גמר גביע המדינה בכדורגל 1999

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 1999
אירוע גביע המדינה בכדורגל 1998/1999
המשחק הוכרע בדו-קרב פנדלים
תאריך 19 במאי 1999
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט דני קורן
צופים 33,000
1998
2000

גמר גביע המדינה בכדורגל 1999 התקיים באצטדיון רמת גן ברמת גן ב-19 במאי 1999, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 1998/1999 היא הפועל תל אביב, שניצחה במשחק את בית"ר ירושלים בתוצאה 1-3 בדו-קרב פנדלים, לאחר שתוצאת המשחק הסתיימה ב1-1. הייתה זו המהדורה ה-61 של גביע המדינה, וה-46 מאז קום המדינה.

היה זה משחק נוסף במסגרת היריבות בין בית"ר ירושלים לבין הפועל תל אביב. הפועל תל אביב, זכתה בגביע המדינה ה-4 מאז קום המדינה והתשיעי בתולדותיה, בהופעה ה-17 שלה בגמר הגביע (והתשיעי מאז קום המדינה), והגיעה לגמר לאחר 5 משחקים במפעל, כאשר היא ניצחה בכולם בתום 90 דקות עם מאזן שערים גבוהה של 13-0 לטובתה, כאשר היא מציגה ממוצע שערים של 2.6 שער למשחק. בית"ר ירושלים הגיעה לגמר אחרי 5 משחקים בהם ניצחה ב-4 ב-90 דקות, וב-1 בתום הארכה, ועם מאזן שערים של 19-5 לטובתה עם ממוצע של 3.8 שער למשחק. עבור בית"ר היה זה הגמר השביעי בתולדותיה, והראשון מזה עשר שנים, מאז 1988/1989 אז זכתה בגביע אחרי שניצחה 3:4 בדו-קרב פנדלים את מכבי חיפה, לאחר שהמשחק הסתיים 3-3 בהארכה. עבור הפועל תל אביב היה זה הגמר הראשון אליו היא מגיעה מאז 1993/1994, אז הפסידה בדרבי בגמר הגביע למכבי תל אביב 0-2, והראשון בו היא זוכה מאז 1982/1983, בו ניצחה את מכבי תל אביב 2-3. היה זה התואר הראשון בו הפועל תל אביב זוכה מזה יותר מעשור, מאז סוף עונת 1987/1988, אז זכתה באליפות המדינה בפעם האחרונה.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל תל אביב סיבוב בית"ר ירושלים
יריבה תוצאה תוצאה יריבה
מכבי בני טירה 6–0 32 האחרונות 7–0 הפועל כפר שלם
הפועל באר שבע 2–0 שמינית הגמר 3–2 הפועל עירוני ראשון לציון
הפועל כפר סבא 3–0 רבע הגמר 1–1 (5–1 ה) מכבי חיפה
הפועל פתח תקווה 2–0 חצי הגמר 4–2 בני יהודה תל אביב

הפועל תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל תל אביב הגיע לגמר זה לאחר עוד עונה מאכזבת שסיימה במקום החמישי, ואחרי יותר מעשור ללא הצלחות, תוארי אליפות או תוארי גביע, כאשר התואר האחרון בו זכתה היה תואר האליפות בעונת 1987/1988. בסיבוב ט' התארחה הפועל תל אביב אצל קבוצת מכבי בני טירה מליגה ג' וניצחה בקלות 0:6 משערים של סבסטיאן סימרוטיץ', שלום תקווה, סלים טועמה, גאבור מרטון, אסי טובי ועידן טל. בשמינית הגמר התארחה באצטדיון וסרמיל אצל הפועל באר שבע ששיחקה אז בליגה הארצית שהייתה אז ליגת המשנה, וניצחה 0:2 משערים של מארטון ודאבור רופניק הקרואטי. ברבע הגמר הוגרלה לעוד משחק חוץ מול הפועל כפר סבא מהליגה שלה, וניצחה 0:3 משערים של טובי, כפיר אודי ועידן טל. בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן ניצחה 0:2 את הפועל פתח תקווה משערים של מוטי אוחיון וסלים טועמה, בדרך לגמר הראשון מאז 1993/1994, עם ארבעה ניצחונות רצופים בתום 90 דקות בלבד.

בית"ר ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית"ר ירושלים הגיעה לגמר לאחר שאיבדה את תואר האליפות בו זכתה ב2 העונות לפני כן להפועל חיפה שזכתה באליפות הראשונה בתולדותיה בעונה זו, אולם היא סיימה במקום הרביעי בלבד וחלה ירידה במעמדה. בסיבוב ט' פגשה בית"ר הפועל כפר שלם מליגה א' אותה היא מנצחת בקלות 0:7 משערים של ניר סביליה, אמיר שלח, אישטוון שאלוי (צמד), אישטוון האמר ועופר שטרית (צמד). בשמינית הגמר התארחה אצל הפועל עירוני ראשון לציון, בו היא התקשתה יחסית, כאשר ראשון לציון עולה על הלוח ראשונה משער של ניר שיקווה, ובית"ר משווה בדקה ה-31 מרגליו של איתן מזרחי. במחצית השנייה עולה שוב ראשון לציון ליתרון משער נוסף של שיקווה בדקה ה-50, אולם בית"ר משווה שוב משער של אילן בכר, והופכת את התוצאה בדקה ה-74 משער של ניר סביליה, מה שקובע את תוצאת המשחק 2:3 לזכות בית"ר שמעפילה לרבע הגמר. ברבע גמר בית"ר מתארחת אצל מכבי חיפה יריבתה לצמרת, כאשר בדקה ה-12 עולה חיפה ליתרון משער של אבישי ז'אנו, ובית"ר משווה במחצית השנייה בדקה ה-68 משער של ניר סביליה, והמשחק נגמר בתוצאה 1-1 בתום 90 דקות. בהארכה משתלטת בית"ר על המשחק לחלוטין, וכובשת לא פחות מרביעייה לרשת של מכבי חיפה, עם 3 שערים שהיא כובשת בתוך 7 דקות (בדקות 102, 105 ו-109) מרגליהם של אילן בכר, עופר שטרית ואישטוון האמר, ושער נוסף של אלעד יעקובי שהיא כובשת בדקה ה-119, כאשר תוצאת המשחק מסתיימת ב1:5 מהדהד לזכותה אחרי ההארכה[1].

בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן פוגשת בית"ר את בני יהודה תל אביב, כאשר היא מובילה 2:0 במחצית הראשונה משער עצמי של רונן פייגנבוים ושער של עופר שטרית, לאחר מכן כובשת בני יהודה שער של חזי שירזי בדקה ה-56 אולם דקה לאחר מכן עולה ליתרון נוסף עם 3:1 משער של תמאש שנדור. בהמשך כובשת שוב בני יהודה מרגליו של חזי שירזי, אולם סופגת מבית"ר שער נוסף לקראת הסיום בדקה ה-85, ובית"ר מנצחת 4:2 בדרך לגמר הגביע השביעי בתולדותיה, מול היריבה המרה הפועל תל אביב.

סיכום מהלכי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בפתיחת המשחק בדקה השישית כובשת בית"ר מרגליו של ניר סביליה, אחרי מהלך קבוצתי בו שולח קשר בית"ר תמאש שאנדור כדור לעבר החלוץ עופר שטרית לתוך הרחבה, אותו הוא בועט אלכסונית לפינה הרחוקה בשערו של שביט אלימלך שהודף את הכדור לא טוב, כאשר סביליה מגיע לריבאונד ודוחק את הכדור מקרוב לרשת, וקובע 1:0 לזכות בית"ר.

בדקה ה-13 הפועל תל אביב חוזרת למשחק לאחר שכדור גובה ארוך של פליקס חלפון לעבר עידן טל מסבך את ההגנה של בית"ר שלא מצליחה להרחיק את הכדור טוב פעמיים, לאחר מכן הכדור נבעט ונהדף על ידי שוער בית"ר איציק קורנפיין אל מחוץ לרחבת ה-16 כשהוא לא בשערו. אל הכדור מגיע שלום תקווה שבועט פס מדויק בין שחקני בית"ר ישר אל הרשת וקובע 1:1 במשחק

בדקה ה-21 קשר בית"ר יוסי אבוקסיס מאבד כדור בחצי המגרש של קבוצתו לעידן טל, שרץ עם הכדור ומוסר לשלום תקווה שנמצא ברחבה, אולם הוא בועט אל מחוץ למסגרת.

בדקה ה-31 קשר בית"ר אבוקסיס מרים כדור לרחבה שנעצר ברחבה, ונוצרת ערבוביה בה הודף שוער הפועל אלימלך את הכדור פעמיים ולבסוף מצליחה הפועל להרחיק את הכדור.

בדקה ה-36 מגיעה הפועל להזדמנות טובה, כאשר סבסטיאן סימרוטיץ' מבצע דאבל פס על רחבת ה-16 עם שלום תקווה, ולבסוף בועט את הכדור החוצה.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-48 קשר עידן טל מוסר כדור לשלום תקווה שמכדרר בפינת רחבת ה-16 ומוסר למרכז הרחבה חזרה אל טל שבועט כדור למשקוף השער, וסימורטיץ' מגלגל קרוב אל הרשת, אולם השופט פוסל את השער בטענת נבדל מוצדקת.

בדקה ה-51 קשר בית"ר שאנדור מגביהה כדור לרחבה, אולם הוא מורחק ומגיע ליוסי אבוקסיס שבועט מרחבת ה-16 החוצה.

בדקה ה-53 קשר הפועל תל אביב שלום תקווה מוסר כדור ארוך אל החלוץ סימרוטיץ' שמתגנב מאחורי המגן שלו ומגיע מול השוער קורנפיין שמצליח לסגור את הזווית ולהדוף את הכדור לקרן באחד על אחד.

בדקה ה-63 ביתר יוצאת להתקפה כאשר שאנדור מוסר כדור על הקו לאישטוון שאלוי שמרים כדור רוחב לרחבת ה-5 שם מחכה החלוץ ניר סביליה שמצליח לנגוח את הכדור טוב ולמרכז השער אבל אלימלך קולט אותו באוויר.

בדקה ה-77 הקשר האחורי של בית"ר ז'אן טלסניקוב כידרר ועבר 3 שחקני הגנה של הפועל תל אביב ונכנס לרחבה מצד שמאל, ובעט כדור חזק למסגרת, אולם אלימלך מצליח להגיע ולהדוף את הכדור אל הקרן.

בדקה ה-87 קשר הפועל תל אביב אייל בן עמי מוסר כדור לרחבה אל עידן טל שנאבק על הכדור עם בלם בית"ר סרגיי טרטיאק, והכדור מתגלגל אל שלום תקווה שנמצא בפינת הרחבה ובועט כדור מסובב החוצה.

אחרי 3 דקות של תוספת זמן שורק השופט דני קורן לסיום המשחק החוקי בתום 90 דקות

הארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-91 בתוך ההארכה קשר בית"ר ירושלים תמאש שאנדור מקבל כדור רוחב אחרי בעיטה לא טובה של שחקן בית"ר, ומרים כדור לרחבה אותו פוגש ניר סביליה בנגיחה כאשר הוא נמצא לבד מול שוער הפועל אלימלך, אולם הוא נוגח את הכדור ישירות אליו.

בדקה ה-93 מרים קשר בית"ר יוסי אבוקסיס כדור חופשי לרחבה, שמגיע לאסי דומב שנוגח החוצה.

בדקה ה-109 בהתקפת בית"ר שולח שאנדור את סביליה לריצה של כדור והוא מוכשל על סף הרחבה, אולם השופט לא שורק לעבירה והמשחק ממשיך.

השופט מוסיף דקה להארכה והמשחק מסתיים אחרי הארכה בתוצאה 1:1.

דו-קרב פנדלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדו הקרב בעטה ראשונה בית"ר ירושלים כל סבב בעיטות. תמאש שאנדור בעט את הכדור הראשון ימינה, ושוער הפועל אלימלך קלט את הכדור והשאיר את התוצאה על 0:0. את הבעיטה הראשונה של הפועל תל אביב בעט עידן טל חזק שמאלה ולמעלה והבקיע 1:0 להפועל תל אביב. בבעיטה השנייה של בית"ר אסי דומב בעט כדור חזק ושמאלה לחלק העליון של השער, אולם הוא פגע במשקוף השער והחוצה, בית"ר עדיין ללא הבקעה במשחק והתוצאה 0:1. לבעיטה השנייה של הפועל תל אביב ניגש החלוץ סבסטיאן סימרוטיץ' ובעט חזק וגבוהה לפינה הימנית - 0:2 להפועל תל אביב. את הבעיטה השלישית של בית"ר בעט הקשר ההונגרי סטפן שאלוי לאחר הטעייה פס חלש אבל מדויק 1:2 להפועל תל אביב. בבעיטה השלישית החמיץ קשר הפועל תל אביב סלים טועמה כאשר בעט לאמצע וקורנפיין הצליח לקרוא.

בבעיטה הרביעית של בית"ר בועט ניר סביליה פס חלש שמאלה, שביט אלימלך עוצר וזה כבר בעיטה שלישית של בית"ר בדו הקרב שהולכת החוצה. את הבעיטה האחרונה של הפועל תל אביב מוציא לפועל בלם הקבוצה וקפטן המועדון שמעון גרשון שלוקח מקדמה ארוכה, ובועט חזק וגבוהה לפינה הימנית, וקובע את תוצאת הפנדלים 1:3 להפועל תל אביב וזכייה בתואר גביע המדינה התשיעי בתולדותיה.

19 במאי 1999 הפועל תל אביב 1:1ה בית"ר ירושלים אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 33,000
שיפוט: דני קורן
שלום תקווה הובקע שער בדקה ה- 13' 13' ניר סביליה הובקע שער בדקה ה- 6' 6'
    תוצאת פנדלים  
עידן טל הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
סבסטיאן סימרוטיץ' הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
סלים טועמה החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
שמעון גרשון הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
1:3 תמאש שאנדור החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
אסי דומב החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
סטפן שאלוי הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
ניר סביליה החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל תל אביב
בית"ר ירושלים
שוער 1 ישראלישראל שביט אלימלך
מגן ימני 12 ישראלישראל פליקס חלפון (קפטן)
בלם 5 ישראלישראל שמעון גרשון
בלם 6 ישראלישראל אהוד כחילה
בלם 4 ישראלישראל מוטי אוחיון
מגן שמאלי 17 ישראלישראל אייל בן עמי
קשר 18 ישראלישראל שחר כהן
קשר 10 ישראלישראל עידן טל
קשר התקפי 14 ישראלישראל שלום תקווה הוחלף
חלוץ 9 ישראלישראל אסי טובי הוחלף
חלוץ 27 סלובניהסלובניה סבסטיאן סימרוטיץ'
מחליפים:
שוער 22 ישראלישראל קובי שאלו
בלם 19 ישראלישראל ישראל כהן
קשר 28 הונגריההונגריה גאבור מרטון נכנס כמחליף
חלוץ 7 ישראלישראל פיני בלילי
קשר התקפי 15 ישראלישראל סלים טועמה נכנס כמחליף
מאמן:
ישראלישראל אלי כהן
שוער 1 ישראלישראל איציק קורנפיין
מגן ימני 3 ישראלישראל אילן בכר
בלם 20 ישראלישראל אסי דומב
בלם 5 ישראלישראל סרגיי טרטיאק
בלם 4 ישראלישראל ז'אן טלסניקוב
מגן שמאלי 12 ישראלישראל אמיר שלח הוחלף
קשר 8 ישראלישראל יוסי אבוקסיס (קפטן)
קיצוני ימני 19 הונגריההונגריה תמאש שנדור
קיצוני שמאלי 14 הונגריההונגריה אישטוון האמר
חלוץ 10 ישראלישראל ניר סביליה
חלוץ 15 ישראלישראל עופר שטרית הוחלף
מחליפים:
מגן שמאלי 13 ישראלישראל רענן דרעי נכנס כמחליף
קשר התקפי 9 הונגריההונגריה אישטוון שאלוי נכנס כמחליף
מאמן:
ישראלישראל דרור קשטן

שופט:
ישראלישראל דני קורן (שופט ראשי)

שופט רביעי:
ישראלישראל אייל צור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכבי חיפה - בית"ר ירושלים 5:1 גביע המדינה 1998/99, סרטון בערוץ "yallabeitar123", באתר יוטיוב (אורך: 00:09:48)