גמר גביע המדינה בכדורגל 2014

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 2014
אירוע גביע המדינה בכדורגל 2013/2014
המשחק הוכרע בהארכה
תאריך 7 במאי 2014
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט מנשה משיח
צופים 29,724
2013
2015
ההתאחדות לכדורגל בישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע המדינה בכדורגל 2014 התקיים באצטדיון רמת גן ב-7 במאי 2014, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 2013/2014 היא עירוני קריית שמונה, שניצחה במשחק את מכבי נתניה בתוצאה 0–1 לאחר הארכה. הייתה זו המהדורה ה-75 של גביע המדינה, וה-61 מאז קום המדינה. זהו משחק גמר גביע המדינה האחרון שנערך באצטדיון רמת גן.

עירוני קריית שמונה זכתה בגביע הראשון בתולדותיה, בהופעתה השנייה ברציפות, והשנייה בתולדותיה, במשחק הגמר. היא הייתה לזוכה ה-17 בגביע מקום המדינה, והזוכה החדשה הראשונה מזה עשור, אחרי בני סכנין שזכתה בתואר ב-2003/2004. מנגד, העפילה מכבי נתניה לגמר כנציגת הליגה הלאומית, והייתה לקבוצה השמינית בתולדות המפעל, והשישית מקום המדינה, המעפילה לגמר מליגת המשנה. הייתה זו הופעתה הרביעית בתולדותיה במעמד הגמר, והראשונה מזה 36 שנים, אז גברה 1–2 על בני יהודה תל אביב בגמר גביע המדינה 1978. היה זה הפסדה השלישי של נתניה בארבעת משחקי הגמר בהם השתתפה.

במשחק עצמו לא נכבשו שערים בזמן החוקי, והוא עבר להכרעה בהארכה. בדקה ה-97, שבע דקות בתוך ההארכה, כבש אחמד עאבד את השער היחיד במשחק, וקבע את תוצאת הסיום, 1-0 לקריית שמונה.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי נתניה סיבוב עירוני קריית שמונה
יריבה תוצאה יריבה תוצאה
אחווה עראבה 1 - 0 סיבוב ז' לא השתתפה
הפועל רמת-גן 3 - 1ה סיבוב ח' הפועל עכו 3 - 0
הפועל נצרת עילית 1 - 0 שמינית הגמר הפועל חיפה 3 – 0
הפועל ניר רמת השרון 3 - 0 רבע הגמר בית"ר ירושלים 2 – 0
מכבי פתח תקווה 2 - 1 חצי הגמר הפועל באר שבע 2 - 1

מכבי נתניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי נתניה, נציגת הליגת המשנה, החלה את דרכה סיבוב אחד מוקדם יותר מקריית שמונה, ופגשה בסיבוב ז' את אחווה עראבה מליגה א' באצטדיון נתניה. על אף עדיפותה של המארחת, מוליכת הליגה הלאומית, היא התקשתה להגיע למצבים ועלתה ליתרון רק בדקה ה-71, משער של עידו אקסברד לאחר מסירה של ערן לוי בתוך הרחבה. בדקה האחרונה איזנה אחווה עראבה בכדור חופשי, אך שופט המשחק פסל את השער ופסק על בעיטה חוזרת לאחר ביצוע מוקדם מדי של הבעיטה. נתניה ניצלה משוויון דרמטי ועלתה לשלב הבא עם 0–1 בסיום[1].

בסיבוב ח' פגשה נתניה את מחזיקת הגביע, הפועל רמת גן, יריבתה בליגה הלאומית. במשחק, אותו אירחה רמת גן באצטדיון וינטר, עלתה נתניה ליתרון בדקה ה-25 משער של אקסברד. בדקה ה-42 הצליחה המארחת לאזן משער עצמי של רן רול. בדקה ה-87 נשארה רמת גן בעשרה שחקנים לאחר כרטיס אדום לעומר חזום. המשחק הלך להכרעה בהארכה, שם חזרה נתניה להוביל בדקה ה-104, לאחר שער של ירין חסן. בדקה ה-110 הכשיל איסומאילה לינגאנה ברחבה את לארי קאיודה וספג כרטיס אדום שהשאיר את קבוצתו בתשעה שחקנים. ערן לוי דייק מהנקודה הלבנה וקבע את תוצאת המשחק, 3-1 לנתניה בסיום[2].

בשמינית הגמר אירחה נתניה יריבה נוספת מהלאומית, הפועל נצרת עילית. המשחק הוכרע משער בודד בדקה ה-22, לאחר שערן לוי בישל לעידן שריקי את השער שקבע 0–1 לנתניה בסיום, בדרך לרבע הגמר[3].

בשלב רבע הגמר פגשה נתניה, מוליכת הליגה הלאומית, את הפועל ניר רמת השרון, נועלת טבלת ליגת העל, באצטדיון בנתניה. בדקה ה-15 זכתה נתניה בפנדל לאחר עבירה של איתמר ניצן על רן רול. ערן לוי דייק וקבע 0–1 לנתניה. שתי דקות להפסקה הכפילה נתניה את התוצאה לאחר שרן רול כבש מקרוב לאחר הדיפה לא טובה של ניצן, ובקה ה-56 קבע ירין חסן את תוצאת המשחק, לאחר שנגח מקרוב כדור קרן של ערן לוי וקבע 0–3. בדקה האחרונה הכשיר טוברנו פינאס את אמיר האדז'יץ' ברחבה והורחק בכרטיס אדום. האדז'יץ' עצמו בעט את הפנדל לזכות רמת השרון, אך אוהד לויטה הדף ושמר על התוצאה. עם 0–3 בסיום, עלתה נתניה לחצי הגמר[4].

בחצי הגמר באצטדיון רמת גן שוב פגשה נתניה את נועלת הטבלה בליגת העל, כאשר הפעם הייתה זו מכבי פתח תקווה. לאחר מחצית ראשונה מאופסת עלתה נתניה ליתרון בדקה ה-49, משער של עידן שריקי, שכבש מקרוב מול רשת חשופה. בדקה ה-89 יצאה נתניה להתקפה מתפרצת, בסיומה בישל ערן לוי לקאיודה את השער השני, 2-0 לנתניה. דקה בתוך תוספת הזמן זכתה פתח תקווה בפנדל לאחר נגיעת יד של פינאס ברחבה. דיא סבע צימק מהנקודה הלבנה, ובסיום 1–2 למכבי נתניה, שחוזרת אחרי 36 שנים לגמר גביע המדינה[5].

עירוני קריית שמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עירוני קריית שמונה החלה את דרכה במפעל בסיבוב ח', עם יתר קבוצות ליגת העל, והוגרלה למשחק ביתי באצטדיון עירוני קריית שמונה מול הפועל עכו, אף היא מהליגה הבכירה. בדקה ה-35 כבש אופיר מזרחי בנגיחה מהגבהה של עודד אלקיים וקבע 0–1 לקריית שמונה. בדקה ה-75 הכפיל רוג'רס קולה עבור המארחת לאחר כדור קרן, ובדקה האחרונה נקבעה תוצאת המשחק, שוב לאחר כדור קרן, שפגע בקלמי סבן. שער עצמי שקבע 0–3 בסיום למארחת[2].

בשמינית הגמר פגשה קריית שמונה את הפועל חיפה, ארבעה ימים לאחר שניצחה את אותה היריבה 0–2 בליגה. קריית שמונה התארחה באצטדיון קריית אליעזר בחיפה, ובדקה ה-34 עלתה ליתרון לאחר בישול של אחמד עאבד לרועי קהת. דויד מנגה הכפיל בנגיחה בדקה ה-47, ובדקה ה-85 נקבעה תוצאת המשחק, לאחר שקריית שמונה זכתה בפנדל בעקבות נגיעת יד של אושרי רואש, אותו תרגם ויאם עמאשה לשער וקבע 0–3 לאורחים בסיום[6].

קריית שמונה הוגרלה למפגש ביתי מסקרן ברבע הגמר מול בית"ר ירושלים. בדקה ה-61, לאחר מחצית ראשונה נטולת שערים, עלה רוג'רס קולה כמחליף, ובדקה ה-79 העלה את קריית שמונה ליתרון דרמטי עם בעיטה מדויקת לפינה השמאלית. שתי דקות לאחר מכן ספג אופיר קריאף מבית"ר כרטיס אדום לאחר עבירה גסה מאחור, ובחלוף שתי דקות נוספות, מול עשרה שחקנים, הכפילה קריית שמונה את התוצאה משער של מנגה, 2-0 לקריית שמונה בסיום, בדרך לחצי הגמר[7].

בשלב חצי הגמר באצטדיון רמת גן פגשה קריית שמונה את יריבתה במאבק על המקום השני בליגת העל, הפועל באר שבע. השתיים נפגשו בליגה ארבעה ימים קודם לכן, במשחק שהסתיים בניצחון חוץ של קריית שמונה, 2-0 באצטדיון וסרמיל. לאחר מחצית ראשונה מאופסת בחצי הגמר, שכללה החמצה של מאור בוזגלו מטווח קרוב, נפתחה המחצית השנייה בשער שנפסל, לאחר שבדקה החמישים כבש גליינור פלט אך השופט פסל את השער בעקבות עבירה של אליניב ברדה על שיר צדק. בדקה ה-59 כבש פלט בנגיחה לאחר הגבהה של בוזגלו וקבע 0–1 לבאר שבע. בדקה ה-71 איזנה קריית שמונה לאחר בעיטה של עאבד מ-18 מטרים לחיבורי השער. דקה אחת לתוך תוספת הזמן השלימה קריית שמונה מהפך דרמטי. חן דילמוני, מבשל השער הראשון, בישל פעם נוספת עם כדור עומק למנגה, שעקף את אוסטין אג'ידה וגלגל פנימה, 2-1 לקריית שמונה בדרך לגמר הגביע השני ברציפות[8].

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה אחרי שהפסידה בגמר הגביע הראשון בתולדותיה, חזרה קריית שמונה למעמד הגמר, וזאת לאחר שהדיחה לאורך המפעל יריבות מליגת העל בלבד. הפעם, מול נציגת הליגה הלאומית, עלה המאמן ברק בכר עם ההרכב החזק שלו, שכלל בין היתר את שני מחזיקי הגביע מהעונה החולפת עם הפועל רמת גן, וובה בראון ודויד מנגה, וכן את הקפטן שיר צדק, רועי קהת ואחמד עאבד. מנגד, חניכיו של יוסי מזרחי רצו להשלים הישג חסר תקדים בכדורגל הישראלי, אליפות הליגה הלאומית וזכייה בגביע המדינה באותה העונה, ולצורך המשימה עלו בהרכב שכלל בין היתר את הקפטן ערן לוי, עומר פרץ, עידן שריקי ולארי קאיודה. היה זה משחק הגמר האחרון עד כה שהתקיים באצטדיון רמת גן, אליו הגיעו קרוב ל-30 אלף צופים, רובם אוהדי מכבי נתניה.

ההזדמנות הראשונה במשחק הגיעה בדקה התשיעית, כאשר רועי קהת בעט ממרחק, אך אוהד לויטה הדף. בדקה ה-22 הגיעה נתניה להזדמנות הממשית הראשונה שלה, לאחר כדור חופשי של ערן לוי כ-18 מטרים אלכסונית מימין. הכדור המסובב של לוי נקלט היטב אצל גיא חיימוב.

בדקה ה-43 הצליחה מכבי נתניה ליצור תנאים טובים להבקעת שער. שריקי מסר לקאיודה על סף הרחבה, האחרון זיהה את חיימוב מחוץ לשערו והקשית מעליו, אך הכדור החמיץ במעט את המסגרת. בתוך תוספת הזמן של המחצית הגיעה קריית שמונה למצב נוח, לאחר כדור נייח של מנגה שמצא את הראש של מינדאוגאס פאנקה, שניצל יציאה לא טובה של לויטה אך החמיץ את המסגרת.

המחצית הראשונה הגיעה לסיומה בתוצאה שוויון 0-0.

מחצית שנייה והארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחצית השנייה נפתחה בחילוף מצדו של ברק בכר, שהעלה את ויאם עמאשה על חשבונו של אדריאן רוצ'ט. בדקה ה-56 עמאשה קיבל כדור בתוך הרחבה ובעט למסגרת של לויטה, שהצליח להדוף.

שתי הקבוצות התקשו להגיע למצבים ולא הצליחו לסכן את השערים. בדקה השמונים ניסתה נתניה בכדור קרן שמצא את הראש של עומר צלישר, שנגח למרכז השער הישר לידיו של חיימוב. עד לסיום המשחק לא נרשמו מצבים ממשיים, ולאחר שוויון 0-0 בתום תשעים דקות, עבר המשחק להכרעה בהארכה.

בדקה ה-97, שבע דקות בתוך ההארכה, נכבש השער היחיד במשחק. רועי קהת מסר לאחמד עאבד על סף הרחבה מצד שמאל. החלוץ, שהיה עם גבו לשער, הסתובב ובעט כדור נמוך ומדויק לפינה הרחוקה של לויטה. השוער לא הצליח להגיע, הכדור מצא את הרשת וקריית שמונה עלתה ליתרון 0–1.

בדקה ה-106 רשמה קריית שמונה החמצה גדולה. אופיר מזרחי המחליף פרץ בימין ומסר למרכז הרחבה, עמאשה ניסה משישה מטרים בנגיעה אך לויטה הדף, הכדור הגיע לאחמד עאבד שמול שער ריק בעט בנגיעה החוצה.

בסיום, 1-0 לקריית שמונה, שזוכה בגביע הראשון בתולדותיה.

7 במאי 2014
20:00
מכבי נתניה 0 - 1ה עירוני קריית שמונה אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 29,724
שיפוט: מנשה משיח
  (סיקור) אחמד עאבד הובקע שער בדקה ה- 97' 97'

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי נתניה
עירוני קריית שמונה
שוער 1 ישראלישראל אוהד לויטה
מגן ימני 3 הולנדהולנד טוברנו פינאס
בלם 24 הרפובליקה הדמוקרטית של קונגוהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו סביטי ליפניה כרטיס צהוב בדקה ה-41 41'
בלם 6 ישראלישראל עידו לוי
מגן שמאלי 16 ישראלישראל אדיר טובול
קשר אחורי 19 ישראלישראל עומר צלישר
קשר מרכזי 25 ישראלישראל עומר פרץ הוחלף בדקה ה-100 100'
קשר מרכזי 9 ישראלישראל רן רול
קשר התקפי 99 ישראלישראל ערן לוי (קפטן)
חלוץ 14 ישראלישראל עידן שריקי הוחלף בדקה ה-73 73'
חלוץ 8 ניגריהניגריה לארי קאיודה הוחלף בדקה ה-73 73'
מחליפים:
שוער 13 ישראלישראל שניר דורי
מגן 12 ישראלישראל יניר חסן
מגן 20 ישראלישראל ליאור ז'אן
קשר 26 ישראלישראל שלו מנשה נכנס כמחליף בדקה ה-73 73'
קשר 10 ישראלישראל קובי חסן
חלוץ 77 ישראלישראל עידו אקסברד נכנס כמחליף בדקה ה-73 73'
חלוץ 11 ישראלישראל ניר אברג'יל כרטיס צהוב בדקה ה-111 111' נכנס כמחליף בדקה ה-100 100'
מאמן:
ישראלישראל יוסי מזרחי
שוער 55 ישראלישראל גיא חיימוב כרטיס צהוב בדקה ה-111 111'
מגן ימני 17 ישראלישראל מתן אוחיון
בלם 5 ישראלישראל שיר צדק (קפטן)
בלם 3 ברזילברזיל קאסיו פרננדס כרטיס צהוב בדקה ה-27 27'
מגן שמאלי 6 ישראלישראל חן דילמוני
קשר אחורי 15 ישראלישראל וובה בראון
קשר אחורי 18 ליטאליטא מינדאוגאס פאנקה הוחלף בדקה ה-68 68'
קשר מרכזי 19 ישראלישראל רועי קהת
קשר התקפי 23 ישראלישראל אדריאן רוצ'ט הוחלף בדקה ה-46 46'
חלוץ 7 ישראלישראל אחמד עאבד
חלוץ 11 צרפתצרפת דויד מנגה הוחלף בדקה ה-118 118'
מחליפים:
שוער 1 ישראלישראל בהא דיאב
מגן 26 ישראלישראל דין מימוני
קשר 28 ישראלישראל עדן שמיר נכנס כמחליף בדקה ה-118 118'
קשר 8 ישראלישראל אופיר מזרחי כרטיס צהוב בדקה ה-117 117' נכנס כמחליף בדקה ה-68 68'
חלוץ 9 ישראלישראל יואל צ'חנוביץ'
חלוץ 10 זמביהזמביה רוג'רס קולה
חלוץ 14 ישראלישראל ויאם עמאשה נכנס כמחליף בדקה ה-46 46'
מאמן:
ישראלישראל ברק בכר

עוזרי שופט:
ישראלישראל שבתאי נחמיאס (קוון)
ישראלישראל עבד אלעוברה (קוון)
ישראלישראל רועי ריינשרייבר (שופט רחבה)
ישראלישראל ארז פפיר (שופט רחבה)

שופט רביעי:
ישראלישראל חלים זטמה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]