בן נייטהורס קמפבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן נייטהורס קמפבל
Ben Nighthorse Campbell
קמפבל, בסביבות 1997
קמפבל, בסביבות 1997
קמפבל, בסביבות 1997
לידה 13 באפריל 1933 (בן 91)
אובורן, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה בני קמפבל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת המדינה סן חוזה
אוניברסיטת מייג'י
עיסוק פוליטיקאי, ג'ודוקא
מפלגה המפלגה הרפובליקנית (מאז 1995)
המפלגה הדמוקרטית (לפני 1995)
סנאטור מטעם מדינת קולורדו
3 בינואר 19933 בינואר 2005
(12 שנים)
→ טים וירת'
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השלישי של קולורדו
3 בינואר 19873 בינואר 1993
(6 שנים)
→ מייקל סטראנג
סקוט מקאיניס ←
חבר בית הנבחרים של קולורדו מטעם מחוז הבחירה ה-59
ינואר 1983 – ינואר 1987
(כ־4 שנים)
→ רוברט דינייר
ג'ים א. דאייר ←
פרסים והוקרה
מדליית האוויר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בן נייטהורס קמפבלאנגלית: Ben Nighthorse Campbell; נולד ב-13 באפריל 1933) הוא פוליטיקאי אמריקאי שכיהן כנציגה של מדינת קולורדו בסנאט של ארצות הברית בין השנים 1993 ל-2005, וקודם לכן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השלישי של קולורדו בשנים 1983–1987. קמפבל נבחר לראשונה אל הסנאט האמריקאי כחבר המפלגה הדמוקרטית, אך בראשית כהונתו עבר לשורות המפלגה הרפובליקנית ונבחר מטעמה לתקופת כהונה נוספת ב-1998. בשנת 2004 פרש מהפוליטיקה והחליט לעבור לתחום השדלנות, ונותר פעיל בקהילה האינדיאנית של שבט השאיין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפבל נולד בשם בני קמפבל באובורן שבקליפורניה. אמו, מרי ויירה, הייתה מהגרת פורטוגלית שהיגרה לארצות הברית עם אמה בגיל שש דרך אליס איילנד. לפי קמפבל, סבו מצד אמו הגיע לארצות הברית זמן מה לפני כן. משפחת ויירה התיישבה בקהילה הפורטוגלית הגדולה ליד סקרמנטו. כשמרי ויירה חלתה בשחפת בצעירותה היא נאלצה להחלים בבית חולים סמוך, לעיתים קרובות במשך חודשים אחדים לצורף טיפול רפואי. שם היא פגשה מטופל אינדיאני, אלברט קמפבל, שאושפז בבית החולים לצורך גמילה מאלכוהוליזם. אלברט קמפבל השתייך לשבט השאיין, אך לפי הביוגרף של קמפבל הרמן ויולה, אביו בילה חלק ניכר מנעוריו בפנימייה של בני שבט האפאצ'י והפואבלו. בנם, בן קמפבל, נולד ב-1933.

במהלך ילדותו של קמפבל אביו המשיך לסבול מבעיות אלכוהוליזם, ולעיתים קרובות עזב את המשפחה במשך שבועות וחודשים בכל פעם. אמו מצדה נאבקה במחלת השחפת, מחלה מידבקת שהגבילה את המגע שיכלה לקיים עם ילדיה מה שגרם לה להתאשפז שוב ושוב בבתי חולים לתקופות ממושכות. נסיבות חיים אלה הובילו את בן ואחותו, אלברטה (שלכאורה התאבדה בגיל 44), לבלות חלק ניכר מראשית חייהם בבתי יתומים קתולים סמוכים. כגבר צעיר החל קמפבל להתמחות בג'ודו אצל משפחות מהגרים יפנים שפגש בזמן שעבד בשדות חקלאיים מקומיים.

שירות צבאי, השכלה, וספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפבל למד בבית הספר התיכון "פלייסר", ממנו נשר בשנת 1951 כדי להצטרף לחיל האוויר של ארצות הברית. הוא הוצב בחצי האי קוריאה במהלך מלחמת קוריאה כשוטר אווירי. ב-1953 השתחרר מחיל האוויר האמריקאי בדרגת אוויראי מדרגת שנייה, ועוטר במדליית השירות הקוריאני ובמדליית האוויר. בעת שירותו בחיל האוויר קיבל תעודת לימוד כללית (GED) ולאחר שחרורו למד באוניברסיטת המדינה של סן חוזה מכוח חוק G.I. ב-1957 השלים את לימודיו עם תואר ראשון בחינוך גופני ובאומנויות יפות.

הוא נרשם תחת השם בן מ. קמפבל בתיעודי לימודיו בקולג' ובשיאים שצבר כספורטאי, אבל קיבל את הכינוי "סוס לילה" (Nighthorse – נייטהורס) כששב לשמורה האינדיאנית של שבט השאיין הצפוני לטקס מתן השם שלו, כבן למשפחת אביו.

בקולג', קמפבל היה חבר בנבחרת הג'ודו של אוניברסיטת המדינה סן חוזה, בהדרכת המאמן האולימפי העתידי של ארצות הברית, יוש אוצ'ידה. במהלך אימון למשחקים האולימפיים, קמפבל למד באוניברסיטת מייג'י שבטוקיו כתלמיד מחקר מיוחד מ-1960 עד 1964. נבחרת אוניברסיטת מייג'י הייתה בעלת שם עולמי וקמפבל ניצל את המשמעת שלמד וההכנה שצבר במייג'י עבור התארים הלאומיים שהרוויח ב-1961, 1962, 1963 ועבור מדליית הזהב שקיבל במשחקים הפאן-אמריקאיים של 1963. בשנת 1964 התחרה קמפבל בג'ודו באולימפיאדת טוקיו. בכך נהפך לאינדיאני הראשון בנבחרת הג'ודו האולימפית של ארצות הברית. על אף שהתכונן זמן רב למשחקים האולימפיים, הוא סבל מפציעה בקרסול ונעדר לכשנתיים מפעילות ספורטיבית.

בשנים שלאחר שיבתו מהמשחקים האולימפיים, עבד קמפבל כסגן שריף במחוז סקרמנטו שבקליפורניה, אימן את נבחרת הג'ודו הלאומית של ארצות הברית, הפעיל דוג'ו משלו בסקרמנטו ולימד בתיכון חינוך גופני ושיעורי אמנות.

תכשיטנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביוגרפיה "בן נייטהורס קמפבל: גיבור אמריקאי" מאת הרמן ויולה, קמפבל מספר על כך שלמד לצרוף תכשיטים מאביו והשטחת מטבעות דולרים על פסי רכבת עבור החומרים הדרושים. הוא גם השתמש בטכניקות שלמד מיצרני חרבות ביפן ובטכניקות לא-מסורתיות אחרות כדי לזכות בלמעלה מ-200 פרסים לאומיים ובין-לאומיים לעיצוב תכשיטים תחת השם "בן נייטהורס", ובסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 נכלל שמו במאמר מערכת של כתב העת "Arizona Highways" על אמנים אינדיאנים שמעצבים מחדש את תכשיטי החברה האינדיאנית.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן קמפבל, סביבות 1991

קמפבל נבחר לבית המחוקקים של מדינת קולורדו מטעם המפלגה הדמוקרטית בנובמבר 1982, וכיהן שתי קדנציות בבית הנבחרים המדינתי. הוא נבחר לאחד מעשרת המחוקקים הטובים ביותר על ידי עמיתיו בסקר של העיתון "דנוור פוסט". בשנת 1986 נבחר קמפבל אל בית הנבחרים של ארצות הברית לאחר שהביס את חבר הקונגרס המכהן מייק סטראנג. הוא נבחר מחדש פעמיים למושב זה. ב-1989 חיבר את הצעת החוק "HR 2668" להקמת המוזיאון הלאומי לאינדיאנים אמריקאים.

בסנאט של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמבפל, בלבוש אינדיאני מסורתי, בחברת נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש בחדר המזרחי, 2004

ראשית שנות ה-90 של המאה ה-20 סימנה נקודת מפנה בקריירה הפוליטית של קמפבל. ב-1992, לאחר שהסנאטור טים וירת' הודיע על פרישתו מהסנאט, זכה קמפבל בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בקרב תלת-ראשי מול מושל קולורדו לשעבר ריצ'רד לאם ונציבת מחוז בולדר ג'ודי הית', שאף הייתה מועמדת המפלגה בבחירות 1990. במהלך מערכת הבחירות המקדימות האשימו תומכי לאם כי הית' "משחיתה" את הבחירות בכך שהיא מפצלת את קולות האגף השמאלי של המפלגה. מטה הבחירות של הית' טען שזהו קמפבל שלא היה צריך להתמודד, מכיוון שדפוס הצבעותיו בקונגרס דומה לזה של עמיתיו מן המפלגה הרפובליקנית. לאחר שניצח בבחירות המקדימות, הוא גבר בבחירות הכלליות על יריבו טרי קונסידיין והיה לאינדיאני הראשון שנבחר לסנאט של ארצות הברית מאז צ'ארלס קרטיס בשנות ה-20 של המאה ה-20.

במרץ 1995, לאחר שנתיים בתפקיד, ערק קמפבל מהמפלגה הדמוקרטית אל המפלגה הרפובליקנית בעקבות סכסוכים מתוקשרים שהתגלעו בינו לבין המפלגה הדמוקרטית של קולורדו. קמפבל טען כי הקש ששבר את גב הגמל היה התבוסה של הסנאט בהעברת "תיקון התקציב המאוזן", שבו תמך מאז שהגיע לגבעת הקפיטול כחבר קונגרס ב-1987. אחרים ייחסו את המעבר לעוינות ממנה סבל בתוך המפלגה הדמוקרטית בקולורדו.

ב-1998 נבחר קמפבל מחדש לסנאט במה שהיה אז הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה של קולורדו למרוץ כלל-מדינתי. לאחר שנבחר לכהונתו השנייה הזדהה קמפבל כרפובליקני מתון, ואמר כי היבחרו מחדש "מראה כי הקולות המתונים בתוך המפלגה הרפובליקנית שולטים"[1]. במהלך משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית ביל קלינטון, הצביע קמפבל בעד הרשעת קלינטון בשני סעיפי ההדחה נגדו. בהצהרה האחרונה שלו לפני ההצבעה, אמר קמפבל: ”נשבעתי שבועה חגיגית, במילים פשוטות. גם הנשיא עשה זאת. וכך, למרות שאני מחבב אותו באופן אישי, אני מוצא שאני יכול להצביע רק בדרך אחת. וזה אשם בשני הסעיפים”. בסופו של דבר קלינטון זוכה משני הסעיפים ולא הודח מתפקידו.

בקונגרס ה-106 של ארצות הברית העביר קמפבל יותר חוקים ציבוריים מכל חבר קונגרס אחר. בכהונתו הוא גם היה האינדיאני-אמריקאי הראשון שכיהן כיושב ראש הוועדה לענייני אינדיאנים של הסנאט של ארצות הברית. במהלך שירותו בסנאט הצביע קמפבל בעד החלטה התומכת בפסק דין רו נגד וייד. בהדרגה נעשה קמפבל שמרן עוד ועוד, הפך את עמדתו לגבי הפלות והצביע בעד חוק הגנת הנישואין. עם זאת, בשנת 2004, הוא נמנה בין שישה רפובליקנים שהצביעו נגד תיקון הנישואים הפדרלי – תיקון חוקתי שנועד לאסור נישואים של זוגות מאותו המין, בטענה שיש להשאיר את ההכרעה בסוגיה בידי מדינות ארצות הברית[2][3].

ב-3 במרץ 2004 הודיע קמפבל כי לא יתמודד לתקופת כהונה שלישית בשל מצבו הבריאותי, לאחר שהחל טיפול בסרטן הערמונית ובצרבת כרונית[4]. הוא פרש מתפקידו בינואר 2005 ומאוחר יותר אמר על החלטתו לפרוש: ”אני לא הולך למות במקום הזה”. הוא הרפובליקני האחרון שנבחר למושב זה של קולורדו בסנאט של ארצות הברית.

לאחר הפוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פרישתו מהפוליטיקה ייסד חברת שדלנות בבעלותו. הוא ממשיך לעצב תכשיטים מסורתיים אינדיאנים. במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 הכריז על תמיכתו במושל אוהיו ג'ון קייסיק. בשלהי 2018 חתם על מכתב ביחד עם מספר סנאטורים לשעבר, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, התומכים בפעולתו של התובע המיוחד רוברט מולר בחקירת התערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בן נייטהורס קמפבל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'יימס ברוק, G.O.P. Senator Sees Victory in Colorado as Signal to Moderates, באתר הניו יורק טיימס, 13 באוגוסט 1998 (באנגלית)
  2. ^ Same-sex marriage Senate battle over, war is not, באתר CNN‏, 15 ביולי 2004 (באנגלית)
  3. ^ ריצ'רד סימון, Senate Says No to Marriage Amendment, באתר לוס אנג'לס טיימס, 15 ביולי 2004 (באנגלית)
  4. ^ מייקל ג'נופסקי, G.O.P. Senator Campbell of Colorado Will Retire, באתר הניו יורק טיימס, 4 במרץ 2004 (באנגלית)