ידי זאק הילדיץ' (אנ') ומבוסס על רומן באותו השם (אנ') שכתב סטיבן קינג. בסרט מככבים תומאס ג'יין, ניל מקדונו ומולי פארקר (אנ'). הסרט עלה לשירות הזרמת המדיה נטפליקס ב-20 באוקטובר 2017.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1922, וילפרד "וילף" ג'יימס הוא איכר המתגורר בעיירה האמינגפורד (עיירה המופיעה גם בספר "העמדה" של סטיבן קינג) שבמדינת נברסקה ביחד עם אשתו, ארלט ובנם בן ה-14 הנרי. וילף מתנגד להצעתה של ארלט למכור את החווה ולעבור להתגורר באומהה. וילף מנסה לשכנע את הנרי לרצוח ביחד איתו את ארלט, בתירוץ שהמעבר לאומהה יסיים את מערכת היחסים שנרקמה בין הנרי לשאנון קוטרי, בת השכנים. הנרי מסכים בחוסר רצון לסייע לאביו ברצח.

וילף מעמיד פנים שהוא מסכים להצעתה של ארלט למכור את החווה ובמהלך חגיגה משפחתית, ארלט משתכרת ווילף נושא אותה למיטה. שם, הנרי מכסה את פניה ווילף משסף את גרונה בעזרת סכין קצבים. וילף משליך את גופתה של ארלט לתוך באר מים יבשה וחולדות מתחילות לסעוד ממנה. למחרת, וילף והנרי מפילים פרה אל תוך הבאר, מה שעוזר להסתיר את גופתה של ארלט ולספק לשניים תירוץ לסתימת הבאר. שריף ג'ונס, השריף המקומי נעשה מודאג מהיעלמותה של ארלט ומבצע חיפוש בבית המשפחה, אך לא מוצא דבר ומסתפק בהסבריו של וילף שאשתו החליטה לעזוב את הבית.

בחלוף הזמן, הנרי מתחרט על חלקו ברצח נעשה מדוכא ומתבודד. שאנון נעשית מודאגת ממצבו של הנרי ומגלה שהיא בהיריון ממנו. הוריה של שאנון מחליטים לשלוח אותה לבית ספר קתולי באומהה עד הלידה ולאחר מכן לשלוח את התינוק לאימוץ. הנרי גונב את רכבו של אביו, מבריח את שאנון מבית הספר ובורח ביחד איתה.

במהלך החורף, וילף מתחיל לאבד את שפיותו ומוטרד באופן תדיר על ידי חולדות שפלשו לבית. וילף לוקח משכנתה על הבית במטרה לתקן את נזקי החורף, אך לא מבצע את העבודה מכיוון שחולדה נשכה את ידו. במשך הזמן וככל שהבית נעשה מוזנח יותר, גגות הבית והאסם קורסים, אך וילף ספוג באשמה ומתחיל לשתות כדי להתמודד. בנוסף, הפציעה שבידו מחמירה ומזדהמת. בסופו של דבר, בית המשפחה נהרס כליל ושורץ כולו בחולדות.

במהלך סופת שלגים, רוחה של ארלט, המוקפת בחולדות שאכלו את גופתה מבקרת את וילף. היא רודפת אחריו עד למרתף הבית ושם ולוחשת משהו באוזנו. הצופים מגלים שארלט סיפרה לוילף על גורלם של הנרי ושאנון: השניים ברחו והפכו לצמד שודדים מפורסמים. במהלך אחד השודים שהשניים ביצעו, שאנון נורית והפציעה גורמת לה להפיל את התינוק ולמות. הנרי מניח את גופתה בבית נטוש ושוכב לידה, לבסוף מתאבד ביריית אקדח.

בהמשך, הרופאים נאלצים לקטוע את ידו של וילף לאחר שהפציעה בידו מחמירה וגורמת לזיהום. השריף מספר לוילף שגופת אישה אלמונית נמצאה בשולי הדרך, תוך שהוא מניח שמדובר בגופתה של ארלט. גופתו של הנרי נמסרת לוילף ובדומה לגופתה של ארלט, חולדות החלו לסעוד ממנה. אף אחד לא מגיע ללוויה של הנרי מלבד וילף. בהמשך, וילף חוזה ברוחה של ארלט מוקפת בחולדות בשנית.

וילף מנסה למכור את החווה שלו לאביה האבל של שאנון והאחרון מפציר בוילף לעזוב את השטח ולא לחזור לעולם. לאחר שמכר את החווה לחברת בקר במחיר נמוך, וילף עובר להתגורר באומהה ומוצא עבודה, אך נרדף יום יום על ידי חולדות.

שמונה שנים לאחר מכן, וילף מתוודה בכתב על רצח אשתו ומסכם את הווידוי במשפט "בסוף, כולנו נתפסים". בסיום הכתיבה, עשרות חולדות פושטות על החדר בו הוא שוהה. גופותיהם האכולות של ארלט, הנרי ושאנון מופיעות למול וילף ההמום. הנרי, המחזיק בסכין שבעזרתה וילף רצח את ארלט, מסביר לאביו שמותו יהיה מהיר.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שעבד על הסרט "השעות האחרונות (אנ')" (2013), הבמאי זאק הילדיץ' (אנ') גילה את הספר "אפלה מוחלטת, אין כוכבים" (2010), קובץ רומנים שכתב סטיבן קינג וביניהם הרומן "1922". לאחר שהפקת הסרט השעות האחרונות (אנ') הסתיימה, הילדיץ' החליט להפיק סרט על הרומן.[2] הילדיץ' כתב את התסריט עוד לפני שרכש את הזכויות לעיבוד הרומן לסרט. הילדיץ' כתב את התסריט תוך חצי שנה ולאחר מכן נפגש עם המפיק רוס מ. דינרסטיין והאחרון שלח את התסריט לנטפליקס.[2]

צילומי הסרט התקיימו בוונקובר שבקנדה, תוך שהצלם בן ריצ'רדסון (אנ') ניצל את הקלות המס שניתנו לסרטים שצולמו בקנדה. בגלל עונת הקציר, הצוות לא הצליח למצוא בזמן חווה עם מטעי תירס לצילומים, מה שגרם לצוות לדמות את התירס המוצג בסרט בעזרת אביזרים שנרכשו בסין, אנימציה ממוחשבת וצילומים שצולמו באוסטרליה. בית חווה שממוקם בעיירה בקולומביה הבריטית שומש לצורך הצילומים.[2]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 91% טריות על סמך 44 ביקורות.[3]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 70/100 על סמך 8 ביקורות.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brad Miska, Netflix Sets Premiere Date for Stephen King’s ‘1922’; First Images, Bloody Disgusting!, ‏21 באוגוסט 2017 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 3 S1.E1 | 1922 w director Zak Hilditch, 2021-03-09, נבדק ב-2023-03-01
  3. ^ 1922 (באנגלית), נבדק ב-2023-03-01
  4. ^ 1922, נבדק ב-2023-03-01