גמר גביע המדינה בכדורגל 2013

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 2013
אירוע גביע המדינה בכדורגל 2012/2013
המשחק הוכרע בדו-קרב פנדלים
תאריך 8 במאי 2013
מיקום אצטדיון נתניה, נתניה
שיפוט איתן תבריזי
צופים 8,621
2012
2014
ההתאחדות לכדורגל בישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע המדינה בכדורגל 2013 התקיים באצטדיון נתניה בנתניה ב-8 במאי 2013, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 2012/2013 היא הפועל רמת-גן, שניצחה במשחק את עירוני קריית שמונה בתוצאה 2–4 בדו-קרב בעיטות עונשין, לאחר שוויון 1-1 בתום הארכה. הייתה זו המהדורה ה-74 של גביע המדינה, והשישים מאז קום המדינה. זהו משחק גמר גביע המדינה הראשון שנערך באצטדיון בנתניה.

הייתה זו זכייתה השנייה של הפועל רמת גן בגביע, בהופעתה השנייה במהדורת הגמר. היא קבעה תקדים בכך שהייתה לקבוצה הראשונה בתולדות המפעל שזוכה בגביע ויורדת לליגת המשנה באותה העונה. גם בזכייתה הראשונה, עשור קודם לכן בעונת 2002/2003, קבעה הקבוצה תקדים היסטורי, כשהייתה לראשונה שזוכה בגביע בעודה משחקת בליגת המשנה. עירוני קריית שמונה העפילה לגמר לראשונה בתולדותיה.

במשחק עצמו עלתה קריית שמונה ליתרון לאחר 17 דקות, משער של שמעון אבו חצירא. עומר בוקסנבוים איזן לזכות רמת גן בדקה ה-51, ולאחר שלא נכבשו שערים בזמן ההארכה, הוכרע המשחק בדו-קרב בעיטות עונשין, שם כבש ישראל זגורי את השער המכריע לזכות רמת גן, 4-2 בסיום.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עירוני קריית שמונה סיבוב הפועל רמת-גן
יריבה תוצאה יריבה תוצאה
הפועל הרצליה 4 - 0 סיבוב ח' מ.ס. אשדוד 2 - 0
מכבי יבנה 2 - 0 שמינית הגמר הפועל עפולה 5 - 3ה
בני סכנין 3 - 1 רבע הגמר הפועל אסי גלבוע 2 - 1
מכבי חיפה 2 - 1ה חצי הגמר הפועל ראשון לציון 2 - 1

עירוני קריית שמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עירוני קריית שמונה החלה את דרכה בגביע מול הפועל הרצליה מליגה א'. המשחק נערך באצטדיון העירוני בהרצליה, ובו הצליחה קריית שמונה לעלות ליתרון ראשון בדקת הסיום של המחצית, משער של שמעון אבו חצירא. עשר דקות בתוך המחצית השנייה הכפיל סנטיהו סלליך את התוצאה, דן איינבינדר כבש אף הוא שער נאה בדקה ה-65, ואדריאן רוצ'ט קבע את תוצאת הסיום בדקה ה-77, 4-0 לק"ש בסיום[1].

בשמינית הגמר פגשה ק"ש את מכבי יבנה מהליגה הלאומית ואירחה אותה באצטדיון העירוני בקריית שמונה. המשחק נפתח בשליטה של המארחת, שכבשה את השער הראשון בדקה ה-24, כאשר איינבינדר כבש את השני שלו בגביע, מבישול של אחמד עאבד. שתי דקות בלבד חלפו, ואדיראן רוצ'ט כבש גם הוא את השני שלו במסגרת המפעל, בבעיטה מ-15 מטרים. בסיום, 2-0 לקריית שמונה[2].

רבע הגמר הפגיש את ק"ש עם בני סכנין, שהייתה ליריבה הראשונה שלה בגביע באותה העונה מליגת העל. המשחק התקיים באצטדיון דוחה. מרקו בלבול הוביל את סכנין בבכורה מחודשת על הקווים, ובדקה ה-14 עלתה קבוצתו ליתרון משער נגיחה של אימורו לוקמן. במחצית המשחק עלה שמעון אבו חצירא מהספסל, וכבר בדקה הראשונה של המחצית השנייה כבש את שער השוויון. כעבור חמש דקות השלימה ק"ש את המהפך, כאשר שיר צדק נגח היטב כדור קרן של דארקו טאסבסקי. בדקה ה-67 קבעה ק"ש 1–3, כאשר טאסבסקי בישל פעם נוספת, ואבו חצירא השלים צמד וקבע את תוצאת הסיום[3].

בחצי הגמר פגשה ק"ש את מכבי חיפה באצטדיון רמת גן. חיפה של המאמן אריק בנדו הייתה הפייבוריטית לניצחון במשחק, ואף עלתה ליתרון ראשון בדקה ה-23, לאחר כדור עונשין מדויק של דינו אנדלובו. על אף היתרון, חיפה לא היטיבה לשחק, ובדקה ה-71 נכנעה לשער שוויון מוצדק של אחמד עאבד המחליף. המשחק עבר להכרעה בהארכה, ובדקה ה-111 השלימה ק"ש את המהפך, עם שער נגיחה של אוסיי מאוולי, לאחר הגבהה מדויקת של כדור נייח של איינבינדר. בסיום, 2-1 לקריית שמונה בדרך לגמר הגביע הראשון בתולדותיה[4].

הפועל רמת-גן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל רמת-גן החלה את דרכה במפעל בסיבוב ח' מול יריבה מליגת העל, מ.ס. אשדוד, ואירחה את המשחק באצטדיון רמת גן. לאחר 53 דקות, העלה אנטון ארחיפוב את הקבוצה ליתרון מבישול של מיכאל זנדברג. בדקה ה-76 הכפיל דויד מנגה את התוצאה וקבע את תוצאת המשחק, 2-0 לרמת-גן[5].

בשמינית הגמר פגשה רמת-גן את נציגת ליגה א', הפועל עפולה. את המשחק אירחה רמת-גן באצטדיון גרונדמן. בדקה ה-16 העלה רן יצחק את רמת גן ליתרון ראשון, וכעבור שתי דקות השלים צמד וקבע 0–2. שחר סימנטוב צימק עבור עפולה בדקה ה-35 בבעיטה מרחוק, וכעבור שלוש דקות הפתיעה עפולה עם שער שוויון מרגליו של עידן דוד. במחצית השנייה חזרה רמת גן להוביל משער של דויד מנגה, אך בדקה ה-66 שוב חזרה הקבוצה מהליגה השלישית, עם פנדל מדויק של סימנטוב. המשחק הלך להארכה, ובדקה ה-120 הצליחה רמת גן להימנע מדו-קרב פנדלים ולחזור ליתרון, כאשר רן יצחק משלים שלושער. שלוש דקות בתוך תוספת הזמן קבע ישראל זגורי את תוצאת הסיום, 5-3 דרמטי לרמת גן[6].

ברבע הגמר שוב פגשה רמת גן יריבה מהליגה השלישית, כאשר התארחה אצל הפועל אסי גלבוע. רמת גן התקשתה בפתיחה אך הצליחה לעלות ליתרון בדקה ה-33 משער של דויד מנגה. בדקה ה-58 הפתיעה אסי גלבוע את האורחים ואיזנה את המשחק מפנדל של עידן שפשה, אך כעבור עשר דקות קבע זנדברג את תוצאת המשחק, 2-1 לרמת גן, בדרך לחצי הגמר[7].

בחצי הגמר פגשה רמת גן בפעם השלישית ברציפות יריבה מליגה נחותה, כאשר פגשה את הפועל ראשון לציון מהליגה הלאומית באצטדיון רמת גן, שאירח את משחקי חצי הגמר. הפועל רמת גן פתחה טוב יותר ועלתה ליתרון כבר בדקה העשירית, כאשר רן יצחק נגח לרשת לאחר הגבהה של ליאור ראובן. רמת גן הוסיפה לשלוט, וראתה את מנגה פוגש את המשקוף ואת דורין גוגה מחמיץ פעמיים, אך בדקה ה-41 ספגה מן העבר השני, כאשר עומר אצילי כבש מבישול של ליאור אסולין, שעלה כמחליף כרבע שעה קודם לכן. בדקה ה-91, בתוך תוספת הזמן של ההתמודדות, כבש זגורי את שער הניצחון הדרמטי של רמת גן, וקבע 1–2 בסיום, ששלח את רמת גן לגמר השני בתולדותיה[8].

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לראשונה בתולדות המפעל, אירח אצטדיון נתניה את משחק הגמר. הפועל רמת-גן הגיעה למשחק תחת המאמן אלי כהן, שהוביל אותה לזכייה בגביע הראשון בתולדותיה, עשור קודם לכן. רק כשבוע קדום לכן נשרה הקבוצה לליגת המשנה, ויריבתה, האלופה היוצאת, נחשבת לפייבוריטית ברורה. לרשות כהן עמד סגל כמעט מלא, ללא מיכאל זנדברג שגמר את העונה אך עם צמד החלוצים, דויד מנגה ורן יצחק בהרכב, וכן עומר בוקסנבוים, היחיד שנותר בסגל מהזכייה בעשור הקודם. השוער איתי ארקין הוביל את הקבוצה כקפטן למשחק.

מנגד, קריית שמונה של ברק בכר, רצתה להניף את הגביע לראשונה בתולדותיה בהופעתה הראשונה במעמד הגמר, עונה אחת לאחר שזכתה באליפות היסטורית. הקבוצה פתחה בהרכב חזק שכלל בין היתר את הקפטן אדריאן רוצ'ט, שיר צדק וסאלח חסארמה במרכז ההגנה, דן איינבינדר במרכז השדה וצמד החלוצים אוסיי מאוולי ושמעון אבו חצירא.

ההזדמנות הראשונה הייתה של רמת גן, כאשר בדקה ה-13 מסר ג'יבריל סידיבה כדור עומק לארתור אטצזיאנוב, שבעט החוצה מתוך הרחבה. ארבע דקות לאחר מכן, עלתה קריית שמונה ליתרון. מאוולי מסר כדור עומק בין שני שחקנים לעברו של אבו חצירא, שניצל מיקום טוב של ארקין וגלגל בנגיעה לפינה הרחוקה, הכדור פגע בקורה ונכנס. 1-0 לקריית שמונה.

על אף יתרונה של קריית שמונה, שני המצבים הטובים הבאים במחצית הראשונה הגיעו מצדה של רמת גן. בדקה ה-28 היה זה מנגה שניסה את כוחו בבעיטה חזקה מחוץ לרחבה, אך החמיץ את המסגרת. בדקה ה-44 הגביה ליאור ראובן לתוך הרחבה, השוער דני עמוס קלט אך השמיט את הכדור, ישראל זגורי ניסה לנצל אך לא פגש טוב את הכדור, והגנת ק"ש ניקתה את הסכנה. במחצית, 1-0 לקריית שמונה.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית השנייה נמשך הלחץ של הפועל רמת גן. כבר בדקה ה-47, הגביה מנגה היטב לרחבה, זאב חיימוביץ' נגח חזק למרכז השער, ודני עמוס הדף לקרן. חמש דקות לאחר מכן, השיגה רמת גן את שער השוויון. רן יצחק פרץ היטב באגף השמאלי והעביר את כדור הרוחב לבוקסנבוים, שנותר לא מכוסה מול היציאה של עמוס. הכדור של בוקסנבוים פגע בעמוס, עבר אותו והתגלגל אל הרשת, שוויון 1-1 במשחק הגמר.

לאחר דקות ארוכות ללא אירועים, התקרבה ק"ש לחזור ולהוביל, עם הזדמנות בדקה ה-74. אבו חצירא ניסה לשלוח כדור מימין לתוך הרחבה, אך פספס את הכדור. מי שהגיח מאחור והשתלט על הכדור היה אלעד גבאי, שמזווית קשה בעט בעוצמה מעל למשקוף. בדקה השמונים התקרבה רמת גן להשלים מהפך, ממהלך של צמד המחליפים שלה במחצית השנייה. מיראן בורגיץ' פרץ משמאל והעביר כדור רוחב לעברו של אופיר חמו, שבעט שטוח וחזק לפינה הקרובה אך החמיץ במעט את המסגרת.

עד לסיום הזמן החוקי לא נרשמו עוד מצבים, והקבוצות הלכו להארכה במצב של שוויון 1-1.

הארכה ודו-קרב פנדלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-93 הייתה רמת גן קרובה פעם נוספת למהפך. דושאן מאטוביץ' ניסה להרחיק, הכדור הגיע לאופיר חמו שבעט בנגיעה מהאוויר, אך דני עמוס הציל את קבוצתו. בדקה ה-104 הציל המשקוף את רמת גן מספיגה. אחמד עאבד בעט מרחוק, ארקין שמט את הכדור הפשוט, וסנטיהו סלליך בעט בסיבוב מקרוב הישר למשקוף השער.

בדקה ה-110 נותרה רמת גן בעשרה שחקנים, לאחר שאופיר חמו ספג כרטיס צהוב שני לאחר נגיעת יד במרכז המגרש והורחק. על אף החיסרון המספרי, המצב המסוכן האחרון במשחק היה שייך לרמת גן, לאחר שמנגה הגביה מימין, ובורגיץ' הגיע ראשון לנגיחה אך החמיץ את המסגרת מחמישה מטרים. בסיומה של ההארכה, שוויון 1-1 והקבוצות הולכות להכרעה מהנקודה הלבנה.

השחקן הטרי ביותר על המגרש, דויד סולארי, בעט ראשון לקריית שמונה והכניע את ארקין, דורין גוגה איזן מהצד השני. אלעד גבאי וליאור ראובן כבשו גם הם, שוויון 2-2 לאחר שתי בעיטות. סאלח חסארמה, שענד את סרט הקפטן עם החלפתו של רוצ'ט, היה המחמיץ הראשון בדו-קרב, כאשר זרק את השוער לפינה ההפוכה אך הכדור הנמוך שלו החמיץ את המסגרת. מנגד, העלה בורגיץ' את רמת גן ליתרון 2–3 אחרי שלוש בעיטות. הבועט הרביעי של קריית שמונה, איינבינדר, בעט את הכדור לקורה, והעניק לזגורי את ההזדמנות להכריע את הדו-קרב לאחר ארבע בעיטות בלבד. זגורי בעט היטב לפינה, וקבע 2–4 להפועל רמת גן, מחזיקת הגביע בפעם השנייה בתולדותיה.

8 במאי 2013
20:00
עירוני קריית שמונה 1 - 1ה הפועל רמת גן אצטדיון נתניה, נתניה
צופים: 8,621
שיפוט: איתן תבריזי
שמעון אבו חצירא הובקע שער בדקה ה- 16' 16' (סיקור) עומר בוקסנבוים הובקע שער בדקה ה- 51' 51'
    תוצאת פנדלים  
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים דויד סולארי
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים אלעד גבאי
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים סאלח חסארמה
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים דן איינבינדר
2 – 4 הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים דורין גוגה
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים ליאור ראובן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים מיראן בורגיץ'
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים ישראל זגורי
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עירוני קריית שמונה
הפועל רמת-גן
שוער 13 ישראלישראל דני עמוס
מגן ימני 15 ישראלישראל אלעד גבאי
בלם 5 ישראלישראל שיר צדק
בלם 17 ישראלישראל סאלח חסארמה
מגן שמאלי 81 סרביהסרביה דושאן מאטוביץ'
קשר 18 ארצות הבריתארצות הברית בראיין גרזיצ'יץ'
קשר 11 ישראלישראל דן איינבינדר כרטיס צהוב בדקה ה-40 40'
קשר 23 ישראלישראל אדריאן רוצ'ט (קפטן) הוחלף בדקה ה-110 110'
קשר 22 מקדוניה הצפוניתמקדוניה הצפונית דארקו טאסבסקי הוחלף בדקה ה-60 60'
חלוץ 19 ישראלישראל שמעון אבו חצירא
חלוץ 25 גאנהגאנה אוסיי מאוולי הוחלף בדקה ה-74 74'
מחליפים:
שוער 45 ישראלישראל איתמר ניצן
מגן 3 ישראלישראל איציק כהן
מגן 20 ישראלישראל ליאור לוי
קשר 24 ארגנטינהארגנטינה דויד סולארי כרטיס צהוב בדקה ה-114 114' נכנס כמחליף בדקה ה-110 110'
קשר 10 ישראלישראל סנטיהו סלליך נכנס כמחליף בדקה ה-74 74'
חלוץ 7 ישראלישראל אחמד עאבד נכנס כמחליף בדקה ה-60 60'
חלוץ 14 ישראלישראל ואיל מריסאת
מאמן:
ישראלישראל ברק בכר
שוער 1 ישראלישראל איתי ארקין (קפטן) כרטיס צהוב בדקה ה-119 119'
מגן ימני 30 ישראלישראל ליאור ראובן
בלם 41 צרפתצרפת אוננגה איטואה
בלם 44 ישראלישראל זאב חיימוביץ'
מגן שמאלי 77 ישראלישראל ארתור אטצזיאנוב
קשר 15 ישראלישראל וובה בראון הוחלף בדקה ה-98 98'
קשר 4 מאלימאלי ג'יבריל סידיבה הוחלף בדקה ה-67 67'
קשר 20 ישראלישראל עומר בוקסנבוים כרטיס צהוב בדקה ה-106 106'
קשר 8 ישראלישראל ישראל זגורי
חלוץ 12 ישראלישראל רן יצחק הוחלף בדקה ה-76 76'
חלוץ 9 צרפתצרפת דויד מנגה
מחליפים:
שוער 22 ישראלישראל גיא סולומון
מגן 18 ישראלישראל תמיר בן עמי
מגן 25 ישראלישראל עוז יפרח
קשר 14 ארגנטינהארגנטינה קרלוס צ'קאנה
קשר 24 ישראלישראל אופיר חמו כרטיס צהוב בדקה ה-101, כרטיס צהוב שני בדקה ה-111 101', 111' נכנס כמחליף בדקה ה-67 67'
חלוץ 10 רומניהרומניה דורין גוגה כרטיס צהוב בדקה ה-116 116' נכנס כמחליף בדקה ה-98 98'
חלוץ 99 סלובניהסלובניה מיראן בורגיץ' נכנס כמחליף בדקה ה-76 76'
מאמן:
ישראלישראל אלי כהן

עוזרי שופט:
ישראלישראל דודו ביטון (קוון)
ישראלישראל מירון פז (קוון)
ישראלישראל אלון יפת (שופט רחבה)
ישראלישראל שי שטרית (שופט רחבה)

שופט רביעי:
ישראלישראל שוקי קודיש

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]