אפקט סטרייסנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תצלום האחוזה של ברברה סטרייסנד במאליבו, קליפורניה, שהובילה ליצירת האפקט הנושא את שמה. עצם קריאת התופעה על שם סטרייסנד מוביל להגדלת החשיפה לתמונה המוצגת, זו שאותה ניסתה להסתיר.

אפקט סטרייסנד הוא תופעה תקשורתית המתרחשת כאשר נעשה ניסיון לצנזר או להסתיר מהציבור פריט מידע הנחשב לרגיש, באמצעות מניעת הפרסום שלו באמצעי התקשורת. האפקט מתבטא בעובדה שניסיון ההסתרה עצמו גורם לתוצאה הפוכה מזו שהמסתיר התכוון אליה: המידע האמור מקבל תוספת משמעותית מאוד של פרסום; לעיתים היקפה של התוצאה ההפוכה, הנמדד במספר האנשים המתעניינים במידע ונחשפים אליו, גדול פי כמה וכמה מאשר התוצאה שאותה ניסו למנוע בניסיון ההסתרה.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפקט קרוי על שם הזמרת והשחקנית האמריקנית ברברה סטרייסנד. הבלוגר מייק מאזניק טבע את המונח[1] בעקבות ניסיונה של סטרייסנד בשנת 2003 למנוע את פרסומו של צילום אוויר של אחוזתה שעל חוף האוקיינוס השקט במאליבו, קליפורניה, ארצות הברית. סטרייסנד תבעה את צלם התמונה, קנת אדלמן, ואת מפעילי האתר Pictopia.com, בסכום של 50 מיליון דולר,[2] בטענה של הפרת הזכות לפרטיות. בכתב התביעה הופיעה דרישה להסיר את התצלום ממאגר של תצלומים המתעדים את קו החוף של קליפורניה. הצלם פרסם את התמונה במטרה לתעד את תופעת הנסיגה של קו החוף, כתוצאה מפעילות בנייה, מטרה שזכתה לעידודה ולתמיכתה הרשמית של המדינה. לפני שהוגשה התביעה, התמונה המדוברת זכתה לשש הורדות בלבד, שתיים מהן בידי עורכי הדין של סטרייסנד. בחודש הראשון שלאחר התביעה צפו בתמונה כחצי מיליון משתמשים. בסופו של דבר, סטרייסנד הפסידה בתביעה.[3]

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראלף לורן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2009 נכתב בבלוג Photoshop Disasters (אסונות פוטושופ)[4] על פרסומת של פולו ראלף לורן, שבה הופיעה תמונה של דוגמנית שעברה עיבוד תמונה מסיבי, עד כדי כך שנאמר עליה: ”הראש שלה גדול יותר מהאגן שלה”.[5] חברת ראלף לורן הצליחה להוריד את הרשומה (פוסט) מהבלוג, אולם היא הועתקה לבלוגים ולאתרי חדשות אחרים. בסופו של דבר נאלצה החברה להודות שעשתה טעות שיווקית, והתנצלה.[6][7]

שיטת השקשוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת עופר ניסתה למנוע את שידור הסרט התיעודי "שיטת השקשוקה" באמצעות תביעת דיבה נגד יוצר הסרט מיקי רוזנטל, ואיום בתביעה נגד מי שיקרין או ישדר את הסרט. העתירה נדחתה, והניסיון גרם להעלאת הרייטינג של הסרט.[8] שמו של הסרט אף הפך לשם נרדף לשיטה של ניצול קשרי הון-שלטון.

ויקטור אוסטרובסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 הגישה מדינת ישראל בקשה לצו מניעה לבית משפט בארצות הברית, במטרה למנוע את פרסומו של הספר "בתחבולות תעשה לך מלחמה" (אנ') מאת חניך קורס "המוסד" לשעבר ויקטור אוסטרובסקי, ספר שהכיל סודות רבים של ארגון הביון הישראלי. בעקבות הבקשה, עלה הספר לראש טבלת רבי-המכר של "הניו יורק טיימס"[9][10].

הבסיס הצבאי פייר-סור-אוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2013 פנה המינהל הכללי לביטחון פנים של צרפת (DCRI) לקרן ויקימדיה בדרישה להסיר את הערך "תחנת הרדיו הצבאית פייר-סור-אוט" מוויקיפדיה הצרפתית[11] בטענה שהוא חושף מידע מסווג. משתמש ויקיפדיה בעל הרשאה למחוק ערכים זומן לחקירה, אף שלא הוא כתב את הערך, ואולץ למחוק אותו תחת האיום שייעצר אם לא יעשה זאת.[12] הערך נמחק, אך הושב לדפי ויקיפדיה באותו היום. עם היוודע הידיעה, הפך לערך הנצפה ביותר בוויקיפדיה הצרפתית בסוף השבוע של 6–7 באפריל, עם יותר מ-120 אלף צפיות.[13]

גדר חיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדר חיה הוא רומן מאת הסופרת הישראלית דורית רביניאן, שיצא לאור בשנת 2014 בסדרת "ספריה לעם". שלמה הרציג, האחראי על לימודי הספרות ברמה מוגברת של חמש יחידות לימוד בחינוך הממלכתי, וועדת המקצוע, בראשות פרופ' רפי וייכרט מאוניברסיטת חיפה, המליצו לכלול את הספר במסגרת לימודי החובה במגמת ספרות מוגברת. המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך דחתה המלצה זו. אחד מנימוקי הדחייה היה ש"בגיל ההתבגרות אין ראייה מערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות".[14] דורית רביניאן טענה כי "הנושא של הספר - והסיבה שפסלו אותו במשרד החינוך - זו החרדה היהודית במרחב הערבי. חושבים שאם מונעים מנפשותיהם הרכות של ילדים רומן שמתמודד עם אזור הדמדומים בין החיים היהודיים לחיים הערביים, אז מעלימים את הבעיה".[15] ההחלטה עוררה דיון ציבורי,[16] שבעקבותיו חזר הספר לראש רשימת רבי-המכר[17] והוצאת עם עובד הודיעה על הדפסת מהדורה גדולה נוספת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפקט סטרייסנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Since When Is It Illegal To Just Mention A Trademark Online בבלוג techdirt.com
  2. ^ כתב התביעה המקורי (קובץ PDF), אורכב ב-26 בינואר 2014. התביעה מכילה חמישה סעיפים, ובכל אחד מהם נתבע סכום של 10 מיליון דולר (ובסה"כ 50 מיליון דולר). ראו את סיכום הסעיפים בשלושת העמודים האחרונים.
  3. ^ ההפסד הצורב של ברברה, באתר nana10‏, 4 בדצמבר 2003
  4. ^ הבלוג How to Avoid a Photoshop Disaster
  5. ^ The criticism that Ralph Lauren doesn't want you to see!, באתר boing boing
  6. ^ RALPH LAUREN: HOW TO TURN A PHOTOSHOP DISASTER INTO A PHOTOSHOP CATASTROPHE, באתר Ps Disasters
  7. ^ משטרת הפוטושופ נגד ראלף לורן, באתר nana10‏, 13 באוקטובר 2009
  8. ^ לילך סיגן, ‏שיטת השקשוקה: השורה התחתונה, באתר גלובס, 6 באוגוסט 2009
  9. ^ "נסיון השתקה רק מעניק יותר אמינות", מאמר ב"לוס אנג'לס טיימס", 14 בספטמבר 1990
  10. ^ "מה המוסד ידע, ומתי?" מאמר ב"ניו יורק טיימס", 7 באוקטובר 1990
  11. ^ קישור לערך בצרפתית
  12. ^ כתבה מתורגמת מהעיתון הצרפתי "לה מונד", ויקיפדיה: השב"כ הצרפתי דרש למחוק ערך תחת איומים, באתר הארץ, 9 באפריל 2013
  13. ^ סטטיסטיקת צפיות בערך Station hertzienne militaire de Pierre-sur-Haute(הקישור אינו פעיל, 25.2.2019)
  14. ^ אור קשתי, משרד החינוך פסל ספר המתאר רומן בין יהודייה וערבי מחשש שיעודד התבוללות, באתר הארץ, 30 בדצמבר 2015
  15. ^ "תודה למשרד החינוך שנתן לי פוש כזה אדיר", באתר גלי צה"ל, 31 בדצמבר 2015
  16. ^ גילי איזיקוביץ, אור קשתי, ביקורת חריפה על פסילת הספר "גדר חיה": "יום שחור לספרות העברית", באתר הארץ, 30 בדצמבר 2015;
    ""הספר מציג את חיילי צה"ל כסאדיסטים", ריאיון לערוץ 2, 31 בדצמבר 2015
  17. ^ אתר למנויים בלבד "גדר חיה" חוזר לראש רשימות רבי המכר, באתר הארץ, 6 בינואר 2016
    אתר למנויים בלבד גילי איזיקוביץ, ביקוש גבוה לספרה של דורית רביניאן בחנויות הספרים, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2015