אוקראינה העות'מאנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוקראינה העות'מאנית
היסטוריה
הקמה הסכם אנדרוסובו
תאריך 1667
פירוק הסכם השלום הנצחי (1686)
תאריך 1686
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מפת 1686 של האיחוד הפולני-ליטאי במהלך מלחמת הליגה הקדושה. בדרום-מזרח האיחוד נמצאת אוקראינה תחת האימפריה העות'מאנית (אוקראינה העות'מאנית) שכללה ערים כמו ברסלב, קמנינץ-פודולסקי וטרבובליה וגבול הנהר מעל הדנייפר עם רוסיה הצארית.

אוקראינה העות'מאניתאוקראינית: Османська Україна), חאן אוקראינה (באוקראינית: Ханська Україна), הנשצ'ינה (באוקראינית: Ганьщина)[1] הוא כינוי היסטורי לאוקראינה של הגדה הימנית (כמו גם לאזורים הדרומיים של מחוז קייב), הידועה גם בשמה הטורקי "Yedisan". השימוש המתועד הראשון במונח "Khanska Ukraina" הוא ב-1737 כאשר הסוכן החשאי הרוסי לופול דחק באנה, קיסרית רוסיה לתקוף את אוקראינה העות'מאנית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן רשמי, קצה החוף הדרומי של הטריטוריה נכבש על ידי חאנות קרים מאז שנות ה-20 של המאה ה-16 על מנת לאפשר את פשיטות העבדים. השטח הופיע כתוצאה מהסכם אנדרוסובו ב-1667, שחילק את ההטמאנות הקוזאקית, ללא התחשבות באוכלוסייה המקומית בין האיחוד הפולני-ליטאי לבין רוסיה הצארית. מאז 1669, השלטונות העות'מאניים העניקו חסות למדינה הקוזאקית ממערב לדנייפר וקבעו אותה לסנג'ק נפרד שבראשו עמד הקוזאק הטמאן פטרו דורושנקו. זה אושר על ידי הסכם בוצ'ך ב-1672.

השטח גבל ממערב באיילט פודוליה ומדרום לו איילט סיליסטרה. בעזרתו של פטרו דורושנקו הצליחו העות'מאנים לכבוש את פודוליה וכוננו את המחוז שלה ב-1672. בשנת 1676 הצליח מלך פולין החדש, יאן השלישי סובייסקי, לכבוש מחדש חלק מהשטחים האבודים של אוקראינה והפסיק לשלם מס לאחר שחתם על הסכם ז'ורבנו. כמו כן, בשנת 1676, איוואן סמוילוביץ', יחד עם הבויאר גריגורי רומודנובסקי, הובילו מסע מוצלח נגד דורושנקו שאילץ אותו להיכנע וכבשו את בירת הקוזאקים, צ'יהירין. בין 1677 ל-1678 נלחם צבא רב עוצמה של אבראהים פאשה על השליטה בצ'יהירין (ראה המלחמה העות'מאנית-רוסית (1676–1681)). בסופו של דבר, צבאו של הווזיר הגדול קארה מוסטפא פאשה הצליח להשתלט על צ'יהירין, בשנת 1678. העיר נמירוב הפכה למגורי ההטמאן בין שנות ה-70 של המאה ה-17 ל-1699.

לאחר הסכם בחצ'יסראי ב-1681, אוקראינה העות'מאנית עברה לממשלת מולדביה על ידי הוספודר ג'ורג' דוקאס.

בשנת 1685 חידש המלך הפולני יאן השלישי סובייסקי מספר חירויות של הקוזאקים באוקראינה של הגדה הימנית וחתם על הסכם השלום הנצחי משנת 1686 עם רוסיה שהבטיחה ברית נגד האימפריה העות'מאנית.

רוב אוקראינה העות'מאנית הפכה לחלק מחאנות קרים (תחת חסות של האימפריה הרוסית) ב-1774, למעט אזור אוצ'קוב שנשאר חלק מהאימפריה העות'מאנית.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]