אדם ענב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדם ענב
סא"ל אדם ענב בסיום תפקידו כמפקד בסיס ציוד ותובלה פברואר 1967
סא"ל אדם ענב בסיום תפקידו כמפקד בסיס ציוד ותובלה פברואר 1967
לידה 25 בדצמבר 1921
כ"ד כסלו ה'תרפ"ב
פשמישל, פולין
פטירה 23 בינואר 2012 (בגיל 90)
כ"ח טבת ה'תשע"ב
חיפה
תאריך עלייה ספטמבר 1935
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי שם משפחה קודם - וינטרויב
השתייכות ההגנה
הצי המלכותיהצי המלכותי הצי המלכותי הבריטי
צבא הגנה לישראל
חיל הים הישראליחיל הים הישראלי חיל הים הישראלי
תקופת הפעילות 19361968 (כ־32 שנים)
דרגה סגן-אלוף (ים) סגן-אלוף
תפקידים בשירות
חשמלאי בכלי שיט צבאיים
קצין חשמל במשחתת
ראש ענף לוגיסטיקה במחלקת ציוד
מפקד בסיס ציוד ותובלה
מפקד יחידת הבינוי החילית
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
מלחמת העצמאות
מלחמת סיני
מלחמת ששת הימים
מלחמת יום הכיפורים
עיטורים
אות ההגנה  אות ההגנה
עיטור לוחמי המדינה
עיטור לוחמי המדינה

אות המשמר  אות המשמר
אות ההתנדבות  אות ההתנדבות
אות הלוחם בנאצים  אות הלוחם בנאצים
כנפי צניחה.
אות ותיקי הכוחות המזוינים הבריטים.
תפקידים אזרחיים
מנהל מחלקת חשמל בחברת חיפה כימיקלים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדם ענב (25 בדצמבר 1921 - 23 בינואר 2012) היה קצין בחיל הים בצה"ל בדרגת סא"ל, שהתמחה בנושאי חשמל ולוגיסטיקה. לאחר השירות ניהל מחלקת חשמל בחברת חיפה כימיקלים.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת וינטרויב בפשמישל פולין,[א] 1927

ענב נולד ב-25 בדצמבר 1921 בעיר הפולנית פשמישל והיה בן יחיד להוריו אנה מבית שפכנר ובנימין וינטרויב. בנימין רכש מקצוע עורך דין בלבוב, במלחמת העולם הראשונה גויס כקצין בצבא הפולני נלחם בצד האוסטרו-הונגרי כנגד הרוסים. היה פעיל בתנועת בית"ר וראש התנועה בעיר פשמישל.

ב-15 בספטמבר 1935 עלתה המשפחה בנמל קונסטנצה על האניה פולוניה שהפליגה לנמל חיפה. תחילה הועסק אביו כפקיד בתנועת בית"ר ואחר כך עסק בנדל"ן. כחבר ברית הציונים הרוויזיוניסטים שמו הופיע במודעות מטעם התנועה. בשנת 1938 ארגן האב מחאה ציבורית נגד ממשלת המנדט על הכוונה לתלייתו של עולה הגרדום שלמה בן-יוסף. על כך נעצר ונשלח בצו אדמיניסטרטיבי לשנת מאסר בכלא עכו.
למאסר הייתה משמעות כלכלית קשה למשפחה, ואמו של וינטרויב פנתה בבקשת עזרה כלכלית לזאב ז'בוטינסקי בלונדון.[1] בכלא שהה שישה חודשים, בהם למד את החוק האנגלי והטורקי ששרר בארץ ישראל והפך לעורך דין.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם מימין וחניך בית הספר הימי של זבולון אגודת יורדי ים מלווים חברה בביקור בתל אביב, מאי 1940

ענב למד בבסמ"ת במקצוע חשמל אצל פרופ' פרנץ אולנדורף. כאשר נאסר האב בשנת 1939 בכלא עכו, נאלץ ענב להפסיק את הלימודים ועסק בעבודות שונות. מספר חודשים בחברת שירות אקספרס, הובלה ושירות ימי בין ארצי. לאחר שעות העבודה למד בביתי הספר לשפות ומסחר "במעלה", שם רכש כישורי כתיבה במכונה וניהול פנקסי חשבונות.

תוך כדי לימודי החשמל, הצטרף ללימודי ימאות מעשית ושיט בבית ספר ימי של אגודת יורדי ים זבולון והפליג בסירות משוטים ומפרשים. האגודה קיימה הפלגות רבות לאורך חופי הארץ לתל אביב וחזרה. בהפלגות מפרשים הארוכות הגיעו לביירות ואף לפורט סעיד. ב-15 בספטמבר 1941 סיים את לימודי הימאות וניתנה לו דרגה של מדריך משנה.

שירות למדינה בדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת זבולון התגייס לארגון ההגנה והקבוצה צורפה למחלקה הימית של ההגנה בחיפה. עם הסירות של זבולון היו נצמדים בלילות לאניות ופרקו נשק ותחמושת עבור ההגנה. הנערים של זבולון ניצלו את תנועתם לנמל חיפה להברחת אמצעי לחימה. על ענב הוטל מדי פעם להוציא ארגזי תפוזים לבדיקה. זאת עשה מבלי ידיעתו שהתפוזים היו רימוני מיילס. גם כאשר נודע לו על כך במקרה המשיך בעבודה המסוכנת כאשר נדרש.

ענב הוזמן לצאת לקורס חבלה ימית שהתקיים בגני התערוכה בתל אביב. הוריו לא הסכימו כי היה זה תקופת בחינות הבגרות. ענב לא התחשב בהתנגדות והתייצב בתל אביב אצל כתריאל יפה שהיה מפקד הקורס. היו אלה ההכנות למבצע של כ"ג יורדי הסירה. המשימה נשמרה בסודיות. ענב והמתאמנים לא ידעו על מטרת האימונים. כמעט בסוף הקורס ראה אותו מכיר של המשפחה וסיפר על כך לאביו. בנימין וינטרויב הגיע לכתריאל יפה ודרש לשחרר את ענב עד אחרי שיסיים את בחינות הבגרות. לענב לא הייתה ברירה חזר לחיפה. כחודש מאוחר יותר יצאו חבריו לדרכם ממנה לא שבו.

שירות בצי הבריטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רס"ר אדם ענב בצי המלכותי הבריטי 1942

מ-9 במרץ 1940 הועסק ענב בצי הבריטי בנמל חיפה כחשמלאי אניות במעמד של עובד אזרחי. באוגוסט 1940 ביקש ענב התגייס לצי המלכותי הבריטי והגיש המלצות מאגודת יורדי ים זבולון וממקומות עבודה בהם הועסק. בספטמבר 1940 קיבל הודעה שבקשתו נרשמה ויפנו אליו כאשר יהיה צורך בשירותיו.

ב-15 ביוני 1942 נענתה בקשתו ועבר ממעמד של עובד אזרחי למגויס לצי המלכותי הבריטי. עבר הכשרה במחנה ליד עכו לאחר כמה חודשים שירות בנמל חיפה נשלח לבסיס בפורט סעיד. הצטרף לכח העבודה במספנת הצי ועובד בתיקוני כלי השיט של הצי הבריטי.

הוא שאף להפליג בים ולבקשתו צוות לספינה חמושה שתפקידה לשאת סירות גומי ואנשי קומנדו לפשיטות באיים היוונים. ענב היה אחראי לתחזק והפעיל את מערכות החשמל.

לקראת הפלישה לסיציליה הוצב ענב על Edinburgh Castle, אניה גדולה נושאת גייסות שנשאה נחתות קטנות. תפקידו היה בתחזוקת המערכות החשמליות. באנייה זאת השתתף בפלישת בעלות הברית לסיציליה בחודש יולי 1943.

בחודש פברואר 1946 השתחרר ענב מהצי הבריטי בדרגת רס"ר וחזר לחיפה. התקופה המוכרת כשירות ביטחוני שלוש שנים ותשעה חודשים.

קואופרטיב "אוריה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר השחרור ייסד ענב, יחד עם חברים למקצוע משוחררי הצי הבריטי, בית מלאכה לתיקוני חשמל באוניות בנמל חיפה. בנוסף לתיקוני במכשירי החשמל של אוניות הצי המסחרי פעלו אנשי בית המלאכה בסתר לשיפוץ אניות המעפילים שנתפסו ועגנו ליד שובר הגלים. מערכות חשמל מלאות הורכבו בהתקוה (אוניית מעפילים) ומדינת היהודים (אוניית מעפילים) הוכנו כדי לשמש את חיל הים הישראלי.[2] הבריטים שלטו בנמל חיפה וענב וחבריו עלו עם כלי עבודה ומשפצים באין מפריע.

הקואופרטיב שנוסד במרץ 1946 ביצע התקנות זרם לבתי הקרור, שיכון חיילים משוחררים, "תורן" - בית מלאכה לעבודות מכניות, בית חרושת "ויטה", מספנת "גליה" בנמל חיפה, וחדרי קירור באטליזים. כמו כן לחברה הארץ ישראלית לתיקוני אוניות, התקנת מערכות חשמל בספינות דיג תיקונים באניות כולל באנית הנוסעים "קדמה". הקואופרטיב 'אוריה' סיים לפעול במרץ 1948 עקב גיוסו של ענב וכל חבריו לצה"ל למלחמת העצמאות.

בחיל הים הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישור הסמכה של חיל הים הישראלי בימיו הראשונים, המסמיך ארבעה קציני ים יוצאי הצי המלכותי הבריטי לתפקיד מפקחים באניות החיל.[ב]

ב-1 ביוני 1948 גויס ענב לצה"ל והוצב לחטיבת כרמלי. בדצמבר 1948 הצליח לעבור לחיל הים. תפקיד ראשון מונה לרס"ר מחנה האימונים של חיל הים בטירת כרמל. ענב הסביר שהוא בעל מקצוע חשמלאי אניות ויוכל לשרת טוב יותר בשירות בים.

בקשתו מולאה חלקית והוא הועבר למחלקת הנדסה שנמצאה ברחוב העצמאות בחיפה. ושימש קצין פיקוח על מתקני החשמל של חיל הים. במשך שנה וחצי. כחצי שנה שירת באח"י אילת (א-16) ויצא איתה לשפוצים בנמל נאפולי.

השתלמות בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת מאי 1951 נשלח להשתלמות מטעם חיל הים בארצות הברית. באותה טיסה היה גם ראש הממשלה דוד בן-גוריון שיצא פעם ראשונה לארצות הברית. ענב שוחח עם ראש הממשלה ואף קיבל ממנו עותק חתום של הנאום אותו התכוון לשאת בפני הממשל בוושינגטון.

ההשתלמות נערכה בבית הספר של משמר החופים של ארצות הברית בגרוטון, מדינת קונטיקט. שם השתלם במקצוע חשמל אניות בהצטיינות יתירה ועבר קורס טלפרינטר בהצטיינות. ענב העריך מאוד את הלימודים ולקראת הסיום כתב מכתב תודה והערכה למפקד הבסיס
הישגיו של ענב צוינו על ידי מפקדי בסיס ההדרכה והועברו לידיעת הרמטכ"ל. האלוף מאיר זורע ראש מחלקת הדרכה כתב ”הרמטכ"ל הורני להביע לך את הערכתו על השגיך בקורס אשר השתתפת בו ... השגיך בהשתלמותך הוסיפו כבוד לך ולצבא הגנה לישראל.”[3]

בחזרתו מונה להיות ראש מדור חשמל כלי שיט במחלקת הנדסה של חיל הים. בשנת 1954 עבר ענב קורס מתקדם של חיל הים שנערך בבסיס ההדרכה בבת גלים.

קליטת המשחתות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1955 נשלח לאנגליה בצוות הטכני שיפקח על השיפוץ של המשחתות. לקראת הנסיעה שונה את שם המשפחה מ"וינטרויב" ל"ענב".
במשחתות היה ענב הקצין האחראי על נושא החשמל והמכשור בשתי משחתות מסדרה Z שנרכשו מהצי הבריטי. עסק בהכשרת המערכות למצב כוננות מבצעית והוספת ציוד חשמלי חדש. תכנן התקין והרכיב מערכות חשמליות. שיפץ גנרטורים מנועים וציוד בקרה בזרם ישר וזרם חילופין ופיקח על עבודות המספנות. עם סיום השיפוצים נעשה ענב קצין החשמל של אח"י יפו (ק-42) וקצין החשמל הבכיר של שייטת המשחתות. הוא היה אחראי על כל הציוד החשמלי, מכשירים, בקרה, ואלקטרוניקה. בתפקיד זה השתתף בקרב נגד האבראהים אל-אוול.

תפקידים מקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1958 עבר למפקדת חיל הים ועסק בתפקידים שונים המחייבים השכלה של מהנדס חשמל ואלקטרוניקה. התמנה לראש ענף ציוד 5 שהיה אחראי על הלוגיסטיקה וקיבל דרגת סגן-אלוף. היה מנחה מקצועי בכיר בנושא חשמל ומכשירים בחיל הים.

בשנת 1963 נעשה סגן מפקד מספנת חיל הים ביוני 1964 קיבל את הפיקוד על יחידת אחסנה ימית עד נובמבר 1966.

תפקיד אחרון בחיל הים היה מפקד יחידת הבינוי שעסקה בכל נושאי בינוי המעגנים והמחנות של חיל הים. בתפקיד זה היה בעת מלחמת ששת הימים.

לאחר שחרורו משירות הקבע נמנה ענב על כוחות מילואים במשך 22 שנה ופעל בתחום הטכני לוגיסטי במסגרת מספן הציוד. תום שירות ביטחון בספטמבר 1990

חיים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם השחרור מצה"ל הוציא ענב רישיון כחשמלאי ראשי לביצוע עבודות חשמל. ונעשה מנהל מחלקת חשמל בחברת חיפה כימיקלים. בתפקיד זה זכה להערכה כעובד מצטיין ובעיקר על שמירת נושאי הבטיחות בעבודות המחלקה. ענב התנדב משמר האזרחי ושירת בו שנים רבות. תרם באופן קבוע לקרן לב"י למען ביטחון ישראל.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 1945 הכיר ענב את אדית גרוס, ילידת זגרב, שהגיעה עם עליית הנער מיוגוסלביה ומשפחתה הושמדה בשואה. הזוג נישא בטקס צנוע ברבנות בירושלים ב-20 ביולי 1945 ונולדו להם שני בנים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אריה מנצ’ר (עורך), ספר פשמישל, תל אביב: ארגון יוצאי פשמישל בישראל, תשכ"ד 1964.[6] (ספר יזכור)
  • ראובן ריהן ריאיון עם אדם ענב, פרויקט תיעוד תולדות חיל הים, עמותת חיל הים, מוסד הרצל לחקר הציונות – אוניברסיטת חיפה, בביצוע דניאלה רן, 16 ביולי 1996.
  • אדם ענב ד"ר בנימין וינטרויב – ביוגרפיה עבור מכון ז'בוטינסקי, יולי 2011.
  • בנימין וינטרויב, קורות חיי ארכיון מכון ז'בוטינסקי דצמבר 1965.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם ענב בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מימין לשמאל האב בנימין הנער אדם בבגדי מלח והדוד נחום וינטרויב. יושבות האם אנה הדודה פרימה ואשת הדוד נחום וינטרויב.
  2. ^ הסמל אדם ווינטראוב נעשה סא"ל אדם ענב.
  3. ^ עומדים מימין לשמאל: אריה ברוש, לא ידוע, אריה פלדי, לא ידוע, בנימין תלם, יצחק דביר והדר קמחי. יושבים מימין לשמאל: אליהו אורן, יוסף בן שמואל, חיים רפאלי, מפקד הקורס אלכס שור, סגן מפקד הקורס יעקב עציון, יהושע (שוקה מקובר) מרום ואדם ענב.
  4. ^ מימין לשמאל בשורה העליונה: עקיבא פסטרנק ויהודה אשכנזי. בעומדים: דן אדלר, ישראל פלד, אדם ענב, ישראל נשר, דב יערי, חיים שחק, עמי פרידמן ועמנואל כרמי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכתב א, רמבא, המזכיר הפרטי של ז'בוטינסקי 25 בנובמבר 1938, מברך ומודיע כי ענינה של משפחת וינטרויב הופנה ליצחק דוד בוקשפן מראשי צה"ר בארץ ישראל. אך לא ברור אם עזרה התקבלה.
  2. ^ התקוה לק-22 ומדינת היהודים כאח"י אילת (א-16) בהתאמה.
  3. ^ מכתב אג"מ/מהד 29 באפריל 1952, באוסף משפחת ענב.
  4. ^ התמונה באדיבות אלי לוי, מופיע בראשון מימין.
  5. ^ התמונה באדיבות אלי לוי, מופיע ראשון מימין בשורת היושבים.
  6. ^ ש. ה. ברגמן, ספר פשמישל, דבר, 25 בדצמבר 1964.