אלפא בלונדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפא בלונדי
אלפא בלונדי בהופעה בברצלונה ב-2010
אלפא בלונדי בהופעה בברצלונה ב-2010
אלפא בלונדי בהופעה בברצלונה ב-2010
לידה 1 בינואר 1953 (בן 71)
דימבוקרו, חוף השנהב
שם לידה סיידו קונה
שם במה Alpha Blondy עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות חוף השנהב עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1982
עיסוק זמר
סוגה רגאיי
שפה מועדפת באולה, אנגלית, דיולה, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Wagram Music עריכת הנתון בוויקינתונים
alphablondy.info
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפא בלונדי (Alpha Blondy) ‏ (נולד ב-1 בינואר 1953) הוא זמר רגאיי מחוף השנהב.

אלפא בלונדי נולד בשם סיידו קונה (Seydou Kone) והוציא את אלבומו הראשון בשנת 1983. הוא נחשב לאחד הזמרים המצליחים ביותר באפריקה. הוא שר בצרפתית, אנגלית ודיולה (Dioula), שפה המדוברת בחוף השנהב, ולעיתים בערבית ובעברית. רבים משיריו עוסקים בפוליטיקה, בחופש ובשאיפה לשלום, ובחלקם מביע הזמר אהבה גדולה לישראל וליהדות. הוא הופיע בישראל מספר פעמים.

בן בכור במשפחה של 9 ילדים, סיידו קונה גדל אצל סבתו, יותר מאוחר הוא תיאר זאת כ"לגדול בין מבוגרים", דבר שתרם רבות לקריירה שלו. בשנת 1962 הצטרף אל אביו באודיינה, בעיר הזאת הוא שהה כ 10 שנים, הוא למד בתיכון "סנט אליזבת", והחל להיות מעורב באגודת הסטודנטים של חוף השנהב. באודיינה הוא הקים להקה מה שפגע בלימודיו ולבסוף הוא הורחק מהלימודים כיוון שמעט להגיע. בשנת 1973 הוריו החליטו לשלוח אותו ללמוד אנגלית במונרוביה בירת ליבריה השכנה. הוא שהה שם 13 חודשים והחליט לעבור לארצות הברית כדי לשפר את ידיעותיו בשפה האנגלית.

בשנת 1973 עבר סיידו לניו יורק, שם למד אנגלית במכללת האנטר, ויותר מאוחר באוניברסיטת קולומביה שם לקח קורס מיוחד לשיפור האנגלית. הוא התמחה באנגלית כיוון ששאף להיות מורה לאנגלית. הוא היה חייב לעבוד במשרה חלקית, לפעמים בלילות ואף חלה. בניו יורק הוא פגש לראשונה אנשי רסטפרי, וזכה לראות הופעות חיות של אמנים ג'מאיקנים ביניהם את ברנינג ספיר. בתקופה זו נהג להקליט מוזיקה נוצרית אך לעולם לא הפסיק מלכתוב את שיריו. לאחר הסתבכויות בניו יורק עזב וחזר לחוף השנהב, שם הסתבך שוב עד שפגש בחבר נעורים, פילז'אנס קאסי (Fulgence Kassi), שהיה מפיק טלוויזיה מוערך. זאת הייתה תחילתה של הקריירה המוזיקלית האמיתית של סיידו, ובשלב זה הוא בחר לעצמו את השם "אלפא בלונדי".

לאחר שעשה מספר תוכניות טלוויזיה שונות עבור חברו קאסי, בשנת 1982 הקליט את אלבומו הראשון שנקרא 'Jah Glory' (תהילת יה). אלבום זה זכה להצלחה גדולה ובהמשך הפך לסמל התנגדות כיוון שכלל בתוכו את השיר 'Brigadier Sabari' (בריגדיר סברי), בשיר זה העביר ביקורת על ההטרדות האזרחים על ידי המשטרה. אלפא חזה באלימות משטרתית ואף היה מטרה להטרדותיהם. אלפא הפך לכוכב גדול בעיר אביג'אן עם הסגנון המיוחד שלו למוזיקת הרגאיי ובמהרה נחשב לבוב מארלי של אפריקה. כמו בוב מארלי גם אלפא בלונדי הפך לדמות רוחנית ופוליטית, ואף הקליט גרסה משלו לשיר "War" (מלחמה) שכתב בוב מארלי. אלפא לא מפסיק להתפתח: כדי להעביר את מסריו דרך השירה, הוא שר בשפות רבות, ביניהן אנגלית, צרפתית, באולה, עברית, ערבית וכמובן שפת אמו דיולה. הוא הוסיף כלי נגינה ללהקה: כינור וצ'לו.

תוך זמן לא רב הגיעה תהילתו גם לאירופה. בעקבות הצלחת אריך-נגן בשם “Rasta Poué” יצא אלפא בשנת 1984 לפריס כדי לעשות את אלבומו השני 'Cocody Rock' עם חברת התקליטים "Pathe Marconi". "הבוב מארלי של אפריקה" יצא לג'מייקה כדי להקליט את שיר הנושא מהאלבום החדש, כאשר להקת הליווי שלו היא להקתו של בוב מארלי The Wailers (המקוננים).

בשנת 1985 נכנס אלפא לאולפן כדי להקליט את אלבומו "Apartheid is Nazism" (אפרטהייד הוא נאציזם). אלבום זה היה ממוקד פוליטית יותר מקודמיו. הוא קרא לסיום האפרטהייד וחירות לכל. ב 1986 הקליט את האלבום "Jerusalem" שוב בג'מייקה באולפני "Tuff Gong" (טאף גונג) הידועים, עם להקתו של בוב מארלי. אלפא בלונדי שאף לקדם אחדות בין הדתות, בשיריו ניסה להביע את עמדותיו וידיעותיו המגוונות בספרי הקודש: הברית החדשה, הקוראן והתורה. באותה שנה שר את השיר "Jerusalem" בשפה העברית במרוקו. בשלב זה של הקריירה שלו נהג לצאת לסיורי הופעות.

להלן מספר שירים ואלבומים המייצגים את יצירתו:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלפא בלונדי בוויקישיתוף