אריק באנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק באנה
Eric Bana
באנה, 2014
באנה, 2014
לידה 9 באוגוסט 1968 (בן 55)
אוסטרליהאוסטרליה מלבורן, ויקטוריה, אוסטרליה
שם לידה Eric Banadinović עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1993
מקום לימודים Penleigh & Essendon Grammar School עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה חבר מסדר אוסטרליה (10 ביוני 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק באנדינוביץ'אנגלית: Eric Banadinović; נולד ב-9 באוגוסט 1968) הידוע בשם הבמה אריק באנה (Eric Bana), הוא שחקן קולנוע וקומיקאי אוסטרלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנה נולד במלבורן, ויקטוריה שבאוסטרליה, למשפחה מרקע נוצרי. אביו אוון יליד-קרואטיה שעסק כמנהל לוגיסטי בחברת קטרפילר, ואמו אלינור ילידת-גרמניה הייתה מעצבת שיער. לו שני אחים גדולים. את ילדותו בילה בפרבר טולהמרין אשר במערב העיר מלבורן.

כנער צפה באנה בסרט "מקס הזועם", בכיכובו של השחקן האמריקאי מל גיבסון, והחליט שהוא רוצה להיות שחקן קולנוע.[1] ב-1991 החל לערוך מופעי סטנד-אפ כברמן במלון מקומי במלבורן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1993 ערך באנה את הופעתו הטלוויזיונית הראשונה בתוכנית "Tonight Live", ההופעות שלו בתוכנית העניקו לו מקום בתוכנית המערכונים "Full Frontal". בעקבות הופעותיו הקומיות המצליחות הוציא ב-1994 אלבום קומדיה בשם "Out of Bounds".

ב-1997 הופיע באנה בסדרה קומית פרי עטו "The Eric Bana Show". על תוכניתו קיבל באנה את פרס לוגי, פרס הטלוויזיה האוסטרלית. באותה השנה רשם באנה את הופעתו הראשונה בסרט אוסטרלי, בקומדיה "הטירה".

בשנת 2000 השתתף באנה בדרמת הפשע האוסטרלית "צ'ופר". בסרט שיחק באנה את דמותו של צ'ופר ריד, פושע ואסיר אוסטרלי לשעבר, בשביל התפקיד גילח באנה את שיערו והעלה כ-30 קילוגרמים.[2] על תפקידו בסרט קיבל באנה את פרס האקדמיה האוסטרלית לקולנוע. תפקיד זה סלל את דרכו של באנה להוליווד. הבמאי רידלי סקוט התרשם מאוד מיכולת המשחק של באנה בסרט צ'ופר[3] והחליט ללהק אותו לסרטו "בלאק הוק דאון". בסרט גילם באנה את דמותו של סמל ראשון נורם "הוט" גיבסון. למען התפקיד השיל מעצמו באנה את כל השומנים שאגר לצורך צילומי הסרט צ'ופר, באנה אף התאמן עם יחידת לוחמה מיוחדת בארצות הברית שם למד כיצד לירות ברובה.[4] ב-2003 נבחר באנה על ידי הבמאי אנג לי לגלם את גיבור הסרט "הענק" (האלק/פרופסור באנר) לצידה של ג'ניפר קונלי.[4] על תפקידו בסרט קיבל באנה שבחים רבים מצד המבקרים.[5] כמו כן, באותה שנה דיבב באנה בסרט האנימציה שובר הקופות "מוצאים את נמו". ב-2004 שיחק באנה באפוס ההיסטורי "טרויה" לצד בראד פיט ואורלנדו בלום, וגילם את דמותו של הנסיך המיתולוגי הקטור.

ב-2005 שיחק באנה בסרטו של סטיבן ספילברג "מינכן", בסרט גילם את דמותו של סוכן המוסד אבנר קאופמן, המבוססת על דמותו של יובל אביב, במהלך מבצע זעם האל לחיסול חברי חוליית ספטמבר השחור. שנתיים לאחר מכן שיתף פעולה עם השחקנית דרו ברימור בדרמה הקומית "לשחק עם המזל". באותה שנה קיבל באנה את פרס האקדמיה האוסטרלית השני שלו על תפקידו בסרט "אבי רומולוס".

בשנת 2008 שיחק באנה לצידן של סקרלט ג'והנסון ונטלי פורטמן בדרמה הרומנטית "בת בולין האחרת". בסרט גילם באנה את דמותו של הנרי השמיני, מלך אנגליה. ב-2009 שיחק באנה בתפקיד הנבל קפטן נרו בסרטו של ג'יי ג'יי אברהמס "סטארטרק", הסרט ה-11 בסדרת סרטי מסע בין כוכבים.

בשנת 2017 שיחק בסרט "קינג ארתור: אגדת החרב", פנטזיה היסטורית על המלך ארתור אשר הפך למיתוס. בסרט באנה מגלם את יות'ר פנתדרגון, לצידם של צ'ארלי האנם, ג'וד לאו, אסטריד ברג'ס פריסבי ודג'ימון הונסו.

בשנת 2019 שיחק באנה בסדרה" ג'ון הנבל" מבית היוצרים של נטפליקס, המבוססת על סיפור אמיתי, הסדרה זכתה לשבחים רבים ואף הייתה מועמדת לפרסים כגון "מיני הסדרה הטובה ביותר".

ב־2020 כיכב בסרט המסתורין ״הבצורת״, על פי ספרה של ג’יין הארפר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 הוא הכיר את אשת יחסי הציבור רבקה גלסון, על סט הצילומים של הסדרה "Full Frontal". השניים התחתנו ב-1997. לזוג נולדו 2 ילדים, קלאוס (1998) וסופיה (2001).

באנה הוא חובב פוטבול אוסטרלי ואוהד את קבוצת St Kilda Football Club.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריק באנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wills, Dominic. Eric Bana - Biography. Tiscali Film & TV. Retrieved 15 March 2008.
  2. ^ "Chopping & Changing". Who Weekly. 22 October 2001.
  3. ^ Woods, Stacey. "First Buzz: The Incredible Hulk". Elle Magazine. February 2002.
  4. ^ 1 2 Hopkins, Mark. "Eric Hits Hollywood". GQ Magazine (Australian edition). April 2002.
  5. ^ Mathews, Jack. "Beast for the Eyes". New York Daily News. 20 June 2003. Retrieved 31 May 2006.
הקודם:
1999: ראסל דייקסטרה (פרי רך)
2006: שיין ג'ייקובסון (קני)
פרסי מכון הקולנוע האוסטרלי – השחקן הראשי הטוב ביותר
2000: אריק באנה (צ'ופר)
2007: אריק באנה (אבי, רומולוס)
הבא:
2001: אנתוני לפאליה (לנטנה)
2008: וויליאם מקאינס (שמיים ללא גבולות)