איווה קסידי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איווה קסידי
Eva Cassidy
איווה קסידי כפי שנראית על עטיפת אלבומה Time After Time
איווה קסידי כפי שנראית על עטיפת אלבומה Time After Time
לידה 2 בפברואר 1963
בית החולים מד-סטאר וושינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בנובמבר 1996 (בגיל 33)
בואי, מרילנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Eva Marie Cassidy עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות וושינגטון הבירה
תקופת הפעילות 19831996 (כ־13 שנים)
מקום לימודים תיכון בואי, Prince George's Community College עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז, בלוז, רית'ם אנד בלוז
פולק, גוספל, פופ
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Liaison
Eva Music
Blix Street
Renata
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איווה מארי קסידיאנגלית: Eva Marie Cassidy;‏ 2 בפברואר 19632 בנובמבר 1996) הייתה זמרת אמריקאית אשר עסקה במגוון רחב של סגנונות כגון: ג'אז, בלוז, רית'ם אנד בלוז, פולק, גוספל ופופ. במהלך חייה, קסידי הייתה לזמרת אנונימית אשר לא זכתה להצלחה רבה, אך התפרסמה ברחבי העולם לאחר מותה. אלבום האוסף שלה, Songbird, אשר יצא לאור בשנת 1998, נכנס היישר למקום הראשון במצעד האלבומים הבריטי ונמכר בכמיליון עותקים. קסידי תוארה על ידי העיתון הבריטי הגארדיאן ("The Guardian") כ"אחת מהזמרות הגדולות של דורה", ועל ידי העיתון הבריטי The Daily Telegraph נאמר עליה ש"היא זכתה לקריירה הכי משגשגת שאמן יכול לייחל לעצמו לאחר מותו בתולדות מוזיקת הפופ".

קסידי אשר הייתה חסרת הכשרה מוזיקלית פורמלית, טענה שקיבלה את חוש האלתור שלה מ"להיות מאזינה טובה". בצעירותה נהגה להאזין לזמרים כגון: ארת'ה פרנקלין, ג'יימס בראון, בילי הולידיי, אלה פיצג'רלד והזמרת האהובה עליה מכל, באפי סיינט-מארי. קסידי התמחתה בביצוע גרסאות כיסוי לשירים של אמנים אחרים ובפרשנות האישית שהיא העניקה להם.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותה ונעוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איווה קסידי הייתה הילדה השלישית מתוך ארבעה (דני, אנט ומרגרט) להורים יו וברברה. אביה של איווה מילא את הבית עם קולות של זמרים כמו פיט סיגר, באפי סיינט-מארי וריי צ'ארלס. מגיל צעיר חשפה את כישרונה במוזיקה ובמלאכה. רבים המזוהים עם קסידי כזמרת, אינם מודעים לאהבתה הראשונה של איווה – אמנות. בגיל שלוש החלה לקשקש ולצבוע יומיום. אפילו אז, ציורי המכחול שלה נחשבו למתקדמים יחסית לגילה. בנוסף, עסקה ביצירת שרשראות חרוזים, דמויות חימר, ואנימציות לסרטים.

בגיל תשע עברה עם משפחתה להתגורר בוושינגטון הבירה, שם אביה לימד אותה לנגן בגיטרה. קסידי נהגה לשיר ולנגן באירועים משפחתיים יחד עם אחיה דני (כינור) ואביה יו (גיטרת בס). בעודנה סטודנטית, נהגה לשיר עם להקה מקומית בשם Stonehenge וזכתה לשבחים רבים. אחרי שסיימה את התיכון החלה ללמוד אמנות, אך במהרה הפסיקה את לימודיה בטענה שזה לא מספק אותה, ועבדה כגננת במשתלה וגם כמציירת על רהיטים בעיר אנאפוליס, מרילנד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך קיץ 1983, קסידי שרה וניגנה בגיטרה שישה ימים בשבוע יחד עם אחיה, דן, בפארק "Wild World" במרילנד (נקרא היום "Six Flags America").
בהמשך קסידי עבדה עם מספר להקות אחרות ביניהן The Honeybees, ולהקת הרוק-פופ Characters Without Names, אשר הקים אחיה של איווה דן (בהמשך נקראה (Method Actor. בשנת 1986 בזמן הקלטת אלבום זה היא פגשה את הבאסיסט וטכנאי הקלטות כריס ביונדו, שעודד אותה ועזר לה למצוא עבודה כזמרת ליווי למספר שירים. בשנת 1990, ביונדו וקסידי הקימו את "להקת איווה קסידי", שהורכבה מכריס בונדו, לני ויליאמס, קית' גרימס ורייס מקלאוד והיא החלה להופיע מספר פעמים באזור וושינגטון.

בשנת 1992, ביונדו השמיע לצ'אק בראון קלטת עם קולה של קסידי. בראון המוכר כ"סנדק של הגו גו" (תת-ז'אנר של פאנק), הוא גם זמר ג'אז ובלוז. דבר זה הוביל להקלטה המסחרית הראשונה של קסידי, אלבום משותף עם צ'אק בראון The Other Side, שהכיל שירים קלאסיים בהופעות כמו God Bless the Child, Fever של בילי הולידיי והשיר שמזוהה יותר מכל עם קסידי Over the Rainbow. האלבום יצא לאור והופץ על ידי Liaison Records, חברת התקליטים שהוציאה לאור את אלבומי הגו-גו של בראון. אלבום הדואט משך את תשומת לבן של מספר חברות תקליטים אבל מחמת המגוון הרחב של השירים שבחרה לבצע היה קשה לקטלג את קסידי, והיא לא הצליחה להשיג חוזה הקלטות. חברות התקליטים לא היו בטוחות האם ניתן לשווק אותה ותחת איזו הגדרה לעשות זאת. קסידי לא הייתה מוכנה להתפשר על מגוון החומר שלה רק כדי לרצות את חברות התקליטים וכך למעשה החמיצה הזדמנות לפרוץ לתודעה. קסידי מעולם לא התחרטה על כך. מכריה חשו כי אישה מופנמת, עקשנית ורגישה שכמותה לא הייתה עומדת תחת הנטל של ההפרעות ואי-הנוחות שמביא עמו הפרסום וקרוב לוודאי שהייתה בוחרת להסתתר מפני אור הזרקורים.

משלב זה ואילך התמקדה קסידי בפיתוח קריירת סולו, והחלה לצבור רפרטואר מרשים של שירים ידועים, אשר עשתה להם גרסאות כיסוי ייחודיות בעלות פרשנות אישית, אשר הפכו עם השנים לסימן ההיכר שלה.
בשנת 1993, הוסרה מצווארה של קסידי שומה ממאירה ובהמשך הזניחה את פגישותיה העקביות עם הרופא. זמן מה לאחר מכן נפרדה קסידי מכריס ביונדו שהיה חברה מזה שנים מספר, אך דבר זה לא פגע ביחסיהם המקצועיים.
בשנת 1994, חברת התקליטים Blue Note הביעה עניין בצירופה של קסידי להרכב שנקרא Pieces of a Dream 'ואף הוקלט הסינגל Goodbye Manhattan בהשתתפותה. קסידי יצאה עם הלהקה לסיבוב הופעות באותו הקיץ.
בהמשך השנה זכתה לשני פרסי וואמי כ"זמרת ג'אז – מסורתי הטובה ביותר" ו"זמרת הרית'ם אנד בלוז – מסורתי הטובה ביותר". כמו כן היא נבחרה להופיע באותו הטקס בשנה שלאחר מכן.

בינואר 1996, כאשר טרם הצליחה להשיג חוזה הקלטות אישי, החליטו קסידי, כריס ומנהלם המתוסכל להפיק בכוחות עצמם אלבום. התוצאה הייתה שתי הופעות של קסידי בוושינגטון הבירה, במועדון סמטת הבלוז, אשר הוצאו לאור בתור אלבום אחד בשם Live at Blues Alley, אשר בהמשך אמר עליו עיתון הוושינגטון פוסט "היא יכלה לשיר כל דבר ולגרום לזה להישמע כאילו זו הייתה המוזיקה החשובה מכל". ההופעה הוקלטה עם להקה שלמה וזאת בנוסף לקסידי אשר ניגנה על גיטרה אקוסטית וחשמלית. קסידי לא הייתה מרוצה משירתה באלבום זה, משום שלטענתה הייתה מצוננת באותו ערב. למעשה, היה זה אלבום הסולו היחיד שלה אשר הופץ במהלך חייה.

בהמשך השנה הקליטה את אלבום האולפן Eva by Heart שבסופו של דבר שווק בשנת 1997 לאחר מותה. באותה שנה עברה להתגורר באנאפוליס, מרילנד שם עסקה בציורי קיר בבתי ספר יסודיים.

במהלך אירוע למען קידום מכירות של האלבום Live at Blues Alley ביולי 1996, קסידי חשה בכאב באזור הירכיים, שלדעתה נבע משימוש בסולם במסגרת עבודתה כציירת. בדיקות רנטגן הראו כי הירך שלה שבורה ובבדיקות מאוחרות יותר, לאחר שהכאב נמשך, אובחנה קסידי כחולת מלנומה (סרטן העור) שהספיק כבר להתפשט לעבר ריאותיה ועצמותיה. קסידי עברה טיפולים כימותרפיים אך זה היה מאוחר מדי. מצבה הבריאותי התדרדר במהרה והופעתה האחרונה הייתה בהתנדבות, בספטמבר 1996, כאשר נעזרה במלווה כדי לעלות לבמה, שם היא ביצעה את השיר What a Wonderful World של לואי ארמסטרונג בפני חבריה.

קסידי נפטרה ב-2 בנובמבר 1996 בגיל 33 כשהיא רווקה וללא ילדים. לאחר מותה צורפה להיכל התהילה של "ארגון המוזיקה של וושינגטון הבירה".

ההצלחה שלאחר מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס גריפית', זמרת פולק סקוטית, מצאה עניין במוזיקה של קסידי ובאמצעות חברת התקליטים בליקס סטריט (Blix Street) הוצא בשנת 1998 Songbird, אוסף שהורכב משלושת אלבומיה הקודמים של קסידי.
בזמן שנוגן שירה Over the Rainbow בתחנת הרדיו של ה-BBC האלבום החל להימכר במהירות ברחבי בריטניה. תוכנית הטלוויזיה הבריטית, Top of the Pops, שידרה את הוידאו קליפ של Over the Rainbow מהופעתה של קסידי בסמטת הבלוז, ומיד החלו קריאות חוזרות ונשנות מצד הצופים לשידורים נוספים של הקליפ. הודות לחשיפה זו, טיפס האלבום Songbird אל המקום הראשון במצעד האלבומים הבריטי ונמכר בכיותר ממיליון עותקים ברחבי אנגליה.

בשנת 2000, חברת התקליטים בליקס סטריט הוציאה לאור אלבום נוסף של קסידי, Time After Time, אשר כלל 12 הקלטות קודמות שלא יצאו לאור (שמונה באולפן וארבע בהופעה חיה) שהוכיחו את מספרם המועט של שיריה אשר הופצו. בהמשך השנה יצא לאור אלבומה No Boundaries. אלבום לא טיפוסי של קסידי בסגנון פופ מודרני ששוחרר על ידי חברת התקליטים רנאטה (Renata) למרות התנגדות נחרצת מצד משפחתה של קסידי. בשנת 2002 בליקס סטריט הוציאו את Imagine, אלבום נוסף של הקלטות מהופעה חיה וגרסאות דמו ישנות של קסידי.

בשנת 2003 יצא אלבום נוסף, American Tune אשר הגיע אל המקום הראשון במצעד האלבומים הבריטי. שום אמן מעולם לא הצליח להגיע לאחר מותו אל ראש מצעד האלבומים הבריטי. באותה שנה יצא לאור הספר Songbird אשר מתאר את חייה ופועלה של קסידי, אשר התבסס על ראיונות עם חברים קרובים ומכרים. המהדורה שהופצה בבריטניה מכרה 100 אלף עותקים. לאחר מכן הופצה מהדורה נוספת של הספר, הפעם לארצות הברית עם פרקים נוספים. בשנת 2004 יצא האוסף, Wonderful World, המכיל שירים מחמשת אלבומיה הקודמים. האלבום לא נחל הצלחה כמו קודמיו.

הוריה של איווה ציינו בראיון אפשרות לצילום סרט על חייה של בתם, בעודם מחפשים שחקנית שתגלם את דמותה. השניים פנו למספר מפיקים עם קלטות שלה בתקווה שאלה יקבלו את ההצעה. בסוף 2007 רכשה חברת ההפקות AIR Productions את הזכויות ליצירת סרט על חיי איווה קסידי בהפקת איימי רדפורד (בתו של רוברט רדפורד), ארווין שפירו וריקי סינגר.

באוגוסט 2008 יצא לאור אלבומה Somewhere. בשונה מאלבומיה הקודמים, אלבום זה הכיל שני שירים שכתבה קסידי בעצמה.

בשנת 2011 יצא לאור אלבומה Simply Eva, אשר הכיל גרסאות אקוסטיות לשירים שנכללו באלבומיה הקודמים של קסידי, וכן גרסת א-קפלה לשיר I Know You by Heart.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה
שם האלבום
1992 The Other Side בשיתוף עם צ'אק בראון
1997 Eva by Heart
1997 Live at Blues Alley
1998 Songbird
2000 Time After Time
2000 No Boundaries
2002 Method Actor
2002 Imagine
2003 American Tune
2004 Wonderful World
2008 Somewhere
2011 Simply Eva

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]