ג'מיני (צ'טבוט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בארד)
ג'מיני
Gemini
מפתח Google AI עריכת הנתון בוויקינתונים
מחזור חיים 21 במרץ 2023 – הווה (שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
gemini.google.com/app
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Geminiתעתיק לעברית: ג'מיני; עד ינואר 2024 נקרא בארד) הוא צ'אטבוט בינה מלאכותית (AI) שפותח על ידי גוגל, שהיה מבוסס תחילה על LaMDA ובהמשך על PaLM. הוא פותח במהירות כתגובה ישירה לעליית ChatGPT של OpenAI ובינג AI של מיקרוסופט, ושוחרר בגרסה מוגבלת במרץ 2023, וביולי 2023 עם גרסה דוברת שפות רבות, ביניהן עברית.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד ינואר 2024 נקרא "בארד" בהתייחס למונח הקלטי למספר סיפורים נודד, ונבחר על ידי ראשי גוגל כדי "לשקף את האופי היצירתי של האלגוריתם שמתחתיו". כיום נקרא ג'מיני[1], על רקע מודל שפה באותו שם על בסיסו עובד הצ'טבוט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2022 השיקה OpenAI את ChatGPT, צ'אטבוט המבוסס על משפחת ה-GPT-3. ChatGPT זכה לתשומת לב עולמית בעקבות שחרורו והפך לסנסציית אינטרנט ויראלית. בעקבות האיום הפוטנציאלי של ChatGPT על חיפוש Google, מנהלי גוגל הוציאו התראת "קוד אדום" בחברה, והקצו מחדש מספר צוותים לסייע במאמצי הבינה המלאכותית של החברה.

מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין, שעזבו את תפקידם כמנכ"לים משותפים של חברת האם Alphabet בשנת 2019, זומנו לפגישות חירום עם בכירי החברה כדי לדון בתגובת גוגל ל-ChatGPT. מוקדם יותר באותה שנה, החברה חשפה את LaMDA, אב טיפוס של LLM, אך לא פרסמה אותו לציבור.

הכרזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 בפברואר הכריזה גוגל על בארד המופעל על ידי LaMDA. בארד הושק לראשונה לקבוצה נבחרת של 10,000 איש, לפני פרסום רחב שתוכנן בסוף החודש אותו החודש. הטכנולוגיה פותחה תחת שם הקוד "אטלס".

כלי תקשורת מרובים ואנליסטים פיננסיים תיארו את גוגל כ"מזרזת" את הכרזתו של בארד להקדים את האירוע המתוכנן של מיקרוסופט ב-7 בפברואר בה חשפה את השותפות שלה עם OpenAI לשילוב ChatGPT במנוע החיפוש שלה בינג, כמו גם. טום וורן מ-The Verge ודייווי אלבה מבלומברג ציינו כי זה סימן את תחילתה של התנגשות נוספת בין שתי חברות ביג טק על "עתיד החיפוש", לאחר שש שנות "הפוגה" שלהן מ-2021; כריס סטוקל-ווקר מ"הגרדיאן", שרה מוריסון מ-Recode והאנליסט דן אייבס מחברת ההשקעות Wedbush Securities תייגו את זה כמרוץ חימוש בינה מלאכותית בין השניים.[2]

לאחר שידור חי ב-8 בפברואר בפריז בו הציגו את בארד על יכולותיה הירודות משמעותית מ-chatGPT, מניית גוגל ירדה בשמונה אחוז, וסרטון היוטיוב של השידור החי הפך לפרטי. צופים רבים גם הצביעו על שגיאה במהלך ההדגמה שבה בארד נותן מידע לא מדויק על טלסקופ החלל ג'יימס וב בתגובה לשאילתה.[3] עובדי גוגל מתחו ביקורת על ההכרזה ה"מהירה" של סונדאר פיצ'אי על בארד ב-Memgen, הפורום הפנימי של החברה, בעוד מגי הריסון מהפוטוריזם כינתה את ההפצה "כאוס". פיצ'אי הגן על מעשיו באומרו שגוגל "עבדה עמוקות על בינה מלאכותית במשך זמן רב", ודחה את התפיסה שההשקה של בארד הייתה תגובה מטלטלת. יו"ר אלפבית, ג'ון הנסי, הודה כי בארד אינו מוכן לחלוטין למוצר, אך הביע התרגשות מהפוטנציאל של הטכנולוגיה.

שבוע לאחר התקלה עם השאילתא על ג'יימס ווב, פיצ'אי ביקש מהעובדים להקדיש שעתיים עד ארבע שעות לבדיקת ניסוי הפצה בארד, בעוד שבכיר בגוגל, Prabhakar Raghavan, עודד את העובדים לתקן כל שגיאה שבארד עושה. 80,000 עובדים נענו לקריאה של פיצ'אי לפעולה.

בשבועות שלאחר מכן, עובדי גוגל מתחו ביקורת חריפה על בארד בהודעות פנימיות, תוך שהם ציטטו מגוון דאגות בטיחות ואתיות וקראו למנהיגי החברה לא להשיק את השירות. בשאיפה לתעדף שמירה על קשר עם המתחרים, מנהלי גוגל החליטו להמשיך עם ההשקה בכל זאת, תוך ביטול דוח הערכת סיכונים לא סימפתי שנערך על ידי צוות האתיקה של החברה. לאחר שפיצ'אי פיטר לפתע 12,000 עובדים באותו החודש עקב האטה בצמיחה בהכנסות, העובדים הנותרים שיתפו ממים וקטעים של חילופי הדברים ההומוריסטים שלהם עם בארד כשהוא מבקש את "דעתו" על הפיטורים. עובדי גוגל החלו לבחון גרסה מתוחכמת יותר של בארד שזכתה לכינוי "ביג בארד", באמצע מרץ.

השקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוגל פתחה גישה מוקדמת ל-Bard ב-21 במרץ בקיבולת מוגבלת, מה שאפשר למשתמשים בארצות הברית ובבריטניה להצטרף לרשימת המתנה. שלא כמו הגישה של מיקרוסופט עם בינג, בארד הושק כיישום רשת עצמאי הכולל תיבת טקסט וכתב ויתור על כך שהצ'אטבוט "עשוי להציג מידע לא מדויק או פוגעני שאינו מייצג את השקפותיה של גוגל". לאחר מכן ניתנות שלוש תשובות לכל שאלה, כאשר המשתמשים מתבקשים לשלוח משוב על התועלת של כל תשובה. סגני נשיא גוגל סיסי הסיאו ואלי קולינס הציגו את בארד כהשלמה לחיפוש גוגל והצהירו כי החברה לא קבעה כיצד להפוך את השירות לרווחי. בין אלה שקיבלו גישה מוקדמת היו אלה שנרשמו לתוכנית הנאמנות "Pixel Superfans" של גוגל.

זמן קצר לאחר ההשקה הראשונית של בארד, גוגל ארגנה מחדש את הצוות מאחורי Google Assistant, העוזרת הווירטואלית של החברה, כדי להתמקד ב-Bard במקום זאת. אחד מבכירי גוגל ג'ייקוב דוולין התפטר מהחברה לאחר שטען כי בפועל בארד לקח והתאמן על נתונים מ-ChatGPT בחשאי; גוגל הכחישה את ההאשמות.

פיצ'אי חשף ב-31 במרץ שהחברה התכוונה "לשדרג" את בארד על ידי ביסוסו על PaLM שהוא מודל חדש וחזק יותר מגוגל, ולא על LaMDA. באותו יום, קראבצ'יק הודיע שגוגל הוסיפה "יכולות מתמטיקה והיגיון" לבארד. בארד החל להציג יכולות לסיוע בכתיבת קוד באפריל, בהיותו תואם ליותר מ-20 שפות תכנות בעת ההשקה. מיקרוסופט גם החלה להפעיל פרסומות בשורת הכתובת של מבנה מפתח של דפדפן Edge, שקוראת למשתמשים לנסות Bing בכל פעם שהם מבקרים באפליקציית האינטרנט של Bard. גוגל פועלת לשילוב בארד במערכת ההפעלה Chrome OS שלה ובמכשירי Pixel.

במהלך הכינוס השנתי של Google I/O בחודש מאי 2023, פיצ'אי והסיאו הכריזו על סדרה של עדכונים ל-Bard, כולל אימוץ של PaLM 2, אינטגרציה עם מוצרי Google אחרים ושירותי צד שלישי, הרחבה ל-180 מדינות, תמיכה בשפות נוספות כולל עברית, ותכונות חדשות.[4] ההשקה המורחבת לא כללה אף מדינה באיחוד האירופי, ואולי משקפת חששות לגבי עמידה בהוראות ה-GDPR.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'מיני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]